Men jag ska väl ändå göra en försiktig övergång? Tänker på en känslig valpmage.. Vi köpte en 3kgs säck RC idag (den som han fått hos uppfödaren) och tänkte börja fasa in färskfodret när den är halv ungefär (ps: SATAN så dyrt RC är!!!)
Nope, behövs inte när det är byte till färskfoder. (Eller ja, det är extremt sällan det behövs) Hade du bytt till ett annat torrfoder så absolut en långsam överfasning, men färskfoder är så mycket snällare mot magen än torrfoder att det i princip alltid går utmärkt att byta "pang poff" till hundarna. Jag gav inte ens ett enda mål torrfoder till Ebrah när hon flyttade hit som 8 veckorsvalp. Då hade hon precis avklarat 100 mil(!) bilresa, mellanlandat i en helt okänd bostad och sedan tagits hem till mig och Aysu. Inga konstigheter med magen där inte, tvärt om. Dagen då jag fick hem henne bajsade hon massor, stoora högar torrfoderbajs. Dagen efter var det betydligt trevligare med den biten
Min omplacering kom till mig som 2åring och var då smällfet, tokigt stressad och rädd för allt (inkl mig och min andra hund). Även där bytte jag "pang poff" till färskfoder, första dagen. Eller nej, jag gav lite mald kyckling med benmjöl första dagen för att jag inte hade färskfoder hemma. I alla fall, hon var lite lös i magen i 3 dagar, sedan var allt perfekt igen. Klarade hon det så bra trots det riktigt usla skick hon var i, då klarar nog en valp det också.