Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag ska väl ändå göra en försiktig övergång? Tänker på en känslig valpmage.. Vi köpte en 3kgs säck RC idag (den som han fått hos uppfödaren) och tänkte börja fasa in färskfodret när den är halv ungefär (ps: SATAN så dyrt RC är!!!)

Nope, behövs inte när det är byte till färskfoder. (Eller ja, det är extremt sällan det behövs) Hade du bytt till ett annat torrfoder så absolut en långsam överfasning, men färskfoder är så mycket snällare mot magen än torrfoder att det i princip alltid går utmärkt att byta "pang poff" till hundarna. Jag gav inte ens ett enda mål torrfoder till Ebrah när hon flyttade hit som 8 veckorsvalp. Då hade hon precis avklarat 100 mil(!) bilresa, mellanlandat i en helt okänd bostad och sedan tagits hem till mig och Aysu. Inga konstigheter med magen där inte, tvärt om. Dagen då jag fick hem henne bajsade hon massor, stoora högar torrfoderbajs. Dagen efter var det betydligt trevligare med den biten ;)

Min omplacering kom till mig som 2åring och var då smällfet, tokigt stressad och rädd för allt (inkl mig och min andra hund). Även där bytte jag "pang poff" till färskfoder, första dagen. Eller nej, jag gav lite mald kyckling med benmjöl första dagen för att jag inte hade färskfoder hemma. I alla fall, hon var lite lös i magen i 3 dagar, sedan var allt perfekt igen. Klarade hon det så bra trots det riktigt usla skick hon var i, då klarar nog en valp det också.

har bara haft valpen i 2 dagar men nu tidigt på kvällen va han så hög på energi så han blev riktigt jobbig :meh:
men nu ligger han o sover på mig som han gjort sen början så nu kan man inte annat än o smälta för han igen :love:

Nope, behövs inte när det är byte till färskfoder. (Eller ja, det är extremt sällan det behövs) Hade du bytt till ett annat torrfoder så absolut en långsam överfasning, men färskfoder är så mycket snällare mot magen än torrfoder att det i princip alltid går utmärkt att byta "pang poff" till hundarna. Jag gav inte ens ett enda mål torrfoder till Ebrah när hon flyttade hit som 8 veckorsvalp. Då hade hon precis avklarat 100 mil(!) bilresa, mellanlandat i en helt okänd bostad och sedan tagits hem till mig och Aysu. Inga konstigheter med magen där inte, tvärt om. Dagen då jag fick hem henne bajsade hon massor, stoora högar torrfoderbajs. Dagen efter var det betydligt trevligare med den biten ;)

Min omplacering kom till mig som 2åring och var då smällfet, tokigt stressad och rädd för allt (inkl mig och min andra hund). Även där bytte jag "pang poff" till färskfoder, första dagen. Eller nej, jag gav lite mald kyckling med benmjöl första dagen för att jag inte hade färskfoder hemma. I alla fall, hon var lite lös i magen i 3 dagar, sedan var allt perfekt igen. Klarade hon det så bra trots det riktigt usla skick hon var i, då klarar nog en valp det också.

Okej! Är väl lite nojjig då vår tiks mage pajade totalt efter att leverantören gav oss fel sort typ 3 ggr.. Får fundera lite, men som det känns nu blir det färskfoder när påsen börjar ta slut :D

Trattnisse har fått ett eget halsband :D

10953569_1661525710770352_127299982_n.jpg

Är det från Dexter? :)

Men jag ska väl ändå göra en försiktig övergång? Tänker på en känslig valpmage.. Vi köpte en 3kgs säck RC idag (den som han fått hos uppfödaren) och tänkte börja fasa in färskfodret när den är halv ungefär (ps: SATAN så dyrt RC är!!!)
Personligen hade jag bara fasat in över ett par dagar, om du inte märker att valpen blir helt kass i magen. Eller så kan du göra som jag gjorde, ge torrfodret som lunchfodring om det är praktiskt.

Ligger i sängen nu, Ebrah har fått för sig att hon är busig... Hoppas det betyder sovmorgon imorgon... Nyss gav hon mig massage också, eller ja, hon gick runt PÅ mig för att försöka bädda. När hon väl insåg att jag var under täcket klev hon snabbt ner, Aysu har inte blivit sådär jätteglad de gånger Ebrah trampat på henne, så Ebrah vet att hon egentligen ska vara lite försiktig :p

Jag är toknöjd med min tös.

Visst, hon har stuckit för mig en gång. Visst, när hon blir uppspelt så försöker hon kampa med mina skor. MEN vilken hund det är jag har.

Introducerade lite "dogparkour" och det är ju så kul, hon vill göra rätt och letar själv efter föremål att sätta framtassarna mot. Sen står hon där, tittar på mig och bara väntar på berömmet. Inkallningen sitter till iallafall 90%, inte helt fy skam. Hon är inte rädd av sig, men hälsar enbart på människor som har hund i kopplet, alla andra går hon omvägar runt. Sjusovare till max, drar sig lääääänge i sängen på morgonen och jag har börjat sova så BRA nattetid när jag har henne tätt intill mig i sängen. Tyst, skäller inte alls, kan morra lite ifall det är någon som kommer in utan att knacka.

Fortsätter jobba vidare på basic vardagslydnad, allt annat är lite mindre viktigt. Har lagt mindre spår och hon tycker det är skitkul, miljöträning är hon grym på, åka in till stan och gå runt där. Jag har mig en liten stadshund :love: uppför sig bättre än alla vuxna hundar vi möter, går fint fot och visst kan vi stirra lite på mötande hundar men så fort jag säger hennes namn så slutar hon direkt. Ensamhetsträningen går också riktigt bra, lämnar henne själv när jag ska lämna barnen på förskolan och det kan ta uppemot en halvtimma. När jag kommer hem igen så ligger hon och sover djupt i sängen, så nemas problemas. Några valptänder har försvunnit och ersatts med nya.

Tänk vad ett impulsköp kan bli bra ändå :love:

Hur har ni andra gjort som har skaffat valp när ni redan har en hund eller flera
min blandishane är 9 år o han har morrat lite åt valpis när han tycker han blivit för på, har du tagit bort valpen o sagt åt min stora att gå o lägga sig i soffan för där får han vara ifred
men jag tänker ska jag iställrt kanske låta dom vara så min stora får söga ifrån mer? eller ska jag fortsätta som jag gör nu?

Hur har ni andra gjort som har skaffat valp när ni redan har en hund eller flera
min blandishane är 9 år o han har morrat lite åt valpis när han tycker han blivit för på, har du tagit bort valpen o sagt åt min stora att gå o lägga sig i soffan för där får han vara ifred
men jag tänker ska jag iställrt kanske låta dom vara så min stora får söga ifrån mer? eller ska jag fortsätta som jag gör nu?

Absolut och självklart får en vuxen hund morra och säga ifrån till en valp som är för på - du skulle bara höra mamman till den valp jag sparade hemma när valpen inte lyssnar ;)
Dock får en vuxen hund inte gå för långt och finns där risk för skador på valpen, så är det stenkoll. Men en rejäl tillsägelse och ibland ett nyp i skinnet kommer en vuxen hund långt med. Allt beror på hur pass "jobbig" valpen är.

Jag och hundarna är uppe i Stockholm denna veckan, så nu ska unge herrn få lite rejäl miljöträning :D
Sambon var ute och åkte tunnelbana med honom idag, och han blev ganska trött av det. Igår var vi ute en sväng på Gärdet och förutom att han inte går så bra i koppel så fick han nosa av sig rejält.
Så skönt att det är så lätt att göra honom trött här uppe :D

Absolut och självklart får en vuxen hund morra och säga ifrån till en valp som är för på - du skulle bara höra mamman till den valp jag sparade hemma när valpen inte lyssnar ;)
Dock får en vuxen hund inte gå för långt och finns där risk för skador på valpen, så är det stenkoll. Men en rejäl tillsägelse och ibland ett nyp i skinnet kommer en vuxen hund långt med. Allt beror på hur pass "jobbig" valpen är.

självklart ska han få säga ifrån tänkte bara eftersom de är så stor storleks skillnad på dom, får bara ha koll då så han inte skulle göra illa honom på nått sätt :)
haha va så roligt med din film du la ut förut på alla valpar o en av tikarna om jag inte minns fel blev riktigt arg :D

självklart ska han få säga ifrån tänkte bara eftersom de är så stor storleks skillnad på dom, får bara ha koll då så han inte skulle göra illa honom på nått sätt :)
haha va så roligt med din film du la ut förut på alla valpar o en av tikarna om jag inte minns fel blev riktigt arg :D
Japp - fick två småtikar i kullen och dom hade ett jäkla humör när någon större syskon råkade göra illa dom :D dom är fortfarande tuffingar efter att dom flyttade till nya hem ;)

Ebrah har hunnit bli 4 månader gammal, 57,5cm hög och väger nu 14,7kg. Börjar bli en stor tjej!
12241566_570633156418402_642358633400707459_n.jpg

Bilden togs av bukemedlemmen Tonto på utställning i söndags :D
Och ja, jag är fortfarande löjligt nöjd med min valp. Nu har jag ju dessutom fått möjlighet att jämföra henne med några andra valpar, varav en var i princip exakt lika gammal som Ebrah. Kan konstatera att hon var mycket mer rejäl i kroppen, mer muskler, bredare rygg och mer av allt som jag uppskattar samtidigt som hon saknar vanliga saker hos salukis som jag annars ogillar.

Dessutom börjar hon bli galet snabb ute och supersmidig även i tuff terräng. Jag längtar ihjäl mig efter att se henne jaga nästa sommar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2