Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, nu har jag varit på utställning med Ebrah. En inoff där domaren i vanliga fall dömer småhhundar, tror jag det var.

Jag brukar själv tänka att min valp är nästan för snygg och de flesta salukikunniga bekantingar jag har älskar henne också. Domaren? Ja han i princip försökte trösta mig för att jag hade en så ful och orastypisk valp ;) De "måste" ju skriva något snällt i kritiken på sådana utställningar, och tja, ebrah hade åtminstone ganska fina ögon och ok vinklar fram :p

Bra miljöträning var det i alla fall! Men ja, jag längtar ju i vanlig ordning mer efter lure coursing, rallylydnad och sådant lite mer "ordentligt" än att springa runt i ring.
Haha :D Bra du inte tar åt dig!

Mina fingossar på skogspromenad :love: (och ja, valpen är den stora ;) :laugh: )
12144187_926073830818399_612958201_n.jpg

Haha :D Bra du inte tar åt dig!

Helt omöjligt att göra det, tittar jag på de salukis som oftast vinner på utställningar så tänker jag att det verkligen inte är min typ. Hade alla salukis sett ut som vissa storvinnare gör, då hade jag bytt ras, tyvärr. Jag väljer det jag älskar, sedan tar jag mina hundar till utställningsring ibland så får de vara i lite annorlunda miljö och domarna får se att min typ av saluki också finns :)

Helt omöjligt att göra det, tittar jag på de salukis som oftast vinner på utställningar så tänker jag att det verkligen inte är min typ. Hade alla salukis sett ut som vissa storvinnare gör, då hade jag bytt ras, tyvärr. Jag väljer det jag älskar, sedan tar jag mina hundar till utställningsring ibland så får de vara i lite annorlunda miljö och domarna får se att min typ av saluki också finns :)

Så där kan det vara tycker jag, man vet vad man gillar själv och sedan får det vara bra så.

Här är en "behind the scenes"-bild på Tage :p Efter att jag tagit några bilder på hundarna i skogen inser jag att Tage har lite saliv på hakan som gjorde att det såg ut som om han hade "skämt-tänder" :rofl: Tur att jag upptäckte det efter en stund så att han inte sett ut så på alla bilder :p:D
924132_1046641742068060_183447031_n.jpg

Tonto var också på utställning idag.

Domaren tyckte att hans näsa med en liten rosa fläck på var hemsk, och att pälsen var dålig. (Han har inte fått någon underulll än, han har bara lång päls som står rakt ut.) Men i övrigt var hon nöjd så han fick HP. :)

tonto2_by_tontorollostorm-d9fzl0v.jpg

tonto3_by_tontorollostorm-d9fzlh1.jpg

Tervblandisen Tiger är nu 8 månader och väger över 30 kg. :) Väldigt nöjd med mitt val av hund. Han är påhittig och rolig, har en riktigt bra näsa, bidrar med den vakt som jag saknar hos andra hunden och är väldigt kärleksfull. Han är stabil, orädd och änsålänge jättebra med andra hundar.

Häromdan fångade han på eget initiativ en förrymd kanin på vår tomt. Tur att han vet att inte skada smådjur, kaninen kunde lugnt återföras till sig hage.

12193268_1696853717211952_1051967688275142528_n.jpg

Valpis har ätit RC nu men jag vill byta till något bättre så fort som möjligt, fick med en påse ProPlan som jag skulle börja fasa in snart - är det ett ok foder?

Stora hunden äter färskfoder (nordic bas) men jag är inte så haj på det där och vet inte om det innehåller allt en valp behöver? Tanken är att han ska gå över på det när han är äldre.

Valpis har ätit RC nu men jag vill byta till något bättre så fort som möjligt, fick med en påse ProPlan som jag skulle börja fasa in snart - är det ett ok foder?

Stora hunden äter färskfoder (nordic bas) men jag är inte så haj på det där och vet inte om det innehåller allt en valp behöver? Tanken är att han ska gå över på det när han är äldre.
Byt till färskfoder direkt istället. Du kan ge lite extra benmjöl om du är orolig för att det inte innehåller tillräckligt med kalk, jag ger Standarts som funkar bra

Det finns färskfoder för valpar. Vom og hundemat har. Sen så har standardt tillskottet start mix som är för växande valpar. :)

Byt till färskfoder direkt istället. Du kan ge lite extra benmjöl om du är orolig för att det inte innehåller tillräckligt med kalk, jag ger Standarts som funkar bra

Super! Ger jag fortfarande 2% av vikten då? Alltså den förväntade vuxenvikten? Eller mer än 2%??

Säger som Lady_Vip, byt direkt till färskfoder istället! Varken jag eller mina färskfoder-fodrande vänner har brytt oss om att ge speciellt valpfoder. Vanligt vuxenfoder med lite extra kalcium blir finfint. Är du bara uppmärksam på hur hunden mår så märks det om något mer behövs (bara hålla koll på hur pälsen, huden och avföringen är, samt öron och ögon som alltid).

Säger som Lady_Vip, byt direkt till färskfoder istället! Varken jag eller mina färskfoder-fodrande vänner har brytt oss om att ge speciellt valpfoder. Vanligt vuxenfoder med lite extra kalcium blir finfint. Är du bara uppmärksam på hur hunden mår så märks det om något mer behövs (bara hålla koll på hur pälsen, huden och avföringen är, samt öron och ögon som alltid).

Men jag ska väl ändå göra en försiktig övergång? Tänker på en känslig valpmage.. Vi köpte en 3kgs säck RC idag (den som han fått hos uppfödaren) och tänkte börja fasa in färskfodret när den är halv ungefär (ps: SATAN så dyrt RC är!!!)

Åh, Trattnisse är ju nästan lika fint namn som Struten! ;)

Eller hur! ;)

Han är knappt någon trattnisse längre dock, det har läkt väldigt fint! :) Det är inte helt läkt uppe vid översta dränhålet, annars ser det riktigt fint ut. Stygntagning på fredag :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka