Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag slukade hon frukosten utan tvekan! Skönt att hon äter bättre :) Det vi ändrat på är att hon får det direkt utan att det ligger i blöt en stund. Vattnet är på givetvis och det dricker hon upp ihop med maten.

Nu ska jag klä på båda ungarna och gå ut så valp och 3 åring får leka av sig lite. Gör nog ett godisspår åt Chess också. Det tycker hon är roligt :D
Beroende på vädret kanske vi tar en skogstur i em.

Nu har Disa och jag redan bott ihop i en hel vecka - tiden går fort när man har en liten valp i huset!

Allt har gått riktigt bra. Hon är med mig ute när jag håller på i stallet eller donar på tomten. Tar sina små rundor men sticker inte iväg. Hon har lärt sig att lämna stallkatten ifred (ja, katten har lärt henne...), och hon har stor respekt för hästarna (jättebra!).

Vi har haft koppelträning och inkallningsträning och vara-ensamträning. Vi har lekt och busat. Och sen har vi myst i soffan. Och på nätterna sover hon i min säng - det är ju trots allt en dansksvensk gårdshund och dom bara älskar ju kroppskontakt!

Med andra ord - det har varit en riktigt bra vecka. Det e härligt att vara med valp igen!
Fast jag hade glömt att valptänder är så attans vassa . .

Igår var vi och hämtade Akilles! Han var en riktig tröttmössa hela vägen hem, invigde nya hemmet med att kissa på tidningarna vid ytterdörren. :up: Har sedan dess gjort alla behov utomhus, så känner mig otroligt bortskämd för stunden!

Felicia accepterade Akilles fort och det kändes otroligt skönt då jag varit lite orolig över hur hon skulle ta det att få en liten i hushållet. I övrigt har han hunnit med att stånga varenda vrå i lägenheten, druttat på huvudet och blivit bästis med en mjukiskoala.

:love:
11224203_10154743024387588_2800533367641999920_n.jpg

Har upptäckt att Ebrah faktiskt snappat upp ett mycket användbart kommando, nämligen "gå och lägg dig". Först trodde jag att det bara var en slump att hon la sig när jag sa så, men nej, hon förstår verkligen och gör som jag säger. Duktig valp!
Har hon en bädd då som hon lägger sig i? Tage ligger aldrig i bädden (jo, när han ska bita i stoppningen som finns i hålet han gjort... :meh:) utan har typ 6-7 olika ställen i vardagsrummet (alla på golvet) som han roterar emellan. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska lära in "Gå och lägg dig", även om jag gärna skulle vilja ha ett kommando. Så har klurat lite på det ett tag, men inte kommit fram till någon bra lösning.

Har hon en bädd då som hon lägger sig i? Tage ligger aldrig i bädden (jo, när han ska bita i stoppningen som finns i hålet han gjort... :meh:) utan har typ 6-7 olika ställen i vardagsrummet (alla på golvet) som han roterar emellan. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska lära in "Gå och lägg dig", även om jag gärna skulle vilja ha ett kommando. Så har klurat lite på det ett tag, men inte kommit fram till någon bra lösning.
Nope. Ingen av mina hundar är intresserade av hundbädden, de sover i fåtölj eller säng istället ;) Nu har ju Ebrah självmant snappat upp kommandot från när jag sagt det till Aysu, och Aysu har i sin tur snappat upp det från när jag sa det till min Wahidah... Det var dock ett av de första sakerna jag lärde Wahidah, för att hon var så galet jäkla vild.

Nu är ju alla hundar olika, men mina går väldigt lätt att fysiskt lägga ner om jag sitter bredvid dem i sängen, hindrar dem från att gå framåt och lägger en hand på baken. Alternativt välter jag hunden på mig och så lägger vi oss tillsammans i sängen. Ingen av de två medtoderna blir stressiga eller jobbiga, möjligen irriterande för valpen som vill flyga åt sjuttio håll samtidigt och inte kan det, men det är ju så det är. Samtidigt som wahidah la sig så sa jag just "gå och lägg dig" och sedan behövdes mindre och mindre från mig för att hon skulle lägga sig på kommando.

Jag har alltså inte(!) försökt lära in att det betyder att lägga sig i en korg eller något. Finns det inte någon mening till varför jag vill ha dem på ett visst ställe får de lägga sig var som helst, i övrigt pekar jag på stället där de ska lägga sig.

Finns säkert betydligt effektivare sätt för att lära valpen sådant kommando än hur jag lärde wahidah, jag kunde inget alls om hundträning i början när jag hade henne. Gör dock likadant idag ibland när jag behöver få ebrah att lägga sig, och det viktiga när de ska göra något på kommando är ju att kommandot läggs på när de utför ett visst beteende så att de kan koppla ihop allt.

Igår var vi och hämtade Akilles! Han var en riktig tröttmössa hela vägen hem, invigde nya hemmet med att kissa på tidningarna vid ytterdörren. :up: Har sedan dess gjort alla behov utomhus, så känner mig otroligt bortskämd för stunden!

Felicia accepterade Akilles fort och det kändes otroligt skönt då jag varit lite orolig över hur hon skulle ta det att få en liten i hushållet. I övrigt har han hunnit med att stånga varenda vrå i lägenheten, druttat på huvudet och blivit bästis med en mjukiskoala.

:love:
11224203_10154743024387588_2800533367641999920_n.jpg
En Knickerbockers ?

Hela familjen tog en tur till skogen för att grilla korv till lunch idag :) Chess tyckte det var väldigt roligt och fick träffa en jämthund som var ute på älgjakt med sin husse. Hon var tvungen att boffa lite på dom när dom gick iväg sen ;)
När vi kom hem stannade vi ute och pysslade lite så nu sover hon mycket gott på sin plats vid ytterdörren :D
Sen ska vi till mina föräldrar och då blir det bus med deras Kelpie så hon kommer nog vara trött ikväll!

En så otroligt söt liten Griffe!

Själv upptäckte jag inatt att det kan vara lite besvärligt att gå ut med en 2 kg stor Disa när det stormar... "Kissa!? I det här vädret? E du inte vettig matte, jag vill ju bara gå in!!"

Till slut lyckades jag i alla fall hitta en hyfsat lugn plats bakom en gran där hon äntligen fick ro att sätta sig!

En så otroligt söt liten Griffe!

Själv upptäckte jag inatt att det kan vara lite besvärligt att gå ut med en 2 kg stor Disa när det stormar... "Kissa!? I det här vädret? E du inte vettig matte, jag vill ju bara gå in!!"

Till slut lyckades jag i alla fall hitta en hyfsat lugn plats bakom en gran där hon äntligen fick ro att sätta sig!
Här var det också tvärnit på morgonkiss pga vädret, det hamnade på mattan (detta innan jag var uppe, det var sonens jobb att ta morgonkissen).

Vädret har ju varit så milt så Ozzy har ju aldrig träffat på regn och det är tydligen ÄCKLIGT.

Haha, nu har jag varit på utställning med Ebrah. En inoff där domaren i vanliga fall dömer småhhundar, tror jag det var.

Jag brukar själv tänka att min valp är nästan för snygg och de flesta salukikunniga bekantingar jag har älskar henne också. Domaren? Ja han i princip försökte trösta mig för att jag hade en så ful och orastypisk valp ;) De "måste" ju skriva något snällt i kritiken på sådana utställningar, och tja, ebrah hade åtminstone ganska fina ögon och ok vinklar fram :p

Bra miljöträning var det i alla fall! Men ja, jag längtar ju i vanlig ordning mer efter lure coursing, rallylydnad och sådant lite mer "ordentligt" än att springa runt i ring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka