Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog morgonpromenaden med bara ebrah idag, vi gick till en skogsdunge och där fick hon springa så mycket hon orkade :p passade såklart på att träna inkallning också, men visslade bara när hon stod stilla eller var på väg till mig, då gick det utmärkt :p

halsband.jpg

På valpkursens första omgång fick vi läxa. Halsband istället för sele (han hoppar och vrider sig så han kommer undan i den), en leksak som BARA sonen använder, sonen ska ge maten, gå ut minst en gång om dan på promenad (inte bara ut och kissa alltså) och massor av gos. De måste bonda mer, nu är Ozzy för mammabunden.

Åkte till Hööks och köpte ett blinghalsband, visst blev han tjusig! Sen att jag helt missat att det var olika färger på koppel och halsbandsknäppena är en helt annan sak. Får skylla på orutin när det gäller matchning, eller så hade de inga snygga halsband med rätt spännen :-)

Sitt visade han och inkallningen gick också bra (fast då var ju jag med). Övade med koppel och halsband (bilden) och först bara satt han, vägrade gå alls, fyyy så äckligt! Fick leka igång honom en annan väg och plötsligt lossnade det. Tror vridskutten faktiskt är borta nu, ingen mening när det är halsen som sitter fast.

12191890_10153030844036741_8486049447797457837_n.jpg

Den här lilla skrutten gick sitt första personspår i söndags. Runt 100 meter långt som fick ligga i 45 minuter, två pinnar + avslut. Han fixade det galant! :love: Ska lägga ett eget spår idag och göra en liten uppletande-ruta också. På lördag ska vi träffas ett gäng och gå spår tillsammans igen, det var en av mina härliga tränare från valpkursen som undrade om jag och Lasse ville vara med! Roligt!

Det verkar vara mycket som sker i kropp och knopp just nu. Han känns liksom "stressad". Han är väldigt aktiv, vilket är roligt, men det här med passivitet och att vi tar det lugnt inomhus verkar vi ha slarvat med? Eller så är det bara en sådan period helt enkelt. Det pips och gnälls om vartannat, och så fort jag reser mig rusar han upp och tror att det ska hända något. Inte acceptabelt. Pip och gnäll klarar jag mig bra utan, och jag orkar inte ha en flåsande i hasorna hela tiden heller. Så nu tränar vi "gå och lägg dig" för fullt... :devil:

Ebrah börjar se rolig ut, hon är så otroligt luddig nu :p Salukis är ju lite knäppa på det viset, eller ja, de långhåriga är det. Först är de korthåriga som valpar, sedan börjar pälsen på öron, svans och ben växa (sådär som det förväntas av dem), sedan kommer massor av ludd på hela bröstkorgen, sidorna av benen osv när de är ca 4-5 månader. När de närmar sig ett år, då rasar allt ludd av dem igen.

Vad luddet gör för nytta vet jag inte, men de blir luddiga på precis samma ställen som afghanhundar har lång päls så jag misstänker att det är något som visar lite på att raserna är närbesläktade. Inget jag fått bekräftat från något håll alls, jag bara gissar eftersom luddet roar mig :D Hoppas att luddet värmer också, så att jag inte behöver tänka på täcken förrän hon växt klart (då har jag ju en miljard täcken redan som passar)

Imorgon blir Aros/Tazmanska djävulen/Ryska Terroristen 6 månader och jag hade egentligen tänkt fota nå fina 6 månaders bilder imorgon men suget tog över idag och innan jag bildbombar er så kan jag skryta om att igår klippte vi klorna på rekordtid och utan direkt mycket bråk och inga morr eller blödande sår på mattes händer!

Godis är bra grejer, om man är upptagen med att tugga så har man inte tid att vara arg :devil:
12194633_10156194091675181_4545981400602413087_o.jpg

10960131_10156194219375181_568924539906642115_o.jpg

12182571_10156194132650181_7115869475729586308_o.jpg

11050277_10156194132660181_2709243594449083463_o.jpg

12194667_10156194105995181_8080829586804608538_o.jpg

12185300_10156194106000181_4464214994162293374_o.jpg

9 veckor och 1026 gram på bilden, 971 gram vägde han då han flyttade hem!

Vad säger expertisen, hur länge bör man fodra valpar/unghundar med fler mål mat?

Jag hade tänkt ge lunchfodring till 6 månader, men det är kanske för tidigt..?

Vad säger expertisen, hur länge bör man fodra valpar/unghundar med fler mål mat?

Jag hade tänkt ge lunchfodring till 6 månader, men det är kanske för tidigt..?

Jag låter hunden bestämma (nästan), men å andra sidan är det inte svårt för mig att få till det praktiskt med flera mål mat per dag. Ebrah åt tre mål mat för första gången igår och hon blev 4 månader i förrgår. Att ge tre mål mat är standard för mig, ger frukost, mat efter dagens motion och sedan ett kvällsmål, så jag är ganska nöjd nu redan ;) Men ja, det finns ju de som ger 1-2 mål mat väldigt tidigt, för att det passar dem och deras hundar bäst. Du kan ju testa att ta bort lunchfodringen och se om det fungerar. Börjar inte hunden må illa eller får andra problem så är det ju bara att köra på? Det viktiga är ju att hunden får i sig lämplig mängd mat totalt sett under dagen.

Gick precis personspår nummer två. Blev på tok för kort, liggtid 3 timmar. Han gick bra men var så koncentrerad på spåret att han noterade men aldrig tog första pinnen. Fick leka igång honom lite, sen tog han nästa, för att sedan gå rakt över avslutet. Mina hemmagjorda spårsnitslar var värdelösa, fick kämpa för att se vart jag gått. Sen när vi backade vid avslutet och han tog leksaken bet han mig hårt i tummen så jag skrek tusen fula ord....... idiot till matte. Summa summarum så kändes det inte alls lika kul eller bra som när vi körde första i söndags.

Uppletanderutan. Tre föremål, samma liggtid. Liten ruta. Fick skicka om ett par gånger för att få honom förstå vad jag ville och så kom såklart ena katten och skulle bara med minsann. Inte helt enkelt att träna hemma. Tog alla tre föremål men vill inte komma in till matte, hon skriker ju bara... :angel: :grin:

Näe. Bajsdag. Nu tar jag en öl.

Finns det någon typ av leksak som är i ungefär foppatoffel-material? :p Ebrah anser sig ha hittat nya, fantastiska leksaker och inget jag försöker ha byteshandel med är lika roligt.

Jag låter hunden bestämma (nästan), men å andra sidan är det inte svårt för mig att få till det praktiskt med flera mål mat per dag. Ebrah åt tre mål mat för första gången igår och hon blev 4 månader i förrgår. Att ge tre mål mat är standard för mig, ger frukost, mat efter dagens motion och sedan ett kvällsmål, så jag är ganska nöjd nu redan ;) Men ja, det finns ju de som ger 1-2 mål mat väldigt tidigt, för att det passar dem och deras hundar bäst. Du kan ju testa att ta bort lunchfodringen och se om det fungerar. Börjar inte hunden må illa eller får andra problem så är det ju bara att köra på? Det viktiga är ju att hunden får i sig lämplig mängd mat totalt sett under dagen.
Mina hundar äter ihjäl sig om de får bestämma själva (på allvar alltså, de är så sjukt glupska:D). Men jag fortsätter nån vecka till, sen får det nog bli 2 gånger/dag istället.

Mina hundar äter ihjäl sig om de får bestämma själva (på allvar alltså, de är så sjukt glupska:D). Men jag fortsätter nån vecka till, sen får det nog bli 2 gånger/dag istället.

Det skulle Aysu också göra om hon fick chansen, valpen däremot äter väldigt lagom än så länge. Lite rund är hon kanske, men det är lätt att känna revben osv på henne, tror att hon egentligen mest ser rund ut för att hon har så mycket ludd och väldigt mycket lös hud.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka