Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
milou-forstahemma.jpg

Nu är han hemma, min lilla Milou. En sheltiehane, 8 veckor gammal. Han skrek som en stucken gris första tiden i bilen men efter en stund coolade han ner sig, nu ligger han och sover på soffan, verkar ha hittat lite rätt än så länge. Han är helt underbar :love:

milou-forstahemma.jpg

Nu är han hemma, min lilla Milou. En sheltiehane, 8 veckor gammal. Han skrek som en stucken gris första tiden i bilen men efter en stund coolade han ner sig, nu ligger han och sover på soffan, verkar ha hittat lite rätt än så länge. Han är helt underbar :love:

åh va fin :love: min valp är 8,5 vecka så vi ligger i samma tid du och jag :)

Hur har ni andra gjort som har skaffat valp när ni redan har en hund eller flera
min blandishane är 9 år o han har morrat lite åt valpis när han tycker han blivit för på, har du tagit bort valpen o sagt åt min stora att gå o lägga sig i soffan för där får han vara ifred
men jag tänker ska jag iställrt kanske låta dom vara så min stora får söga ifrån mer? eller ska jag fortsätta som jag gör nu?
Min 7 åring har världens tålamod och avleder genom att leka en liten stund så lugnar sig unghunden sedan. Grinigt säga ifrån harhan bara gjort 2 ggr lite lätt när han hade ont i magen. Vi har mycket att lära av en sund vuxen hunds sätt tycker jag. Tålamod och avledning och massa bus och gos.

.

Kanske skrivit det men saker börjar verkligen falla på plats. Han vaktar mindre på småljud inomhus. Utomhus har han alltid varit tyst. Han sover mer och äter jättebra. Alltså helt enkelt kommit till ro här och med sig själv. Kommer ner i varv direkt efter även rejäla långpromenader. 8-10 km med stundtals tuff terräng är inget för denne lille som börjat utveckla finfina muskler, 10 ½ månad snart.

Suck. Kom hem från morsan, valpen var lugn. Då blev Aysu busig! Sedan tröttnade aysu på att bli biten av valp och lämnade över jobbet till mig.. Nu har jag ägnat en kvart åt att hålla ögonen på valpen och 5 minuter åt att försöka lugna henne. Nu börjar hon slappna av ordentligt, äntligen. Tack Aysu :p

Sitter och passar på valp som fått elstöt från lampsladd... Hög puls men verkar ok i övrigt. Strömsholm sa att jag skulle ringa igen om det ändrade sig åt det sämre på minsta sätt. Dock verkar han oförskämt nöjd över att få ligga i soffan och gosa med favoritmatte.

men åh vad roligt! Det är ju en rätt ovanlig ras - jag hade två stycken ceskydamer på besök förra torsdagen!
Vad kul! Som du säger så är det en ovanlig ras så en blir alltid lite förvånad när någon känner till rasen och inte gissar på att det är en dvärgschnauzer/tax-blandras som så gott som alla gissar på :p :D

Första natten hemma gick superbra, sov mellan 12-03 och sen 03.30 till 07, glad matte. Han är väldigt duktig på att göra ifrån sig på tidning (inte en enda gång utanför) men fortfarande lite läskigt ute så endast en kiss har det blivit ute trots att vi är ute stup i kvarten. Men det kommer, han är ju fortfarande så ny :) Äter gör han, och väldigt gärna. Slickar alltid rent skålen, så det känns så bra hittills! :D
BEE66756-3E07-4D2A-ABA7-EEDFD474A5EF.jpg

Suck. Valpen har varit dålig i magen till och från sedan lördags. Inte så att hon behövt ut oftare, men hon har haft diarre eller lös avföring de flesta dagar. Gav bara vom og hundemat igår, för jag vet att det alltid stoppar upp lite och brukar göra allt bra, men jag glömde att hon spyr galla på morgonen om hon bara fått vom og hundeemat dagen innan...

Eftersom vi ändå vaknade när hon spydde passade jag på att ta morgonpromenaden då. Vid ett ställe drog hon iväg, vilket hon börjat göra och nu var jag snabb på att gå efter och se vad hon fått för sig. Då är hon på väg att äta från en hög med diarre som ligger lite halvt under en buske. Valpjäkel! Inte konstigt om hon blir dålig i magen av det... Sååå nu ska jag hålla stenkoll på henne där så är magen säkert helt bra imorgon. Hade verkligen uppskattat om hundägaren försökt plocka upp den där högen, framförallt med tanke på att den är vid sidan av en välanvänd gångväg... Nåja.

De första två veckorna med valp tänkte jag att hon blir ALDRIG rumsren! Jag tyckte inte jag gjorde annat än var ute med henne under dagarna (de tre första nätterna var vi ute men sen har hon sovit hela nätter sen dess) och ändå hände olyckor hela tiden kändes det som. Men sen, efter de första två veckorna vände det och efter det händer väldigt sällan en olycka inne. Om det gör det så är det direkt efter bus och hon blir akut akut kissnödig så vi inte hinner ut. Bajs inne minns jag inte när det hände. Så fortsätter det så här så kan hon nog snart räknas som rumsren :)

Har börjat ensamträna lite och hon bryr sig inte än så länge :) Vi har ett stort hus så hon är van att vi försvinner ner i källaren ett tag ibland eller upp på övervåningen när ungar ska nattas och då går hon och lägger sig bara :) Ska utöka lite denna veckan så kanske jag vågar lämna henne hemma när jag lämnar på dagis på måndag, är borta ca 20 min då :)

Det blev halva natten på Strömsholm. Lungorna kan ta stryk och han andades konstigt. Röntgen av lungorna sa varken bu eller bä. De ville lägga in, jag tyckte jag kunde ha koll hemma, bor en knapp halvtimma bort om det skulle bli sämre.

Andningen normal i frekvens nu men han sover och sover. Fast vi var ju uppe och härjade i natt så självklart är han trött.

Det blev halva natten på Strömsholm. Lungorna kan ta stryk och han andades konstigt. Röntgen av lungorna sa varken bu eller bä. De ville lägga in, jag tyckte jag kunde ha koll hemma, bor en knapp halvtimma bort om det skulle bli sämre.

Andningen normal i frekvens nu men han sover och sover. Fast vi var ju uppe och härjade i natt så självklart är han trött.

Fysjutton! Håller tummarna för att allt blir bra.

Håller tummarna för er!

Jag är så himla sugen på att gå en kurs med trollet, men jag kan inte hitta något. En kurs i vad som helst hade varit välkommen, men jag måste ju tänka på att han bara är fem månader.

Så vi har fokuserat lite på tricks. Men fy vad fort han lär sig. Idag har han lärt sig skall på kommando och vacker tass. Snurra, ligg, sitt, ner, rulla runt, sitt fint, hopp, tassarna upp, stanna osv kan han. Han har precis börjat förstå sig på att snurra runt med frambenen på en bok för bakbenskontroll, Så det jobbar vi med ordentligt.

Vad brukar ni lära era valpar för roliga tricks?

Han har dock börjat se spöken överallt. :laugh: Rollo var likadan i den åldern.

Håller tummarna för er!
Efter en låååång sovmorgon följde han med ut och efter en kiss och en bajs så var det full rulle och som vanligt. Kom in och både åt och drack. Nu har han däckat igen, sömntuta. Även människovalpen sover, hon fick ju sova med bara pappa i natt, hemska tanke, och hade tydligen hållit låda en hel del emellanåt.

åååh nån som kan hjälpa mig :cry:
det här kanske är helt fel tråd men...
nu i 2 dagar har jag fått såna skuldkänslor att min andra hund ska känna sig utbytt eller utanför pga valpen vet inte vad jag ska göra?
försöker ge båda lika mycket uppmärksamhet osv
vet att de kommer bli bättre ju äldre valpen blir

åååh nån som kan hjälpa mig :cry:
det här kanske är helt fel tråd men...
nu i 2 dagar har jag fått såna skuldkänslor att min andra hund ska känna sig utbytt eller utanför pga valpen vet inte vad jag ska göra?
försöker ge båda lika mycket uppmärksamhet osv
vet att de kommer bli bättre ju äldre valpen blir
Min ena hund känner sig alltid utanför då hon tycker jag ska göra allting med henne, men ingen behöver vara i centrum hela tiden ;) Ta det lugnt, man räcker till flera :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka