Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker mig minnas ha läst något liknande, men jag har inte kunskap nog när det gäller vallning. Varför säger det inte ett skit och vad är så jävligt med djurhanteringen? Jag trodde man använde sig av redan invallade djur?

Jag menade mest att det inte säger något om hundens förmåga att hantera, läsa av, kommunicera med och kontrollera djuren. Alltså ingen av de egenskaper som faktiskt behövs vid arbete med vallhund.

De allra flesta hundar skuttar upphetsat runt en grupp får om det står folk i flocken. Det säger liksom inget om vallning. När det sen är rasentusiaster utan vare sig bakgrund inom djurhållning, vallning eller arbete med flockdjur som är "bedömare" av vad som ska ses som vallegenskaper så blir det bara pinsamt. Jag har sett videor med tillhörande bedömningsprotokoll från bla AK på vallanlagstest, och det är verklighetsfrånvänt nosens.

För att bedöma "vallanlag" så ska man ju inte behöva trigga igång lek, jakt eller förföljande. Då är det inte vallning.

Jag menade mest att det inte säger något om hundens förmåga att hantera, läsa av, kommunicera med och kontrollera djuren. Alltså ingen av de egenskaper som faktiskt behövs vid arbete med vallhund.

De allra flesta hundar skuttar upphetsat runt en grupp får om det står folk i flocken. Det säger liksom inget om vallning. När det sen är rasentusiaster utan vare sig bakgrund inom djurhållning, vallning eller arbete med flockdjur som är "bedömare" av vad som ska ses som vallegenskaper så blir det bara pinsamt. Jag har sett videor med tillhörande bedömningsprotokoll från bla AK på vallanlagstest, och det är verklighetsfrånvänt nosens.

För att bedöma "vallanlag" så ska man ju inte behöva trigga igång lek, jakt eller förföljande. Då är det inte vallning.

Tråkigt. Jag skulle ju själv gärna vilja se om Lasse har intresse för vallning. Men då låter ju anlagatestet inte som ett alternativ.

SVaKs lokalklubbar ordnar förberedande vallhundskurser. Där får du som förare en massa bra kunskap och man gör grundarbete på får.

Och idag fick jag mätt Nikki också...

Donnan är 34 cm i mankhöjd, 5 kg tung. Och blir 17 veckor på måndag. Nyfiken på slutresultatet...

Förutom att hon är trög med maten så är hon en helt underbar liten hund :love: Är med överallt, går lös på promenader och ute på gården. 9/10 ggr kommer hon direkt man ropar på henne. Hon lyssnar bra på Nej och kan sitt och ligg och söker bra kontakt med en :) Tycker hon är rätt lydig för att vara så liten faktiskt.
Denna veckan har det blivit så mycket bättre med rumsrenhetsjobbet! Jag är inte ute med henne miljarder ggr om dagen längre utan jag ser tydligare på henne när det är dags att gå ut. I tisdags hände ingen olycka, i onsdags en kiss på dotterns matta pga att jag min dummer inte gick ut med henne direkt vi gick upp, torsdags en kiss i köket när vi höll på med maten och inte var nog uppmärksamma, igår ingen kiss inne. Bajs inne var det ännu längre sen det var :) Skönt!

Otis blev sprättad i halsen av en gris igår :down:

Han gjorde ett riktigt bra arbete med dem, men tyvärr sköt skytten bom.
Jag har varit iväg i helgen så det var pappa som gick med honom, och seniortävling inte snittet förrän senare på kvällen - han hade riktig tur och det hade inte tagit några stora blodkärl, inga nerver och strupen var helt intakt. Det hade knappt blött någonting, så det gjorde att det knappt syntes i bland all päls.
När de började raka honom visade det sig att snittet var drygt en dm långt, från hakan och ner till halsen.
Otis är dock ganska oberörd, hade han fått bestämma hade han nog kunnat jaga idag :p

En vecka med Otis i tratt kommer ju bli halvkul dock...

@AraSlei Men fy, vilken tur i oturen att det inte blev allvarligare än så!!

Och jag som precis skulle beklaga mig över att Tage för en stund sen bet sönder sladden till internet-routern :p, det känns ju jättefjuttigt att klaga på det nu när din hund kunde blivit allvarligt skadad igår...

Otis blev sprättad i halsen av en gris igår :down:

Han gjorde ett riktigt bra arbete med dem, men tyvärr sköt skytten bom.
Jag har varit iväg i helgen så det var pappa som gick med honom, och seniortävling inte snittet förrän senare på kvällen - han hade riktig tur och det hade inte tagit några stora blodkärl, inga nerver och strupen var helt intakt. Det hade knappt blött någonting, så det gjorde att det knappt syntes i bland all päls.
När de började raka honom visade det sig att snittet var drygt en dm långt, från hakan och ner till halsen.
Otis är dock ganska oberörd, hade han fått bestämma hade han nog kunnat jaga idag :p

En vecka med Otis i tratt kommer ju bli halvkul dock...
Vad tråkigt, men det har nog inte ärrat honom så mycket.

@AraSlei Men fy, vilken tur i oturen att det inte blev allvarligare än så!!

Och jag som precis skulle beklaga mig över att Tage för en stund sen bet sönder sladden till internet-routern :p, det känns ju jättefjuttigt att klaga på det nu när din hund kunde blivit allvarligt skadad igår...

Ja, verkligen tur! Nu blir det en väst till mister..

Haha, du får klaga ändå, det är inte kul när de tuggar på sladdar :D

På torsdag hämtar jag och sambon hem en leonberger - valp på 10 veckor. :love:

Var längesedan Felicia var valp, och vill mig minnas att det var en mysig tid. Fast jag kanske har förträngt de dåliga stunderna? ;):p

Jag tycker det är underbart med valpar. :love: Jag längtar efter nästa trots att jag har en 5 månaders och en 8 månaders. :angel:

Gah. Valp vägrar sova. Valp vägrar göra något alls som jag kunde önska att valp skulle göra. Dessutom har hon kissat inne, faktiskt för första gången på länge nu, men ändå.

Imorgon ska vi åka till något ställe där hon kan få springa ordentligt så att det blir lite enklare här hemma. Nu är hon mest på allt överallt. Har jag tur blir hon väl trött innan jag ska upp imorgon... Imorgon är hon 4 månader gammal. Längtar tills hon är lite äldre och kan gå med på rejäla långpromenader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka