Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Jag är inte hundra på hur många tänder Ammo ska ha och var de ska sitta :o:angel:
Men det ser rimligt ut när jag kollar i truten på honom iaf :D

Haha det där skulle kunna vara jag som skrivit ;)

Nu för tiden har jag dock fått studera bilder och min hunds tänder och jämföra nooooga för att inte ljuga för eventuella tikägare. Det där med att ha en ras där tandförluster är vanligt är något nytt för mig ;)

Igår blev lilla fröken 10 veckor :) Väger nu drygt 6 kg och är ca 35 cm hög (mätte snabbt med måttband samtidigt som hon bett i det;)).
Allt går jättebra med henne förutom att hon är svår med maten. Har kontaktat uppfödaren så får vi se om hon har nåt tips eller om vi ska fortsätta som vi gör. Hon går ju upp i vikt och är pigg och glad :)

12145048_1495749890718569_603876612_n.jpg
Jag har en kräsen herre jag med men har nu provat två olika sorters färskfoder och helt plötsligt har jag en hund som bara äääälskar matdags och gärna vill ha mer. Ger hälften torrfodret som uppfödaren rekommenderade men när den säcken är slut går vi över helt på färskfoder.

12189066_10153021315011741_590629486663985638_n.jpg

10422275_10153021315236741_5333153953291323418_n.jpg

:love:

Skrutten blir bara större och större.
Häromdagen hann jag knappt släppa ner honom från bilen när vi hade kommit hem innan han tog upp ett spår och stack helt sonika rakt över berget och in i skogen. Kvar stod jag: :confused: ropandes hans namn, men icke. In och hämta pipan. Efter ett antal visslingar kom han till slut, glad i hågen med en min som bara "amen tjena matte, vad ville du?!". :grin:

Alltså. Hade jag uppfattat tidigare att han verkligen drog på ett spår hade jag säkert kunnat avbryta honom innan han drog över tomtgränsen, men jag stod ju och grejade med skolväskan och den andra hunden... inte fasen hade jag väl koll på vad han höll på med, innan jag såg svanstippen försvinna nedför berget och insåg att jag kunde ropa bäst jag ville. Inte okej. Ni som viltspårar med era hundar, har de dragit iväg på egna äventyr om de fått chansen också? Eller fattar de verkligen skillnaden mellan arbete - fritid? Vi har ju inte staket, dessvärre. Han har ju bara spårat ett par gånger, då på vår egna mark. Det här spåret verkade han ta klockrent men jag vill ju inte syssla med något som uppmuntrar honom till att dra iväg själv.

@FrauleinLeo
Han är så fin :love:

Otis gjorde en liknande sak igår, fast på fågel. Jag hade haft med båda hundarna på promenad och släppte dem lösa på gårdsplanen för att lättare kunna ta med posten in. Otis såg ett gäng fåglar på åkern och stack som en avlöning efter dem. Min reaktion var typ: :eek: ropade på honom, och han stannade till fint och kollade på mig. Jag berömde och backade lite medan jag visslade på honom - och då drog han åt rakt motsatt håll! Först blev jag lite paff, och det tog någon sekund innan jag reagerade. Döm om min förvåning när Ladda swishar förbi fötterna på mig som ett brunt sträck och hänger på honom?!
Om en hund är lös är det inte så farligt - även om det är otäckt- de kommer efter en stund. Men om båda rymmer samtidigt är risken att de triggar varandra och att allt går överstyr.
Jag måste sett ganska kul ut när jag kutade över åkern, iförd rosa gummistövlar, raggsockor över knäna och pyjamasbyxor i leopard, ihop med en oversize fleecejacka i rött, vilt vrålande och vevande med armarna :angel: som tur var hade det gått vildsvin där under natten så de drog inte rakt ut, utan hade fullt sjå att reda ut spåren när jag kom såpass nära att de insåg att jag nog inte var helt lycklig :p
Då ställde sig båda bara frågande och typ "eh, är det oss du ropar på eller?"O_o:rage:

Tänker att det var väldigt bra att jag kom ikapp dem, att vildsvinen härjat runt hela natten och lämnat ett myller av spår så att de inte fick uppfarten samt att ingen såg mig :D

Ibland blir man bra snopen...

@AraSlei, DET hade jag velat se :D

Jag har förövrigt beslutsångest. Köpte regntäcke till Ebrah precis när hon kommit och ett vintertäcke som jag tänkte att hon skulle växa i. Well.. vintertäcket är för litet. Hon har inte använt det ens en gång. Ska jag sälja täckena eller behålla dem till nästa valp? Nästa valp lär ju inte komma förrän om 4-5 år och det är ju verkligen inte säkert att den kommer vara i rätt storlek när den upplever sin första vinter... Men samtidigt känns det onödigt att sälja när jag gillar modellen på täcke :p

Jag har förövrigt beslutsångest. Köpte regntäcke till Ebrah precis när hon kommit och ett vintertäcke som jag tänkte att hon skulle växa i. Well.. vintertäcket är för litet. Hon har inte använt det ens en gång. Ska jag sälja täckena eller behålla dem till nästa valp? Nästa valp lär ju inte komma förrän om 4-5 år och det är ju verkligen inte säkert att den kommer vara i rätt storlek när den upplever sin första vinter... Men samtidigt känns det onödigt att sälja när jag gillar modellen på täcke :p
Jag sparar på alla sakerna. Både av sentimentala skäl men också för att det kostar mer att köpa nytt än vad man får ut för det använda. Snåljåpen har talat ;)

Jag sparar på alla sakerna. Både av sentimentala skäl men också för att det kostar mer att köpa nytt än vad man får ut för det använda. Snåljåpen har talat ;)

Jag har precis samma snåljåpstänk som dig :p känner mig ju väldigt nöjd över att hittills ha kunnat låna selar till valpen och därmed inte behövt köpa något alls till henne (förutom två billiga täcken då).

(Vännen som lånat ut selar till mig sa precis att hon har två nya vintertäcken från Hurtta som borde kunna passa Ebrah som jag nog kan låna i vinter om det behövs. Det här blir hur bra som helst :D )

Jag har precis samma snåljåpstänk som dig :p känner mig ju väldigt nöjd över att hittills ha kunnat låna selar till valpen och därmed inte behövt köpa något alls till henne (förutom två billiga täcken då).

(Vännen som lånat ut selar till mig sa precis att hon har två nya vintertäcken från Hurtta som borde kunna passa Ebrah som jag nog kan låna i vinter om det behövs. Det här blir hur bra som helst :D )

Jag har ett rött softshelltäcke i strl 55 som är sååååå fint. Det passar på valparna i ungerfär två månader. Men jag kan inte göra mig av med det :p

Jag hade plockat isär det i molekyler, noggrant noterat hur det var gjort (och genast glömt det igen), och sedan totalt misslyckats med att göra något annat av det. :up:

Jag tänker mig att båda dina alternativ är bättre än det i alla fall. :D

Jag hade plockat isär det i molekyler, noggrant noterat hur det var gjort (och genast glömt det igen), och sedan totalt misslyckats med att göra något annat av det. :up:

Äh, jag har ritat av mönstret och förstorat, så det finns ett antal större (och fulare...) kopior här hemma ;)

Hahah, jag ska se till att lämna in min symaskin på service, tror det är något fel på den, sedan lära mig sy och därefter finns det risk att några täcken råkar ut för något sådant öde :P Jag har ju svårt att hitta passande utrustning till hundarna, så det vore underbart att kunna göra egna grejer.

@FrauleinLeo
Han är så fin :love:

Otis gjorde en liknande sak igår, fast på fågel. Jag hade haft med båda hundarna på promenad och släppte dem lösa på gårdsplanen för att lättare kunna ta med posten in. Otis såg ett gäng fåglar på åkern och stack som en avlöning efter dem. Min reaktion var typ: :eek: ropade på honom, och han stannade till fint och kollade på mig. Jag berömde och backade lite medan jag visslade på honom - och då drog han åt rakt motsatt håll! Först blev jag lite paff, och det tog någon sekund innan jag reagerade. Döm om min förvåning när Ladda swishar förbi fötterna på mig som ett brunt sträck och hänger på honom?!
Om en hund är lös är det inte så farligt - även om det är otäckt- de kommer efter en stund. Men om båda rymmer samtidigt är risken att de triggar varandra och att allt går överstyr.
Jag måste sett ganska kul ut när jag kutade över åkern, iförd rosa gummistövlar, raggsockor över knäna och pyjamasbyxor i leopard, ihop med en oversize fleecejacka i rött, vilt vrålande och vevande med armarna :angel: som tur var hade det gått vildsvin där under natten så de drog inte rakt ut, utan hade fullt sjå att reda ut spåren när jag kom såpass nära att de insåg att jag nog inte var helt lycklig :p
Då ställde sig båda bara frågande och typ "eh, är det oss du ropar på eller?"O_o:rage:

Tänker att det var väldigt bra att jag kom ikapp dem, att vildsvinen härjat runt hela natten och lämnat ett myller av spår så att de inte fick uppfarten samt att ingen såg mig :D

Ibland blir man bra snopen...
:rofl::rofl::rofl:
Såklart inte kul när djuren springer iväg men jag fick verkligen upp en rolig "film" i huvudet på hur det såg ut :laugh:

Ja, hundtäcke. Helt ärligt så är det de första jag får höra när jag berättar att hon är korsning med nakenhund (hon har ju päls för tusan), och då säger alla klämkäckt "då behöver du täcke nu i det kallare vädret" (inklusive tre olika veterinärer har sagt det). Alltså, änsålänge upplever jag att hon inte fryser alls. Hon är varm och go trots att det är kallt ute, så jag har inte ens bemödat mig att hämta täckena jag får låna tills hon vuxit ur dem. Känns ju dumt att klä på bara för att? Vet inte hur jag ska göra riktigt på den fronten, när är det dags att täcka sin korthåriga lilla?

5 kg vägde hon idag dagen till ära, så hon växer så det knakar. 1,5 kg på fyra veckor. 3,5 kg på 8 veckor.

Blev även en ny sele idag, eftersom jag är snål när det kommer till växande valp så blev det en budgetmodell. Men hon verkar trivas bra i den, och den är faktiskt riktigt snygg, om än stor över bogen. Plus ett antal färska hundben, då jag tror att det kliar i munnen på valpskrället :P som gnagt nonstop på de ben vi haft hemma nu i 8 veckor. Så, kanske är tandlossning på G.

Ja, hundtäcke. Helt ärligt så är det de första jag får höra när jag berättar att hon är korsning med nakenhund (hon har ju päls för tusan), och då säger alla klämkäckt "då behöver du täcke nu i det kallare vädret" (inklusive tre olika veterinärer har sagt det). Alltså, änsålänge upplever jag att hon inte fryser alls. Hon är varm och go trots att det är kallt ute, så jag har inte ens bemödat mig att hämta täckena jag får låna tills hon vuxit ur dem. Känns ju dumt att klä på bara för att? Vet inte hur jag ska göra riktigt på den fronten, när är det dags att täcka sin korthåriga lilla?

5 kg vägde hon idag dagen till ära, så hon växer så det knakar. 1,5 kg på fyra veckor. 3,5 kg på 8 veckor.

Blev även en ny sele idag, eftersom jag är snål när det kommer till växande valp så blev det en budgetmodell. Men hon verkar trivas bra i den, och den är faktiskt riktigt snygg, om än stor över bogen. Plus ett antal färska hundben, då jag tror att det kliar i munnen på valpskrället :P som gnagt nonstop på de ben vi haft hemma nu i 8 veckor. Så, kanske är tandlossning på G.
Nä, sätta täcke innan hunden fryser är väl ingen idé. Låter rimligt det du skriver :)

Uh va frustrerande det är att hon äter så dåligt/konstigt!
Vi ska följa säckens anvisningar enl uppfödaren och då ska hon ha ca 6 dl. Alltså 2 dl uppdelat på tre måltider. Tiderna är 8, 14, 20 för att dela det jämt. Hon äter kanske 1/3 frukost, sen resten av frukosten till lunch och sen äter hon en hel kvällsmat. Hon får 10 min på sig att äta sen tas skålen bort.
Hon går mycket och dammsuger runt bordet och letar att äta och verkar hungrig. Vi är noga med att hon inte ska vara runt bordet och snoka, hon får faktiskt lov att äta sin mat inte vår mat.
Hoppas hon blir bättre på att äta snart. Är rädd att hon tynar bort om hon ska fortsätta så här. Än så länge går hon upp i vikt iallafall.

Uh va frustrerande det är att hon äter så dåligt/konstigt!
Vi ska följa säckens anvisningar enl uppfödaren och då ska hon ha ca 6 dl. Alltså 2 dl uppdelat på tre måltider. Tiderna är 8, 14, 20 för att dela det jämt. Hon äter kanske 1/3 frukost, sen resten av frukosten till lunch och sen äter hon en hel kvällsmat. Hon får 10 min på sig att äta sen tas skålen bort.
Hon går mycket och dammsuger runt bordet och letar att äta och verkar hungrig. Vi är noga med att hon inte ska vara runt bordet och snoka, hon får faktiskt lov att äta sin mat inte vår mat.
Hoppas hon blir bättre på att äta snart. Är rädd att hon tynar bort om hon ska fortsätta så här. Än så länge går hon upp i vikt iallafall.
Vad ger ni för mat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.