Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte alls förtjust i Eukanuba, innehållet är inte toppen, men det luktar väldigt mycket. Så jag hade tänkt att hunden inte gillar maten:D

Hon är galen i det när hon får det som godis när vi tränar (ger inget annat godis, utan använder torrfodret) ;) Och hon slukade maten första veckan, sen började hon hitta smulor under bordet efter ungarna :angel: Uppfödaren vill helst att vi ger av det fodret tills hon har röntgats så nåt byte av foder blir det inte utan att ha pratat med henne :)
Vi misstänker lite att hon testar ifall hon inte kan få annat istället med tanke på att hon dammsuger efter ungarna plus att konkurrensen från sina 10 syskon inte finns längre :) Vi kör på som vi gör nu tills vi fått svar av vår uppfödare (hon är utomlands just nu).

Har en valp som just nu består av tänder. Var jag än tar i henne så möter jag bara tänder, vilket i sig är ganska imponerande eftersom de verkar försöka lämna hennes mun nu... Valpskrälle! (Fast med allt annat har hon varit duktig idag)

Bara en liten film från när vi tränade inkallningen idag.

IMG_0267.jpg

IMG_0268.jpg

Och på bild i hennes nya, fina sele. Är supernöjd med den!

Idag var det lilla hundskrället billig när hon för första gången totalt ignorerade mig när det kom två hundar (kh collie samt kelpie), hon drog iväg snabbt som sjutton, men stannade på ett två meter avstånd. Jag går fram genom skogen och ursäktar min ouppfostrade valp när jag kommer fram. Men får höra att det gör ingenting, sånt som händer. Visar sig att han ar ordförande för en brukshundsklubb här i närheten så blev en stund med hundsnack, träning och tävling. Duktig hund som sticker fram till en kunnig hundägare, får inte alls mig att verka "dålig": MEN han hade faktiskt tittat en stund när vi tränat inkallning, innan Nikki upptäckte hans hundar, och tyckte det såg fint ut.

Får man vräka ur sig lite frustration här?
Ja det får man. :angel:

Intresset för corgi ökar i ungefär samma takt som amerikaner hinner spotta ur sig "gulliga" bilder och videor på rasen, med andra ord ganska snabbt. Det är väl till 99,9% pemmar (pembroke) som visas, men ändå. Det känns ärligt talat lite tråkigt med alla inlägg i FB-gruppen där man uppenbarligen har intresserat sig av rasen för att man har sett en söt bild eller en gullig video på en pem som skakar på sin söta, fluffiga, svanslösa rumpa. Det är väl okej att man får upp intresset för det, men att man sen inte ens mäktar med sig en googling? Att man ser ut som ett frågetecken när man påpekar att det finns två raser när hen gjort ett inlägg om att hen är intresserad av "corgi"? Man har med andra ord inte ens varit inne på SKK eller rasklubben, de två första träffarna som kommer upp när man googlar just "welsh corgi".

Man ser en söt hund och vill ha den söta hunden. Man försöker som corgiägare påpeka att det är små söta hundar som gärna jobbar, men man vill inte lyssna på det örat. "Lite agility och godissök". Fint, men det funkar på vilken renodlad sällskapshund som helst också. Feta och förslöade corgis är inte en ovanlig syn. Så länge det dessutom finns uppfödare som föraktar aktivering är det väl bara en tidsfråga innan raserna flyttas från grupp 1 till grupp 9... :down:

Vi har hunnit gå på två gånger av valpkursen och det har varit väldigt intressant! Tränat lite inkallning och sånna saker. Inkallningen sitter faktiskt riktigt bra, värre är det med att stanna kvar. Hon vill gärna följa efter mig, vilket jag egentligen inte tycker är så jätte negativt. Hellre att hon söker kontakt och vill följa med än springer åt andra hållet! ;) Men att kunna stanna kvar kan nog vara rätt användbart endå så det ska vi träna mer på! Har hittat lite om typ hur man kan träna in det men nu kommer jag inte alls på vad det heter haha!

Hos veterinären har vi också hunnit en sväng. Riven i ögat av stallkatten med sår på hornhinnan och inflammation i ögat. Veterinären skrämde upp mig rejält med att hon kanske kunde förlora synen och skrev ut fem olika mediciner och droppar. Har droppat för fullt och på återbesöket sa hon att det såg jättefint ut! Och det var ju bra men här har man gått och trott att hunden ska bli blind på ena ögat och så tar återbesöket två minuter där veterinären konstaterar att det ser jättefint ut och jag känner lite jaha. Huvudsaken är ju att det blir bra i alla fall!
:bump:

5,7 kg och typ 30 cm är hon nu förästen, kommer nog bli modell större i rasen! Hoppas dock att hon inte blir så mycket högre eftersom jag vill köra agility med henne i framtiden och det är ju tråkigt om hon hamnar i medium klassen!

@FrauleinLeo, fy sjutton så trist! När jag var på rallylydnadstävling i helgen så var det faktiskt flera corgis där, och de var duktiga! Nu är jag ju kass på att veta vilken som är vilken av corgiraserna, men det fanns av båda raserna där :)

Fick precis se en dagsfärsk bild på Ebrahs ena syster. Hon är så jäkla snygg att jag känner "shit, vill ha!" när jag ser henne, sedan inser jag att jag nog har en lika snygg syster här hemma :angel:

Förövrigt har ebrah blivit superduktig, hon sover hela nätterna hela tiden och går alltid till uteplatsdörren när hon behöver göra ifrån sig :D

@FrauleinLeo, fy sjutton så trist! När jag var på rallylydnadstävling i helgen så var det faktiskt flera corgis där, och de var duktiga! Nu är jag ju kass på att veta vilken som är vilken av corgiraserna, men det fanns av båda raserna där :)

Jättetrist, verkligen! Det finns ju flertalet corgis som tränar och tävlar Klass 3-elit i flera grenar, att nedgradera rasen till en sällskapshund med att vad det innebär ser jag verkligen inte som ett alternativ. Att den blir uppdelad i utställning/arbete är inte heller ett alternativ, jag valde ju rasen bland annat för att slippa det.

Jättetrist, verkligen! Det finns ju flertalet corgis som tränar och tävlar Klass 3-elit i flera grenar, att nedgradera rasen till en sällskapshund med att vad det innebär ser jag verkligen inte som ett alternativ. Att den blir uppdelad i utställning/arbete är inte heller ett alternativ, jag valde ju rasen bland annat för att slippa det.
Vi har en corgi som tävlar lydnadsklass elit och en som tävlar klass 3 på min klubb :D cardigan båda två.

Vi har en corgi som tävlar lydnadsklass elit och en som tävlar klass 3 på min klubb :D cardigan båda två.

Ååh, vad roligt!!
Mina tränare på valpkursen var så imponerade över Lasse, och tyckte han var riktigt cool. Jag var osäker på vilken nästa kurs skulle bli nu när vi gått valpkurs som gått så bra, allmänlydnad eller allmänlydnad fortsättning, men "huvudtränaren" påpekade att vi kunde gå direkt till tävlingslydnad 1 om vi ville. Det finns potential i lilla Lasse! :love:

Chess vill äta hårda kulor inte mjuka som legat i blöt en stund! Provade igår kväll att hälla på vattnet och servera direkt. Hon slukade allt! Samma i morse :D Hon dricker upp allt vattnet i skålen också plus att hon dricker bra med vatten Annars under dagen också så det borde funka att ge henne så :) Tänk om det är så här enkelt!

Får man vräka ur sig lite frustration här?
Ja det får man. :angel:

Intresset för corgi ökar i ungefär samma takt som amerikaner hinner spotta ur sig "gulliga" bilder och videor på rasen, med andra ord ganska snabbt. Det är väl till 99,9% pemmar (pembroke) som visas, men ändå. Det känns ärligt talat lite tråkigt med alla inlägg i FB-gruppen där man uppenbarligen har intresserat sig av rasen för att man har sett en söt bild eller en gullig video på en pem som skakar på sin söta, fluffiga, svanslösa rumpa. Det är väl okej att man får upp intresset för det, men att man sen inte ens mäktar med sig en googling? Att man ser ut som ett frågetecken när man påpekar att det finns två raser när hen gjort ett inlägg om att hen är intresserad av "corgi"? Man har med andra ord inte ens varit inne på SKK eller rasklubben, de två första träffarna som kommer upp när man googlar just "welsh corgi".

Man ser en söt hund och vill ha den söta hunden. Man försöker som corgiägare påpeka att det är små söta hundar som gärna jobbar, men man vill inte lyssna på det örat. "Lite agility och godissök". Fint, men det funkar på vilken renodlad sällskapshund som helst också. Feta och förslöade corgis är inte en ovanlig syn. Så länge det dessutom finns uppfödare som föraktar aktivering är det väl bara en tidsfråga innan raserna flyttas från grupp 1 till grupp 9... :down:
Tyvärr är det ju så med populära raser:down: jag har ju också en ras som är poppis, tyvärr avlar inte alla på jaktegenskaper om man säger så... Jag har därför bestämt att jag ska då inte avla någonting, kanske blir det tillochmed ett rasbyte så småningom till en annan ras där de flesta värderar jaktegenskaper och inte bara vill producera söta valpisar.
Men vi har krav på jaktmeritering innan hunden kan bli utställningschampion tex, sånt är superbra och räddar nog många raser:up:

Tyvärr är det ju så med populära raser:down: jag har ju också en ras som är poppis, tyvärr avlar inte alla på jaktegenskaper om man säger så... Jag har därför bestämt att jag ska då inte avla någonting, kanske blir det tillochmed ett rasbyte så småningom till en annan ras där de flesta värderar jaktegenskaper och inte bara vill producera söta valpisar.
Men vi har krav på jaktmeritering innan hunden kan bli utställningschampion tex, sånt är superbra och räddar nog många raser:up:

Min familj har fött upp hundar i flera generationer, jag ska banne mig avla! :devil: Jag gillar ju allt i min lilla kille och kan bara hålla tummarna för att han blir tillräckligt bra. Tack och lov är det många "yngre" med cardigans som uppskattar rasens arbetsförmåga. Det är så roligt att varje helg gå in i gruppen och se allas nya, fina tävlingsresultat. Pemmen lär väl vara den som "stryker med" först. :down:

Krav på meritering räddar säkert många raser! Corgis får ju inte ens delta på officiella vallprov, dessvärre.

Min familj har fött upp hundar i flera generationer, jag ska banne mig avla! :devil: Jag gillar ju allt i min lilla kille och kan bara hålla tummarna för att han blir tillräckligt bra. Tack och lov är det många "yngre" med cardigans som uppskattar rasens arbetsförmåga. Det är så roligt att varje helg gå in i gruppen och se allas nya, fina tävlingsresultat. Pemmen lär väl vara den som "stryker med" först. :down:

Krav på meritering räddar säkert många raser! Corgis får ju inte ens delta på officiella vallprov, dessvärre.
Kroppsvallarna har väl inga restriktioner ang. ras. SVaK tillåter andra raser på VP. Vad är det ni inte får delta på?

Kroppsvallarna har väl inga restriktioner ang. ras. SVaK tillåter andra raser på VP. Vad är det ni inte får delta på?

Jag uttryckte mig otydligt, det är ju vallanlagstest jag menar och inte specifikt VP. Corgis får inte något officiellt resultat vid deltagande av vallanlagsprov. Enligt Kroppsvallarna är det bara följande raser som får det idag:

Bearded Collie
Bergamasco
Berger des Pyrenées
Cao da serra de aires
Gos D’atura Catala
Old English Sheepdog
Schapendoes

Däremot vet jag att det pågår samarbete kring detta, så förhoppningsvis får även corgis snart officiella resultat.

Jag uttryckte mig otydligt, det är ju vallanlagstest jag menar och inte specifikt VP. Corgis får inte något officiellt resultat vid deltagande av vallanlagsprov. Enligt Kroppsvallarna är det bara följande raser som får det idag:

Bearded Collie
Bergamasco
Berger des Pyrenées
Cao da serra de aires
Gos D’atura Catala
Old English Sheepdog
Schapendoes

Däremot vet jag att det pågår samarbete kring detta, så förhoppningsvis får även corgis snart officiella resultat.

Vallanlagsprov säger inte ett skit och är inte vatten värt ur ett djurhanteringsperspektiv, så det tycker jag inte du behöver sörja ;)

Vallanlagsprov säger inte ett skit och är inte vatten värt ur ett djurhanteringsperspektiv, så det tycker jag inte du behöver sörja ;)

Jag tycker mig minnas ha läst något liknande, men jag har inte kunskap nog när det gäller vallning. Varför säger det inte ett skit och vad är så jävligt med djurhanteringen? Jag trodde man använde sig av redan invallade djur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka