Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså.

Jag älskar min valp. :heart Något otroligt. Hon är MER än jag någonsin kunde anat, jag hade helt ärligt inga jättehöga förväntningar. Liksom, den korsningen, kanske kan bli en någolunda sällskapshund som man kan göra lite hobbyövningar med.

Men hon älskar att träna, och det är så kul att jobba med henne. Hon är snabblärd, positiv och försöker verkligen till 110%. Men vad jag uppskattar mest är nog hur smart hon är, det är nog den biten som gör det så roligt. Idag under sista rastningen, så tog vi först en 10 minuters promenad i koppel. Jobbade lite på att gå fint bredvid mig, och så tränade jag lite "dogparkour" (tycker det låter lite löjligt men ja, smidigt att träna på när man måste ha hunden nära). Hon fattade snabbt vad upp betydde, och efter tre gånger när jag visade med hela handen så studsade hon glatt upp med framtassarna på föremålen jag pekade på. Det var ju lätt och kul tyckte hon.

Sen så släppte jag henne lös på gården. Hon springer iväg 15 meter, stannar och tittar på mig. Jag ropar kom, och hon kommer snabbt fram till mig, får belöning. Och sen springer hon iväg ett varv, stannar och tittar på mig. Jag ropar kom igen, och proceduren upprepas. Tänk att hon är så smart att hon utnyttjar det faktum att hon får belöning för att komma på inkallning genom att faktiskt vänta in kommandot. Att hon självmant sticker iväg en bit, för att sedan stå still - och vänta. Alltså, wow. Jag är SÅ nöjd med henne. Under tiden så kom en amstaff i koppel förbi på vägen, Nikki tittade intresserat på henne, men så fort jag ropade kom så släppte hon allt fokus på hunden och kom rusandes. 16 veckor gammal, och redan mer lydig än min systers 7 åriga papillon. :D

När börjar ni kalla hunden för unghund istället för valp? Vet inte riktigt vad jag ska kalla Tage längre :p Han är snart 7 månader...

... och tydligen en gurktjuv :rofl:
11374448_488797944636047_619004903_n.jpg

hahaha aawe. Aysu ser mest ut som "åååh, måste du vara så fruktansvärt jobbig". Så fina är de. Ebrah ser jättestor ut :P
Haha, ja, även Aysu tröttnar ibland :p (Det var ju inte direkt första gången Ebrah gjorde sådär...) Hon börjar bli stor nu min valp! Ska bli intressant att se var hon slutar. Det enda jag är säker på är att hon blir större än Aysu.

Haha, skrattade högt åt den när jag såg den på instagram :D
Jag skrattar fortfarande trots att jag själv tittat på den många gånger nu :angel:

Känner igen det där :D min idiot sprang rätt in i en stenbumling idag (det verkar ha gått bra, men mitt hjärta stannade en stund), rister sig och kollar på stenen som att den borde be om ursäkt:laugh:
Åh fy, jag hade blivit tokrädd om någon av mina sprang in i en stenbumling! Tur att det gick bra för din idiot :D

När börjar ni kalla hunden för unghund istället för valp? Vet inte riktigt vad jag ska kalla Tage längre :p Han är snart 7 månader...
Jag börjar nog kalla dem unghundar någonstans där runt 6 månader. Tror jag. Leker man utställning så är de ju valpar till 9 månader och unghundar mellan 15-24 månader... Får se när Ebrah blir unghund. Tänker just nu att det blir när hon börjar röra sig mer vuxet. Nu är det (såklart) väldigt valpiga rörelser hela tiden :p

(och åh vad jag gillar multicitat-knappen idag!)

Så stolt över Otis idag! :love:

Igår förmiddag lade jag ett spår som jag hade tänkt gå under eftermiddagen. Hade glömt det här med vintertid osv, så det blev ju mörkare betydligt tidigare än vad jag trodde, så den planen sket sig. I morse hann jag inte gå spåret, så jag fick gå det nu i eftermiddags i stället. Han gjorde det så jäkla bra! :bump: :love:
550m spår, 3 vinklar, övergång på grusväg och dessutom helt oblodat eftersom jag inte hade något blod hemma :up: Liggtiden blev knappt 30h.

Sedan har vi gått 5km på elljusspåret i rask takt, nu har jag en ganska nöjd grabb här hemma :D

@McFlurry Jag räknar nog hundarna som unghundar när de är 6-8 månader, beroende på hur de beter sig :) Otis räknar jag som unghund sen någon månad tillbaka, när han fick börja jaga typ :D

Hittills idag har valp uppfört sig exemplariskt!
Skriver det här så att jag kommer ihåg det om hon avslutar med något rejält mästerhyss nu på kvällen...

Det var bra att jag skrev det där inlägget. Kort därefter var jag klantig och gick själv på toa när hon vaknade. Resultatet? Valpkiss på parkettgolvet som hade runnit in under några rejält tunga bokhyllor. Jag har inte lyckats flytta på bokhyllorna, så jag hoppas att allt klarade sig ändå... Kilade in hushållspapper under dem så att det blev så torrt som möjligt... :crazy:

För att kompensera passade jag på att träna lite med henne. Vi tränade främst inför utställningen som är om knappt två veckor, men även de ytterst få trick hon kan utöver det. Hon var SÅ duktig. Filmade också, så jag fick se hur hon ser ut när hon står, och hon är SÅ snygg. Kort sagt är hon i mina ögon så galet bra att det känns tokigt att hon faktiskt bor här :love: Hon är så lättlärd, så positiv, så klok. Jag älskar att träna med henne! Såhär snygg är hon nu, 16 ½ vecka gammal om jag inte tänker fel.
12189658_566052773543107_487921834036256190_n.jpg

Igår blev lilla fröken 10 veckor :) Väger nu drygt 6 kg och är ca 35 cm hög (mätte snabbt med måttband samtidigt som hon bett i det;)).
Allt går jättebra med henne förutom att hon är svår med maten. Har kontaktat uppfödaren så får vi se om hon har nåt tips eller om vi ska fortsätta som vi gör. Hon går ju upp i vikt och är pigg och glad :)

12145048_1495749890718569_603876612_n.jpg

Haha, alltså, jag har suckat lite över mitt måndagsexemplar till valp när jag tyckte att det såg ut som att han hade för få tänder i käften. Han har väldigt glest emellan dem, på ett ställe mellan den största kindtanden och tanden framför kan jag liksom lägga hela pekfingret emellan. Nu, sådär 2 månader senare, så räknade jag tänderna på honom och inser att han har ett högst normalt spann - dvs tre tänder mellan den stora kindtanden och hörntanden :p

Valpen har tappat två tänder! :D (Eller ja, minst två, det är lite svårt att titta i munnen på någon som vill äta upp en)

Haha, alltså, jag har suckat lite över mitt måndagsexemplar till valp när jag tyckte att det såg ut som att han hade för få tänder i käften. Han har väldigt glest emellan dem, på ett ställe mellan den största kindtanden och tanden framför kan jag liksom lägga hela pekfingret emellan. Nu, sådär 2 månader senare, så räknade jag tänderna på honom och inser att han har ett högst normalt spann - dvs tre tänder mellan den stora kindtanden och hörntanden :p
Man kan ju göra som jag har gjort med en av mina hundar annars. Dvs helt missat att det saknades en tand:angel: det fick jag reda på från en utställningsdomare, när hunden var typ 1,5 år:D

Man kan ju göra som jag har gjort med en av mina hundar annars. Dvs helt missat att det saknades en tand:angel: det fick jag reda på från en utställningsdomare, när hunden var typ 1,5 år:D

Hahaha, det skulle mycket väl kunna hända mig också :D
Som sagt, jag trodde ju att han saknade tänder när han i själva verket verkar ha allihop på plats!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka