Sv: Valp 2013

Min nasta lilla tjej ar nu 4 veckor gammal och maken och jag halsade pa i gar.

Maken kommer tydligen mest ihag hur det var att ha ny baby, lol.

D7K_4280_zpsc7ec8e85.jpg

Jag ar en modig Rottis ... medan mina systrar gommer sig tanker jag ga tvars over en JATTE stor tom grasplatt pa sakert 2 meter.

D7K_4303_zps59ebba66.jpg

Oh vad tassarna vaxt redan

D7K_4298_zpsae9960e7.jpg

Hall i mig sa jag inte ramlar av dig

D7K_4295-1_zps8bc5aadb.jpg

Jag tycker det är jättesvårt det där med hullet, jag har ju min första hund och går och klämmer på honom lite nu och då, men vet ju inte riktigt hur det ska kännas! :P tycker inte att Liam ser tjock ut på bilderna!

En valp får gärna vara knubbig. Så för tjock är ingen risk när han är så liten.

Han vägrade att äta och kväljdes/kräktes en massa och tillslut fick vi göra gastroskopi och då fann de att han är allergisk mot något i fodret. Vi vet inte riktigt vad men nu äter han VoH och kväljningarna är borta! Känns jätteskönt!
Jag tycker det är jättesvårt det där med hullet, jag har ju min första hund och går och klämmer på honom lite nu och då, men vet ju inte riktigt hur det ska kännas! :P tycker inte att Liam ser tjock ut på bilderna!

Skönt att han är bättre nu! :) Min uppfödare sa något till mig att Eurasien kan vara känsligare mot foder med för mycket protein. Har du hört det någon gång eller är det något du märkt av? (Jag vet att det är din första, men ändå! :))

Liam kan klia en del så ibland funderar jag på om det är normalt. Så jag funderar på om det kan vara något sånt. Eller så är det väl lite bökigt när valppälsen trillar väck eller något sånt. Men man blir ju lite fundersam.

Men Fodax är iallafall 1000 gånger bättre än Pedigree som han hade ätit innan. Dom fisarna var inte att leka med, och han hade knappt matlust alls ibland.

En valp får gärna vara knubbig. Så för tjock är ingen risk när han är så liten.

Fast Bollen_s hund är väl över året något?
Och Liam är 6 månader nu i veckan. (Fast det kanske fortfarande räknas som valp?)
Jag har också tänkt så att hullet kan vara lite extra nu när de växer och ha som ett skyddande lager för allt han ska dundra in i. :p
Men jag blev lite fundersam nu eftersom 27 kg är en rätt rejäl tyngd på en 6-månaders hund vars beräknade vuxenvikt ligger runt 30 kg. (Hans pappa väger 30 kg men han är dock några kilo överviktig vad jag hört.)
Om han väger för mycket nu så är det ju inte alls bra för benen.

Men, jag får gå efter mitt och mina hundkunniga vänners sunda förnuft. Han är i bra hull! :)

Skönt att han är bättre nu! :) Min uppfödare sa något till mig att Eurasien kan vara känsligare mot foder med för mycket protein. Har du hört det någon gång eller är det något du märkt av? (Jag vet att det är din första, men ändå! :))

Liam kan klia en del så ibland funderar jag på om det är normalt. Så jag funderar på om det kan vara något sånt. Eller så är det väl lite bökigt när valppälsen trillar väck eller något sånt. Men man blir ju lite fundersam.

Men Fodax är iallafall 1000 gånger bättre än Pedigree som han hade ätit innan. Dom fisarna var inte att leka med, och han hade knappt matlust alls ibland.
Det har jag faktiskt inte hört! Däremot så trodde veterinären att det var något protein han var allergisk mot, men det vettetusan om det stämmer. Han äter VoH m. lax nu och det är ju både kyckling, nöt, lax och gris(?) i den. Och det är ju ungefär de protein han tidigare har ätit vad jag vet. De kan ju naturligtvis ha stoppat ner annat i fodret också men känns ju inte som att de borde dryga ut fodret med något dyrare protein iallafall?
För oss verkar det nästan vara spannmål/kolhydrater. Men vi är inte säkra, för samtidigt så kan han reagera på saker som jag inte förstår alls att han reagerar på. Han är tex. lite dålig nu och i helgen fick han ett nytt godis. Det godiset skulle vara 100% torkad kyckling, men han tål ju kyckling så det måste ju nästan vara något annat i det? För han har ätit kyckling sen vi kom hem från vet i februari och symptomen försvann ju på ris&kyckling dieten och kom då inte heller tillbaka när han åt VoH. Om det inte är så att det blir för mycket protein, men några små godisbitar borde väl inte göra det? Jag har ingen aning dock, bara spekulerar! Två olika torrfoder som vi testat reagerade han också på, det ena innehöll potatis o lax och det andra var Royal canins hypoallergenic! Man sliter ju sitt hår lite här kan jag säga. Huvudsaken vi får honom att må bra dock, jag kan gärna göra eget godis om det gör att han mår bra liksom :)

Vad hon växer :eek: Hon har verkligen jättevackra drag. Hon ser så klok och snäll ut. Det gjorde i och för sig mitt sto också och hon var galet smart och älskade att reta gallfeber på en :p

Lånar min egen knapp. Här hemma går det inte alls bra. Lilja har drabbats av kennelhostan som går som en löpeld här norr om stockholm. Veterinärerna har aldrig sett så mycket. Matte själv är helt trasig i axlarna och kommer väl inte kunna jobba kvar på sitt jobb som det ser ut nu. Sen har Lilja skumma kala fläckar på hals och manke. Misstänker alopeci (?) men inte orkat ta tag i det hela ännu... Skjut mig.

Jösses vad hon har vuxit!! Så himla fin:love:
Vi kanske blir staffeägare eller ja halvfodervärdar om allt går som det ska! Vi ska vara sambos på försök i 2månader först, mest för att se om hon passar in med de andra 2!
Tiken kommer ifrån de jag skulle köpa valp ifrån, men de letar hem åt denna 1åriga tös och jag får chansen att testa:) så nu hålls tummarna att det ska gå enligt plan och hon passar in, i hjärtat gör hon det:love: Vi ska göra utställningspremiär ihop först den 11:e sen åker hon med största sannolikhet med mej hem efteråt!

Vad spännande för dig! :D
Och vilken möjlighet att få pröva innan så du vet det blir rätt för alla parter! :)

Men precis ... Namen.:love:

Tack alla ... smattingarna ar absolut darling:D och jag kan inte vanta pa att fa hamta hem min nya baby.

Samtidigt som valpmånaderna är urhärliga så är det ju rätt bekvämt att skaffa en hund som är rumsren, grundtränad lydnad, gjort en del av hälsotesterna och är utställd med bra kritik:p
Sen är det är helt perfekt att få testa innan, det är ju synd om alla inblandade om man hämtar hem tösen och de inte kommer överens och hon MÅSTE vara kvar. Detta blir nog kalas:) Känner ägaren/kenneln väldigt väl så jag har inga problem med att ha henne på halvfoder. Skulle inte gå in i sånt avtal med vem som helst..

Okej. :) Ja man vet ju aldrig hur det slutar riktigt. Våran gamling var minst i kullen som bebis, men är idag näst störst, ev tom störst.

*kl*

Min kille är så himla cool!
Idag har han varit med på en klubbtävling med ponnysarna på grannklubben.
Han la sig och sov flera gånger under dagen mitt i stojet. Han satt ensam i bilen vid ett par tillfällen, lika cool då. Fina fina Ailu :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka