Sv: Valp 2013
Kunskapslistan/meritlistan/skrytlistan:
Kurser:
- Allmän valpkurs med grund. Lilja imponerade ingen. Det var mest bra övning att vara bland andra hundar och försöka göra övningarna. Ibland lyckades hon men inte i närheten av vad hon kunde hemma. Jag var väldigt missnöjd med instruktören som inte kunde hjälpa mig genom att ge tips, modifiera övningen eller byta ut den. Hon hjälpte mest dom andra som det gick bra för och gav dom svårare övningar. Vi gick inte på dom två sista tillfällena. Vad jag än sa eller gjorde så gjorde jag tydligen fel, men om någon sa samma sak tänkte dom helt rätt
- Privat valpkurs med grund och fortsättning. Lilja imponerar stort när vi är ensamma. Hon var social mot instruktör och briljerade många gånger i övningarna. Visade stor arbetsvilja och var lättlärd. Mycket nöjd med instruktören som anpassade sig hela tiden efter hur jag ville träna Lilja. Fick här höra att hon var mer som en border collie än vinthund, haha.
Utställningar:
1 med detta som kritik: "Very good. 2a placering av 3 startande. Väldigt feminin. Utmärkta proportioner. Fria öron, fri hals, utmärkt päls. Harmoniska över- och underlinjer för sin ålder. Behöver träning som ska förbättra rörelsemönster". Hon var superduktig hela dagen men lite feg mot domaren så det ska övas på. Rörelsemönster beror på en annan sak (återkommer om det).
Trick:
- Sitt
- Ligg
- Vänta (vänta in mig när vi är ute på promenad)
- Buga
- Hälsa (lägga tass i hand)
- Kram
- Puss
- High five
- Vinka
- Kissa
- Bajsa
- Buren (går och lägger sig i buren)
- Stå (utställning)
- Var är busen? (Hämta sin leksak)
- Var är mummu/moster/*namn på kompis*? (Leta reda på nämnd person)
- Loss
- Apport (inte befäst med kommando, men annars)
- Stänga dörr (inte befäst)
- Öppna dörr (inte befäst)
Påbörjade trick:
- Snurra (målet är åt både höger och vänster)
- Dansa (stå på bakbenen, sedan snurra)
- Ta på halsband/hämta halsband
- Hoppa upp i famnen
Övrigt:
- Kan gå fint i koppel väldigt ofta numera
- Behöver knappt hjälp att varva ner längre
- Kan vara ensam hemma, hos andra och i stallet
- Duktig i stall och bland hästar. Lugn och har tryggt avstånd till hästar
- Buren och bilen är aldrig ett problem
- Vi "spårar" med godis inomhus. Målet är utomhus och prova på lite mer seriöst
- Slutat skälla/vakta lika mycket som förut
- Är lös i skog och följer mig överallt (däremot är inkallning tråkigt)
- Går ihop med alla hundar, mjuk och fin personlighet
- Har haft en muskelskada som intensivbehandlas med elektroterapi, ultraljud, ljus och stretching. Kan bli helt återställd
- Är blyg med nya personer. Var rädd för veterinär/domare förut men mycket bättre nu. När hon känt dom några minuter slickas dom till döds istället
Framtida träning och mål:
- Sluta springa undan (gillar ej bli infångad eller kopplad)
- Hoppa upp i baklucka (slutade göra det när vintern kom, kall bur= olycklig vinthund)
- Inkallning (kommer om jag vänder mig om, men hon ser ingen poäng att springa fram för sakens skull, oavsett belöning. Vänder jag om och ropar kommer hon som ett skott)
- Socialträning (kommit långt men en liten bit kvar, vi ska först lära oss att ingen är farlig. Sedan att vissa kanske inte vill pussas lika mycket som hon
)
- Befästa trick och lära sig nya
- Få henne helt frisk
- Prova på fler utställningar
- Gå mer kurser
- Prova lure coursing