Sv: Valp 2012

KL
Lilla tibetanska spanieln är otroligt skällig :( Så fort vi möter hundar skäller hon som besatt, minsta ljud hemma så skäller hon som besatt, så fort Älsa visar sig skäller hon som besatt :( Och jag blir galen snart.

KL

HEEEJ!! har helt missat tråden och valpen har ju nu hunnit bli 10 månader. Så jag gör en presentation tänkte jag.

Han är en Lagotto Romagnolo och vår första sådana. Tidigare har vi haft boxrar så detta kan man ju tro är lite annorlunda men det tycker jag inte så här 7-8 månader senare.
Jag var ganska kräsen när vi letade valp. Hade träffat många lagotton och pratat med flera uppfödare. Till slut hittade vi rätt och har inte ångrat oss en sekund:)

Han har precis det som vi vill ha i en hund. Otroligt balanserad, mjuk, uppmärksam och trevlig. Fungerar med allt både människor och andra djur. Vi har frigående höns i trädgården, katter och en häst, han är kompis med dom allihopa, ingen jakt överhuvudtaget. Han fullkomligt dyrkar syskonbarnen som är 2-5 års åldern, är försiktig med svärmor när hon tar han på promenader, sköter sig på stora kalas, midsommarafton etc och är hur lugn som helst :)

Vi har hunnit med en viltspårskurs och nu i veckan ska vi förhoppningsvis klara anlagsprovet. Vi har även deltagit i några inofficiella utställningar och en gång slutat som BIS 2:a! Fick så mycket lovord inte bara av domaren utan även uppfödare utanför ringen så nu ska vi delta i vår första nationella i juli.

Han gör mig så otroligt glad och stolt varje dag. Det kan vara allt från att han kommer på inkallning fastän haren dök upp framför nosen på han i diket han är i, att han fullkomligt struntar i kvarterets skräck den stora arg schäfern till att han gosar ner sig i soffan med syrrans 4 åringar och bara låter dom klappa honom :)

Här är han, en bild som är tagen i vintras då ca 5 månader och en nytagen:)

268226_538316559564351_2031128683_n_zps8058289b.jpg
[/URL][/IMG]

419875_10200999689460747_856445167_n_zps7ee3366a.jpg
[/URL][/IMG]

Jättefin.
Är med i denna tråd med vår labbe som är 15 månader nu, men har även en lagotto som är 8½ år :)

Åh vad roligt. Har du tränat/tävlat något speciellt med din? Våran gillar allt nosarbete så jag har anmält oss till en kantarellkurs men den var full denna gång:(
Sen är jag lite nyfiken på personspår, rapport och sök så vi får se vad det blir i framtiden.

Jag vill även göra mentalbeskrivning eller den där andra testen som jag alltid glömmer namnet på. Har träffat en del av rasen som tyvärr är väldigt stressade och nervösa och tycker det borde vara högre krav på vad man avlar på. Sen blir jag lätt bedrövad när dom ibland säljs som rena sällskapshundar :( Jag tycker inte att det är det när jag jämför mina boxrar med denna. Dom har ett väldigt behov av sysselsättning och precis som boxrarna måste jag träna passivitet lika mycket. Då har jag enligt många en otroligt lugn individ, endel berättar att valptiden med lagotton var hemsk men vi har bara njutit av våran kille.
Har en tant i mitt kvarter med en 8 årig lagotto och sen skaffade hon en valp i februari. Hon går alla dagens promenader en sträcka på ca 500-600 meter. Förövrigt springer dom i trädgården och skäller:( Jag tycker så synd om dessa krulltottar som verkar ha ett sånt trist liv :arghh:

Åh vad roligt. Har du tränat/tävlat något speciellt med din? Våran gillar allt nosarbete så jag har anmält oss till en kantarellkurs men den var full denna gång:(
Sen är jag lite nyfiken på personspår, rapport och sök så vi får se vad det blir i framtiden.

Jag vill även göra mentalbeskrivning eller den där andra testen som jag alltid glömmer namnet på. Har träffat en del av rasen som tyvärr är väldigt stressade och nervösa och tycker det borde vara högre krav på vad man avlar på. Sen blir jag lätt bedrövad när dom ibland säljs som rena sällskapshundar :( Jag tycker inte att det är det när jag jämför mina boxrar med denna. Dom har ett väldigt behov av sysselsättning och precis som boxrarna måste jag träna passivitet lika mycket. Då har jag enligt många en otroligt lugn individ, endel berättar att valptiden med lagotton var hemsk men vi har bara njutit av våran kille.
Har en tant i mitt kvarter med en 8 årig lagotto och sen skaffade hon en valp i februari. Hon går alla dagens promenader en sträcka på ca 500-600 meter. Förövrigt springer dom i trädgården och skäller:( Jag tycker så synd om dessa krulltottar som verkar ha ett sånt trist liv :arghh:

KL
Har njutit av en härlig morgonpromenad med fina hunden, solen skiner och jag blev rejält svettig av vår pw :D En sådan morgon som man bara blir lycklig av. Ser med stolthet på hunden som blir 11 mån i morgon vad jäkla långt vi kommit under dessa månader med alla kurser och all träning. Man blir ju alldeles varm i hjärtat. Dagsfärsk bild på henne. Hon har blivit så himla stor!
c3a4lsa-pc3a5-promenad1.jpg

Jag är så glad, tibben har inte skällt så mycket sedan igår på dagen. Stora hunden kunde tom ligga bredvid henne i soffan utan att hon skällde - framsteg :D

QosackVälkommen :)

Hur har ni det i sommarvärmen?? Här i Östersund/Jämtland kan man inte säga att det är så mkt sommar, mest regn och rusk. Häromdagen kändes det som en vanlig oktoberdag *ryser*
Hoppas på lite bra tips. Lejonet har en benägenhet att hoppa på folk, när hon blir glad, när hon vill leka, när folk kommer osv. Det är inte lika gulligt att få en typ 50 kg hund på sig som när hon vägde 8 kg. Har försökt, verkligen försökt och kom lång väg på att hon inte skulle hoppa när man kom hem. Men nu verkar hon ha glömt allt. Eller så har jag varit slö att fortsätta nöta/träna/belöna när jag inte mår så bra. Några bra spontana tips?? Är lite rädd om mormors lårbenshalsar och lilla 7 åringen :D

Labben gillar inte värmen - inte alls. Han vill helst bara vara i skuggan och även om han är glad på promenaderna så är han inte så pigg som vanligt i värmen. Om vi inte åker och badar, han har upptäckt hur kul det är att simma och vi har börjat lite smått med apportering.
Han är också väldigt hoppig, tar efter mindre hunden (som vi inte fått ordning på) tyvärr. Även 31 kg glad labbe räcker för att man ska tappa balansen.

Här är det avledning som gäller och att dom inte får hälsa så länge dom stollar. En lugn hund får hälsa, en stolle får gå undan. Mycket positiv förstärkning och beröm om dom lugnar ner sig. Igår var vi in till staden för hundträff med promenad - en hundskola som har gratisträffar varje måndag. Dom härjade som tusan av att stå och vänta utan att få gå fram till alla jyckar (vi ställde oss dessutom en bit ifrån varandra då dom triggar varandra så). Men när promenaden väl började så gick det ju bara inte att lattja runt för det var för många att lattja med. Helt plötsligt var dom lugna och dom kunde få gå fram och hälsa i förbifarten på någon cool jycke. Pommevalpen som kaxade (ursöt) hälsade vi inte på tex då den inbjöd till lek och den hade nog blivit platt...

Vi försöker träna som Luff - lugn hund får hälsa, stollig hund får vänta. Det är jättejobbigt tycker han och det tar tid, men jag har inte gett upp hoppet än (och inte hunden heller :p)

Luff och hemlig - Ja så har jag hållt på och det har som sagt fungerat bra. Det kanske är det att jag personligen inte mår bra och då inte orkar vara lika konsekvent. Men får kanske sänka kraven på mig själv också och inte tro att hon blir misslyckad :D

KL

Nu har tjejen blivit 1 år. Jisses så fort det har gått. För 1 år sedan den här tiden var det enda man tänkte på när man skulle få hälsa på och kolla in valparna :D som man längtade! Det har hänt så otroligt mkt under året. Precis som det ska vara. Härligt :)
Var på utställning i Svenstavik igår med Bollen_ och mös på med finaste Ulay. Tyvärr hade jag inte Älsa med mig men nästa gång så :) Åker på utställning om 1 mån i Högbo, åtminstone rasspecialen men får se om jag anmäler till SKK.s också dagen innan. Har ett dygn på mig att bestämma mig ;) Hur har ni det allihopa??

Vi har semester så vi har badat en hel del i värmen. Snart väntar 4 dagars fjällvandring för mig och unghunden, tillsammans med några kompisar med hundar. Ska bli väldigt kul, hoppas det finns mycket vatten i bäckarna så han kan svalka sig om det är lika varmt som nu.
I höst planerar vi att komma igång igen med träningarna på klubben, annars har vi inte så mycket planer (pga personlig hälsa hos mig).

Vad kul med fjällvandring :) Vart ska ni någonstans? Om jag får fråga alltså. Har ni varit iväg på sådant förut?

Till Grövelsjön. Vi bor på ett ställe och går ca 1 mil dagligen i dagsutflykter.
Har varit där med samma kompisar förut, men då med lagotton. Hon har inflammerad böjsena och får inte gå så pass som det blir där, så i år får hon vara hemma, hade egentligen tänkt ta med bägge hundarna.
Vi blir fyra tjejer (kompisar sen gymnasiet) och tre hundar varav labben med sina 31 kg är minst :)

Vi försöker åka och bada så mycket vi kan i värmen. Han är ju en vattenras så han simmar och simmar och simmar.:D

Han blir ett år nu i augusti och jag undrar ni med raser som har en HD problematik, hur mycket promenerar ni numera med era? Alltså koppelpromenader i ett bra, raskt tempo.
Vi bor ju i skogen och har ju mest gått där och då har han varit lös (har aldrig sprungit efter vilt och kommer alltid på inkallning), men sträckorna har blivit uppåt 5-6 km då. Sen har vi ju gjort koppelpromenader ner till samhället för att miljöträna men det har varit sträckor på kanske 2-3 km, inte så långa med andra ord.
Nu har vi börjat koppelpromenera längre sträckor 5-7km och håller ett högre tempo. Visst måste man väl kunna göra det? Börjar bli nervös över att det är dags att tänka på att röntga höfterna :nailbiting:

Vår labbe har fått röra sig ganska mycket sedan valptiden. Visserligen i sin takt, men med en äldre hund så har vi fått ha honom med emellanåt, han blev rätt fort för tung att bära. Han är röntgad med B, medan två av hans syskon har C och D.
Tycker ni lugnt kan gå med er kille så som ni tänkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 629
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka