Sv: Valp 2012

Kl
Idag har jag en dyr valp :D
Vi har varit på valpträff och dels har hon uppfört sig väldigt bra, dels har jag fått påtalat mig fördelarna med hennes jobbiga sidor (jobbig valp-högt driv-bra träningsbarhet), dels fått fina kommentarer och dels fått bra tips på hur vi ska jobba vidare med lydnadsmomenten.
Perfekt timing i slyngelåldern.

*KL*

Hur går de för alla "valpisar"?
Vad gör ni, vad har ni gjort?

Här kommer en bild på Aska, som idag blir 10 månader, då firas man med ett favoritben ;D

10555_10151726691772193_154044965_n.jpg

Eftersom min lilla ligist snart ska diskvalificeras från denna tråd, hon fyller ett år 25 juni, så är väl en uppdatering på sin plats.

Vi har hunnit med ett gäng utställningar, mestadels inoffare. Nu senast i lördags där hon, för första gången!, fick ett BIR i konkurrens med en annan dalmatiner (ingen mindre än hennes kullsyskon, dessutom). Hon har i princip alltid gått från inoffare med minst HP (första gången) eller HP + BIR (övriga inoffare). Men fram tills i lördags var de där BIR:en endast pga att hon var enda anmälda dallis. Eftersom hon var enda hund i sin grupp i lördags var det även en walk-by till BIG-1. Dessvärre var konkurrensen för hård i BIS-finalen, men vi är mkt nöjda ändå :).

Officiella utställningsdebuten i maj gav henne ett very good, men omdömena antydde att det inte var långt till ett excellent :).

I övrigt är hon f.n full tonåring och den där grundlydnaden som satt så fint för bara några månader sedan är nu ett minne blott. Men den kommer väl tillbaka förr eller senare om jag är envis nog.

Och nu lite bilder:

Kali då:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151152065768800&l=b16454f79a

Kali nu (och lite tidigare)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151336812923800&l=915c646bdb

i Lördags efter utställningen:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151513445168800&l=608a99df1c

Och igår vid promenaden längs älven:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151523685808800&l=3906f12032

De börjar bli stora hundarna, inga små valpar längre. Min blev 10 mån 1 juni. Vi har gått flera kurser och var tänkt att ge oss på en inoff utställning 6 juni men fick skippa det då hunden har panostit som kommer och går. Nytt försök 21 juli. Kan se tillbaka på en valp som gått från viljestark tjej som gjort som hon velat till en fortfarande viljestark tjej som nu arbetar med mig på ett helt annat sätt. Är så stolt över henne. Vi kommer att få hem en till hund nu om 2 veckor, dottern har köpt en tibbe som är 16 v när hon hämtar henne. På den kenneln finns det leonberger så lilla hunden är van vid stora hundar - stort plus. :)

De växer upp så fort...
Jag har inte hunnit med några kurser, när hon var gammal nog för valpkurs hade de redan slutat hållas för säsongen och i år har jag missat kursstarterna. Så försöker jobba på på egen hand men just nu går det väl sådär. Hon är envis som synden och för tillfället gravt selektivt döv. Men hittills har hon ändå skött sig, kors i taket, på utställningarna.

Jag håller tummarna för er 21 juli! För vår del är det den internationella utställningen här i Gällivare 29-30 juni (samt en rasspecial inoffare samma helg) som står närmast på agendan. Missade tyvärr anmälningstiden till internationella utställningen i Piteå 6-7 juli. Däremot SKA jag fixa anmälningen till nationella Arctic Dog i Överkalix i augusti... på nåt sätt, när min kroniska, galopperande förvirring/glömska inte sätter käppar i hjulet.

Åhå, fler valpbilder, då med andra ord? :p

Fridolf har hunnit bli 20 månader, gjort sin första (inte fullt så lyckade) tävlingsstart, jobbat som funktionär på landslagsuttagningen, jobbat praktiskt med matte vid ett antal fårklippningar och fortsätta vara en galet mysig kelgris;)

Med koll på läget när vi jobbar
969477_10151581047973666_1616711242_n.jpg

Utställare på landslagstävlingen:
942630_10151583494283666_1675737582_n.jpg

Efter träning
6991_10151575387123666_1657708398_n.jpg

Stoppade första flocken vid dubbelhämtet på landslagstävlingen. Här i micropausen mellan flockarna - Fritte har stenkoll på att "hans" får är på ingång igen! (tasslindorna för att skydda mot nyslagen stubb och het asfalt. Räckte tyvärr inte...)
970319_10151586009388666_310710437_n.jpg

och när han är som bäst; i jobbet!
309973_10151551450748666_1861548200_n.jpg

*KL*

Hur går de för alla "valpisar"?
Vad gör ni, vad har ni gjort?

Stor valp nu =) Hur stor tror du hon kommer att bli?

För oss går det mesta bra men en del mindre bra. Kiro är 16,5 månader nu och är en lite kelpiekille, ca 48 cm hög och väger runt 16 kg när han är i lagom hull, nu är han lite tunn och vägde sist bara 15,5 kg.

Enklare och tryggare hund mentalt kan man knappt få tror jag, tre flyttar och alldeles för mycket ensamtid(8-10 h om dagen 4 dagar i veckan) under tre månader, inga problem. Visst var det inte optimalt men han är så trygg i sig själv att han finner sig i det mesta.

Nu har vi hittat en riktigt bra daghusse som han har varit med flera dagar i veckan den senaste månaden. Daghusse är pensionär och bor i samma hus och hämtar och lämnar Kiro i vår lägenhet, de går på promenader, leker, tittar på tv och kliar mage och volontärarbetar på golfbanan (passivitetsträning för Kiro). Varje gång jag träffar daghusse får jag höra hur bra Kiro har sköter sig :D

Vi har även debuterat lydnadsettan med ett andrapris på 154 poäng, vi nollade läggandet och det beror på att jag har grundtränat just läggande för dåligt. I övrigt kändes tävlingen riktigt bra även om det fanns en hel del jag borde ha gjort bättre men det är inte lätt att veta första gången någonsin på lydnadstävling.

Lite jobbigt har vi haft det med att han blivit sned i kroppen och får väldigt spända muskler i bakbenen och har lite dålig balans i bakdelen men det blir allt bättre med massage, stretching, simning och pilatesbollträning.

Spanar ut över vattnet:
DSC_0127.jpg

Glad hund:
DSC_4875red.jpg

Med favoritgosedjuret:
DSC_0118.jpg

åh jisses vilka fina ögon :love: vad kul, grattis till 2:a priset :) Skönt att det löst sig med daghusse, jag har haft himla tjorvigt med detta även om maj månad löste sig fint med grannen men hur det blir till hösten vet jag inte. Nu i sommar är ju 14-åringen hemma och kan sköta hundarna tillsammans med min mamma som bor i grannhuset och är förtidspensionär. Mamma kommer ju kunna ta tibben då hon har en själv men Leonbergern är för stor och tung för henne.

KL

Här har det också fyllts 1 år, grabben är 14 månader nu.
Han är röntgad med HD B och ED ua, så skönt så!

Idag har han genomgått en liten operation, han hade en liten knöl vid ena ögat som växte så det syntes skillnad nästintill dagligen.
Egentligen skulle vi ta bort knölen på tisdag, för vi har tävling på söndag. Men veterinären ville helst inte vänta, så jag valde hälsa framför tävling och det blev operation idag istället.

Allt har gått bra, han är lite ledsen över kragen men den är ett måste första dygnet och sedan åtminstone ute så han inte går in i en buske eller nåt och river upp stygnen.

P1060652_zps0d61de6b.jpg

Vilka fina bilder :) Blir så imponerad att han bara är 20 mån och redan kan allt det där. Som om han aldrig gjort annat :)

Här har jag fått tillfälligt heltidsjobb, delvis på annan ort, så hundarna har varit med husse och ny dagmatte. Funkar fint. Tycker Stoja blir finare och finare för varje dag som går. Vi kommer framåt med träningen i vardagslydnad men har en bit kvar (och när jag skriver det lyckas hon sno en bit knäcke...).

På tisdag blir hon 8 månader, insåg att det inte är så lång tid tills vi får börja tävla, även om hon inte är tävlingsklar om 2 månader. Och så har hon fått småsyskon :)

Våra knäppgökar har löpt för andra gången och ytterligare några slantar har ramlat ner. Ibland är dom så duktiga så man baxnar - sen äts en sko eller tre upp...Värmen har gjort att mastiffblodet märks mer. Det är JOBBIGT att gå på promenad när det är varmt. Busa en stund och plaska i vattnet på dagen är ok men gå ut och gå görs helst på kvällen.
Dom är 16 månader nu.

Vad snabbt det går :) haha på tal om en sko som äts upp så häromdagen hade hunden fått tag på en kartong av mina Partylite-ljus. Hon hade fått ur ljusen som låg runt om Biabädden och själv hade hon demolerat kartongen i molekyler i biabädden. Enkelt att plocka upp och jag var glad att hon lät bli ljusen iaf.

Kl

Här går det också bra. Mattis är 16 månader och vi har hunnit med tre starter i lkl1, med tre förstapris (174, 173, 185 p). Nu tränar vi för fullt inför starten i 2an om två veckor :) Vi har även varit på några utställningar, och vallat lite får.

Främst är han ju min bäste vän. En go och glad kille som hänger med överallt :)

968942_10151432829677343_1153725745_n.jpg

249080_10151385218137343_279228242_n.jpg

Senast ändrad:

Pälsboll :love: vad kul att det gått så bra!
Kl
Vi provar en ny inoff i juli då vi inte kunde åka på den nu för ngn vecka sedan. Ska bli kul. Då jag inte har engagemang för annat än utställning så satsar vi på det. Hade mkt planer men min egen reumatiska sjukdom tar så mkt energi av mig. Hon är en fantastisk familjehund om inte annat :)

Jag har verkligen hamnat där jag ska vara tror jag. Har fått förfrågan av rasklubben att vara med och anordna en rasspecial i okt nästa år. Snabba ryck då vi är i det senaste laget med att kontraktera domare och fixa lokal. Men jisses så kul det är. Spåna, kolla, googla :D Jag kanske ska strunta i att visa hunden på utställning och satsa på att vara anordnaren i stället :D
Vi har det himla bra här. Sedan hunden hade ont i benet sist i början på juni har det varit lugnt och vi har kunnat öka på promenaderna. Jisses nästa helg blir hon 11 mån :) Hon har börjat gå upp i vikt igen sedan jag bytte foder och närmar sig 50-kg sträcket. Härligt! Om 2 dagar kommer dotterns tibetanska spaniel hem, dottern åker på läger så lägligt men då får jag väl passa på att lära känna hunden i lugn och ro :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 629
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka