Sv: Valp 2012

Ja, dem första gångerna åkte Aska fram på golvet i passagerarsidan, men ligger nu i sele i baksätet. Det var inte heller några problem, hon la sig o sov direkt! :)
Idag är lillskit förövrigt 14 veckor! :)
Detta firade hon genom att äta en banan, inkl skal....
ca 4-6 bitar riesen-choklad, inkl papper.. Sitter o försöker få tag i vet o fråga om detta... Hon är pigg o glad som vanligt iaf..

*KL*

Sådan matte, sådan hund:

litenfyllehund.jpg

:D

Jag fick hjälpa honom loss och göra ett lite större hål, annars skulle han fastnat igen. Det låg nämligen en bit torkad lunga i kartongen.

Bentley fyllde 12 veckor i söndags. Han fick en ny bädd som han redan gjort ett stort hål i. :crazy: Tur att jag inte köpte någon dyr variant. Idag fick han den andra vaccineringen och hälsade glatt på personalen på veterinärkliniken.

Åh herregud :S Hur gick det?

Dentaku: Hahah sötast. Om du någonsin åker hit upp måste du berätta det för mig så jag får se dina fina hundar irl :D

Idag är Älsa 16 v gammal. Herregud 4 mån. Då har vi ju haft henne i 2 mån. Vad fort det går. Man kan nog säga att hon faktiskt sover hela nätterna nu. Hon väcker mig ngn gång runt 4,30-5 och vill ut och min klocka ringer ju strax efter kl 5 så det gör ju ingenting. På helgerna somnar vi om och då sover hon till runt 7-8. Det känns som att vi börjat få ordning på allt :D Praktiskt taget rumsren oxå, visst händer det olyckor, men inte på långa vägar som förut. Men det gäller att vara toksnabb efter sovning, busning etc för hon sätter sig på en sekund om man inte läser av den mikrosignal hon avger :D Och jag börjar tycka att har man en hund kan man lika gärna ha två :D

Kul! Då är våra lika gamla.

Jag var och hälsade på igår för andra gången, och jag är glad att det inte är jag som väljer vilken som blir min! De är ju lika underbara alla 4...
Fick i alla fall gosa, kampa, bli tuggad på, titta på sovande valpar och skratta åt tokryck i 2 timmar. Så jag längtar!

Tack o lov verkar de vara lugnt. Vet sa att det inte skulle bli någon fara, då det bara är lite choklad o mest kola.
Hon är pigg o busig som vanligt, såg ut som kriget när jag kom hem från läkarbesöket idag, hmm...

Det gjorde det här med kan jag säga!

Hon hade fått tillgång till vardagsrum, kök och hall idag när jag åkte för att handla. Hon hade i början bara köket och sedan vardagsrummet men det är enklast om hon kan vara i hallen med så slipper jag sätta upp en massa grindar. Men tji fick jag! Posten var visst väldigt god kan jag säga :D Som tur var rev hon bara sönder tidningen och inte några räkningar. Dom hade jag i å för sig klarat mig utan..

Aska är i hall/kök/toalett tsm med katten när vi inte är hemma. Katten öppnar en del skåp, därför har vi fått tömma i princip alla skåp...
Katten öppnar ena garderoben i hallen, Aska drar ut ALLT. Vi löste det genom att sätta en stol för... Så långt är de ju bra. Men när madame ställer sig på bakbenen o får för sig o röja bland papper o "röjgrejer"... Hur blir de då?

Jo, en hel rulle bajspåsar, utrullade i hall o kök... Trasiga Maxi-påsar, uppätna popcorn-kärnor, en tidning i molekyler och en ihjälbiten pappkartong...
Jag överväger bur.... :@ :D
Skämt åsido, jag hoppas bara inte hon fortsätter så för all evighet... ;D

Kl

Måste bara slänga in en liten fråga.

Min lilla är ju 10 veckor på fredag, och alltså väldigt liten än. Men jag undrar lite över det här med "kisseriet". I dagsläget kissar hon med ca en halvtimmes mellanrum om hon är vaken. Jag tar ut henne efter lek, mat och sömn och det funkar väl skapligt med en och annan olycka inne ändå förstås.

Jag vet att urinblåsan inte är färdigutvecklad och att de fysiskt inte kan hålla sig något förrän de är runt 4-5 månader.

Men 2 gånger i timmen känns ganska ofta, och min fråga är om man ska fortsätta ta ut henne så ofta ända tills hon börjar kunna hålla blåsan lite själv vid 4-5 månaders ålder, eller om det blir lite bättre om ett tag, med att det skjuts lite på tiden mellan gångerna? Att valpen kan ha kvar urinen längre i blåsan innan hon behöver ut alltså:).

Jag kan bara svara för min lilla som vi hämtade då hon var 12 veckor. Då kunde det räcka med en gång i timmen, ibland två. Nu vid 20 veckor kan hon hålla sig 3 timmar dagtid. hon har än så länge inte gjort något inne när hon varit själv hemma trots att jag blivit sen och hon fått vara hemma längre än väntat.
Hon håller sig hela nätterna och det har hon gjort i alla fall hela november, så sen hon var 16-17 veckor.
Det var en ganska radikal ändring. Ena dagen behövde hon ut en gång i timman och sen vips så slutade hon med det. Det har inte varit någon olycka inne på en månad nu, om vi inte somnat ifrån i soffan på kvällen och fått skylla oss själva vill säga.

Så du kan nog bara ta det lugnt. Det går så fort dom har småvalpsveckorna och dom växer snabbt så snart kommer hon kunna hålla sig mer :)
jag hade bara fortsatt gå ut med henne som vanligt. det kommer att bli glesare mellan gångerna om bara ett litet tag.

Oki tack för din erfarenhet:) Min lilla har sovit helt perfekt redan på nätterna, men dagarna är ändå lite kämpiga med en gång i halvtimmen, det finns inte mycket annat att hinna med där i mellan:angel:. Nåja, det blir nog bättre snart:laugh:

Just den perioden kände jag att HJÄLP dom kommer aldrig att bli rumsena - lika bra jag bäddar med tidningar överallt - vi trampade i pölar överallt. Men vips så gick det över.

Det är du inte ensam om att ropa på hjälp för;)... Här finns redan flera klassiker:

Tar på mig tofflor snabbt, vänder mig om för att ta ut henne och hon sitter fint och kissar på golvet..

Ser inte när hon är nödig, en kissfläck kommer och sen trampar vi runt ett varv i den och hoppar iväg runt lägenheten med kissiga och blöta tassar..

Hon hade kissat i vardagsrummet. Jag hämtar papper och disktrasa ( som för övrigt finns i handen för jämnan nu), hon följer efter mig och busspringer före, halkar på det hala golvet, rätt in i pölen och blir blöt hela hon...Höll mig för skratt;):angel:....

Vem sa att valpar är söta??? Ja, när de sover kanske:D;)

Kul! Då är våra lika gamla.

Jag var och hälsade på igår för andra gången, och jag är glad att det inte är jag som väljer vilken som blir min! De är ju lika underbara alla 4...
Fick i alla fall gosa, kampa, bli tuggad på, titta på sovande valpar och skratta åt tokryck i 2 timmar. Så jag längtar!

Vad blir det för nåt?

Apropå valpar och kissa ofta. Jag har haft två valpar det senaste året, så jag har det i färskt minne. Det är ett himla spring den första tiden, men det lönar sig att vara nitisk. Så spring ut så ofta det behövs, tiderna emellan minskar dag för dag. Som någon annan skrev, när man är mitt i det värsta kisseriet tror man aldrig det ska ta slut, men det gör ju det! Vips, omkring fyra månader kan de hålla sig längre stunder och man behöver inte vara tokpå hela tiden. Mitt och mannens ständiga samtalsämne är hur bra det gått den här dagen, och vad glada och stolta vi är när valpen kissade sååå länge där ute :p Vår lilla odåga hade för sig att bajsa (!) inne på nätterna ett tag, omkring tvåtiden på natten. Det slet! Vi fick ha skild sovrum och ta varannan natt, som med en bebis :p Peppar, peppar, idag är han på pricken fyra månader och har sovit nätterna igenom i en hel vecka och inte kissat inne på tre dagar. Stort! :D

Aussie.

Kl
Ang kissdiskussionen har jag för mig att det blev ungefär en gång i timmen dagtid, när sigge var liten. på natten var det olycksfritt från början, förutsatt att man var snabb nog på morgonen.
Jag tror man vackert får anpassa sig, de lär sig ju inget på att misslyckas.

Här var det också 1 gång i timmen, ibland oftare ibland mer sällan. Har varit sovandes om nätterna sen första natten, nu behöver vi inte heller5 vrålstressa riktigt så mycket på morgonen.
Hon är ju nu 14 v och vi är ute med ca 2½ timmes mellanrum på dagarna, då säger hon även ifrån! :D LYCKLIG! :):)

Haha!

Nu kommer jag nog vara illa omtyckt ett tag, Aska fick sig nyss en ordentlig dusch! Överskattat enligt henne..
Gick bra trots att det var första gången o jag var själv. Men njae, det var nog ingen favorit ;D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 918
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?