Sv: Valp 2012

Åh det låter spännande :) min chef hade en tik med avelsrätt så hon fick vara hos uppfödaren hela dräktigheten och tills valparna blivit sålda. Det var ju som bara att finna sig i det men jag personligen hade inte klarat av att vara ifrån min hund så länge. Då är det ju mycket enklare med hanar.

Precis, en tik med avelsrätt hade jag inte velat ha. Och jag hade inte övervägt den här lösningen om jag inte haft väldigt stort förtroende för Bentleys uppfödare och hennes avel, hon tvekar inte att avstå från att ta kullar på hundar som hon inte tycker håller måttet. Det är tyvärr allt för sällsynt med den typen av beteende i hundvärlden.

Har glömt att berätta, min cockerflicka har visat vart skåpet ska stå i utställningsringen. För 3 veckor sedan placerad 2a utav 7 tikvalpar, trots bångstyrig frisyr och mycket skutt i benen. Och förra helgen slog hon till med BIR-valp! :D Imorgon ska det ställas i Åby och vi hoppas det går bra även där...

Love växer så de knakar.
8 månader gammal nu och börjar bli maffig.
Väger nästan 30 kg och ja, han är en STOR gigantisk, Hoppande björn :p

IMG_3715.jpg

IMG_3713.jpg

Då & NU

IMG_3729.jpg

:love:

Vilken fin! Och fluffig :love:

KL
Bildbomb på min lilla turbosvansviftare. Som bara har kissat inne två gånger! Och sover jätteduktigt om nätterna än sålänge, natten som gick var vi bara ute och kissade en gång. Och jag är djupt imponerad över hur snabbt hon har funnit sig tillrätta, hon kunde koppla av och vila redan första kvällen. :bow: Annars äter hon väl på allt hon hittar och är allmänt busig... Precis som det ska vara med andra ord.

198402_10151172755930765_1651989798_n.jpg

386547_10151172765450765_1794569552_n.jpg

224151_10151172767590765_1914435767_n.jpg

291848_10151172769410765_390076945_n.jpg

546995_10151172769965765_982110791_n.jpg

Att få en någorlunda bild är ju inte det lättaste, eftersom hon kommer farande och ska pussa ihjäl mig så fort jag sätter mig på huk... Bäst att passa på när hon sover.
69442_10151172770610765_2125318953_n.jpg

Kl
Nu har jag anmält Fiffi till hennes första utställning i Kvänum 29 dec. Humlan får stanna hemma och surra - hon får vänta tills nästa år då det finns på lite närmare håll.
Ska bli jättespännade iallafall.

Vi lämnade hundarna ensamma hemma ikväll, det längsta för unghunden - 3 timmar (han är ju 8 månader nu, dags för en ny tråd?). Den 8-åriga hunden sover när hon är ensam hemma, så hon var gott sällskap.

När vi åkte var hundarna instängda i vardagsrummet med en grind, det låg ett par prydnadskuddar och en filt i soffan.
När vi kom hem kom labben (unghunden) ner från sovrummet på övervåningen :crazy:, trots en enkel kompostgaller-grind i trappan (den stod på golvet).
Kuddarna i vardagsrummet låg på golvet, filten likasål. Och lagotton var fortfarande instängd där. Antingen kom hon inte över grinden, eller så vet hon att man faktiskt inte ska det.

Jaja, lite sent att skälla på hunden då.
Nästa gång tror jag de får vara i sovrummet, där har vi dörr som går att stänga.

Igår var vi med om tråkig grej igen... Inofficiell utställning igår och valpen tyckte det var lite mycket. Mycket hundar och mkt folk som trängdes osv. Väl inne i ringen är hunden lite låg och jag försöker muntra upp henne och hon travar försiktigt på. Väl på bordet så sätter sig valpen ner (jag vill inte pressa henne mer genom att stå och dra och tvinga att stå så det hela bara blir en ännu värre upplevelse för valpen) varpå domaren säger "du ska minsann stå!" och tar tag bak om rumpan och bokstavlingen lyfter upp henne i rumpskinnet! :eek: Hunden gillar såklart inte behandlingen och morrar till och så börjar domaren läxa upp min valp! :crazy: Jag blir helt förstummad och kommer mig inte för att säga något (vilket jag verkligen ångrar!).

Det bör tilläggas att hunden gått hur bra som helst i utställningsringen innan. Bland annat BIR-valp förra helgen :)

Vi är anmälda till ytterligare en utställning i vinter. Men just nu känner jag bara åt helvete med allt som har med utställning att göra! :grin:

Istället för att lirka och locka hunden att stå brukar jag försiktigt sätta en fot i ljumsken/under magen på hunden när den sitter och peta lite - det gör inte ont men hunden förstår då att den ska stå. Självklart säger jag "stå" och berömmer också.

Synd på beteendet på domaren! Att valpen blir rädd och morrar och sen får en uppläxning är verkligen inte rätt.
Men kör på nästa utställning du och se till att ladda med godis och träna stå-kommandot fram tills dess.

Hunden är stå-tränad och gick som sagt in och tog BIR-titeln förra helgen. Problemet är ju att domaren förstärkte beteendet ännu mer genom sitt handlande. En redan rädd och mentalt vek hund peppas inte direkt genom att bestraffas i en situation då den blir rädd och osäker. Att hunden inte stod från första början var pga hon helt enkelt tyckte allt var för mkt och då tyckte jag inte att det var någon idé att försöka pressa fram något som är dömt att misslyckas.

Det där nojjar jag lite för. Min tjej är ju en hålla handen hund. När hon blir nervös så vill hon hålla fast handen på mig och en domare kan säkert uppfatta det som hon bits. Jag måste öva på detta.

Jag skulle mejlat klubben som höll i utställningen och berättat om hur domaren behandlade din hund.

Jag tycker det är guld värt med domare på inoff som ger tips och visar, men inte tusan ska dom behandla hunden så. På min första inoffutställning med min flathane, när han var cirka 4 månader, bände domaren upp munnen på valpen och höll kvar väldigt hårt för att han slingrade sig. Han höll kvar hårt om läppar och underkäke tills min hund skrek rätt ut, då släppte han och sa barskt "Du var mig en fjantig valp!". Jag sa till domaren att så behandlar du INTE min valp, och jag pratade även med klubbstyrelsen som bjudit in domaren. Dom skrev ett "formellt" mejl till domaren och lovade att inte bjuda in honom något mer. En skön seger för mig kan jag lova :)

Men herregud! :eek: Men vad skönt att de tog det på allvar! Den domaren verkar verkligen inte haft någon känsla för hund alls! :mad:

Det här är tyvärr inte vår första incident med jävligt klantiga domare... Värst av allt är när domaren säger "Såhär hade hon ALDRIG fått göra på en riktig utställning", no shit det menar du inte! Och jag har svårt att tro att en domare på en officiell utställning hade tagit i valpen på det viset. När vi står vid bordet talas vi vid och jag säger att valpen tycker det lite väl mycket med allt. Då skulle en normal människa tänkt "jaha, men då tar vi det lilla lugna", vilket jag vet att flera domare skulle gjort och istället försökt få det till en positiv upplevelse för hunden.

Jag undrar nästan om kompetensen och raskunskapen hos domare på inofficiella tillställningar är vad den borde. Det verkar vara antingen eller, jättetrevliga domare som gärna slänger in ett gott råd eller två, eller den där sorten som varken kan ta i en hund eller för den delen läsa av hund.

Jag blir bara så otroligt besviken! Eftersom min hund är av en färg som från och med årsskiftet inte längre är godkänd så är det av stor vikt att hon ställs ut och får ett par kritiker nu innan, eftersom det inte går sen. Men jag misstänker att det kommer ta tid att träna och ge henne självförtroendet tillbaka på bordet efter en sån här händelse, vilket ödelägger våra planer helt.

Oavsett om de får göra så eller inte så fine, ge avdrag för det men att uppfostra hunden är ju ändå upp till ägaren :crazy:

Jag kan inte mkt om utställning, men jag hade blivit galen...

Jag insåg ju redan när hon kom upp på bordet att hon inte skulle få någon vidare kritik, vilket kvittade. Just då handlade det bara om att hon skulle få en trevlig upplevelse, vilket domaren såg till att det inte blev. När ringsekreteraren sedan sträckte över kritiklappen sa jag åt henne att den kan ni behålla, vilket iofs markerade min ståndpunkt lite. Men jag ångrar verkligen att jag inte röt till direkt... men blev bara så paff.

Och precis, uppfostra har de inte med att göra... Som med min hund som i den situationen är otroligt vek, det blir så jäkla fel när någon gör så. Det förstärker ju bara en väldigt väldigt obehaglig händelse... Sedan kan jag tycka att om en hund tex vänder sig om och råhugger så ska domare givetvis få freda sig och säga till. Men att LYFTA UPP EN VALP I RUMPSKINNET när den tydligt visar att den inte är bekväm i situationen och sedan läxa upp den när den gnyr, morrar och försöker komma undan, så fel så fel! :grin:

Freda sig och säga ifrån, absolut. Men att korrigera mer än så riskerar bara att bli värre (både tränings- och säkerhetsmässigt) även när det gäller aggressiva utfall. Där förstår jag dock mer än vid ren osäkerhet, särskilt på en liten valp!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
892
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka