Sv: Valp 2012

Jag undrar nästan om kompetensen och raskunskapen hos domare på inofficiella tillställningar är vad den borde.

På inofficiella utställningar är det inte alls ofta det är riktiga domare med, finns ingen regel som säger att de ska ha någon utbildning alls. Det kan vara allt från vanliga uppfödare (inte ens av den rasen de dömer), hundfrisörer till någon aktiv i brukshundsklubben.

Så man ska inte tro att det är en riktig, utbildad domare som dömer när man åker på inoff.

Tråkigt att det blev så illa behandling av din valp :(. Så ska det ju ABSOLUT inte vara.

På inofficiella utställningar är det inte alls ofta det är riktiga domare med, finns ingen regel som säger att de ska ha någon utbildning alls. Det kan vara allt från vanliga uppfödare (inte ens av den rasen de dömer), hundfrisörer till någon aktiv i brukshundsklubben.

Så man ska inte tro att det är en riktig, utbildad domare som dömer när man åker på inoff.

Tråkigt att det blev så illa behandling av din valp :(. Så ska det ju ABSOLUT inte vara.

Oj, nu blir jag förvånad! :eek: Jag trodde ändå att de hade någon form av utbildning, även om jag inte trodde de var i klass med officiella domare såklart.

Freda sig och säga ifrån, absolut. Men att korrigera mer än så riskerar bara att bli värre (både tränings- och säkerhetsmässigt) även när det gäller aggressiva utfall. Där förstår jag dock mer än vid ren osäkerhet, särskilt på en liten valp!

Håller verkligen med dig!

Nu hoppar jag från ett ämne till ett annat, men visst är din valp liver and tan? Ska den färgen tas bort ur rasstandarden? Varför? :crazy:
Är det några fler färger som ska bort?

Edit:
Hittade på rasklubben! Men då måste din valp vara någon annan färg än den jag hade för mig?

I rasens hemland England har man ändrat i rasstandarden. Tidigare var "varierande färger" godkända, men nu är dom godkända färgerna istället listade enligt följande:

Solid colours
Black; red; golden; liver (chocolate); black and tan; liver and tan. No white allowed except a small amount on chest.
Particolours
Bicolours: Black and white; orange and white; liver and white; lemon and white. All with or without ticking.
Tricolours: Black, white and tan; liver, white and tan.
Roans: Blue roan; orange roan; lemon roan; liver roan; blue roan and tan; liver roan and tan.
Any colour or marking other than the above is undesirable.

Detta kommer att gälla även här hos oss i Sverige efter att det blivit registrerat hos FCI som sen skickar detta vidare till sina medlemsländer.

Senast ändrad:

Min är en sobel... Brunsobel för att vara exakt. En färg som alltid har förekommit men som England förnekat. På senare år har man hittat på historier om att färgen är oren och att den uppkommit genom inkorsning av andra raser. Man har DNA-testat och kommit fram till att så är inte fallet, trots detta har man drivit igenom beslutet.

Förr har man inte listat tillåtna färger, men från och med nu gör man det och sobeln är inte en utav den. Så otroligt tråkigt! Flertalet uppfödare står nu med avelsdjur som är komplett värdelösa. Och nu slåss man om att ens få registrera sobelvalparna. Rent genetiskt är det inte speciellt svårt att få fram en sobel, så vad gör man då om det trots allt föds en sobel? Avliva direkt? Jag vet inte ens om jag vill vara medlem i en klubb som tycker det är acceptabelt. Det är otroligt bakåtsträvande att förneka något som alltid funnits och jag trodde man kämpade för att bredda den genetiska spannet.

Måste ju uppdatera lite igen med en ganska kul historia (nja, det var det inte igår)...

Igår skulle vi ut och kvällskissa på gräsmattan precis utanför huset, och jag glömde nycklarna inne. Jag bor i lägenhet och klockan 21 låser de porten med koden som man annars kan komma in med. Jag hade inget halsband och koppel på valpen och själv var jag klädd i pissetofflor, flanellpyamasbyxor och ingen jacka. Lägg till ingen telefon och nycklar....

Japp, jag kom inte in, gick runt huset, kastade småsten på grannlägenheternas fönster (ingen hörde/såg), släpade fram en mattställning till min ballkong (bor på första våningen), men insåg precis när jag klättrat över, att ballkongen är ju låst, så jag kommer ändå inte in...Hittade en kille på gatan, frågade om han hade en mobil jag kunde låna. Nope, det hade han inte!! Lätt gråtfärdig såg jag mig själv sitta ute under natten i regnet med valpis i knäet. Har ingen aning om när de skulle öppna porten igen, men tänkte på tidningsbudet som kommer ganska tidigt i detta läget...Känner typ 3 personer i närområdet, varav en granne som var på jobbet, en hundmänniska som bor på 4:de våningen, samt en kille jag ganska nyligen börjat träffa och bara vart hemma hos en gång....

Japp, fick ta valpen under armen, gå till "daten" ca 10 minuter bort, blöt av regn, i pyamasbyxor, knacka på klockan 22.30 och fråga om vi fick komma in. För att spetsa till det hela ännu mer, så hade han vart ute med jobbet under fredagen och hans mobil hade blivit snodd. Kunde alltså fortfarande inte komma åt någon telefon...Jodå, jag fick sova där och för att prata valp lite, så skötte hon sig exemplariskt:love:. Sov hela natten på golvet och pinkade inte inne en endaste gång. Japp, valpis fick lite övning på att sova borta i natt:angel::rofl::rofl::rofl:

Nu är vår "träningsdebut" avklarad! Uppstart på valpkursen igårkväll, roligt!

Trots många skällande hundar, busiga o lekfulla valpar så skötte Aska sig otroligt bra! Sitt, kontaktövningar och 1 inkallning. Jag blev så otroligt stolt!
Madame är nu 15 v och växer för varje dag som går! :)

åh herregud :rofl: :rofl: tur att dejten var hemma då ;)

Ha,ha ja, det kan man säga, annars hade det vart sådär kul att vara ute en hel natt i regn;-).

Vägde Tassa idag. Uppfödaren hade inte vägt innan vi hämtade, men trodde hon vägde ca 3,5-4 kilo då vid 8 veckors ålder. På fredag är Tassa 11 veckor och vägde idag 6 kilo :eek: . Växer de så snabbt, eller är det fel på min våg (eller på hundens aptit;))...

Vi har i övrigt vart och köpt nytt halsband idag. Valphalsbandet började bli lite "mesigt" och trångt redan:-)

Senast ändrad:

Och en valpfråga till som har med kisseriet att göra. Tassa är faktiskt ganska duktig på att göra ifrån sig ute på dagarna. Sällan det händer olyckor, och det är inte ofta vi behöver gå ut mer än 1 gång i timmen nu:laugh:.

Men, på kvällarna händer något. Från ca kl 17 börjar hon kissa mycket mer än på dagarna. Jag hinner inte ens se när hon sätter sig, det bara finns en pöl. Efter en liten stund finns nästa pöl osv..På natten inga problem, håller sig fortfarande 8-9 timmar och kissar så fort vi går ut när vi går upp.

Jag funderar på om hon dricker mer på eftermiddagarna, men förutom när hon får sina busryck (och därav blir varm och törstig) så gör hon inte det. Kan inte heller se eller märka av att hon "okynnesdricker".

Någon som vart med om liknande?

Borde jag "reglera" vattnet lite, vilket jag är stor motståndare till när jag hör att folk gör så med sina djur. I mitt huvudet ska det alltid finnas friskt vatten tillhands.

Hon får mat 4 gånger per dag, 08, 12, 16, 20, så det känns inte som det har med maten att göra heller att hon skulle dricka mer vid måltiderna på em.

Kör en till (sorry, men det är mycket som ska tänkas på):)

Kloklippning! Tassa är en väldigt bitande valp, och det känns hopplöst att ge sig på klorna. Jag har lyckats klippa alla på ett par dagar i förra veckan, men desto mer dagarna går, desto "tuffare" blir hon. Hon reagerar inte på ATT jag klipper, inte på att jag håller i tassarna, men hon vägrar sluta bita. Om jag "fyar" henne så tar hon det för lek, är jag hårdare, typ håller fast henne och nyper tag lite i henne, så "triggar" hon igång ännu mer. Mitt sätt att sluta få henne bita i mig är att stoppa in ben eller leksak i munnen, och det funkar ganska bra, men inte vid kloklippning. Jag har ju bara två händer, den ena med klosaxen i, den andra för att hålla tassen still och få fram klon medans man klipper. Men monstret ålar sig, biter i klotången så det är omöjligt att våga trycka till på klon och klippa. Hur gör ni??

Nu är vår "träningsdebut" avklarad! Uppstart på valpkursen igårkväll, roligt!

Trots många skällande hundar, busiga o lekfulla valpar så skötte Aska sig otroligt bra! Sitt, kontaktövningar och 1 inkallning. Jag blev så otroligt stolt!
Madame är nu 15 v och växer för varje dag som går! :)

Vad roligt att det gick bra:laugh: Jag vill också gå valpkurs, men vi får se, det verkar som ingen i närheten startar nu, och att hon eventuellt är för gammal när de startar upp i vår sen:(...

Jag klipper min lilla svarta när hon sover. Funkar utmärkt! Jag har visat tången när hon har varit vaken, pillat med tassarna och knackat med tången på klorna så att jag vet att hon inte tycker det är obehagligt, men hon var allt lite intresserad av att tugga på tången, så att passa på på trött valp var bra mycket enklare.

Har du ingen som kan hjälpa dig klippa då?
"Tränings-hålla-fast" henne utan att klippa?

Finns ingen valpkurs så brukar unghundskurser/grundkurser ha samma innehåll.

Ang. kissandet så försök gå ut oftare på eftermiddagen, jag hade absolut inte begränsat vattnet.
Äter hon samma mat varje måltid? Kan det vara att hon är aktivare på eftermiddagarna, antingen utifrån era rutiner eller bara att hon är vaken mer? Går du ut lika ofta hela dagarna?

Jag håller fast med både armar och ben och struntar i att han låter som en mistlur. :D Matar med godis mellan varven. Försöker jag klippa när han sover så vaknar han efter första klon. Han har inga problem med att jag pysslar med hans tassar i övrigt och brukar lugna sig efter ett tag, så jag tror att det mest är en vanesak.

Idag blev det förresten riktigt farligt! Bentley är ju både piraya och bäver och har smakat på det mesta här. Vi har städat bort det mesta som är farligt eller ömtåligt/dyrbart men i sovrummet finns en sladd till sänglampan. På natten sover Bentley i en hage av kompostgaller så jag har inte tänkt på det men nu är jag förkyld och behöver sova på dagen och då har det blivit så att Bentley gör mig sällskap på en madrass på golvet. I förmiddags vaknade jag av ett surrande som jag först trodde var en geting eftersom hundarna var så intresserade. Jag körde bort dem och upptäckte att Bentley gnagt hål i sladden som sprakade. :eek: En himla tur att det inte blev en elektrifierad valp eller eldsvåda...

På eftermiddagen fick Rover och Bentley varsin bit lammrevben med lite kött att gnaga på i stället, det var uppskattat!

Har du ingen som kan hjälpa dig klippa då?
"Tränings-hålla-fast" henne utan att klippa?

Finns ingen valpkurs så brukar unghundskurser/grundkurser ha samma innehåll.

Ang. kissandet så försök gå ut oftare på eftermiddagen, jag hade absolut inte begränsat vattnet.
Äter hon samma mat varje måltid? Kan det vara att hon är aktivare på eftermiddagarna, antingen utifrån era rutiner eller bara att hon är vaken mer? Går du ut lika ofta hela dagarna?

Ja,jag får försöka be någon hjälpa mig "hålla fast" henne. Det spelar ingen roll om hon sover eller är vaken, hon vaknar snabbt till om jag kommer med klotången och så börjar det bitas och ålas runt..

Får försöka hitta en unghundskurs sen då istället:). Jag har ju aldrig gått valpkurs innan, så jag vet inte alls hur upplägget ser ut. Det står i de kurser som pågår att valpkurs är för valpar upp till 6 månader när de börjar. Tassa kommer vara 6 månader i mars, och jag vet inte när de kör igång riktigt igen.

Vad är era åsikter med att gå med i valpkurs om hon tex är 5-6 månader? Blir det "fel" för oss om Tassa är i äldsta laget för valp (tramsigt) och i yngsta laget för unghundskurs (för svårt)?

Angående kisseriet, så äter hon 3 mål med torrfoder (08, 12, 16) om dagen. Sista målet på kvällen (20.00) är det välling som gäller. Vet inte om hon är mer aktiv på eftermiddagarna egentligen. Eftersom jag är hemma från jobbet just nu, så ser dagarna lite olika ut, och har vi gjort något på förmiddagen så kan hon sova ganska mycket på eftermiddagen sen. Tvärtom kan vi göra något på eftermiddagen, men då sover hon inte så mycket efter. När hon sen vaknar till igen, så är det "tokryck" någon timme för att sen lugna sig igen. Det är när hon är vaken här på eftermiddagen/kvällen som alla kissolyckor händer, ca mellan 17 och 21, alltså inte bara när tokrycken sätter in någon timme.

Jag tror jag tar ut henne ungefär lika ofta under dagen, men trots att det står i diverse trådar/böcker jag läst att man ska ta ut dem även när de kissat inne, så gör inte jag det. Varför ta ut henne när hon redan kissat, då gör hon ju inget ute ändå, och man står bara där och väntar. Såå kul är det inte att vara ute när det spöregnar och har en liten gräsplatt att stå och trampa på medan man väntar;)

åh shit :eek: Tur att allt gick bra! Älsa har oxå bitit på tv-sladden men den sprakade inte vad jag vet, jag var inte i samma rum utan upptäckte det senare när jag skulle kolla på tv.

Vi skaffade hund i september, en tikvalp född i juni. Ska se om jag lyckas med att ladda upp några bilder här.
IMAG0146.jpg.html
SAM_1324.jpg.html

SAM_1378.jpg.html

SAM_1380.jpg.html

SAM_1363.jpg.html

Om det fungerade så blir det en liten bildbomb...

Fiffi och jag har varit i djuraffären idag, attsingen vad mycket gott det finns där.
Vi hittade en schysst man också som kunde hälsa utan hopp och som kollade tänder när jag bad honom när han nu ändå morsade på henne. Det är jättekonstigt att man inte får hälsa på alla människor i staden. I staden fanns det också konstiga stora vita bullar - dvs stenar med snö på - dom smög vi på - eller matte gick i sicksack runt dom tills jag struntade i dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka