Sv: Valp 2012

Åh, det lät inte så kul :(

Första snön för Aska! :)

154655_10151370686492193_607245483_n.jpg

För några veckor sen, skogspromenad med min moster o hennes Raija.

18803_10151370687917193_893334829_n.jpg

Favvoleksaken, just nu ;)

486173_10151370686502193_737111347_n.jpg

knapp

Vovves första snö! Eller lite har han sett tidigare men då har det bara varit vitt, inte så mycket att busa i. Gud vad han gillar det!!
Imorrn blir han 8 månader.
it0ceifercfrh.jpg

Vilka fina snöbilder ni har lagt in :) Vi har inte så mkt snö än så länge utan bara så det täcker marken typ..

Kl

Men på riktigt, är alla era valpar goa och snälla hela tiden?

Idag är jag lite knäckt. Jag har verkligen fått ett riktigt bitande monster här hemma. Hon biter så fort jag sätter mig med henne, och står jag upp så biter och sliter hon i byxorna (hon har dragit sönder tre par). Och hon biter hårt. Så hårt att blodet sprutar och jag får rejäla blåmärken på de ställen hon inte biter hål genom skinnet och kläderna skyddar lite:crazy:.

Jag har försökt med flera olika metoder. Bla stoppa in tummen i munnen så det ska bli obehagligt, "nypt" till henne i kinden och sagt nej, "skrikit" aj, gått iväg på toa och lämnat henne, samt stoppat in leksak eller ben i munnen på henne istället. Inget funkar. De lite "hårdare" metoderna som nyp och tummen i munnen triggar igång henne ännu mer. Går jag iväg på tex toa, så piper hon, men när jag är tillbaka börjar hon hugga och tugga på mig igen. Ger jag en leksak/ben i utbyte så tar hon den, men släpper snabbt och flyger på mig igen..Någon som har tips?

Inte alls.
Eller ja, min valp har jag ju inte fått hem än så jag kan bara prata om den vuxna hunden.

Han var en väldigt lätt och snäll valp. Har alltid varit lätt att ha att göra med. Lik förbaskat har han tuggat sönder saker, bitit upp rispor i händerna, dragit i kläder så de gått sönder, fått "övertrötthetsryck" så man inte vet var man ska göra av honom...

Valpar är så söta just för att man ska orka med dem ;) För de ÄR jobbiga. Trösten är att det går över och de blir äldre, och sen kan man vara stolt över att man lyckades forma de till underbara individer i alla fall =)

Men på riktigt, vad gör man? Låter dem tugga sönder en och hoppas det går över snart? Hur ska jag säga till henne på bästa sätt?

Det känns som att jag inte får någon kärleksfull relation till henne, när det enbart gör ont och blöder så fort jag är med henne och bara är "hård" och nejar henne hela tiden. Jag försöker berömma så mycket jag bara kan när hon inte biter, men det handlar om sekunder innan hon ger ett bett igen. Dessto mer tillsägelser, desto mer triggar hon igång och blir värre.

Jag har lärt mina valpar - tidigt- att det finns tillfällen när man verkligen får ta i och brottas för kung och fosterland. Det är matte som initierar (så att man kan förbereda sig med arbetshandskar och en skräptröja) och det tar slut när jag slutar.

På så vis blir man resursen som ger tillgång till brutal lek, utan att behöva stå ut med att bli överfallen hela tiden.

Jag lär in detta genom att ta initiativ till brottning FÖRE valpen, brottas lite och sen bli passiv. Så fort valpen gör en antydan till kontakt/släppande för att kolla av varför jag blev tråkig, så kör jag igång igen. De lär sig snabbt att passiv förare + ögonkontakt = mer lek. Efter hand kan man lägga in lite längre stopp, be om nått litet trick (ögonkontakt är ju skitbra att etablera så, men även andra enkla vardagssaker som sitt och ligg funkar bra) för att få igång leken igen.

När vi har brottats en stund så att valpen är lite urröjd så övergår jag till ryggsäcksövning, lätt massage och en massa mys. Det ska vara positivt att sluta leka, också;)

Att korrigera en uppspelt lekande valp är döfött. Bättre då att göra en ryggsäcksövning, sätta den bakom en grind eller helt enkelt styra om aktiviteten mot en bitvänlig leksak. Träna på att lära dig styra din valps uppmärksamhet och att ladda leksaker med kampvärde - det har du igen hundrafalt när ni ska börja träna på "riktigt" sen!

Migo hade jättebra tips.
Jag sträckte fram ett ben att tugga på istället och höll fast honom (=tvinga att varva ner), alt. stängde in honom bakom kompostgaller. Ofta beror bitandet (när det är hysteriskt, inte bara lek eller "provsmakande") på övertrötthet och då får man tvinga de att slappna av. Att försöka säga ifrån resulterar precis som du säger bara i att de blir triggade.

Tack Migo för tipsen, ska försöka med detta också. Så härligt när man får lite nya tips och tankesätt av er här inne, det är guld värt:laugh:

Jättebra tips du kommer med. Själv har jag lyckligtvis inga problem med att valpen biter hål på mig trots att han gärna brottas, biter och kampar. Tröjor har det dock gått hål på...

Jag gör ungefär som du; när jag visar att det är ok att busa så får man vara hur vild man vill, när jag tröttnar så reser jag mig bara upp, låtsas som om det regnar och strosar iväg och ignorerar den studsande valpen. Det fungerar förvånansvärt bra. Faktiskt mycket bättre än när Rover surnar till och säger till Bentley på skarpen. Visserligen ligger han då snällt med svansen mellan benen och visar hur liten och underdånig han är men så fort Rover tittar bort så har han en valp som hugger som en krokodil runt huvudet på honom igen. :angel:

Sedan verkar Bentley gilla att använda mina händer och handleder lite som snuttefilt men då biter han inte på riktigt utan bara småtuggar, så det är helt ok.

Folket här inne är jättebra :) Du har fått jättebra tips, jag tar oxå till mig dom även om vi kommit lång bit på väg. Jag har nog mest gjort som Dentaku, att bara resa på mig/gå därifrån och totalt ignorera. Idag bryts det väldigt snabbt jmfr med första veckorna då jag var övertygad om att jag fått hem ett monster och att vi inte alls var kompatibla.

Min hund kan dra något så infernaliskt. Jag har ju provat många tips från många trådar här inne och det funkar fantastiskt första gångerna men sedan är vi där igen. Hon börjar faktiskt bli stark och jag har halkat till både en och två ggr när hon sätter fart. Hon väger ändå 23 kg och ökar snabbt så detta vill jag verkligen ha ordning på snabbt även fast hon bara är 4 mån. Valpkursen börjar 9 januari och unghundskursen den 10 mars, jag vill ju inte vänta ända tills dess för att få bra träning. Hur är era hundar när ni är ute?

Inte för att det botar problemet, men har du dobbar på skorna? så du slipper halka i alla fall tänker jag.

Det som varit mest effektiva sättet här för att inte dra är att stanna och se till att hunden kommer in till sidan igen innan man går vidare.

Ja dobbar är ju kanonbra :) Det är svårare att rädda axlarna från AC-leds lux då hon från ingenstans gör ett tokryck framåt. Sista dagarna har det där med att stanna inte funkat alls. Vi får stanna varannan meter och mitt tålamod tryter snabbt efter 5-6 stopp. Jag vet att trägen vinner.. men det är så trist när hon är så superduktig första dagarna och jag går där stolt som en tupp och sedan är vi på ruta ett igen. Min valp är inte så lättmotiverad och lätt att muta :D

Satte in samma bilder i bildtråden men lägger in dom här med, lovade ju bilder för nån vecka sen men har inte haft någon ork, men nu så!

Bilder från damens första snö, den älskade hon!

2012-12-03_121229_50be5cc3e087c3295c1e1694.jpg

2012-12-03_121850_50be608be087c3295c1e171b.jpg

2012-12-03_121858_50be6109e087c3299156a57e.jpg

Sedan har vi varit på fotografering och fixat lite "finbilder" från valptiden.

hund-1_50be6291ddf2b369f4000d39.jpg

hund2-1_50be62b99606ee172d5ecfbc.jpg

Damen blev 5 månader idag.

Igår var det andra träffen på valpkursen! Åh vad hon är duktig min lilla pärla! :)

Födelen med hundarna där som skäller, är att Aska blir betydligt mindre orolig när vi träffar skällande hundar när vi är hemma :)
Nackdelen är att man ibland knappt hör vad instruktören säger... :(.

Att klicka för ögonkontakt brukar också ge en betydligt mer följsam hund.

Och ja, vid 4 månader är inte matte lika rolig längre... I början har man ju fördelen att världen är lite skrämmande och matte trygghet :p

Min lilla valpis på 8 månader har växte liiite.

Här 10 v:
bild.jpg

Oktober:
249446_10151040463077391_455214598_n.jpg

Nu:
IMG_32631.jpg

Men det är knappt märkbart ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 890
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
880
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka