Sv: Valp 2012

jag hoppas det.. vi lägger oss strax efter vi har varit ute då vi kliver upp så tidigt. jag åker iväg på jobbet till kl 6

Jaa! :D Han kommer från Bernerbitens kennel :)

Hur go som helst, är glatt överraskad över hur cool och lugn han är i alla situationer (nya ställen, åka bil osv)

Min lilla guldklimp :p

Collage.jpg

Jättefin!

KL

Det finns ju så många fina raser, jag vill ju ha massa olika :D Får skaffa mig en herrgård så jag kan ha alla jag vill ha :D

Aha, men då vet jag... har sett att de har/hade några valpar kvar, man blir så sugen trots att man redan har en yngling ;) :D

Min cocker... en gång en ljuvlig varelse...
11v_502520e6ddf2b30b4b00001a.jpg

stubben2_5046248fe087c3188a0006a1.jpg

Numera en liten :devil:
orm_505ef7b4ddf2b3565a004919.jpg

Suck. Idag har det lilla monstret tuggat på en vägg. Det är väl ingen idé att plocka fram spackel och färg förrän valptiden är över, antar jag...

åhå där ser man.. en vägg låter ju annars lite besvärlig att bita på :D tycker de hellre borde välja trösklar eller så. Det är nog lika bra du väntar ett tag innan du åtgärdar det ;)

KL

Hur har ni det alla? Här kämpar jag på med en valp som har knäck i öronen och är envisare än den trotsigaste 5 årig :D ja jisses.. hon har enormt svårt att ge sig när hon har bestämt sig för ngt. Men vi har hunnit vara ute och busa lite i snön när jag kom hem från jobbet så det var ju mysigt. Härligt att få de positiva stunderna oxå :)

Jag vet inte om Kiro får vara med här längre, är 10,5 månader nu och en riktig tonåring ;)

Än så länge ganska uthärdlig och jag hoppas att det fortsätter så. Har dock provat att lyfta på benet en gång inne hos min mamma och en gång hos svärföräldrarna = inte så populärt hos matte. Ibland får man ropa två gånger för att han ska förmå sig att ta upp näsan ut en trevlig kissfläck.

I övrigt så är Kiro en otroligt lätt och rolig valp/tonåring. En riktig arbetsmaskin som gärna slappar i soffan också.

Vi tränar ganska mycket lydnad inför tävling. han lär sig nya moment otroligt snabbt när matte gör rätt. Finslipningen är det kanske lite si och så med, det viktigare att vi har kul än att det är perfekt. Här en en film när vi tränade fritt följ för en månad sen:

http://www.youtube.com/watch?v=Z_kS4JCVaew&feature=youtu.be

Vi har spårat en del till och från, Kiro älskar det men tenderar att ha ganska bråttom och bli slarvig och tycker inte alltid att pinnarna är nödvändiga att bry sig om :cool:

Vi har provat på vallning:

DSC_4053.JPG

Skitkul enligt Kiro!

Sprungit i kapp med hästen (helst ska man valla den också enligt Kiro :crazy:):

DSC_4286red.jpg

Till våren/sommaren hoppas jag på att kunna ha med honom på uteritter i skogen, måste bara träna lite mer på störning på mycket nära håll först.

Lekt massor i snön de senaste veckorna:

DSC_4214red.jpg

Sen Kiro hade tappat alla valptänder har jag inte ångrat mitt hundköp en sekund, det är värt slitet de första månaderna även om iaf jag tvivlade ibland just då. Valet av ras har jag definitiv inte ångrat. Han är perfekt, massor av energi, relativt bra av-knapp, signalkänslig, förig och behändig storlek.

Klart du ska vara med :) Ser ju fantastiskt roligt ut. Kul att allt går bra :) Jag längtar tills valptänderna lossnar...

Det går kanon! Min är snart elva veckor nu. Lite bitig när hon är på bushumör, samt att hon har börjat försöka klättra upp på diverse möbler nu när hon fått liiite större räckvidd. Men det är väl det värsta jag kan komma på... Försöker öva lite att gå i koppel, vilket går bra förutom att hon tycker det är så kallt att hon tokfryser av att gå till brevlådan och tillbaka. Så tyvärr går det inte att vara ute och exempelvis miljöträna särskilt mycket, men men.
Hon har varit med till stallet några gånger, och där är det ju såklart spännande! Och så finns det bajs att äta... Där har hon även träffat en massa barn som förtjust frågat om de får klappa. Lilla Sickan var lika förtjust hon :p. Jag inbillar mig att hon är intelligent, man riktigt ser på henne hur hon räknar ut saker och ting. Djuret är rumsrent, skrev jag det? :laugh:

380282_10151194619220765_739127602_n.jpg

Rumsren redan? Grattis:)

Här är vi inne i lite olika perioder med olika saker. Tassa (13 veckor idag) har fått lite ideer nu på senare tid har jag märkt...Här är vår uppdatering:

Rumsrenheten funkar skapligt, men hon har börjat pipa när hon vill ut (är ju jättebra egentligen), men det är bara det att hon inte alltid är nödig utan bara vill gå ut en stund. Resultatet blir att matte springer ut som en skållad råtta och hunden bara vill leka ute en stund:mad:;). Andra gånger tror man det är lek hon vill, och ignorerar henne, och då minsann kissas det inne= mattes fel! Till saken hör att matte drabbats av förkylning och feber och inte alls är sugen att springa ut vid varje pip i ca 10-15 minusgrader..

Annars är hon ganska duktig på att komma när jag ropar på henne (när hon vill och behagar, hon är en schnauzer för sjutton;)), har lärt sig sitta fint, men fattar noll av hur ligg går till. Kan ordet "stanna" inomhus, men inte ute. Tjuter hela tiden om jag lämnar henne ensam (träning pågår, jag sitter ett par minuter utanför dörren så jag hör henne).

Bilåkning funkar kanon, koppel går hon bra i, utan att bita i det, men drar istället rätt bra framåt och vill gärna jaga cyklister och folk:o...Lite svårt att få på halsbandet, då det ska bitas i händerna.

Tuff och hårdhänt, ibland är hon billig som bara den, särskilt efter att tuggat sönder händer och kläder så man blöder:angel: Har träffat några hundar och busat lite och hon är inte den tillbakadragna typen....

På måndag börjar allvaret när jag börjar jobba igen, och om en vecka ska hon följa med till jobbet 4 dagar i rad. Herregud, det kommer bli en mardröm inser jag;)...

Hon har vart bortlämnad över natt en gång hos nattmatten, vilket har funkat kanon. Hon är inte rädd för folk, har inga problem att lämna mig så länge det bara finns någon annan i närheten. I morgon ska vi sova borta hos en kompis, så får vi ser hur hon sköter sig:angel:

Vi är också anmälda till valpkurs som börjar i mitten av januari:laugh:

Idag har hon även "skadat" sig lite. Hon var ute på balkongen och slickade till på en metalldel där ute. Fastnade med tungan i kylan, och lite "kött" fastnade till. Hon blödde lite, men har både ätit och druckit efteråt, så inget allvarligt av det hoppas jag...

kl
Igår fick hon äntligen följa med hem! Bilder finns i senast tagna bildtråden.

8 veckors aussietik vid namn Stoja, skitcool hund! Inte direkt påverkad av flytten alls utan fann sig tillrätta direkt. Struntar i katterna, kissar så fort hon kommer ut, blir inte rädd för nåt, är lätt att avleda till nåt annat när hon börjar tugga på händer eller saker hon inte får ha. Kampar hyfsat och tycker matte med godis är roligt, speciellt på små nybörjar-inkallningar. Och blir överlycklig så fort husse (eller jag) kommer fram efter att varit borta några minuter.
Första natten gick bra och med andra hunden funkar det också bra. Han är lite svartsjuk men snäll och hon vill busa (men är rätt lugn inne).

Mysigt med liten valp. Hon är jättesöt. Jag har nästan glömt bort hur Älsa var som 8 v gammal valp. På onsdag blir hon 5 månader. Tiden går så fort.

Jag känner mig som en överbeskyddande mamma som lämnar sitt barn för första gången :p är på väg till hundmässan och det är första gången jag lämnar stoja hemma. Och ja, hon är med husse såklart.

I övrigt går det bra. Igår åkte vi bil och hon var hur duktig som helst. Hon kommer som ett skott på inkallning, håller på att bli inklickad och jag tror faktiskt att hon börjar förstå att man kissat och bajsar ute (men långt ifrån rumsren såklart). Tror knappt att hon kan bli rädd :p det enda som kunnat vara bättre är sömnen, men det har även att göra med att jag för tillfället saknar dygnsrytm och inte uppskattar att bli väckt vid 7.

Det skulle jag inte sagt, igår blev värsta dagen hittills när det gäller rumsrenheten :p

Idag har hon fått åka väska på långpromenad, busat massor och förstått vad en klicker är. Tjoho.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 178
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 875
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka