Sv: Valp 2012
Rumsren redan? Grattis
Här är vi inne i lite olika perioder med olika saker. Tassa (13 veckor idag) har fått lite ideer nu på senare tid har jag märkt...Här är vår uppdatering:
Rumsrenheten funkar skapligt, men hon har börjat pipa när hon vill ut (är ju jättebra egentligen), men det är bara det att hon inte alltid är nödig utan bara vill gå ut en stund. Resultatet blir att matte springer ut som en skållad råtta och hunden bara vill leka ute en stund
. Andra gånger tror man det är lek hon vill, och ignorerar henne, och då minsann kissas det inne= mattes fel! Till saken hör att matte drabbats av förkylning och feber och inte alls är sugen att springa ut vid varje pip i ca 10-15 minusgrader..
Annars är hon ganska duktig på att komma när jag ropar på henne (när hon vill och behagar, hon är en schnauzer för sjutton
), har lärt sig sitta fint, men fattar noll av hur ligg går till. Kan ordet "stanna" inomhus, men inte ute. Tjuter hela tiden om jag lämnar henne ensam (träning pågår, jag sitter ett par minuter utanför dörren så jag hör henne).
Bilåkning funkar kanon, koppel går hon bra i, utan att bita i det, men drar istället rätt bra framåt och vill gärna jaga cyklister och folk
...Lite svårt att få på halsbandet, då det ska bitas i händerna.
Tuff och hårdhänt, ibland är hon billig som bara den, särskilt efter att tuggat sönder händer och kläder så man blöder
Har träffat några hundar och busat lite och hon är inte den tillbakadragna typen....
På måndag börjar allvaret när jag börjar jobba igen, och om en vecka ska hon följa med till jobbet 4 dagar i rad. Herregud, det kommer bli en mardröm inser jag
...
Hon har vart bortlämnad över natt en gång hos nattmatten, vilket har funkat kanon. Hon är inte rädd för folk, har inga problem att lämna mig så länge det bara finns någon annan i närheten. I morgon ska vi sova borta hos en kompis, så får vi ser hur hon sköter sig
Vi är också anmälda till valpkurs som börjar i mitten av januari
Idag har hon även "skadat" sig lite. Hon var ute på balkongen och slickade till på en metalldel där ute. Fastnade med tungan i kylan, och lite "kött" fastnade till. Hon blödde lite, men har både ätit och druckit efteråt, så inget allvarligt av det hoppas jag...