Sv: Valp 2012

Vi fixade idag vår första utställning - jag och Fiffi - syster Humla fick vara hemma. Kritiken löd; "Utm helhetsintryck, bra storlek, god könsprägel, underbart huvud, hoppas bettet rättar till sig, bra längd av bröstkorg, underbara rörelser." Hp och BIM.
Inte illa pinkat - Luff glad matte men stoltast över hur hon skötte sig - FULLT med hundar och folk.
Var vi än gick så var det rumpor och näsor. Men hon följde mig och tog sig fram galant i röran.
Otäckast var en Basset - den såg ju ut som han låg på lur med sina korta ben...en grandistik på 6 månader fick vara stand-in för syrran och hon skrämde en riesenhanne genom att titta på honom. Sen slocknade hon raklång mitt i smeten och jag fick putta på henne för att hon skulle vakna.
Att hennes bett sen kunde vara bättre, det kvittar.

KL.

Kiro har blivit 11 månader nu så snart är han ingen valp längre. Nu är han en riktig tonåring med ett stort intresse på diverse kissfläckar och stundtals lätt selektiv hörsel men hittar ändå inte på något dumt. Vi fick ett litet bakslag i träningen då han fick för sig att jag var arg på honom när jag försökte sätta kommandot "ner" på skifte från stående till ligg inför fjärrdirigeringen och han trodde väl att jag sa "nej". Det märks att det händer mycket i huvudet så vi har inte tränat så mycket de senaste veckorna.

Kio fick posera som tomte på julafton (något skeptisk):
DSC_4432%2520%25282%2529.JPG

Hålla i smällkaramellen var lätt som en plätt:
DSC_4431.jpg

Vad tycker era valpar/unghundar om fyrverkerier? Antar att jag inte är den enda som bor i ett område där det redan smälls redan nu.

Kiro tycker att de är lite obehagliga men verkar inte rädd utan vänder sig om och tittar efter ljudet och fortsätter sedan med det han gjorde innan. Dock blev han lite rädd när de smällde en precis utanför fönstret igår när vi var inne :(. Ute senare samma kväll brydde han sig dock inte mer än innan tack och lov.

Jag tror det är ett gäng med tonårskillar som springer runt och smäller ett par smällare/raketer på olika ställen i hela området varje kväll. De verkar göra det för att göra folk arga för de rusar iväg så fort de ser någon. Jag undviker att gå med Kiro mellan husen när det är mörkt för om man råkar vara i närheten så låter det jävligt högt så att jag blir rädd när ljudet studsar mellan husen. Vilket vi tyvärr har råkar ut för några gånger, första gången redan i slutat av november/början av december :mad: Igår hade jag bra lust att slå ner någon av idioterna, inta bara riskerar det att skrämma djur och människor de riskerar även att sätta eld på husen men tanke på hur nära de är ibland. :devil:

Fina bilder! Han börjar se riktigt vuxen ut. :)

Vad tycker era valpar/unghundar om fyrverkerier? Antar att jag inte är den enda som bor i ett område där det redan smälls redan nu.

Det har inte smällts så mycket här än, men det har varit några större men lite avlägsna fyrverkerier under sommaren och hösten och Gaia har inte brytt sig mer än att hon förvånat (och med viss skepsis) har följt skådespelet från sovplatsen i ett av fönstren. Men under nyår så brukar ju fyrverkerierna vara av en annan kaliber förstås. Hon har fortfarande inte på nära håll hört det där tjutande ljudet från raketer, så jag kommer nog att bjuda på märgben en halvtimme före tolvslaget.

Vår grabb bryr sig inte alls. Han har varit i relativt stor stad sedan i jul nu, hos mina föräldrar, och det smälls dagligen där men han har inte ens vickat på öronen när det smällt har jag fått rapport om (jag frågar hela tiden, eftersom andra hunden vi har är väldigt känslig för skott/smällar/fyrverkerier).

Vi bor själva i en liten by där det inte smälls i de närmaste husen, men kommer ändå dela ut tuggben när det närmar sig 12-slaget, ha fördraget för fönstren och tvn på rätt högt.

Stoja bryr sig inte. EN gång har hon tittat var ljudet kom ifrån, då skulle hon fram och kolla :smirk: bara nyfikenhet och avreagerade direkt.

+ hemlig

Jag är inte speciellt orolig för själva tolvslaget. Då vet jag att det kommer att smälla och det kommer att smälla mycket så det borde bli en bullermatta. Men vi kommer att hålla oss inne och sätta på musik eller tv samt dra för fönstren.

Problemet nu är att man aldrig vet var eller när det kommer att smälla samt att det låter väldigt högt ibland när saker på marken (antagligen olagliga saker :devil:) smäller mellan husen även om man är hundra meter bort. Kiro är inte rädd än men jag är orolig att han kommer att bli det om situationen blir tillräckligt obehaglig. Å andra sidan så har han fått höra ganska höga smällar på nära håll flera gånger nu och verkar inte reagera mer utan alltid samma reaktion = vända sig mot ljudet och gärna springa mot det för att ta reda på vad det kommer ifrån. Men nu är det förhoppningsvis inte lång tid kvar på eländet för den här gången...

så fina bilder!! :love:

kl.

jag skulle ju återkomma med bild på valpen, nellie. och nu kan jag äntligen ladda upp igen :D tyvärr ingen fin kvallite på dem men man tager vad man haver;)

2u3xht3.jpg

23w431x.jpg

kovo och nellie i stallet.

bdsf8i.jpg

sista bilden blev liggandes. vet inte hur man vänder..:angel:

Hon är väl fortfarande väldigt liten?

Kiro fick höra fyrverkerier på valborg när han var ca 3 månader och brydde sig inte alls. Det är lite annat nu vid könsmognad och allt sånt, de blir ju mycket mer medvetna om att saker kan vara farligt. Ångrar att vi inte spenderade mer tid på skjutbanan och BHK när han var mindre bara för att vänja honom ordentligt redan i den "orädda" åldern. Fast å andra sidan så ska det gå bra ändå om han har en bra mentalitet.

*KL*

Jag blev sängliggande igår med en jobbig förkylning och eftersom min sambo inte var hemma var det enda sättet att slippa springa runt efter en pestig valp mellan rastningarna var att låta honom ligga i sängen med mig. Så nu har jag en valp som upptäckt att sängen är ett helt FANTASTISKT ställe, varmt och skönt och nära matte... :cool: Nyss fick min sambo använda milt tvång för att få ner honom för middag(och han är annars en väldigt hungrig liten typ) och kissrunda, sedan var han snabbt som blixten tillbaka upp till mig för att "hålla mig sällskap". På natten får han i alla fall sova i sin egen bädd...

Min valp på 6 månader bryr sig inte det minsta men det har säkert hjälpt att jag varje vecka varit iväg och gått med henne i närheten av en skjutbana. Jag vet när dom har övningar så har prickat in samma tid varje vecka sen vi fick hem henne.
Första gången var vi långt långt borta men för varje gång så gick vi närmare och sista gången vi var där så var vi bara runt hörnet och det lät som dom sköt med k-pistar hela högen men hon sa inte ett ord. Tackade och bockade för allt godis hon fick istället :)

Så jag tror och hoppas på att nyår kommer gå smärtfritt för våran del.
Jag kommer göra som andra skrivit-ge tuggben nära tolvslaget.

Ångrar att vi inte spenderade mer tid på skjutbanan och BHK när han var mindre bara för att vänja honom ordentligt redan i den "orädda" åldern. Fast å andra sidan så ska det gå bra ändå om han har en bra mentalitet.

Instämmer, var på klubben nån gång bara när det var skotträning. Inte för att han brydde sig då trots att matte hoppade högt (var inte alls beredd på att det skulle låta så högt :angel:). Kan vi backa tiden och göra om sånt som man missat lite?

Bentley är ju bara fyra månader än, han märkte inte ens när det brakade av ett fyrverkeri på lite håll igår kväll när vi var ute. Det jag är mest orolig för imorgon är att Rover ska reagera väldigt mycket och påverka. Han blir inte jätterädd men går upp i stress och morrar och skäller när det smäller som mest vid tolvslaget, men nu ger vid Zylkène och ser om det hjälper samt firar nyår i ett rum där vi kan ha persiennerna nere. Med radion på och lite gott att tugga på ska det nog gå bra.

Ja, hon är liten och visst kan det ändras. Nu är jag bara glad att hon inte bryr sig och så är det med allt.

vet inte alls hur Älsa kommer reagera på raketer och smällare. Vi bor inte nära ngt skjutfält och hon har nog aldrig ngt dyl. Min erfarenhet är att det är massa barnfamiljer som skjuter raketer runt 19-20 tiden och sedan ungdomarna som skjuter smällare när som under kvällen. Ofta har jag jobbat nyårsdagen så jag har aldrig orkat vara vaken till midnatt så vi får se hur det blir nu, när jag faktiskt är ledig.

WildWilma: Jag blir oxå jättearg på tonårskillarna här i området för husen står supernära, så nära att du typ kan se vad grannhusgrannarna äter till frukost :D näe nu överdrev jag väl men nästan. Jag blir lite orolig varje år att det ska komma in ngt genom fönstren.

Hur hade ni det igår? Gott Nytt År!!!

Älsa brydde sig inte så mkt under kvällen, hon var mer obekväm med fulla ungdomar som stod och skränade när vi gick kvällspromenaden. Men vid tolvslaget satte det igång och skjutas massor av raketer utanför vårt hus, verkligen massor. I en halvtimme höll det på överallt i vårt kvarter kändes det som och då kom hon och lade sig hos mig och ville bli omklappad. Jag själv är ju sådan amatör så jag hade ju såklart somnat typ en kvart innan :D (vi firar aldrig nyår så det är inte så viktigt att fira tolvslaget iofs) så vi låg där ngn halvtimme innan hon gick tillbaka till altandörren och somnade. Helt ok med andra ord. Fick sådant fint sms av uppfödaren där hon önskade gott nytt år också :)

Gott nytt år :)

Det gick bara bra igår. Vovven sa ingenting precis som jag misstänkte hon inte skulle göra men man vet ju aldrig. Hon låg och tuggade på benet hon fått några minuter innan tolvslaget och verkade helt oberörd.
Skönt med en hund som inte är rädd! Förra vovven gömde sig under soffan bara det åskade ute.

Det gick bra. De senaste dagarna ofrivillig träning verkar ha gett resultat för han brydde sig knapp alls om allt smällande på promenaderna förutom några enstaka riktigt ordenliga smällar då han vred på huvudet. Svansen ändrade sällan läge utan var neutralt rakt ut i princip hela tiden :laugh: Fattar inte att man får köpa saker som verkar smälla nästintill lika högt som en mindre bomb...

Hos oss smällde det i princip konstant hela kvällen men vid tolvslaget blev det lite mer och närmare och då satt han och tittade mot fönstret ett tag men vi hade dragit för gardinerna. Sen kom jag på att jag hade tänkt att ge honom ett märgben och när han fick det var smällandet inget intressant längre :D I övrigt som han i princip hela kvällen inne.

När jag växte upp hade vi en hund som var väldigt skotträdd så därför är jag väldigt glad om jag slipper lida med Kiro på samma sätt kring nyår varje år som vi gjorde med honom. Och jag vill ju även kunna tävla i bruks och då får han inte bli skotträdd.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 833
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
853
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka