Sv: Valp 2012

189728_10151345843367193_281666430_n.jpg

"Min matte påstår att jag nog har några procent gris i mig... Undrar vad hon menar med de?" ;D

KL

Har just badat min finaste för andra gången sedan jag hämtade henne. Hon njuter fantastiskt mycket av att sitta i duschen och bli tvättad. Annat var det med min stora njuffe. Han sprang åt alla håll och man fick vrålhålla honom för att kunna tvätta av honom, gissa hur lätt det var på en skala... Vi har lekt i skogen idag med schäferkompisen som är en dag äldre och hon blev enormt skitig.. och slabbig efter allt bitande... sedan lade hon svansen i kisspölen och svepte runt som värsta tvättmoppen så det var verkligen läge för ett bad.. Idag vägde hon 19,5 kg. Hon ökar snabbt..

img_0680.jpg

dumtidumti, nervös Ainon som väntar hem en liten vorstehmix troligen om 3v. :bump: Så kan vara med i den här tråden snart :D
Undra vad min lilla gubbe kommer att tycka :p
Har i alla fall bestämt mig för att inte göra samma misstag igen med denna valpen, försöka i alla fall, hjälp vad tiden gått sedan sist, kommer knappt ihåg vad jag gjorde. Har jag sagt att jag är lite nervös :o

Senast ändrad:

KL

Lite uppdatering från oss:)
Tassa är nu strax över 9 veckor och ett riktigt litet monster;). Börjar tuffa till sig ordentligt, men är fortfarande väldigt ynklig var det gäller stora, vida världens alla mysterier ute. Hänger som ett plåster på mig, hack i hälarna 24/7, kissar sekundsnabbt om man inte är med och ylar som en hel kör om man stänger dörren om sig på toa;)...

Hon har dock vart enormt duktig på att sova på nätterna, sover ca 8-9 timmar utan att behöva gå ut. Efter 5 dagars träning i bil, då de första dagarna var yl och hjärtskärrande skrik hela tiden, till att faktiskt somna och vara helt tyst idag (men hon var dötstrött efter två timmars lek hos den som ska bli min nattmatte, vi får se hur det går när hon är pigg:angel:). Hon har vart hos sin nattmatte två dagar i rad, en timme i går, två timmar idag, det har gått fantastiskt fint och det funkar kanon med hennes hund också:).

Ja, vad säger man? Jag som inte haft valp innan är slutkörd och utsliten, trodde inte det skulle vara riktigt såhär jobbigt:crazy:. MEEEN, hon kommer växa till sig, hon är duktig och uppmärksam på det som händer, lär sig lätt:laugh::love:

Välkommen :) Vi hade oxå tänkt skaffa en sådan valp nu men det blev en Leonberger i stället :D barnen ville ha en cavalier men mamman bestämde haha fantastiskt söta hundar :)

tack :)

haha, lite skillnad mellan raserna där! Fast själv är jag lite svag för grand Danois men skulle aldrig skaffa en då jag gillar små hundar. Som tur är växte jag upp med olika raser och vet vad jag inte vill ha.
Vi hade dock en New Foundland som var supermysig. världens goaste hund!
Ja, dom är väldigt söta dom här små! Tycker dom ser så trevliga ut, och det är dom ju också :)

Hur gammal var din nu? min blir 5 månader i början på december. Såg ditt senaste inlägg om hennes vikt. Haha, min vägde 3550 gram förra veckan, Liite skillnad :D

Jag har köpt en tokdyr Bia-bädd till valpen som är toksnygg :D om hon biter sönder den gråter jag floder.. igår när jag kom hem hade hon ätit en toalettpappersrulle i molekyler så det var toapappersbitar överallt :D

Jag fattar inte vad som är grejen med toarullar. Min valping har iofs varit väldig duktigt, det av mest värde hon bitit sönder är min sista rosett från tävling med min häst som inte längre får hoppa... :cry: Fast jag har ju plaketten och vad är materiella ting egentligen.

Annars är hon bara helgalen på toarullar. Det är fullt ös medvetslös, hela tiden. Nu är hon däckad, nyss var det röj!

dumtidumti, nervös Ainon som väntar hem en liten vorstehmix troligen om 3v. :bump: Så kan vara med i den här tråden snart :D
Undra vad min lilla gubbe kommer att tycka :p
Har i alla fall bestämt mig för att inte göra samma misstag igen med denna valpen, försöka i alla fall, hjälp vad tiden gått sedan sist, kommer knappt ihåg vad jag gjorde. Har jag sagt att jag är lite nervös :o

Spännande! Jag börjar också bli rejält nervös, om allt går som planerat hämtar vi min lilla labbetik på fredag. Jag tänker också sådär, att "det här ska jag göra bättre än med förra valpen." Fast jag kommer inte på så jättemycket jag kan göra annorlunda tror jag, det jag tänker mest på är att den här valpen inte ska få tugga sönder mina glasögon. Eller min telefon. Eller min fyrtio år gamla ryska sjal... :p

Makarontanten: Oj, vad hon är duktig på att sova om nätterna! Man kan ju hoppas på att man får hem en sådan :)

Knapp

Är det någon som har kontakt med Abova utanför Buke som kan kolla om hon har fullt i inkorgen eller något sådant?

Nu ska jag vara lite undrande - tillåts din 9 v valp leka i 2 timmar med en vuxen hund? Du har redan lämnat bort henne till ett nytt ställe?
Och ni "tränar" bilåkning i princip varje dag?
Jag kanske trampar på någon tå nu men jag tycker det låter lite stressande för valpen.

Om det är en feltolkning så ursäkta mig innan.

*KL*
Det var länge sedan jag lade upp någon bild på Iza. Jag har inte haft mammas systemkamera på ett tag och det är inte lika roligt att fota med min lilla kompaktkamera, men idag tog jag ett par bilder i alla fall.

Nu är vår lilla ulltuss lite mer än 6 månader.

DSCF9697.jpg

DSCF9675.jpg

om allt går som planerat hämtar vi min lilla labbetik på fredag.

Oh vad kul med en till labbe i tråden.
Vår grabb blir snart 8 månader :eek: - vart tog tiden vägen. Vi går nu kurs i vardagslydnad - det behövs vill jag lova :p. Samtidigt är han en väldigt mjuk och go kille, men är man unghund så är man.

Nu ska jag vara lite undrande - tillåts din 9 v valp leka i 2 timmar med en vuxen hund? Du har redan lämnat bort henne till ett nytt ställe?
Och ni "tränar" bilåkning i princip varje dag?
Jag kanske trampar på någon tå nu men jag tycker det låter lite stressande för valpen.

Om det är en feltolkning så ursäkta mig innan.

Det går bra att fråga:)

Jag tror det finns lika många sätt att "träna" hund som hundägare, och lika många bannor, som tips och råd om hur man ska göra.

För att förklara mig lite, så ja, vi tränar bilåkning redan, och det en liten sväng varje dag. Första gången ett par varv runt kvarteret bara. Nästa dag åkte vi ca 3 km till sortergården, slängde en matta och hem igen. Båda gångerna med yl och gnäll. Tredje gången till nattmatten 1 timme och hem. Hunden totalt tyst. Till nattmatten nästa gång, totalt tyst och somnade. Idag, några varv runt kvarteret bara, och hon la sig och somnade direkt. Känner inte alls att hon är stressad om hon somnar i bilen.

Angående ett "nytt ställe" så ja där också. Eftersom jag lever ensam, har jobb och behöver min nattmatte om ca 4 veckor, så måste även denna person med hund bli "ett med flocken" på en gång. Det ska vara lika naturligt att vara hos henne som hos mig. Jag har lämnat henne en timme för att hon ska vara ifrån mig en stund. Det gick så bra första gången att vi testade en gång till dagen efter,och även det funkande kanonbra. Nu gör vi lite paus och testar på torsdag igen för att hålla allt uppe. Hon har alltså inte lekt 1 eller 2 timmar med en annan hund, hon har fått bekanta sig med hund, människa och sitt andra hem. Även här har hon vart trygg, det har fungerat så himla bra och ingen stressad hund heller.

Jag tar inte illa vid mig om någon anser att jag går för fort fram, jag försöker göra så det blir rätt för oss. Visst är hon inte så gammal, men så fort hon blir trygg i något så fortsätter vi framåt. Hon ska ju lära sig vårt nya liv tillsammans och jag tycker inte det spelar så stor roll om hon lär sig åka bil direkt, eller om jag väntar två veckor till (eller längre). Hon skulle vart rädd/osäker även om hon var äldre den dagen jag börjar öva.

Första målet var att hon skulle vara trygg hemma och med mig ensam. När hon var det (efter ca 3 dagar), har jag haft besök hemma varje dag. Besökarna har fått hälsa, klappa och leka en liten stund därefter har hon fått sova och gjort detta lugnt och tryggt när vi druckit kaffe och tjatat strunt. Inget konstigt alls nu när jag får besök. När hon vart trygg med besökare i hemmet började vi med bilåkningen, därefter nattmattebesök.

Allt har funkat så bra, så jag kan inte se att jag stressat henne. Hon är lekfull och busig, hon äter bra, är bra i magen, sover som en stock mellan varven och kryper tätt intill och lägger sig om natten och sover som sagt 7-9 timmar i streck. Kissar mestadels ute, med en hel del olyckor inne också om man inte är med till 100. Alltså ett helt fullt fungerande, bitande monster till valp:love:

Jag hade också med mig Aska mkt från början, dvs även bilåkande! :).

Hon har inga problem att vara med varsom nu (14 v), hon sover jämt i bilen, sover gärna en stund i sadelkammaren, hos mina o sambons föräldrar osv..
O jag är lycklig! Har inte hänt en olycka på nästan 2 v! :)

Ok - Det stog 2 timmars lek och bilträning vilket lät lite seriöst. Och då du skrev att du inte haft valp förr så tänkte jag att ville kolla läget. Men då har du ju koll - gött.

Annars hade nog ett inlägg om några månder varit; - Vad ska jag göra? Min valp kan inte slappna av...
Peace and out.

Ok - Det stog 2 timmars lek och bilträning vilket lät lite seriöst. Och då du skrev att du inte haft valp förr så tänkte jag att ville kolla läget. Men då har du ju koll - gött.

Annars hade nog ett inlägg om några månder varit; - Vad ska jag göra? Min valp kan inte slappna av...
Peace and out.

2 timmars lek var lika med två timmar ifrån mig, med nya människor, en ny hund och ny miljö, vilket naturligtvis gjorde henne trött:-). Bilträningen ingick i konseptet, vilket är en viktig del för mig att fungerar, då jag dels behöver kunna köra henne mycket i framtiden (bla tar jag hand om farfar minst en gång i veckan= 5 mil fram och tillbaka, samt behöver köra henne till skogen då jag bor i stan, måste köra henne till jobbet eller nattmatten om några veckor då jag börjar jobba igen).

Koll vet jag inte, men under kontroll iallafall;)

Ang bilåkning kan jag nog tycka att det är värre med dom som lämnar en valp man hämtat dagen innan ensam i bilen för att det ska börja tränas än att man vänjer valpen att åka med i bilen. Man måste ju åka och göra div ärenden så de måste ju vänja sig snabbt. Igår kväll fick Älsa åka i hundburen bak i bilen för första gången, hon lade sig direkt att sova - då kändes det som att hon är trygg med bilåkandet. Hade ändå väntat mig att hon skulle protestera att sitta så långt ifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 918
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke
  • Uppdateringstråd #2