Sv: Valp 2012

KL

Åh så fina valpar ni har allesammans!

Jag väntar fortfarande på att den tilltänkta mamman ska börja löpa..

*KL

Om några timmar hämtar vi lilla Troya! Är så spännande så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen :D

Min lilla älskling åkte in på djursjukhuset igår :( Han hade spytt en massa och de hittade en massa småsten i magen. Men han måste vara där två dagar för dropp och för att han ska komma igång med ätande. Usch vad hemskt det känns :(

403251_10150622113537280_462956159_n.jpg

Usch :cry:

Det var ju en liknande situation som gjorde att Alice lades in på sjukhuset och sedan gick bort. Se till att de kollar så han inte fått lunginflammation av kräkset!!

Usch vad tråkigt! Hoppas det löser sig!

Kl

Idag är första hela dagen med Troya hemma! Vi hämtade henne igår och allt har gått bra. Den ena katten är fortfarande lite förskräckt men den andra bryr sig inte så mycket så det känns bra. Hon har varit duktig och inte gjort ifrån sig inne ännu men det kommer säkert men jag är glad över det ändå :)

Hon godkände snabbt lekmattan (får se till att hon inte börjar gnaga på den bara, då åker den ut)
2012-03-08212907.jpg

Samtalar med min sambo
2012-03-08212946.jpg

Och idag somnade hon i min famn
2012-03-09113500.jpg

natten var lite jobbig då hon ville upp i sängen hela tiden men jag vill inte ha henne där. Men det ger sig säkert snart också :)

*kl

Brian har flyttat till sina ägare idag (vi lämnade honom till uppfödaren igår).

Så nu är det valplöst!

35.jpg

Vi sover :angel:

Om vi vill så kan vi få låna hund av henne på lång tid, typ fodervärd på riktigt, hon ska bl a titta på en niomånaders hane idag. Men ärligt så lockar det nog mer med en vuxen isf :D

Jag är hyffsat på det klara med att två är att föredra, de gör sig bättre i par!

Vad mysigt att hon är hemma, det låter som att hon funnit sig tillrätta direkt.

*kl
Igår var och hälsade på Lovis, och valde ut vem av dem vi ville skulle vara just Lovis. De var underbart energiska och rultiga. Såhär ser hon ut:

lovis-5-veckor_192432771.jpg

Åh vilken liten söt tjej :love: Förstår att dagarna går sakta fram tills det är dags nu! Önskar dig verkligen all lycka med din nya familjemedlem :laugh:

Svårt att ge tips när man inte vet ras och vad du redan tänkt fråga om ;)

Men fråga om hälsa och mentalitet, hur valparna föds upp, syn på avel, syn på hundhållning mm..
Viktigast är väl att få en bra känsla för att det är en person du kan lita på!
Mycket faktamässigt kan man sen kolla upp på avelsdata.

Annars är ett tips att vara väl påläst om rasen problem redan innan, då kan du fråga uppfödaren hur denne ser på problemet och märker om personen är ärlig och erkänner problemen eller om det är en sån person som låtsas att allt är bra.

Träffade en dalmatineruppfödare en gång som på frågan om något hälsoproblem svarade typ "näää då, det är inget problem, Och absolut inte hos mina hundar!" Då visste jag direkt att hon antingen ljög eller vägrade inse att rasen faktiskt hade vissa problem.

Svårt att ge tips när man inte vet ras och vad du redan tänkt fråga om ;)

Men fråga om hälsa och mentalitet, hur valparna föds upp, syn på avel, syn på hundhållning mm..
Viktigast är väl att få en bra känsla för att det är en person du kan lita på!
Mycket faktamässigt kan man sen kolla upp på avelsdata.

Annars är ett tips att vara väl påläst om rasen problem redan innan, då kan du fråga uppfödaren hur denne ser på problemet och märker om personen är ärlig och erkänner problemen eller om det är en sån person som låtsas att allt är bra.

Träffade en dalmatineruppfödare en gång som på frågan om något hälsoproblem svarade typ "näää då, det är inget problem, Och absolut inte hos mina hundar!" Då visste jag direkt att hon antingen ljög eller vägrade inse att rasen faktiskt hade vissa problem.
Tack för svar!
Är inte alla tankeläsare? :o

Har pratat med uppfödaren i telefon och har fått ett positivt intryck av hen. Tyckte jag fick ärliga svar på mina frågor.

Det svåra är tycker jag att avgöra om uppfödaren är "bra" eller inte, eller hur man ska uttrycka det.

Eftersom man ska ha hunden i många år känns det som att det är viktigt att hitta rätt individ och det är ju mycket luskande som krävs. Vi har en ganska klar bild av vad vi vill ha för hund.

Har kollat upp föräldradjuren på hunddata och allt ser bra ut så långt. Mycket meriter men dock enbart utställnings. Ej mh:ade.

Jag har varit i kontakt med flera uppfödare och det finns framförallt en som jag känner kanske är mer lik mig i sin hundhållning/tänkande gällande hund. Hen ska ha en kull senare i år. Har ställt mig i kö hos denne men det finns ju inga garantier att det blir en valp som passar oss. Man vill ju inte heller ta första bästa.

Det är en ren djungel det här att hitta rätt!

Det där med en hel djungel är en underdrift. Jag kommer inte kunna skaffa hund än på något år men har kikat runt i över ett år och kastat bort tankarna på den ena rasen efter den andra.

Ibland önskar jag att jag inte vore så jävla kräsen (läs: upplyst) att jag kunnat köpt en blocketblandning och levt i okunskap, lycklig i alla mina dagar. Vad mycket enklare det skulle vara :angel:

*kl*

Det bidde inga briard-valpar :(
Så nu är vi tillbaka på noll vilken ras vi ska ha, vilket faktiskt sliter en del på vårt förhållande (och lägg på en 1 månaders bebis på det också...)
Sambon vill ha grythund/jakthund/korthår och jag vill ha en brukshund light gärna långhårig....

Just nu tror jag att det bästa vore om vi hittar en lite äldre valp, gärna redan rumsren men fortfarande inte för gammal och från en trevlig uppfödare.
Men vart man hittar denna valpen är en bra fråga...

Håller med YlvaG att det vore lättare att inte vara upplyst och bara ta första bästa på blocket.

*KL*

Jag har varit kontakt med uppfödaren som planerar den kull i år som jag känner att jag bara MÅSTE ha en valp från och sagt att vi verkligen är intresserade. Hon vet lite vem jag är även om vi aldrig träffats och säljer gärna en valp till oss så nu är det bara att vänta på att tiken ska löpa och sedan hålla tummarna hårt för att det tar sig och att det blir en valp över som passar oss...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 656
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat