Sv: Valp 2012

Vi kom hem inatt kl 1, så det har varit lite intensivt:) Lovis har varit hur cool som helst, åkte bil i 4, 5 timme utan att säga knyst och har idag upptäckt trädgården, fåren och hälsat på folk och hästar. Livet på landet har startat!

Såhär ser hon ut, vår skatt:
IMG_9177.jpg

Hon tackar för komplimangen. Vi är hemskt glada i henne.

*kl

Är det någon här som använder photobucket för att lägga upp bilder, som kan ge mig råd? Några av mina bilder var först felvända i photobucket, och då roterade jag dem rätt så att de nu ser helt korrekta ut. Men när jag ska lägga in dem i tråden hamnar de på sniskan?

Idag har vi hämtat vår valp, en kelpiehane på 8 veckor som antagligen ska få heta Kiro :) I framtiden hoppas jag på att vi kommer att träna och tävla i bruks och agility och kanske även lite lydnad. Jag har växt upp med brukshundar men aldrig haft en valp förut så det är väldigt spännande och nervöst.

Han verkar ha funnit sig bra tillrätta hemma hos oss. Det problem jag upplever som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera är att han inte följer mig så bra som jag skulle hoppas på ute. Så nu när det var mörkt ute när vi skulle ut och kissa och bajsa fick han faktiskt ha koppel på sig även om det inte är optimalt eller uppskattat. Vill verkligen inte tappa bort en valp när det är mörkt ute. Jag har haft med leverpastej som han gillar men nu när han hade ätit precis innan var ju inte det så lockande. Det känns inte riktigt som han bundit an till oss än och ser oss som en säkerhet så jag är rädd att han springer bort om han blir rädd för något.

Jag hoppas på att det blir bättre de närmsta dagarna men det kanske finns någon här som har något bra tips på hur man hanterar en nyfiken och energisk valp ute?

Vi har också koppel på när det är mörkt. De är förvånansvärt snabba, så jag törs inte riskera att hon drar. Vi har börjat öva mycket på att ha henne lös. Vi kör Indian-leken ibland, vilket innebär att när valpen tittar bort gömmer vi oss i närheten. Då blir den förhoppningsvis paff och försöker hitta sin matte, och blir hemskt glad när den gör det. Tanken är att hunden lär sig att den måste ha koll på var vi är. Vi försöker också undvika att gå efter hunden om den traskar iväg, och belönar alla kontakter den tar med oss ute.

Kontaktövningar är jättebra, men när valpen är så liten som åtta veckor så tycker jag att man tjänar mycket på att få valpen att knyta an genom att erbjuda kroppsvärme. Jag stoppar helt sonika valpen innanför jackan och sätter ett skärp utanpå så att valpen inte halkar ner. Då får den kroppsvärme och får höra hjärtslag. Så gjorde jag med min italienska vinthund när hon var valp, liksom med min senaste whippetvalp och jag upplever att anknytningen går mycket fortare (jämfört med min äldsta whippet som var för stor att stoppa innanför jackan när vi fick hem henne).

Men koppel på tycker jag inte alls är fel om det är mörkt eller om ni rör er där det är mycket trafik. Förr eller senare måste de ju ändå vänja sig vid koppel. Jag som bor mitt inne i stan har fått ha koppel på från start då vi har 5-10 minuters promenadväg till ett ställe där jag vågar ha valpen lös.

Tack för alla svar :)

Det är stor skillnad idag när han lärt känna oss bättre. I natt och imorse så tog vi helt enkelt med kompstgallren ut på kissvändorna. Har prövat indianen lite och ibland fungerar det men ibland så verkar han inte bry sig om att han blir själv men vi fortsätter med det. Skönt att höra att andra också använder koppel såhär tidigt.

Underbar liten Lovis :love:

Nu har vårat hjärta också kommit hem, i förrgår kväll efter en timmes bilresa var det dags för Diva att flyttta till oss. Nu är det fullt upp kan man säga, passa liten bebis är tidskrävande, men åh så underbar hon är!

DIVA_mars_12002.jpg

dogs014.jpg

:love:

Men åh så söt hon är! Och vad duktig hon var med bilfärden! Jag hoppas att allt ska gå riktigt bra för er :D

KL

Jag har också koppel på min tjej då vi bor i ett ganska tätbebyggt område med mycket bilar, cyklister och andra hundar. Men bara en liten bit ifrån oss finns en äng och skog där jag har henne lös och där vi busar en massa. Hon verkar också vara en ganska självständig tjej dock och kan bli totalt fokuserad på vissa saker ibland, ex rötter, så hon märker inte ens när vi går och gömmer oss. Har även hänt att hon dragit järnet ifrån oss när vi är ute. Vet inte riktigt hur vi ska göra för att få henne att hålla mer "koll" på oss. Vi belönar varje gång hon kommer och även när hon tar kontakt. Men känner mig liksom inte helt trygg än med att gå med henne lös alltid. Fick tips om att springa riktigt fort tätt förbi henne med en leksam när hon fastnar sådär för att fånga hennes uppmärksamhet, vad tror ni om det?

Här är en bild från när vi är ute på promenad. 9,5 v på bilden och redan 8 kg!

2012-03-22131919.jpg

och en bild med nyvunna vänner vid stallet. Firade 10 veckorsdagen!

TroyaAskaWilma.jpg

Åh vad valpsjuk jag blir när man ser alla söta valpar:love:. Tänk vad tiden går långsamt när man själv väntar på att få hem sin egen sötnos.

Å så söt Diva är. Det är underbart med dessa små. Visst är det tidskrävande, men väldigt slappt på sätt och vis tycker jag: man hinner inte så mycket, får vila ofta och mysa massor. Jag som normalt sett är i stallet flera timmar per dag och springer runt som en vettvilling tycker att jag har semester nu: ligga på en filt på gräset, busa, sova, träna lite och så börjar det om.

Tack för lyckönskningarna:) Det känns som att vi har fått precis den valp vi ville ha. Lovis är mycket mer rörlig och snabb än vad Tuwa var, vilket känns tryggt. Då oroar jag mig mindre för att det är något fel.

Apropå att springa förbi med leksak för att få uppmärksamhet kan det säkert funka, men jag är verkligen ingen expert på området.

Nu har jag äntligen laddat upp några bilder på vår sötnos/piraja/racervalp:

32937834.jpg

Skönaste sovplatsen:
32937830.jpg

Han "doftmarkerar" med tassarna efter att han kissat eller bajsat ute, trodde verkligen inte att de gjorde det så tidigt eller är det av någon annan anledning?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 668
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka