Det är omöjligt att säga vad roboten skulle kosta om X antal år när den isf vore bra nog, eftersom den inte finns och behovet/lönsamheten kanske aldrig kommer finnas. Allt jag gör är att spekulera om framtiden. (Eller ja, jag "mansplainar" för dig stackars kvinna som inte förstår)
Argumentet "den där teknologin kommer aldrig bli aktuell för den är och kommer förbli för dyr" har inte hållt så bra i otroligt många andra fall så jag ser det inte som automatiskt diskvalificerande.
Det finns sätt att spåra, hämta den maskin som gick sönder på fjället förstås. Och det är inte särskilt svårt att tänka sig backupsystem som skulle förhindra att det hände alltför ofta. Drönare som exempel programmeras till att automatiskt flyga hem när de känner av att batteriet inte kommer räcka till mer än att just ta sig hem. Och de kan automatiskt återvända hem om man tappar kontakt/signal med dem.
Precis som du säger att en hund har "backup" i form av att den kan klara sig med 3/4 ben, varför skulle du tro att en robot inte skulle byggas med liknande backuper i den utsträckning som behövs?
Du fortsätter att prata om att "robotar kan", istället för att se "vad skulle en robot behöva kunna för att hantera djur motsvarande en vallhund."
Svaret på din trådstart är nej, vi kommer aldrig kunna programmera en robot som kan kommunicera med flyktdjur på det sättet som ett rovdjur kan.