Vallhundar onödiga i framtiden?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är omöjligt att säga vad roboten skulle kosta om X antal år när den isf vore bra nog, eftersom den inte finns och behovet/lönsamheten kanske aldrig kommer finnas. Allt jag gör är att spekulera om framtiden. (Eller ja, jag "mansplainar" för dig stackars kvinna som inte förstår)

Argumentet "den där teknologin kommer aldrig bli aktuell för den är och kommer förbli för dyr" har inte hållt så bra i otroligt många andra fall så jag ser det inte som automatiskt diskvalificerande.

Det finns sätt att spåra, hämta den maskin som gick sönder på fjället förstås. Och det är inte särskilt svårt att tänka sig backupsystem som skulle förhindra att det hände alltför ofta. Drönare som exempel programmeras till att automatiskt flyga hem när de känner av att batteriet inte kommer räcka till mer än att just ta sig hem. Och de kan automatiskt återvända hem om man tappar kontakt/signal med dem.

Precis som du säger att en hund har "backup" i form av att den kan klara sig med 3/4 ben, varför skulle du tro att en robot inte skulle byggas med liknande backuper i den utsträckning som behövs?

Du fortsätter att prata om att "robotar kan", istället för att se "vad skulle en robot behöva kunna för att hantera djur motsvarande en vallhund."

Svaret på din trådstart är nej, vi kommer aldrig kunna programmera en robot som kan kommunicera med flyktdjur på det sättet som ett rovdjur kan.

Nej. Det är som sagt inga problem att flytta stora grupper villiga djur med hjälp av både radiostyrda bilar, motorcykel eller drönare. Det är inte där vallhundarna används som mest. Om det sen är kor, grisar, renar, getter, ankor, gäss, får, höns, lamadjur, kameler, hästar eller får är skit samma.

Så länge du fortsätter svamla om den tekniska utvecklingen utan att sätta dig det minsta in i de faktiska funktionerna som behövs är det du säger helt ointressant. Jag vet att det finns tvåbenta robotar som kan gå i parkliknande skog utan att ramla.

Jag fattar inte varför du är så fientlig. Jag försökte fråga dig vänligt f(ör att just lära mig om det du nämner) men fick ett totalt idiotsvar.

Och sen "svamlar" jag om den tekniska utvecklingen. Haha, okej. Vilket svammel är det du syftar på?

Du fortsätter att prata om att "robotar kan", istället för att se "vad skulle en robot behöva kunna för att hantera djur motsvarande en vallhund."

Svaret på din trådstart är nej, vi kommer aldrig kunna programmera en robot som kan kommunicera med flyktdjur på det sättet som ett rovdjur kan.

Vad bra, robot- och programmeringsexperten Migo har talat, då ska jag ringa MIT och säga att de kan lägga ner :)

Btw var det exakt ditt andra citat jag tyckte själv var mest intressant, och det som mina inlägg mest har handlat om här (men du var väl för förbannad för att orka läsa dem på riktigt).

"äh, shit, batteriet på drönaren tog slut. Vi får helt enkelt lämna fåren här och gå de två dagarna hem igen och hämta ett nytt".

Du är så verklighetsfrämmande att jag blir påmind om varför jag sket i tråden innan nån taggade mig.

Jag fattar inte varför du är så fientlig. Jag försökte fråga dig vänligt f(ör att just lära mig om det du nämner) men fick ett totalt idiotsvar.

Och sen "svamlar" jag om den tekniska utvecklingen. Haha, okej. Vilket svammel är det du syftar på?

Vad bra, robot- och programmeringsexperten Migo har talat, då ska jag ringa MIT och säga att de kan lägga ner :)

Btw var det exakt ditt andra citat jag tyckte själv var mest intressant, och det som mina inlägg mest har handlat om här (men du var väl för förbannad för att orka läsa dem på riktigt).
Du frågar inte vänligt. Du kommer med idiotiska uttalanden baserade på antaganden som inte är förankrade i nån form av verklighet, och sen vill du att jag ska hålla med dig och förkastar allt jag (med min yrkeserfarenhet inom ämnet) säger.

"äh, shit, batteriet på drönaren tog slut. Vi får helt enkelt lämna fåren här och gå de två dagarna hem igen och hämta ett nytt".

Du är så verklighetsfrämmande att jag blir påmind om varför jag sket i tråden innan nån taggade mig.

Vad är det du ens pratar om? Jag har väl aldrig sagt att man ska lämna fåren, eller bla bla bla? Är det nått särskilt du vill fråga mig om eller vill du bara skapa teoretiska citat och dumförklara mig utifrån dina påhittade situationer som inte har nått att göra med det jag har skrivit?:)

Det är en jävla skillnad på ett fast staket och funktionen en vallhund fyller när den flyttar djur. Det som försiggår mellan vallhund och vallningsdjur är ett språk, närmsta liknelsen som går att göra är det som sker mellan en ryttare och dess häst. Knappast så enkelt som "gör ont - gör inte ont".
Ja, jag tror dig
Jag förstår mig inte på vallning, men det syns även för en okunnig att djuren hela tiden läser av varandra vid vallning

Tror du inte det hade varit möjligt att programmera en robot att imitera en vallhund i rörelserna?

Du har ju alls inte bemödat dig att svara på de svar du har fått, utan lägger in filmer på robotar som nästan kan gå i promenadtakt i en park istället. Att vi är flera som i snart 60 inlägg försökt förklara för dig att det inte handlar om rörelse utan om djurkänsla, har du öht inte tagit in.

Ja, jag tror dig
Jag förstår mig inte på vallning, men det syns även för en okunnig att djuren hela tiden läser av varandra vid vallning

Tror du inte det hade varit möjligt att programmera en robot att imitera en vallhund i rörelserna?

Det handlar inte om de fysiska rörelserna, det handlar om vad hunden kommunicerar till fåren. Ibland med så subtila saker som hjärtfrekvens.

Du frågar inte vänligt. Du kommer med idiotiska uttalanden baserade på antaganden som inte är förankrade i nån form av verklighet, och sen vill du att jag ska hålla med dig och förkastar allt jag (med min yrkeserfarenhet inom ämnet) säger.

Jahapp? Så då tar vi det en sak i taget.

Du säger att jag "kommer med idiotiska uttalanden baserade på antaganden som inte är förankrade i nån form av verklighet".

Som vilket då? Citera så kan jag bemöta din kritik. Annars är du bara en oseriös surputt. Och hittar på / ljuger för att (jag kan faktiskt inte komma på varför du beter dig så).

Sen så frågar jag tydligen inte vänligt? Läs igen då, mitt första inlägg till dig var att jag frågade dig om du kunde säga vad en vallhund gör förutom det för en novis uppenbara att de flyttar, hittar, samlar in, håller ihop djur. Jag skrev till dig för att jag vet att du jobbar med detta, och således är så nära en expert vi kan hitta här. Jag skrev att jag inte visste vad exakt vad en vallhund gör förutom basändamålet (hantera flockar/djur)..

Detta tar du alltså som ett påhopp och ovänlighet.. men jag antar att jag höll på med fientlig manasking där. Usch.

Ni som tror att det går att få en robot att imitera en vallhund, tror ni att djur tänker och har avsikter?

Vår självgående dammsugare känner när strömmen börjar ta slut. Åker då in och laddar upp sig

Jahapp? Så då tar vi det en sak i taget.

Du säger att jag "kommer med idiotiska uttalanden baserade på antaganden som inte är förankrade i nån form av verklighet".

Som vilket då? Citera så kan jag bemöta din kritik. Annars är du bara en oseriös surputt. Och hittar på / ljuger för att (jag kan faktiskt inte komma på varför du beter dig så).

Sen så frågar jag tydligen inte vänligt? Läs igen då, mitt första inlägg till dig var att jag frågade dig om du kunde säga vad en vallhund gör förutom det för en novis uppenbara att de flyttar, hittar, samlar in, håller ihop djur. Jag skrev till dig för att jag vet att du jobbar med detta, och således är så nära en expert vi kan hitta här. Jag skrev att jag inte visste vad exakt vad en vallhund gör förutom basändamålet (hantera flockar/djur)..

Detta tar du alltså som ett påhopp och ovänlighet.. men jag antar att jag höll på med fientlig manasking där. Usch.
Jag har flera gånger svarat att det inte handlar om att den kan gå, utan om djurkänsla. Det verkar svårt att förstå.

Du har ju alls inte bemödat dig att svara på de svar du har fått, utan lägger in filmer på robotar som nästan kan gå i promenadtakt i en park istället. Att vi är flera som i snart 60 inlägg försökt förklara för dig att det inte handlar om rörelse utan om djurkänsla, har du öht inte tagit in.

Haha, jag har svarat på i princip ALLT som nån riktat mot mig, och det har verkligen inte bara handlat om RÖRELSE. Men du läser ju inte mina inlägg i din vrede, du kommer nu på sida 4 och börjar prata skit. Det är väldigt många inlägg här (inte mina dvs) som handlat om just att ta sig fram i terräng och det var det jag bemötte i just de inläggen. Läs igen då, för du har ju uppenbarligen inte läst 50% av tråden.

Visste förresten att du skulle missförstå och skita på de filmerna jag la in, och hela syftet med dem. Förstås är det inte imponerande alls för dig att man idag kan bygga och programmera en robot som självständigt kan ta sig fram genom terräng med tung last, samt självbalansera, analysera sin omgivning och ta sig runt/över hinder. Men för resten av världen så är det imponerande, så tja, tur att du inte blev ingenjör då iaf.

Ska den då lämna fåren på fjället för att åka och ladda batterierna?

Ditt teoretiska tankeexperiment borde du kunna lista ut lösningen på själv. Det är i princip samma sak som om jag sa till dig "men om hundarna vi har med oss bryter 3 ben vardera, blir förlamade eller dör ute på fjället, ska vi då gå 2 dagar hem och hämta en ny hund??"

Jag har flera gånger svarat att det inte handlar om att den kan gå, utan om djurkänsla. Det verkar svårt att förstå.

Nä, du ville bara bråka. Däremot har andra tagit upp detta med djurkänsla, och det har vi redan pratat en del om innan du nu kom in på det igen.

@Sezziyanen - du behöver helt enkelt läsa på om djurs beteendebiologi. Det går inte att föra en diskussion med en människa som inte förstår detta.

Är du också arg nu?

Om folk kan bete sig och vi kan hålla oss till ämnet. Jag är intresserad av att lära mig, men som du självklart förstår måste inte alla på ett diskussionsforum ha doktorerat om anknytande ämnen för att kunna diskutera teorier, teknologier och hypotetiska produkter. Jag tycker dina inlägg var intelligenta, och det var inget problem att fundera och tänka kring dem!

Du får gärna förklara vad i djurens beteendebiologi som gör det svårt eller omöjligt för tex en vallande robot att fungera, jag lovar att lyssna då jag tycker det är intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka