Vallhundar onödiga i framtiden?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läs på SVAKs sida. I övrigt rekommenderar jag Per Jensens böcker. Han har skrivit om hund och andra djur.
Svenska Fåravelsföreningen är också en källa till kunskap.

Okej! Jag rekommenderar dig att läsa på om företag som Boston Dynamics och Google DeepMind också då, otroligt intressant! :)

Ja alltså, här vill du prata om robotar och så börjar alla prata om beteende och biologi och sånt. Strange. Kan ju förstås bero på att du startade tråden på ett hundforum och påstår att hundar ska kunna ersättas av robotar; helt insnöad på allt vad robotar kan, utan en aning om eller intresse av hur vallhundarna du vill ersätta fungerar.

Hint: Det har med beteende och biologi och sånt att göra.

Hint: en tråd måste inte utesluta allting utom EXAKT en sak. Jag menade självklart att tråden inte handlar enbart om biologiskt djurbeteende, men lika självklart är det en del av ämnet. Därför frågade jag folk som är mer insatta om just det om vad de tror.

Jag påstår inte att det går, jag undrar kring frågan OM det går, snälla säg mig att du ser skillnaden?

En helikopter styrs av människor såvitt jag vet. Du kan inte heller genomföra all vallning via helikopter eller annat fordon.

Ingen har väl sagt att människor måste tas bort 100% ur ekvationen? Oavsett om det vore tal om en självgående robot eller inte så är ju människor inblandade.

Okej! Jag rekommenderar dig att läsa på om företag som Boston Dynamics och Google DeepMind också då, otroligt intressant! :)
Min son är programerare. Likaså hans far. Du verkar tro att jag inget begriper av programering. Förutom det har jag kunskap om hundars beteendebiologi och har haft flyktdjur i olika former sen barnsben.
Förutom den kunskap jag fått via familj så har jag INGET intresse av programering så varför skulle jag leta efter sådan kunskap?
VAd jag kan konstatera är att hunden visat sig överlägsen maskinen i alla lägen hittills. Och då har vi inte ens vidrört terrängproblem och problem att avläsa djurs känslolägen.

En helikopter styrs av människor såvitt jag vet. Du kan inte heller genomföra all vallning via helikopter eller annat fordon.
Vad jag menar är att en helikopter är förhållandevis klumpig ändå fungerar den i vissa lägen
Varför skulle ett antal övervakade drönare inte fungera, det förstår jag inte

Ditt teoretiska tankeexperiment borde du kunna lista ut lösningen på själv. Det är i princip samma sak som om jag sa till dig "men om hundarna vi har med oss bryter 3 ben vardera, blir förlamade eller dör ute på fjället, ska vi då gå 2 dagar hem och hämta en ny hund??"

Nä, du ville bara bråka. Däremot har andra tagit upp detta med djurkänsla, och det har vi redan pratat en del om innan du nu kom in på det igen.

Man har ju troligtvis med sig fler hundar. Troligtvis så dör inte alla hundarna samtidigt ute på fjället.

Här talar vi om batterier. Batterier dör hela tiden.

Hur hade du tänkt att man skulle släpa med sig en extra robot i tuff terräng?

Om man har åsikten att en maskin kan göra samma arbete som en hund, så förstår man inte hundens potential. Det är ingen kunskap som kan förmedlas via dator heller.
Viss del kan man förstå via studier och böcker, men inte allt.
Det krävs en del träning av hund och att ha sett den potential hunden har i olika lägen. Det är inte utan anledningen hundar fyller många arbetande roller i samhället.
Min gamling fungerade tex som min diabeteshund.
Och hundar nosar upp mycket vi vill att de ska leta upp. De samarbetar med och för människan på ett sätt en robot aldrig kan göra oavsett programering.

Man har ju troligtvis med sig fler hundar. Troligtvis så dör inte alla hundarna samtidigt ute på fjället.

Här talar vi om batterier. Batterier dör hela tiden.

Hur hade du tänkt att man skulle släpa med sig en extra robot i tuff terräng?

Självklart. Alltså hela det exemplet var bara för att påvisa att man kan tänka likadant om en teknisk apparat. Dvs att man har någon form av backup. I hundarnas fall är backupen att man har flera hundar. För en robot kan det vara möjligheten att laga den, extra batterier, reservdelar eller flera robotar.

Dvs:
"Man har ju troligtvis med sig fler hundar. Troligtvis så dör inte alla hundarna samtidigt ute på fjället."
=
"Man har troligtvis med sig fler batterier. Troligtvis så dör inte alla batterierna samtidigt ute på fjället"

Eller tillräckligt hög batterikapacitet då.

"Här talar vi om batterier. Batterier dör hela tiden."
Hrm. Vissa batterier är redan idag ganska så jäkla pålitliga. Dessutom pratar vi om framtida utveckling. Det finns inget som säger att batterier måste slumpmässigt "dö" mer än vad en hund går och bryter benen eller får andra skador, är det jag menar. Och batteriers användningstid kan beräknas, således skulle man inte gå ut på en tur på fjället som man vet tar 5 dagar om man bara har batterier för 2.

Hur är det teoretiskt möjligt att släpa med sig tung utrustning i tuff terräng? Med maskiner :)

Ja det kan jag hålla med om också! Jag tycker bara att det är intressant att följa utvecklingen, jag lägger ingen värdering i att det är det vi SKA göra..

Din fråga undrar jag däremot om. Man kan ju ha backupmaskiner precis som man har idag. Vad händer när en arbetshäst förr bröt benet? Eller när en vallhund skadar sig? Rehabilitering och/eller ersättning..

Man måste förstås inte vara teknik- eller datorexpert för att använda teknik, precis som du inte vet hur du själv kan laga din iPhone eller xbox om de lägger av. Vi är många som kör bil utan att veta exakt hur allt i motorn fungerar :) Sen kan man ju tycka att det är synd att vi är lite bortkopplade på det sättet!

Ja, det är spännande med utveckling - men vissa saker ska man rent ut sagt inte röra med teknologi, så är det bara.

Vad gäller back-up, så svarade någon bra på det tidigare.

+ Anta inget om personer inte skrivit det i klartext.

Självklart. Alltså hela det exemplet var bara för att påvisa att man kan tänka likadant om en teknisk apparat. Dvs att man har någon form av backup. I hundarnas fall är backupen att man har flera hundar. För en robot kan det vara möjligheten att laga den, extra batterier, reservdelar eller flera robotar.

Dvs:
"Man har ju troligtvis med sig fler hundar. Troligtvis så dör inte alla hundarna samtidigt ute på fjället."
=
"Man har troligtvis med sig fler batterier. Troligtvis så dör inte alla batterierna samtidigt ute på fjället"

Eller tillräckligt hög batterikapacitet då.

"Här talar vi om batterier. Batterier dör hela tiden."
Hrm. Vissa batterier är redan idag ganska så jäkla pålitliga. Dessutom pratar vi om framtida utveckling. Det finns inget som säger att batterier måste slumpmässigt "dö" mer än vad en hund går och bryter benen eller får andra skador, är det jag menar. Och batteriers användningstid kan beräknas, således skulle man inte gå ut på en tur på fjället som man vet tar 5 dagar om man bara har batterier för 2.

Hur är det teoretiskt möjligt att släpa med sig tung utrustning i tuff terräng? Med maskiner :)

Fast det kan man ju inte. Sannolikheten att alla hundar skulle dö eller bli obrukbara är så otroligt mycket mindre än att ett batteri skulle dö. Om hundarna skulle dö eller bli obrukbara varje gång man använde dom för ett jobb så skulle det bli lite jobbigt och ohållbart i längden.

Hur mycket skulle ett batteri som har en sådan pålitlighet som du talar om kosta? Betydligt mer än vad en hund kostar.

Sedan så är det inte bara batterier vi talar om. Vi talar även om extra maskiner, hade du tänkt att människan skulle bära en sådan maskin på ryggen, dom maskiner som verkar kunna utföra ett sådant här arbete tycks vara betydligt för tunga för att kunna transporteras på ett bra vis i hård terräng. Hundarna går ju själva när de transporteras och skulle en border collie bryta benet så är dom tillräckligt små för att kunna bära över axlarna.

Så man ska förlita sig på att maskinerna ska släpa maskiner när man helt enkelt nog kan förlita sig på en hund som kan transportera sig själv? som man inte behöver byta batterier på? Det låter riktigt vidrigt faktiskt. Främst mot miljön.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka