[/QUOTE]Intressant. Men vem har tränat och avlat hundarna som vallar? För inte är en varg en bra vallare, eller har någonsin varit en bra vallare? Faller inte det argumentet där, eller hur menar du? Långt svar
Vill man skapa system för att göra något måste man först ha en förståelse för uppgiften.
Hundars djurkänsla kommer av att de är rovdjur - att kunna läsa bytesdjuren och sina med-jägare har överlevnadsvärde. När vi låter hund valla får drar vi nytta av system som började utvecklas sida vid sida för miljontals år sedan. Under de senaste 10 000 -100 000 åren har vi modifierat systemen att passa oss bättre.
Vallningsbeteendet är en del av ett jaktbeteende - hitta djuren och utan att skrämma iväg dem, kanske trötta ut dem, positionera dem så att flocken kan ta ihjäl åtminstone ett av dem och också kanske välja ut vilket det bör vara. Medlemmar ur en jagande flock har som ett fotbollslag olika roller. De kan spela olika roller i olika situationer och laget kan ändra strategi beroende på de enskilda medlemmarnas förmåga (finns jättespännande forskning kring afrikanska vildhundar). När hunden/vargen började leva med människorna valdes systematiskt under många tusen generationer individer med rätt beteende ut. Detta är en kortbeskrivning av fabriksinställningen på Migos hundar.
En hundförare lär inte hundarna att läsa djur - det finns breed in the bones. Hon lär hundarna att samarbeta med en människa, finslipar deras beteenden, riktar det som de redan är "programmerade" att göra. Skulle t.ex. Migo vilja programmera en dator att göra samma jobb skulle hon inte kunna utgå ifrån hur hon tränar hundar, utan hon skulle behöva börja analyser exakt vad det är som hundarna egentligen gör...hur ser de att just det fåret anfaller om man trycker hårt, att det fåret är skrämt, att det fåret tål ett nyp i rumpan, att det fåret inte är lika intresserat att hänga med de andra, hur vet de att just den här gruppen kommer att springa ditåt...hur positionerar de sig för att styra en viss individ eller en viss grupp får? (Fåren är också ett fotbollslag med olika positioner och olika strategier beroende på medlemmarnas förmåga - hunden läser inte bara den enskilda fåren utan också den specifika gruppen)
Om vi ville göra roboten skulle vi nog få jobba med flera strategier - studera hundarna och tänka bort hundarna och fokusera på fåren och det vi vill att de ska göra.
Att skapa expertsystem är jätteintressant...men fårvallande robotar kommer nog inte att tas fram snart även om det faktiskt är en intressant tankelek för att fundera kring förhållningssätt kring automatisering, fallgropar, begränsningar, vad som är önskvärt, hur man spaltar upp problem. (Däremot kan jag se nya tekniska lösningar användas i kombination med hundar både inom mitt eget och Migos fält - fast många tänker fast sig i ersätta och glömmer komplementera)
Bara en sån sak som att se en valp kliva in bland en fårflock och på 3 min ha gjort sig en fantastisk bild av vad "drag" är och hur det ska hanteras.
Jag skulle vilja se den människa som klarar av att göra den analysen på 1/5 dels sekund från att den introduceras till nya djur på en ny plats. En sak som jag förväntar mig att mina vallhundar kan naturligt och gör från det att de är 16 veckor gamla.