Sezziyanen
Trådstartare
Fast att mjölka en ko som står (i princip) stilla tycker inte jag går att jämföra! Inte heller att jämföra med att parkera en bil på en specifik yta, där pratar vi enbart hårda ting så det känns för mig helt uteslutet att jämföra.
Såklart att de kan styra fart utefter att mäta djurens rörelsemönster, men djur är inte statiska och det går fort från att dom går rakt fram till att de girar tvärt höger.
En bra vallhund läser omgivningen, de vet vilka passager som djuren gärna tar och kan redan innan situationen uppstår löst den, det tror inte jag att en robot kan lösa. Oavsett hur bra med sensorer och teknik den utrustas med.
Aspekterna som @BornAgain tar upp håller jag helt med om, tex terrängen tror jag är en sak som roboten kommer att ha svårt att klara av.
Nja alltså, jämförelsen med mjölkningen var mest att jag tror det var folk som säkert påstog att en robot inte kunde ha "känslan" som behövs för att dra/trycka på spenarna på rätt sätt för att få ur mjölken, innan en sådan robot faktiskt byggdes. Men visst är det olika saker!
Parkera en bil var ytterligare exempel enbart på "det där kan inte en robot klara", som sedan den klarat. Visst, det är annorlunda.
Det som är en bättre jämförelse är autonoma bilar i stadstrafik. Där behövs omgivningen läsas av extremt noggrant och mycket, då styrningen, farten, bromsar, allt måste anpassas efter alla möjliga faktorer runtomkring för att det skall fungera. Detta är ingenting som funkar idag, men framsteg görs och väldigt många tror det kommer bli fullt möjligt framöver.
Jag säger inte heller att allt du tar upp (vilket är bra saker) går att lösa med en robot, det är bara roligt att fundera på. Terrängen tror jag inte nödvändigtvis är det stora problemet då det känns mer som en prisfråga än att teknologin på nått sätt är omöjlig. Det var inte länge sen folk blev fantastiskt imponerade av när ASIMO gick uppför en trappa eller kunde balansera på ett ben, men idag kan Boston Dynamics Atlas ta sig fram genom skogen, självbalansera och springa. Självklart inte perfekt på nått vis men var är utvecklingen om 15-20 år?
Det handlar ju inte bara om sensorer heller, utan även AI. Som du tar upp är ju en svårighet ju att lära sig och lösa situationer innan de uppstår. Jag bara ser det inte som så omöjligt att de ska kunna lära sig tex beteenden och preferenser hos får, när redan idag en AI kan lära sig och faktiskt överlista de bästa människorna i otroligt komplexa strategispel, där de måste lära sig vilka preferenser och beteenden den människan har sedan föregående spel och även tom under spelets gång..intressant dock
Gillar den här kommentaren till filmen:
This thing gets too close to a bovine that doesn’t want to move, and it will end up in dozens of pieces.
Hehe ja Bortsett från just den maskinen i filmen kanske (vet inte hur hållbar den är) så är detta ju bara ett roligt skämt..klart det går att bygga maskiner som håller för vresiga kossor.