Vallack eller sto?

L

linnéa

Villket kön har bäst förutsättningar till att bli "något". Valet står mellan vallack och sto. Smaken är ju som bekant som baken men vad tycker ni?

Sv: Vallack eller sto?

linnéa skrev:
Villket kön har bäst förutsättningar till att bli "något". Valet står mellan vallack och sto. Smaken är ju som bekant som baken men vad tycker ni?

Jag tycker du ska skita i vilket kön hästen har och välja den HÄST som passar dig bäst.

självklart är de individen som bestämmer hur långt den kommer gå.
Går ju inteo stirra sej blind på könet.

Men omjag fick välja så skulle jag hellre ha ett sto än en val.
valacker är sååå tråkiga.

Dressyrnissar använder mest valacker, eller hingstar då.
Fälttävlansnissar rider oftast ston, i bland valacker o sällan hingstar
hoppnissar väljer ston eller hingstar,ibland valacker.

detta är hur jag har uppfattat de!

naturligtvis skulle jag aldrig välja häst efter kön, men jag är en sån där som tror att ifall man har ett sto med sig, så har man något extra! :D

(jag har dock inga erfarenheter av det :P)

ja exakt..får du ett sto med dej så kan du känna dej trygg.
De är en fantastisk upplevelse när man känner att stoet är med på ryttarens sida.

Ston ger "mer" än vad många valacker gör, de kan lägga i en extra växel trots att de är trötta - om man får dem på sin sida, annars kan man få stans protest istället.
Valacker är mer jämna, mindre humörsvängningar men kan istället ibland sakna den där extra växeln ett sto kan lägga in... Jag skulle nog säga att ston har högre toppar men valackerna är jämnare i humöret och det speglar förmodligen resultatet.
Det är min personliga åsikt, finns inga vetenskapliga bevis på det och jag utgår ifrån att hästarna är likvärdiga i kapacitet.
Just nu har jag en valack, trivs bra med dem, bäst med dem som gått som hingst länge och har kvar lite humör och inte är för veka, så... till toppen vill man ju ha humör så kanske ett sto då...

Nej, alltså jag "strirrar mig inte blind på könet", klart jag väljer en häst som passar mig och möter mina krav! Men jag har också fått intrycket att ston är mer "personliga" har en vallack nu som är helt fantastisk naturligtvis:) men jag skulle vilja ha lite mer goo kanske i nästa häst.

linnéa skrev:
Nej, alltså jag "strirrar mig inte blind på könet", klart jag väljer en häst som passar mig och möter mina krav! Men jag har också fått intrycket att ston är mer "personliga" har en vallack nu som är helt fantastisk naturligtvis:) men jag skulle vilja ha lite mer goo kanske i nästa häst.

Vill du ha en häst med mer go i så ska du ta en med mer fullblodinslag (50-25 %)

fejko skrev:
Vill du ha en häst med mer go i så ska du ta en med mer fullblodinslag (50-25 %)

Ja, jag har tittat på ett sto nu som är 50 fullblod. Mamman är syster med Wild Dancer. Sugen :love:

man kan ju inte dra alla (t.ex.) ston över en kant, men den hästen du skrev om lät fin! vissa ston e fööööör jobbiga (har själv varit med om en) men kanske har ston mer?! som du säger, det är smaken.. men själva hästen är viktigare!! :)

En bra häst är en bra häst oavsett kön, men det finns ändå ett talesätt som jag tycker stämmer väldigt bra:
"Ett bra sto brukar vara bättre än en bra valack, medan ett dåligt sto är sämre än en dålig valack".

Valacker brukar vara jämnare, medans ston kan ha både rejäla toppar och rejäla svackor. Men ett sto som man får med sig ger oftast det där lilla extra.

Håller med. En bra häst är en bra häst, oavsett kön.
Det ska inte spela ngn roll vilket kön det är om du hittar en häst som passar dig. Det som sägs vara skillnaden mellan ston och valackar är att ston har humör, och oftast mera att ge vid tävling. Men hästar är som vi, olika individer. Ingen är den andra lik, och deras personligheter skiljer sig enormt. Istället för att gå för ett kön, satsa på en "typ" av häst. Sedan finns det självklart personer som passar att rida ston bättre än valackar, men det är en annan fråga. Lycka till med ditt köp av häst!

Helt och hållet på individen.

På ponny red jag både sto och valack, där var det helt utan tvekan valacken som dominerade. Han hade både kapaciteten, viljan och modet att hoppa så högt som jag ville.

Nu på storhäst så är det precis tvärtom. Valacken som jag började med lackade ur helt och ville ingenting längre. Stoet går långt över förväntan.

Just denna veckan säger jag vallak. Detta sedan vårt ungponnysto börjat tok-brunsta på framhoppningen i lördags och hellre ägnade sig år att kolla snygga killar än att hoppa. Hon var billig då kan jag lova.:mad:

*Normala veckor är hon minst lika bra som en vallak.*

Det där låter väldigt träffande faktiskt om bra ston och dåliga ston. Jag tror att om jag skulle upp i toppen skulle jag nog snegla mer åt sto-hållet eller hingst än åt valackerna. Jag tycker ofta att de valacker som är kastrerade tidigt blitr lite extra tråkiga, de hoppar som de ska men de ger i stort sett aldrig det där lilla extra, de är FÖR jämna...

Såklart är alla individer olika, men om man ska generalisera så har stona mer humörsvängningar. Ibland ger stona lite extra medan nästa gång går det fullständigt åt skogen. Valacker är mera jämna men man får kanske inte det där lilla extra.
Jag tycker däremot att om man vill ut och tävla mycket, göra jämna och bra resultat, då väger inte det där lilla extra ett sto kan ge mot valackens jämnhet.
Om jag jämför mina hästar jag haft, så ställer valacken upp mer än stoet, han är mer arbetsvillig och fortsätter arbeta trots att han är trött, det gjorde inte stoet. Däremot var det en jäkla massa krut i henne när man inte ville ha det.

sto känns säkrare att satsa på, händer det något har man ett fint avels sto, men då menar jag okcså att stoet ska ha en bra stam!

Kollar inte själv mycket på kön, man väljer ju det som passar. Men jag har förut haft lite emot ston men nu när jag har ett själv är jag tvungen att ändra mig. Jag tycker mer om ston då det är lite mer egen vilja och dom är oftast lite livligare! En vallack kan lätt bli tråkig. Och ston kan man dessutom avla på om det är något som går åt skogen ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 067
Senast: Keb71
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
657
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka