Välja valp

Sv: Välja valp

Hur valpen beter sig vid så ung ålder säger ytterst lite om hur den blir som vuxen

Jag tycker tvärtom att det jag som uppfödare ser redan i lådan stämmer väldigt väl med deras inställning genom livet.

Den aktiva, pushiga valpen växer upp till en aktiv och krävande hund som passar den tävlingsinriktade och/eller aktiva hundägaren. Får den bra uppfostran och tillräckligt med aktivering är det en gudagåva. Om den å andra sidan inte får bägge de delarna har man ett helvete.

Bästa matchningen brukar bli om man som uppfödare har fullständigt ärliga valpköpare som talar om hur mycket förkunskap man har, och var ambitionsnivån ligger. Då kan man para ihop lämplig valp med lämplig ägare.

Det är möjligt. Jag utgår bara från forskningsstudier som visar att valptesten vid 8-veckors ålder i princip inte har någon samstämmighet med vuxentester som görs vid 15-18 månaders ålder. En av anledningarna till detta kan vara att de egenskaper man är intresserade av i dessa tester inte har mognat fram vid så tidig ålder.

Det var väl det dummaste jag hört. Valpen väljer förmodligen alla som är där.

Jag hade valt den som är mer framåt, helt klart.

Jag tycker inte alls de var dumt sagt! Av 13 valpar i kullen så var de våran lilla Stella som valde oss. Redan vid 4 veckors ålder var de hon som kom fram till oss och kelade med oss(och de var annat folk där också) Sedan vid 7 veckors ålder kom vi tillbaka och gissa om inte samma valp valde oss igen, trots andra besökare.De var liksom något speciellt band mellan oss:p Så jag tycker faktiskt de ligger nåt i det;)

Senast ändrad:

Att tillägga är ju också att vi trivs jätte bra med våran hund. Jag vet, alla älskar sin hund(förhoppningsvis:crazy:) men hon har varit den alldelles perfekta individen för oss. Visst de beror väl lite också på hur man tränar den till hur den ska bli ,men vi som förstahundsägare tycker vi har fått en lugn individ med avochpå knapp-perfekt för oss nybörjare!
(rasen är av flatcoated retriever som annars kan ha fördomar mot sig om att vara hetsiga:mad:! Ja, de är en aktiv hund och man måste förstå innan man skaffar den rasen att det är ingen soffliggare. Mycket motion och aktivering är de som gäller och "uppfyller man de kraven":p ser jag att man får en lugnare hund också! ojj där skrev jag lite om fördomarna som en del har om flattar :o)

Jag tycker inte alls de var dumt sagt! Av 13 valpar i kullen så var de våran lilla Stella som valde oss. Redan vid 4 veckors ålder var de hon som kom fram till oss och kelade med oss(och de var annat folk där också) Sedan vid 7 veckors ålder kom vi tillbaka och gissa om inte samma valp valde oss igen, trots andra besökare.De var liksom något speciellt band mellan oss:p Så jag tycker faktiskt de ligger nåt i det;)

Det kan inte bara vara så att valpen gick dit näsan pekade? Om ni inte varit där hade den med andra ord gått till någon annan. Nu kommer det där med humana tankar in igen, att valpen väljer sin nya familj. För det är klart den vet att det är därför ni är där, för att välja...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V