Välja valp

pepp

Trådstartare
Vad bör man tänka på när man ska välja valp, ska mest troligt iväg och göra det om två veckor :banana:

Har redan fått lite info om hur dom är... dom är varandras motsatser, den ena är en liten busig gangster, den andra är mer lugn och vill helst ligga och mysa, är mer mammig också..

Gud vad svårt det kommer bli! Kan man inte få båda :D
Ska självklart be uppfödaren hjälpa mig också, om jag inte kan bestämma mig.

Sv: Välja valp

Beror ju på om ni har en aktiv livsstil, väldigt aktiv eller lugn. Man ska ju helst ha det helt klart först -Hur aktiv hund vill jag ha? Sen skulle jag kolla på komemr valpen fram/är den tillbaka dragen, och även där -Vad är det för slags hund jag vill ha? Känner man att man vill ha en hund med mycket självförtroende eller en lite "lättsamare" hund som hellre tyr sig till dig. Något annat som är viktigt är ju om du har partner/familj eller så, vad tycker dem? hur hundvana är dem?kommer de ha hunden mycket?

Hoppas de gav någon ny infallsvinkel :)

Tack för bra svar!

Kommer ju vilja ha en hund att träna lydnad med, och kanske agility, samt ställa ut lite. Så hyfsat aktiv.

Allt kanske faller på plats när man träffar dom, hoppas verkligen på det.

Det beror väl lite på rasen, sin egen hundkunskap och hur högt ställda mål man har inom de grenar man har tänkt hålla på med. Är rasen känd för att det kan förekomma försiktiga eller rädda individer hade jag på din beskrivning föredragit den busiga och mera frammåt valpen. Är det dock fråga om en "skarp" och överaktiv ras hade jag föredragit den lugnare varianten om jag inte var säker på att jag klarade av en mer krävande individ.

Ska man hålla på med agility och lydnad på hobbynivå spelar det knappast så stor roll vilken man väljer, men är siktet högt inställt vill man ju ha en aktiv hund med stor will to please, då hade jag valt den vilda valpen eftersom det enligt min uppfattning kan vara svårare att få en lugn hund att riktit tända till. Men som du säger kommer du säkert bilda dig en bättre uppfattning om valparna då du tittat på dem! lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle fråga uppfödaren vad h*n tror. Har uppfödaren tagit fler kullar med liknande kombinationer kanske h*n har en bild av hur valparnas temperament och personlighet är när de är valpar respektive vuxna. Vi har gjort valptester på våra, där vi dokumenterat om de är ängsliga när de är ensamma, har mycket lek- och kamplust, tar vilt, hur de ser ut extriört mm. Jämför man valpbeskrivningarna med hundens personlighet som vuxen, ex. i funktions-/ mentalbeskrivningarna, kan man se väldigt många likheter för vissa, medan andra har förändrats mycket. Som sagt, egentligen spelar det väl inte så väldigt stor roll vem du väljer, du formar den ju så mycket själv (Hur är det? 50% arv, 50% miljö?) De allra flesta väljer ju den valp som kommer fram till dem först, eller som helt enkelt skiljer sig från mängden, och i de allra flesta fall visar det sig vara ett jättebra val. :)

men åh, jag tänker inte bry mej om att förklara,du kommer ändå inte att förstå...

Ta den sonman tycker bäst om ;) Det är så svårt, men jag skulle fråga uppfödaren vilken hon tror skulle passa mig bäst. Sedan gått efter vad jag själv tycker men hadt det i åtanke.

men åh, jag tänker inte bry mej om att förklara,du kommer ändå inte att förstå...

Förklara gärna, jag har alltid undrat över just "valpen valde mig". Den har förmodligen valt de 7 andra valpköparna som varit där före också. Men det kanske inte spelar någon roll? Tänk om en valp väljer alla, vem ska ta den då? Hur vet man att den "väljer" och inte bara går till första bästa?

Om alla går efter
Välj inte valpen - låt valpen välja dig.
Så gjorde ju de föregående köparna inte det eftersom de inte köpt just valpen som väljer dig.

Det är dessutom ett vanligt råd i hundböcker etc. Vi har alltid låtit valpen välja oss och det har blivit prima alla 11 gånger :D

Om alla går efter Så gjorde ju de föregående köparna inte det eftersom de inte köpt just valpen som väljer dig.

Det är dessutom ett vanligt råd i hundböcker etc. Vi har alltid låtit valpen välja oss och det har blivit prima alla 11 gånger :D

Det är inte så att du förväxlar det med att det står i många hundböcker att man inte ska välja en valp som inte söker kontakt och verkar rädd och osäker? Det är ju en viss skillnad.

Vad bör man tänka på när man ska välja valp, ska mest troligt iväg och göra det om två veckor :banana:

Har redan fått lite info om hur dom är... dom är varandras motsatser, den ena är en liten busig gangster, den andra är mer lugn och vill helst ligga och mysa, är mer mammig också..

Gud vad svårt det kommer bli! Kan man inte få båda :D
Ska självklart be uppfödaren hjälpa mig också, om jag inte kan bestämma mig.

Två gånger har jag varit med om att uppfödaren fördelar valparna. Uppfödaren har ju sett valparna under en längre tid och kan bättre avgöra vilka som passar ihop beroende på vad man har tänkt sig göra med valpen.

Hur valpen beter sig vid så ung ålder säger ytterst lite om hur den blir som vuxen, så välj den du fäster dig mest med helt enkelt :)

Det är dessutom ett vanligt råd i hundböcker etc.

Det måste vara väldigt gamla böcker, för jag har läst dom flesta nya och har aldrig hört detta förut.

Däremot står det ofta att man ska låta uppfödaren välja åt en, för att om det är en seriös uppfödare så har den mycket bättre koll på valparnas egenskaper än vad man själv kan få på den korta stunden man är där och tittar.
Kanske den valpen man själv upplever som mest framåt bara var ovanligt pigg just den stunden man var där? Den valpen som låg och sov under besöket var kanske den som var "lagom" social" medan den valpen man själv tyckte var lagom just hade vaknat och var lite dåsig?

Uppfödaren får välja åt mej nästa gång också.
Det blev bra den här gången, så det blir det nog då också:)

Springer skrev:

Två gånger har jag varit med om att uppfödaren fördelar valparna. Uppfödaren har ju sett valparna under en längre tid och kan bättre avgöra vilka som passar ihop beroende på vad man har tänkt sig göra med valpen.

Tycker du ska ta till dig detta utmärkta råd!;)
Uppfödaren har bäst erfarenhet och kunskap om valparna så ta tillvara det.

Amen!

Jag låter uppfödaren välja av just den anledningen. Jag säger vad jag vill ha och uppfödaren väljer ut några som stämmer in. Den timmen jag sitter i valplådan kanske valp A är den piggaste, mest framåt, vaken och allert av alla. Medans den eg. är den tröttaste och tråkigaste resterande 23 timmar av dygnet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V