Välja ut kursare

Trissa

Trådstartare
Jag har ställt frågan till SBK, men inte fått något svar ännu, så jag provar här så länge. Om en brukshundsklubb får fler kursansökningar än det finns platser, finns det då några regler/kriterier för vilka som får plats? (Typ först till kvarn, lottning osv.) Och framförallt, finns det några regler för att bli nekad plats? Kan klubben till exempel välja ut hundar av brukshundsras eller i en viss ålder i första hand?

Sv: Välja ut kursare

Det där är upp till klubben.

Vet att vissa nekar ex. blandrasägare och påstår att platserna är slut, ringer sedan en bruksintresserad med renras så finns det plats. Detta för att blandrasägare inte kan tävla bruks med sin hund (gäller även sällskapshundar och jakthundar på vissa ställen).

Detta är förkastligt, men helt upp till klubben.

På vår klubb tar vi emot alla, MEN vi begränsar deltagare och då gäller först till kvarn. De andra sparas på reservlista och rings upp då vi startar nästa kurs, ev. nekas de och bes att ringa igen (det beror på vilken kurs de är intresserade av).
På vissa kurser måste man klara vissa krav, ex. lydnadsinlärning, agility och viltspår måste man ha klarat allmänlydnadspasset. Tävlingslydnad/appell måste man ha minst 100 poäng i lydnad I, detta kan vara inoff.resultat som ex klubbtävlingar.

Så har vi det.

//E

I vår klubb har vi tidigare gått strikt efter kö-ordning. De som stått först i kön har fått plats. Nu ska vi byta system och plocka bort kö helt och hållet. Istället blir det först till kvarn.

Jag kan dock sålla ibland. Dyker det upp en ras som jag vet är lite annorlunda och som jag inte kan alls, så skickar jag det ekipaget till en annan instruktör.

Så om man hårddrar det är det ok för klubben att säga "nej, du får inte plats för du har en x-ras"? Även till tex agility och valpkurser?

en fråga värd att föra högre upp tycker jag. vissa klubbar plockar in helt efter eget tycke och smak. min anmälan slarvades bort tre (3) gånger. efter ett argt telefonsamtal fick jag dock äntligen en plats. hur den ena anmälan försvann har jag fått ett bra svar på, men vart de andra tog vägen verkar ingen veta.

Ja, jag hoppas jag får svar från sbk snart. Jag som har en blandras och en väldigt icke-bruksras är i riskzonen för att inte komma med på kurs i vår verkar det som, enligt om vad det ryktas på "min" brukshundsklubb... :mad:

för tillfället är jag rätt trött på SBK. de säger en sak till en person men en helt annan till nästa. de regler de har verkar ha hur många kryphål som helst. får man fråga var i småland du bor? jag har bott i kalmar och vet att det finns lite privata alternativ däromkring + en jättefin studentförening med instruktörer knutna till sig (partisk? neeej... :angel: ).

Tyvärr bor jag i andra änden av småland...
Än så länge är det bara rykten jag hört, men jag tänker ta reda på hur det ligger till, vad sbk säger i frågan, och ställa utbildningssektionen mot väggen om det behövs! :mad: :devil: Mig kör man inte över!

På min klubb prioriterar vi till allmänlydnad och valpkurser hundägare som har sin första hund. För kurser i bruks prioriteras tävlingsbara ekipage, d.v.s. renrasiga hundar. I övrigt gäller först till kvarn.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 764
Senast: fixi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 473
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka