Välja klass?

N

nässla

Nu har jag bestämt mig för att göra dressyrekipage av hästen och mig, och har satt som mål att göra debut på en klubbtävling till hösten. Frågan är vilken klass man vågar starta, jag vill ha något att träna för under sommaren men samtidigt vill jag ha en rimlig chans att få ett godkänt resultat.

Det jag törs säga att vi idag skulle kunna utföra godkänt på en dressyrbana är alla gångarter (i form), längningar till mellangångarter, samlad skritt och trav. Halter, ryggningar, skänkelvikning. Skolorna i trav. Fram- och bakdelsvändning (fast framdelsvändningarna har väl försvunnit ur programmen?).

Problemen är galopparbetet, enkla byten funkar oftast, förvända galoppen blir lätt spänd och samlad galopp orkar vi inte mer än 4-5 språng. Skolorna i skritt är lite hackiga... Övergångarna mellan trav och galopp är lite sådär, hon kan slå sig fri nåt steg och tappa takten.

Låter det som om man siktar för högt om man anmäler sig till LB:0 el. LB:1 samt LA:1? Vet inte vilket LB-program det ska vara, men det blir något av dem som går på kort bana. Egentligen kanske det räcker med en klass i debuten, men jag skulle tro att hon är spänd i första klassen och skulle behöva två försök på sig. Funderar annars på att starta utom tävlan och rida samma program två ggr. (Lättare för mig också :angel: ) Hästen är f.ö 17 år och har tävlat hoppning på regional nivå, så hon är inte helt grön i tävlingssammanhang...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välja klass?

Varför vill du rida på kort bana? Jag upplever det mkt lättare att rida på lång bana om man har stor häst, man har liksom mer tid på sig. det känns rymligare.

LB.2 tycker jag är ett kanonprogram att debutera i, det är trevliga linjer som hjälper mer än stjälper. Vill du rida på kort bana är det väl nästan bara LB.1 som de kör här uppe.

LA.1an är kul! Men jag tycker nästan LA.3 känns lättare, just för att det är längre linjer där, kräver inte lika mkt precision.

Tänkte du rida på lokal tävling, eller?

Min stora häst är ju väldigt liten och har ganska liten gång, så jag tycker att hon kommer mest till sin rätt när det är mycket snirkliga vägar och mindre utrymme. Hon är helt enkelt bäst på att svänga, långa sträckor rakt fram ser hon ut som en ponny på :angel:
Det är väl inte så många lokala tävlingar till hösten (om ens några på rimligt avstånd?) så det får nog bli någon träningstävling/banträning vad de nu allt kallas... Och kanske någon "riktig" tävling nästa vår.

Tycker inte det låter som om ni siktar för högt, det låter som om ni kan klara det bra. LB:1 är ett mkt bra program tycker jag själv, gillar det verkligen. LA:1 kan vara krånglig, särskilt på storhäst, men om hon nu är liten och liten gång så är det ett smart drag att ta sådana program! Det kan ni tjäna en del på om ni är nogrann med vägarna m.m.
Tycker det är bäst att ha 2 klasser/starter när man ska debutera! För i första klassen så har hästen möjlighet att titta och se allt, och i andra så blir det mycket seriösare, hästen för en andra chans att förstå att staketet inte äter upp oskyldiga hästar och att inget gömmer sig under domarbordet m.m.:angel: :rofl: . Annars är risken att hästen bara minns det läskiga och tycker det är lika läskigt eller värre på nästa tävling.

Jag har ju oxå bara tävlat småhästar! :D 140 cm, 150 cm och 159 cm. Tycker det är roligare att rida på lång bana även på c-ponnyn faktiskt.

Jag tycker du ska debutera i Jättendal på lokal tävling första helgen i augusti, de kommer att ha LC.1, LB.1, LA.1 och en väldigt sympatisk domare. :angel:

Kan man muta domaren? Jag har vissa kontakter inom bageribranschen om domaren tycker om tårta? :angel:
Augusti är ju väldigt snart *gulp* Men ja, det är väl ingen idé att dra ut på det, så jag ska nog fundera på saken!

Domaren är omutbar men ganska human & vänligt lagd. :D Sen så är det ju en rätt kort resa (ca 5 mil från Sundsvall) + en lugn tävlingsplats. Perfekt att debutera på!

Kul me fler dressyrekipage! Låter som du måste få dina övergångar att stämma och stärka din häst yttligare innan du tävlar. Tänk på att du ska kunna träna problemfritt i en klass svårare än du tävlar för att din häst ska känna att den klarar det du kräver av den för att behålla en possetiv träning och hästhållning. Vänd dig till en tränare och få lite rätt ledning. Lycka till!

Jo, lite starkare behöver hon bli (och jag med!) men det ska vi jobba hårt på under fyra veckor i sommar. Ska ha henne på bete vid sommarstugan, som lämpligt nog ligger på ett berg, så det blir mycket klättring! Plus ridning i vatten, intervallträning på en gammal banvall och sånt.
Jag rider för tränare, nu under våren har det inte blivit så regelbundet men framöver kommer jag att rida en timmes privatlektion varannan vecka. Men min tränare är kanske en smula överpositiv ibland, enligt henne ligger jag och min häst på Msv-nivå förutom att bytena inte sitter. Och visst, på träning, efter ett par försök och med rätt övningar sätter vi LA-rörelserna så bra som man kan begära av hoppfånar :angel: Men när det ingår i ett program, då blir det en annan sak tycker jag...
Fördelen med min häst är i alla fall att hon tycker att hon klarar allt :D Går något åt skogen skyller hon endast och enbart på mig, vilket ju är bra ifall man skulle råka begära för mycket.

Ska fundera på det, har aldrig varit i Jättendal men nån gång ska väl bli den första! Måste bara lämna in dragbilen till doktorn, för det enda man har el till är vänster blinkers, och det lär väl inte räcka enligt farbror blå...

Jag skulle nog valt att hålla mig till LC/LB då. För att det ska vara någon idé att starta LA måste hästen gå i en ganska hög, stadig form (även i övergångarna), och LA:1 innehåller ju förvänd galopp. Det är bättre att börja lågt, med bra resultat än högt med mindre bra resultat. Sen är det ju svårt för mig som inte sett ekipaget att veta vad ni är redo för. Men man får ju också tänka på att det finns mkt att titta på första gången man är ute, och hästen blir ofta spänd då. Jag tkr att ni ska börja lite lägre - och känns det bra så kan du ju rida en högre klass nästa gång. Men det bestämmer ju du själv. Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 752
Senast: fio
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
Dressyr Nyfiken Dressyrtjej med nattfunderingar här var det ja...:angel: Är bara lite nyfiken, vilken utbildningsnivå skulle ni säga att detta...
Svar
15
· Visningar
3 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka