Välja hundras

linnsan

Trådstartare
Japp, ännu en tråd!

Min vän ska antagligen skaffa vovve och vi funderar lite på vad det finns därute.

Kraven är:

Inte så skällig
Mellanstor
Inte strävhårig
Funka med andra hundar
Gärna lite "fluffig" :D
Vädertålig päls är inte så viktigt
Hyffsat enkel i vardag och uppfostran
Frisk

Aktiveringen kommer vara på sällskapsnivå. Lite träning i allmänlydnad och sådär. Om jag förstått det rätt så kommer hon testa lite allt möjligt då det är hennes första hund. Uppväxt med familjehundar.

Vi har tankarna lite på eurasier. Någon som har erfarenhet om dom?

Tips emottages såklart även på andra raser! :)

Sv: Välja hundras

Det finns ju tre olika lappar, en av dem är väl enklare som jag uppfattat det. Vad gäller chow så kolla med Gurkans, hon är mycket hälsomedveten vad gäller rasen o aktiv i klubben, dessutom allmänt trevlig o hundkunnig.

Eurasiern kan vara klurig mentalt (reservation som slår fel) men kollar man bara sånt noga så är den nog aktivitetsmässigt en snäpp bättre alternativ.

Den Finska lapphunden kan också funka. Det är en ras med stor variation där det finns både de hundar som älskar att träna samt de som hellre strosar på gården och ligger på sofflocket. Skälligheten varierar mycket också samt är till stor del en träningssak. Min F.lapp visste knappt vad skall var innan jag fick för mig att lära henne det på kommando, men "pratig" har hon alltid varit :) Upplever dem som väldigt mjuka och lätta vid vardagsträning, vill man satsa på någon gren kan man som ägare få vara ganska innovativ då de lär sig snabbt och gärna ifrågasätter om de inte finner belöningen bra nog :p Man har aldrig tråkigt med en lappis iaf;)

Instämmer, har aldrig i hela mitt liv träffat så otrevliga hundar. Tråkigt nog har alla varit likadana, men självklart finns det säkert bättre exemplar.

Vi har en finsk lapphund som stämmer in perfekt på dina krav. Vi var noga när vi valde kennel, och valde en som avlade på friska hundar och de var inte alls skälliga, vilket vår inte heller är.

Jag har en bekant som har 2 eurasier, en hane och en tik. Tiken har problem med höftledsfel och andra ledproblem. Hanen har problem med mentalitet, olika rädslor (rädd för bilar o liknande), även problem med andra hanar och skällig.

Kontakta rasklubben för den ras h*n/ni bestämmer er för. Kontrollera vilka hälsoprogram som finns för rasen. Gå sen in på SKK Hunddata och kolla bakåt i stamtavlan om dessa kontroller har blivit gjorda på hundarna. Man kan även kolla om alla eller några av hundarna har gjort MH och hur det har gått.

Whippet är en mellanstor ras med korthårig päls, Pinscher är en annan mellanstor ras också den korthårig.

Åk till en stor hundutställning och gå runt och titta, prata med ägare och uppfödare av de raser ni är mest intresserade av. Det är bara 3 utställningar nu vinter och det är Växjö, Stockholm och Göteborg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 288
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka