Välja hund

Sv: Välja hund

Jag skulle nog säga att japansk spets passar bra in på din besrkivning, bortsett från pälsen. den har lån gpäls, men kräver ingen direkt pälsvård alls. Hänger med på det mesta men kräver inte jättemycket motion.

Parson Russel :)
fast det kanske redan har nämnts?
funderar nämligen själv på en sådan:smirk:

pralin skrev:
Jag är helt vilse i hunddjungel och skulle behöva få förslag på raser som skulle kunna passa min önskemål.

Önskemål:
En liten hund (ungefär i samma storlek som en Jack Russel eller större, men mindre än en Golden) som är trevlig, glad och nyfiken. Inte kräva jätte mycket motion men heller inte vara en ren soffhund. Önskar att den har kortpäls eller rufsig, men inte lång eller lockig (ingen typisk tjejhund ;) ). Ska främst vara som en extra familjemedlem, så inga krav på några speciella kvaliter för agillity eller något sådant.

Haha, hoppas ni förstod något av mitt prat. Vad för ras tror ni skulle kunna passa mig?

Jag letar också efter en hundras och jag har ungefär samma kriterier som du har. Fast jag ska nog träna lite mer :)

På min lista finns:
* dansk/svensk gårdshund
* parson russel terrier
* dvärgpinscher
* pinscher

DSG är nog den hunden som känns 10/10 för mig på temperamentet. Nackdelen är att de inte alltid är jättesnygga. Vissa är jättekraftiga en del har hur små huvuden som helst i förhållande till kroppen. Dessutom var inte de på den rasmontern (under MyDog) särskilt trevliga :mad: .
PRT tycker jag är snygga men jag har aldrig gillat terrier. Men efter att ha pratat med en uppfödare under MyDog blev jag intresserad av rasen.
Dvärgpinscher är söta och fina, fast de faller något på storleken. Annars är allt toppen. Pinscher faller också lite på storleken, fast då för att de är något stora. Gillar bäst hundar i strl 30-40 cm.

Lycka till!

Jag skulle helt klart sattsa på en Dvärgschnauzer, robust och en "stor" hund i liten förpackning...

Tuff men inte för överdrivet..

Rent generellt blir dom underbara familjemedlemmar....

Lycka till

Men med dvärgschnauzern får man komma ihåg att det är lite pälsvård också. Som kan kosta lite om man inte lär sig själv.

Har två riesen själv men som tur var har sambon lärt sig och tycker det är kul med trimning m.m. :rofl:

Men dvärgen är en trevlig hund. Har träffat många då svärmor födder upp dvärgschnauzer bl a.

/Elisabeth

Ja jag lärde mig trimma själv, men lämnade hellre bort honom för trimning, tycker inte att det sved så mycket i plånboken och då får man automatiskt mycket liten pälsvård..

Foxterriern är inget att rekommendera om du inte vill röra på dig. Det är en aktiv och smart hund som behöver mycket stimulans. Även den jaktlinjer som gärna jagar det den får för sig.

Gäller väl iofs alla terriers. Det är mycket hund.

Senast ändrad av en moderator:

Det var konstigt, jag har också cairnterrier och hon går lös hela dagarna här hemma på gården, hon går aldrig nånstans. Känner flera cairnterriers och har aldrig hört att det skulle vara jakt i dem. Jo, hon jagar fåglar, katter och möss, men det gör ju inget, dom är ju här på gården och hon får aldrig tag på nåt.:D

Det har hänt att jag har släppt henne ute i skogen tillsammans med mina föräldrars jkathundar och då har hon stuckit med dom i typ 10 min som max, men sen har hon kommit tillbaka själv och det har inte varit något drev.

Måste säga att cairnterriern är en helt underbar sällskapshund i lagom format som man kan ha med på det mesta, alla tycker om henne och det ska nog snart bli en till.

Welsh Corgi! :)
Smart, väldigt lättlärd, går bra ihop med andra djur, håller gärna koll på flocken så den är lätt att ha lös med bra grundlydnad.
Social, vill gärna gosa och vara med utan att klänga..
Kräver inte överdriven motion men orkar med en hel del.
Ingen pälsvård behövs.

Annars skulle jag rekommendera en dvärgpudel, man behöver inte trimma dem, fäller knappt något hår.

Men om de inte klipps så har du till slut en :devil: ska pälsvård Varje dag om inte hunden ska bli som en filtad toffla i pälsen...

Är rätt så vanligt bland de som inte ställer ut.
Konstigt nog, så vill många blanda och mixa ihop de olika frisyrerna också..Försöker avråda de mest hiskeliga, men det går inte helt alla gånger :crazy: :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 754
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 341
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 186
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?