välja hästras??

J

jupiter-judex

skulle ni vilja hjälpa mig att reda ut lite saker?? har ju blivit erbjuden att ta föl på en kompis halvblodssto till våren och kollade då noggrant på hingstar och så....
har ju ett halvblod nu med fullblodspappa som är 18 och vi ska nu pröva på AR för första gången i mitt liv, vet inte vad jag tycker om det än, vet inte om jag kommer fortsätta eller inte. men nu fick jag då frågeställningen om jag nu tänkte satsa på AR ska jag verkligen köpa mig ett halvblod igen, och om jag inte skulle satsa på en häst som hade bättre förutsättningar för ar?
hmmmm, så nu blev jag jätte fundersam på vad jag vill ha egentligen?
fattar ju att alla hästar funkar i ar, men hon menar att ett halvblod med flashigt steg kanske inte har dom bästa förutsättningarna för samling på samma sätt som de spanska raserna tex.

hur resonerar ni dressyr intresserade?? är ju dressyr intresserad men när man lyssnar på henne så passar de raserna som har lättare för samling bättre om man vill komma riktigt långt..

så nu känner jag mig riktigt vilsen...halvblod med flashigt steg(:d) eller tex en knapstrup? men det måste vara en lätt häst och snygg exteriör...

Sv: välja hästras??

Jag vet inte hur lyckade korsningarna har blivit, men om du inte ska avla vidare, så du ska ha ett renrasigt halvblod, så går det ju korsa stoet med en PRE tex för att få bättre bärighet om man vill. Det är en tankr jag funderat på, men tar jag ett föl på min så vill jag nog kunna rida treårstest m.m och då faller det bort

jo tanken har slagit mig också, men har inte kommit längre. känns på nåt sätt fel. när jag tänker till henne så tänker jag riktigt bra halvblod och vill då ha ett kanon halvblod...
eller skaffa renrasigt av någon annan ras, men då måste den utmärka sig på något sätt för att jag ska fastna tror jag. är dåligt insatt i pre men när jag tittar på pre bilder fastnar jag inte för dom på något sätt....
spanar just nu på knabstruper, för dom är så otroligt söta och att deras lugna temprament känns lockande. men kan inget om dom...:confused:

alltså..meningen med AR är ju att det passar ALLA hästar. Inte efter en ras och bättre förutsättningar.

bara för att man blir erbjuden att ta föl betyder det inte att man måste! Korsa hit och dit och tro att man kan få fram den ultimata hästen är bara korkat!

Den dagen du är redo att skaffa en till häst, tänk igenom vad för slags häst du vill ha. halvblod eller pre? sen köper du en färdig häst istället, då ser du vad du får och kan provrida för att se om det verkligen är den slags häst du är ute efter!

bara för att man blir erbjuden att ta föl betyder det inte att man måste! Korsa hit och dit och tro att man kan få fram den ultimata hästen är bara korkat!

Vilket skitsnack! Vet otaliga korsningar halvblod/fullblod , ponny/fullblod el halvblod och pre/halvblod som är KANON.

hah, glöm att alla knabstruper är lugna och snälla! några av dom galnaste hästar jag träffat på har varit just det rasen.

sen tycker jag inte man ska korsa hit och dit heller. ar kan du rida med vilken ras som helst, eftersom man inte kan tävla i det så spelar det ju inte så stor roll hur mkt kapacitet hästen har....

men vill du ha en häst som har lätt för samling så köp en pre av den gammla typen. korsar du så vet du aldrig vad som slår igenom, kan bli ett kortbent halvblod med tjock hals och bakbenen i kina... man vet aldrig...

i dag är en knabstrupper ett halvblod med prickar på eller så är där inga prickar. Sen finns det massor av korningar också men storhäst i sverige med fullstamm är halvblod/fullblod med prickar (de får vara helbruna, fux eller vad som, dock får man inte använda skäck och skimmel i deras avel).

men jag har inte tänkt att korsa sa jag ju. på henne blir det en halvblodshingst eller fullblodshingst. vill jag ha något annat köper jag en renrasig sådan skrev jag ju precis.

men det jag funderade på var om tex en knabstruper med hälften fullblod och oldenburgare inte blev rätt lik halvbloden fast med kanske lite mer förutsättningar för samling? hittade hingsten conetti lynghöj och det var han som hade den bakgrunden...

självklart måste jag inte ta föl bara för att jag blivit erbjuden, men om jag nu fått erbjudandet så tänker jag i alla fall tänka över det och tycker faktiskt att det låter lite lockande att få vara med från början..vilket antagligen blir enda gången jag får vara med om det.

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 045
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Gnägg Själv var inte min första travare mitt val. Jag fick hästen av mina föräldrar direkt från slakteriet. Hon var riktigt farlig och bla så...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 885
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar