Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr
Jag får känna smickrad att ni höjjer oss till skyarna och att folk vill välfärda för att se oss rida
Men tyvärr måste jag göra dig besviken, vi är inte på långa vägar klara eller ens i närheten av att kallas svårklass ekipage.
Min häst är under utbildning och har precis påbörjat arbete med passagen och just nu är de lite ojämt och de blir en hel del missar.
Men vi tränar och själva meningen ialalfall för min del är att genom tränig utvecklas och bli bättre.
Men visst kan vi få till ett par steg ritkigt fina passagesteg här och där tyvärr är vi inte än där så vi kan beställa detta och få exakt där vi vill än men vi jobbar på de=)
Men som sagt själva passagen var inget som vi skulle börja träna den tog hästen fram helt självmant när vi påbörjade arbetet med att ta upp formen lite och försöka få in mer samling i traven och få till lite mer swung i stegena.
Ja kort och gott vi påbörjade arbetet med att förbättre hästens trav,
Filmen som de snackas om är första veckan när hon lär sig den samlade traven och tar några halvdana passagesteg.
Inge märkvärdig film och inte 100% korrekt men jag är endå stolt över hästen och jag tycker de är kul att filma även om hästen inte går 100% i utförandet.
För då kan man ju gämföra till nästa film och se utvecklingen
Jag kommer troligen tycka denna film är dålig om 6 månader för då har vi förhoppningsvist blivit bättre.
Och vi har redan blivit stabilare i traven sedan filmen filmades så vi utvecklas hela tiden.
Mest jag som behöver lära mig rida den nya traven just nu balansen har fått sig en törn och måste jobba upp den.
Att du kallar islandshästen för islandshästponny är rätt lustigt, Visst är det en ponny enligt måttbestämelserna.. men rasen heter faktiskt islandshäst och det är inget jag har bestämt.
Men jag själv brukar kalla henne för min söta my litle pony så jag tar inte åt mig där
Vad som händer i framtiden kan bara framtiden utvisa, men vi kommer kämpa på med utbildningen utav Jorunn och så länge både hon och jag tycker detta är roligt så kör vi på.
Och förstår faktiskt inte varför de har blivit en sådan uppståndelse till att min häst gör passage
.. finns ju massvis med hästar här inne p åbuke som utför passage utan att de ska få folk som välfärdar till dom för att se!
Sedan att folk har åsikter om hur jag tränar och så det får man ta givetvis när man lägger ut filmer.
Och jag är så pass trygg i mig själv och min tränare och de folk i mitt stall som tycker vi är duktiga och dessa personer som faktiskt ser oss i riktiga livet och har följt våran utveckling i många år.
Att jag hur tråkigt de än låter inte tar åt mig av vad helt vilt främande personer skriver på internet som inte känner varken mig eller min häst.
Och som via en halvdan träningsfilm i en ny ridövning dömmer oss och lägger oss i ett visst fack.
Jag och min häst måste få va nybörjare och få utföra nya övningar halvdant och ändå känna oss duktiga och nöjda.
Ska jag ha som krav att utföra nya övningar 100% korrekt skulle man gå ner sig totalt prestationsångest the lux.
Det är som på en unghäst man rider in, man kan inte hoppa upp och kräva att hästen ska trava i form och bärande rygg.
Utan man börjar ju med att ens få hästen att trava, och man nöjjer sig mer rätt fri form i början.
För att sedan utveckla detta vidare och med träning och tid kommer man tillslut sitta där och trava hästen i from=)
Samma sak är de med passagen i början är det inte alltid snyggt men man måste ju få träna och bli bättre?? eller??
Själklart finns de olika träningsmetoder och den jag kör efter är att lära hästen nya saker i lugn takt och inte stressa.
Vi har jobbat på traven i 2 år nu och förberätt för samlingen som idag 2 år senare börjar infinna sig.
Finns andra som tränar på andra sätt, ett sätt behöver inte va rätt på flera hästar, man får hitta den metod som passar just sin egna häst bäst!
Med detta vill jag säga att jag tackar återigen att ni tycker vi är duktiga och kämpar på, för sånna ord behöver man alltid få höra då och då!
För att svara på frågan som tråden igentligen handlar om så tycker jag överlag korsningar från irland är riktigt trevliga.
Har ett sto i stallet som rör sig mkt bra helt klart över medel och med sina 18 år haräven hon börja lära sig att trampa. Så man kan lära gamla hundar sitta
Den hästen hoppar även superbra så helt klart irländare om amn vill ha nått anat än sv hbl=)