Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr
Hej Du med Islänningen.
Jag var på en dressyrträning idag med en mycket erkänd dressyr tränare. Jag tänkte på Dig då, Jag satt på läktaren och tittade på flera av islands ekipagen, där de verkligen slet med sina ponnys, men det var svårt för dem då hästarna hade svårt med taktrenheten och även rörelserna. Just galopp var som nämt här ovan en akilles häl för ryttarna då det var svårt att få fram svävmoment på ponnys med ben som trumpinnar. jag läste ett annat inlägg av Dig där Du talar om hur mycket ni jobbat för att utveckla gångarterna så det gör mig nyfiken på Din ponny! Du måste vara en mycket duktig ryttare!
Jag kom i samspråk med en av islandsponny ryttarna. Damen i fråga såg sig själv som en ren dressyr ryttare, men som av bekvämlighets skäl valt en islandsponny, storleken passade henne samt hästhållningen. Hon hade tränat för flera dressyrtränare under många år, men medhöll även att det var svårt att få en islandsponny som var tretaktsgångare?! att faktiskt röra sig som en dressyrhäst, dock hade trampet varit lätt att befästa. Även denna dam sa att just att få till att vila på steget är det svåraste med en islandsponny, Jag talade då om för henne det jag läst om din häst att den kan passage samt att ni satsar på svår dressyr. Hon blev väldigt förvånad då hon tävlar L:A klasser med sin islandsponny och trodde att hon därmed nått begränsningen för rasen, iallafall bedömningsmässigt för tävling.
Du skriver att man gärna får komma och besöka er i ridhuset, jag lovade denna dam o hennes vänner att skriva och fråga var Du och Din islandsponny finns, då de mycket gärna ville komma och hälsa på, då de blev eld och lågor.
Fast jag tycker att Du absolut borde visa en film på Din häst, att visa upp en islandsponny i högre dressyr borde vara en upplevelse för alla oss inbitna dressyrnördar som endast kan drömma om att rida svår dressyr.
efter idag skulle Jag personligen bli mycket imponerad av att se en islandsponny utföra det som många hästar är avlade för , men ändock aldrig förmår att lära sig.
Det är ju dessutom, meningen med hela denna tråden, vad finns det för raser som kan hävda sig som dressyrhästar. Jag erkänner att jag aldrig ens tänkt tanken på en islandshäst som dressyr häst. Jag har väl inte riktigt tänkt Araber som dressyrhästar heller, men fick verkligen se att jag hade fel i tråden här ovanför, den hästen och ryttaren fick mina dumma fördommar på skam och den användaren verkar precis som Du valt att inte lägga ut film. men jag tror att flera av oss satte kaffet i halsen och gav henne ett erkännande. Det är mycket trevligt att bli överbevisad på det sättet.
Nu kommer hela islandsponny världen vallfärda för att ta del av Dig och Din hästs kunskaper, men förära oss med en film på en islandsponny i passage och svår dressyr.
Det är ofta folk hävdar att sin ras är ypperlig på dressyr men stannar i lätt klass vilket absolut inte är fel, Ryttare har olika krav. Men vissa raser är lättare att tänka sig att de kan prestera lättare än andra där man faktiskt tänker sig att det är rasen och inte ekipagets kapacitet som sätter käppar i hjulet för dressyr.
Det vore i övrigt roligt att se film på i tråden föreslagna raser som är duktiga på dressyr, gärna med en förklaring vad som varit lätt/svårt med tanke på rasens ursprung