Valet i USA

Dammen har officiellt brustit nu, Schumer och Jeffries som är de demokratiska ledarna i senaten respektive representanthuset har talat med Biden om att ingen data de har pekar på att han kan vinna. Även förra talmannen Nancy Pelosi har haft samtal. Allt detta skedde förra veckan, men nu har allt kommit ut så att säga.

Och Jeffrey Katzenberg, som är en central figur vad gäller att samla in pengar för Biden - har också talat om att pengarna sinar. https://www.semafor.com/article/07/...rey-katzenberg-warns-biden-in-private-meeting

Rapporteringen, även bland de mest Biden-vänliga hos MSNBC låter helt annorlunda idag jämfört med igår.
Jag tänker såhär: Biden har inte stor chans att vinna mot Trump, tyvärr. Kanske ökar det chansen att vinna för demokraterna om de plockar in någon annan? Även om det är i sista minuten. Det kan vara det enda som gör att de har en chans.
 
Jag tänker såhär: Biden har inte stor chans att vinna mot Trump, tyvärr. Kanske ökar det chansen att vinna för demokraterna om de plockar in någon annan? Även om det är i sista minuten. Det kan vara det enda som gör att de har en chans.
Harris har faktiskt legat lite bättre till än Biden i vissa mätningar, så det enklaste och bästa vore förmodligen att hon blev presidentkandidat och att en vit, manlig guvernör från en swing state blir VP-kandidat. Vet att personer runt henne ska ha haft ögonen på Josh Shapiro i Pennsylvania, Roy Cooper i North Carolina och Andy Beshear i Kentucky (som väl är en mer konservativ stat egentligen). https://economictimes.indiatimes.co...candidates/articleshow/111642601.cms?from=mdr

Jag tror att Shapiros aktie steg lite i efterdyningarna av attentatsförsöket mot Trump, och hur han adresserade familjen till personen som dog. Och han är väldigt populär i delstaten, som i dagsläget ser ut att förloras till Trump.


Det är nog f.ö första gången jag läser att toppdemokrater verkar tro att det är inte fråga om när han kommer hoppa av, inte om. https://www.axios.com/2024/07/18/pr...tter&utm_medium=social&utm_campaign=editorial
 
Dammen har officiellt brustit nu, Schumer och Jeffries som är de demokratiska ledarna i senaten respektive representanthuset har talat med Biden om att ingen data de har pekar på att han kan vinna. Även förra talmannen Nancy Pelosi har haft samtal. Allt detta skedde förra veckan, men nu har allt kommit ut så att säga.

Och Jeffrey Katzenberg, som är en central figur vad gäller att samla in pengar för Biden - har också talat om att pengarna sinar. https://www.semafor.com/article/07/...rey-katzenberg-warns-biden-in-private-meeting

Rapporteringen, även bland de mest Biden-vänliga hos MSNBC låter helt annorlunda idag jämfört med igår.
Intressant det där, 538 har det ganska jämt...

https://projects.fivethirtyeight.com/2024-election-forecast
 
Harris har faktiskt legat lite bättre till än Biden i vissa mätningar, så det enklaste och bästa vore förmodligen att hon blev presidentkandidat och att en vit, manlig guvernör från en swing state blir VP-kandidat. Vet att personer runt henne ska ha haft ögonen på Josh Shapiro i Pennsylvania, Roy Cooper i North Carolina och Andy Beshear i Kentucky (som väl är en mer konservativ stat egentligen). https://economictimes.indiatimes.co...candidates/articleshow/111642601.cms?from=mdr

Jag tror att Shapiros aktie steg lite i efterdyningarna av attentatsförsöket mot Trump, och hur han adresserade familjen till personen som dog. Och han är väldigt populär i delstaten, som i dagsläget ser ut att förloras till Trump.


Det är nog f.ö första gången jag läser att toppdemokrater verkar tro att det är inte fråga om när han kommer hoppa av, inte om. https://www.axios.com/2024/07/18/pr...tter&utm_medium=social&utm_campaign=editorial
Covid kanske gör det möjligt att avgå med värdigheten i behåll?

Jag tycker att Harris är superbra, men såvitt jag förstått är hon inte 'populär'. I och med att det är så kort tid kvar, så måste de nog välja någon som folk 'gillar'.
 
Jo, jag vet att många nationella inte ser ut att ha flyttat på sig så mycket (även om den senaste ifrån Emerson inte alls ser rolig ut). Men det görs ju också privata mätningar, av demokraterna själva. Och i olika delstater ser det inte alls bra ut. Sedan finns det mätningar som den här, på uppdrag av AP som visar att 65% av demokrater tycker att Biden borde kliva av... https://apnorc.org/projects/most-say-biden-should-withdraw-from-the-presidential-race/
 
Covid kanske gör det möjligt att avgå med värdigheten i behåll?

Jag tycker att Harris är superbra, men såvitt jag förstått är hon inte 'populär'. I och med att det är så kort tid kvar, så måste de nog välja någon som folk 'gillar'.
Som sagt, mätningar har visat att väljare är mer positiva till henne nu. Jag gillade henne f.ö inte från början, hon är inte vänster nog och har som åklagare varit för tuff för att det ska vara min grej. Men i nuläget verkar "Bernie Bros" som stöttade Sanders 2020 gått över till att stötta henne helhjärtat. Bara en sån sak ;) beroende på VP-kandidat kan det nog bli bra, tror jag.
 
Om Biden drar sig tillbaka kommer det bli intressant hur Trump och hans Maga reagerar. De har ju tryckt riktigt hårt på hans ålder och plötsligt är det Trump som kommer vara 82 när han avgår. Plus att Biden aldrig varit en bra talare och plötsligt kommer Trump att få en verbalt bra motståndare. Problemet som alltid är ju vem D skulle kunna samlas runt.
 
Harris har faktiskt legat lite bättre till än Biden i vissa mätningar, så det enklaste och bästa vore förmodligen att hon blev presidentkandidat och att en vit, manlig guvernör från en swing state blir VP-kandidat. Vet att personer runt henne ska ha haft ögonen på Josh Shapiro i Pennsylvania, Roy Cooper i North Carolina och Andy Beshear i Kentucky (som väl är en mer konservativ stat egentligen). https://economictimes.indiatimes.co...candidates/articleshow/111642601.cms?from=mdr

Jag tror att Shapiros aktie steg lite i efterdyningarna av attentatsförsöket mot Trump, och hur han adresserade familjen till personen som dog. Och han är väldigt populär i delstaten, som i dagsläget ser ut att förloras till Trump.


Det är nog f.ö första gången jag läser att toppdemokrater verkar tro att det är inte fråga om när han kommer hoppa av, inte om. https://www.axios.com/2024/07/18/pr...tter&utm_medium=social&utm_campaign=editorial

Låt oss vara ärliga. USA kommer aldrig välja en svart kvinna till president.
 
Å andra sidan skulle ju Michelle Obama lätt vinna om hon ställde upp ;) det säger väl typ alla, och mätningar visar det också.

Valundersökningar i USA har blivit alltmer osäkra och fel eftersom de baseras på ett felaktivt urval. Särskilt yngre svarar inte i mobilen.
 
Som sagt, mätningar har visat att väljare är mer positiva till henne nu. Jag gillade henne f.ö inte från början, hon är inte vänster nog och har som åklagare varit för tuff för att det ska vara min grej. Men i nuläget verkar "Bernie Bros" som stöttade Sanders 2020 gått över till att stötta henne helhjärtat. Bara en sån sak ;) beroende på VP-kandidat kan det nog bli bra, tror jag.
Det vore intressant med en kvinna som dessutom har två invandrade föräldrar. (Taskigt bara att pappan heter Donald.)
Just att hon inte var tillräckligt vänster kan vara till hennes fördel i nuläget. Dessutom, det är ju inte ovanligt att kvinnor i högre positioner måste vara tuffare bara för att de är kvinnor. Men det har hon ju redan i så fall bevisat.
 
Pete Buttigieg vore en stark kandidat och är bra verbalt. Tyvärr är han ju gay och har ett hopplöst efternamn.
 
Det vore intressant med en kvinna som dessutom har två invandrade föräldrar. (Taskigt bara att pappan heter Donald.)
Just att hon inte var tillräckligt vänster kan vara till hennes fördel i nuläget. Dessutom, det är ju inte ovanligt att kvinnor i högre positioner måste vara tuffare bara för att de är kvinnor. Men det har hon ju redan i så fall bevisat.
Ett problem med Biden är ju utöver åldern att många unga tycker att han varit fruktansvärd vad gäller Gaza och inte vill ge honom en röst därför. Harris har såklart negativt bagage där också, men å andra sidan har det läckts att hon önskade att man skulle tala mer humant om palestinier flera gånger - så det kan kaaaanske funka.

Men annars har du ju rätt i att det kan vara en fördel, att hon är åklagare är ju dessutom perfekt sett till Trumps alla åtal. Det faktum att hon är kvinna, ett år då aborträtten är i fokus så mycket i valet, är ju också en fördel. Biden har ju svårt att ha ordet "abort" i munnen, vilket jag kan förstå med hans katolska bakgrund (och han har ju drivit frågan bra ändå), men Harris är så mycket bättre där - av naturliga skäl.
 
Ännu en kandidat som tyvärr inte är populär:
Alexandria Ocasio-Cortez. Drömmen vore hon och Sanders som parhästar.

Men troligare är Pritzker pga rikedom så att han kan kampanja.
 
Synd att Bernie Sanders också är gammal. Men folk känner i alla fall till honom.
Haha, känner samma. Bernie :heart

Det här är väl ett argument för Harris, egentligen. Hon är känd i hela landet redan, även om hon varit ganska osynlig som VP. Hon är testad som primär presidentkandidat och det lär inte finnas så många fler skelett i garderoben. Det och att hon kan använda de pengar som kampanjen har.

Hade det inte varit för de sakerna, hade jag gärna sett Gretchen Whitmer (från början var jag mer för Gavin Newsom som jag på många sätt tycker är karismatisk nog, men har förstått att det vore bättre med en guvernör från en annan delstat. Hon är populär i Michigan, som demokraterna ser ut att förlora med Biden...). De båda går väl bort som VP till Harris också, den första för att två från Kalifornien verkligen inte skulle funka, och två kvinnor går nog absolut inte.
 
Ännu en kandidat som tyvärr inte är populär:
Alexandria Ocasio-Cortez. Drömmen vore hon och Sanders som parhästar.

Men troligare är Pritzker pga rikedom så att han kan kampanja.
Ja, tycker samma där också!

Haha, ja han är ju också ett alternativ (som jag trots allt inte skulle hata!).
 
Ännu en kandidat som tyvärr inte är populär:
Alexandria Ocasio-Cortez. Drömmen vore hon och Sanders som parhästar.

Men troligare är Pritzker pga rikedom så att han kan kampanja.
AOC är väl för ung än så länge, eller? Det är ju intressant att det finns en nedre åldersgräns, men inte en övre.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 079
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 437
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
243
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 852
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp