Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För objektivitetens skull "-Advokatsamfundet hör till motståndarna av en svensk samtyckeslagstiftning.

– Den kommer inte att lösa merparten av de problem som finns idag, utan det kommer dyka upp nya problem, säger ordförande Bengt Ivarsson.
"

Japp, men det är en gammal nyhet ;) (se inlägg 311)

Och visst var 49,3 procent av advokaterna i undersökningen emot en samtyckeslag, men det är också stora skillnader mellan könen. Nästan 40 procent av de kvinnliga advokaterna är för lagen, medan endast 13 procent av de manliga advokaterna i undersökningen är det. Det är onekligen intressant att det är så stor skillnad. Och hur är könsfördelningen bland advokater? Min högst ovetenskapliga, personliga upplevelse är att det är högre andel män bland just advokater än bland andra juridiskt skolade yrkeskategorier (åklagare, domare, företags- och myndighetsjurister) men jag kan ha helt fel också.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om du följt med i diskussionen så skulle du veta att Lbb anser att det inte finns någon att göra åt männen som våldtar, de går inte att påverka det är därför kvinnorna ska ta sitt ansvar och inte fresta männen.
Nu har du återigen tittat för djupt i din kristallkula,kan du för enkelhetens skull inte nöja dig med att tala om vad du tycker och tänker och överlåta till mig vad jag tycker?
Stämmer det pch alla män är obildbara när det käller våldtäkt så är den enda tänkbara lösningen att separera män och kvinnor om nu inte kvinnorna ska ta på sig ansvaret och gå i kloster.
Men, det var som man fick lära sig som säljare, den säljare som bara snackar skit om konkurrenterna istället för att berätta om sina egna produkter är ingenting värd.....
Så kom igen, berätta om dina ideer istället för att snacka skit om andras:meh:
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Japp, men det är en gammal nyhet ;) (se inlägg 311)

Och visst var 49,3 procent av advokaterna i undersökningen emot en samtyckeslag, men det är också stora skillnader mellan könen. Nästan 40 procent av de kvinnliga advokaterna är för lagen, medan endast 13 procent av de manliga advokaterna i undersökningen är det. Det är onekligen intressant att det är så stor skillnad. Och hur är könsfördelningen bland advokater? Min högst ovetenskapliga, personliga upplevelse är att det är högre andel män bland just advokater än bland andra juridiskt skolade yrkeskategorier (åklagare, domare, företags- och myndighetsjurister) men jag kan ha helt fel också.

Visst det stämmer men samtidigt så tror jag nog att man bör titta på vilka sakskäl man framställer. Ex så blir ju bevisfrågan inte lättare och utfrågningen av offren inte mindre.

Men lagen finns ju i liknande form i England. så man skulle ju kunna se hur de hanterar den där och om man får fler fällande domar.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Larva mig? Du silar mygg och sväljer elefanter.
Vrför i hela världen ska jag utestänga drygt 3 miljarder män när de miljoner svenska män vi har här inte är ett dugg bättre? Den svenska riksdagsmannen som "försvarar de svenska värderingarna" kallar oss horor.
Om det är en svensk norm är den inte värd att behålla.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Visst det stämmer men samtidigt så tror jag nog att man bör titta på vilka sakskäl man framställer. Ex så blir ju bevisfrågan inte lättare och utfrågningen av offren inte mindre.

Jag har iofs inte hört många som är övertygade om att det blir så väldigt många fler dömda, utan att fler insatser görs längs hela kedjan (polis, läkare etc). Desto fler menar dock att oavsett det är skulle en lagändring göra att lagen stämmer bättre överens med folks uppfattning om vad som är rätt och fel, och det behöver inte vara så fel det heller. Och de fåtal fall som faktiskt faller på målsnöret nu (som det här senaste fallet, OM domen står sig i hovrätten) är skulle åtminstone göra det lite mer uthärdligt.

Men lagen finns ju i liknande form i England. så man skulle ju kunna se hur de hanterar den där och om man får fler fällande domar.

Och...med lag och kampanj så:

Storbritannien har haft samtyckeslagstiftning sedan 1976 och de senaste åren har landets regering drivit en omfattande informationskampanj om lagen. Den har till stor del riktat sig mot unga med affischer på pubar med texter som ”du måste ha ett säkert ja” – något som enligt Christian Diesen gett resultat.

– Mycket tyder på att det faktiskt minskar antalet våldtäkter. Det är färre anmälningar och attityderna hos unga börjar förändras.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Att kriminalisera djursex tycker jag också var ett steg i rätt riktning eftersom det står på samma grund. Och där har jag faktiskt ändrat mig, från att tycka att det ryms inom tidigare lagstiftning när det är skadligt (och annars är det en morallag och har inget med djurets skada att göra) till att tycka att det är en signal om att det krävs ett samtycke för sex och kan man inte avgöra om man har fått ett samtycka - då låter man bli.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Att kriminalisera djursex tycker jag också var ett steg i rätt riktning eftersom det står på samma grund. Och där har jag faktiskt ändrat mig, från att tycka att det ryms inom tidigare lagstiftning när det är skadligt (och annars är det en morallag och har inget med djurets skada att göra) till att tycka att det är en signal om att det krävs ett samtycke för sex och kan man inte avgöra om man har fått ett samtycka - då låter man bli.
Hur ställer du dig då till inseminering, en verksamhet som dels är ett brott mot djurets integritet enligt djur-sexlagen (om man läser den fundamentalistiskt )och dels är en essentiell del i så gott som all fläsk o mjölkproduktion?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag har iofs inte hört många som är övertygade om att det blir så väldigt många fler dömda, utan att fler insatser görs längs hela kedjan (polis, läkare etc). Desto fler menar dock att oavsett det är skulle en lagändring göra att lagen stämmer bättre överens med folks uppfattning om vad som är rätt och fel, och det behöver inte vara så fel det heller. Och de fåtal fall som faktiskt faller på målsnöret nu (som det här senaste fallet, OM domen står sig i hovrätten) är skulle åtminstone göra det lite mer uthärdligt.



Och...med lag och kampanj så:

Storbritannien har haft samtyckeslagstiftning sedan 1976 och de senaste åren har landets regering drivit en omfattande informationskampanj om lagen. Den har till stor del riktat sig mot unga med affischer på pubar med texter som ”du måste ha ett säkert ja” – något som enligt Christian Diesen gett resultat.

– Mycket tyder på att det faktiskt minskar antalet våldtäkter. Det är färre anmälningar och attityderna hos unga börjar förändras.

Personligen tror jag kampanjen har haft större inverkan än själva lagen..men det är ju bara jag det..
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hur ställer du dig då till inseminering, en verksamhet som dels är ett brott mot djurets integritet enligt djur-sexlagen (om man läser den fundamentalistiskt )och dels är en essentiell del i så gott som all fläsk o mjölkproduktion?

Nu har jag faktiskt inte en aning om hur det i praktiken går till, så jag ska nog inte uttala mig om sånt jag inte vet något om. Men vanligt sex vet jag hur det går till så det kan jag uttala mig om :D
Men undersökningar och vård tycker jag ju är okej på djur, så med den lilla kunskap jag har så antar jag att det kan likställas med det. Och så tycker jag att de som jobbar med det (och självklart har intresse och kunskap om djurens väl) ska utforma de etiska riktlinjerna som man ska följa.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Personligen tror jag kampanjen har haft större inverkan än själva lagen..men det är ju bara jag det..

STÖRRE inverkan på folks beteende ja, som med de allra flesta brott så inverkar normer mer än risk för rättsligt straff. Men det blir ju större tryck i kampanjen när den också har en lag att hänvisa till.

Jag hoppas ju även att den debatten som har blossat upp påverkar, även om jag tyvärr blir bedrövad när jag ser hur få män det är som verkar bry sig (det borde ju vara en folkstorm som känner sig kränkta över att antas inte förstå ett nej...!). Och hur många av de män som bryr sig, som aktivt motverkar arbetet med samtyckt sex.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, jag sätter inte emot.

Fast frågan kvarstår. Ett nytt nick hoppar in i en hysteriskt lång och hysteriskt urspårad och hysteriskt kapad tråd om våldtäkt för att lägga ut den främlingsfientliga texten.

Vad är det med folk och våldtäkt, egentligen?

Som vanligt är det tomma tunnor som skramlar mest, och därmed sätter nivån för samhällsdebatten. Så väl på riksdagsnivå som på buke... :(
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

STÖRRE inverkan på folks beteende ja, som med de allra flesta brott så inverkar normer mer än risk för rättsligt straff. Men det blir ju större tryck i kampanjen när den också har en lag att hänvisa till.

Jag hoppas ju även att den debatten som har blossat upp påverkar, även om jag tyvärr blir bedrövad när jag ser hur få män det är som verkar bry sig (det borde ju vara en folkstorm som känner sig kränkta över att antas inte förstå ett nej...!). Och hur många av de män som bryr sig, som aktivt motverkar arbetet med samtyckt sex.

De allra flesta männen här i landet ägnar sig bara åt, just samtyckt sex.

Problemet är ju, hur ska du kunna bevisa ett ja eller ett nej om båda medger sex och det inte finns några spår av våld o hot. Ja tom när det finns tecken på det visar ju tingsrättens dom att ingenting är självklart.
Kvinnan säger att...Mannen säger det motsatta.
Lagen kräver att kvinnan sagt ja, vilket mannen hävdar att hon gjort, kvinnan säger det motsatta..
Hur ska du med säkerhet få fram ett svar som räcker till lagföring?

Det är ju där problemet ligger.

Men kan vi med hjälp av lagen få ner antalet våldtäkter så varför inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Rom byggdes inte på en dag men är det inte bra att börja där man kan? Den enda lösningen för dig är ju att avrätta alla män på en dag annars kan du lika väl sitta och gnälla på folk som kommer med förslag. På vilket sätt hjälper det kvinnor?

Orka nr 2

Är det det du har läst ut av tråden? Knivskarpt du....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

De allra flesta männen här i landet ägnar sig bara åt, just samtyckt sex.

Och det gör att jag ännu mindre förstår varför så mänga män är så upprört emot en samtyckeslag. "Nä, det är så luddigt det där så då skulle oskyldiga blir dömda". Om man är säker på att de man har och haft sex med alltid har gett sitt samtycke, vad är problemet? (Som vi har diskuterat femtioelva gånger: bevisbördan ligger alltid på åklagaren)


Problemet är ju, hur ska du kunna bevisa ett ja eller ett nej om båda medger sex och det inte finns några spår av våld o hot. Ja tom när det finns tecken på det visar ju tingsrättens dom att ingenting är självklart.
Kvinnan säger att...Mannen säger det motsatta.
Lagen kräver att kvinnan sagt ja, vilket mannen hävdar att hon gjort, kvinnan säger det motsatta..
Hur ska du med säkerhet få fram ett svar som räcker till lagföring?

Det är ju där problemet ligger.

Men kan vi med hjälp av lagen få ner antalet våldtäkter så varför inte..

Men kan vi börja med lagen och sedan jobba med efterföljandet av den?

Det finns ju massor av lagar som i praktiken har mycket liten effekt för att minska brotten de behandlar. Lagen säger ändå vad vi i samhället tycker är rätt och fel.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Löjligt, vet jag inte om jag skulle kalla det. Men främlingsfientligheten står mig upp i halsen. Ovanpå alla de kvinnofientliga tirader som den här tråden har bombarderats med, blir det helt enkelt för mycket.

Varför i helvete blev det helt jävla omöjligt att få diskutera den här domen?

Du får gärna citera det som är främlingsfientligt, tack. Har inte sett att du kunde nämna något specifikt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp