Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

När jag blev utsatt så hade jag förvisso druckit men inga kopiösa mängder inte han heller. Men hade det mot förmodan blivit en rättegång så hade man antagligen varit väldigt noga med att påpeka att jag hade druckit.

En god vän till mig blev våldtagen och misshandlad i en park av en kille för många år sedan. Ingen av dem hade druckit. Jag tvingade iväg henne till polisen som var jättegullig och tog alla uppgifter. Vi visste vad killen hette samt i vilken skola han gick. Jag var bekant med en av hans klasskompisar.
Efter två månader kom ett brev där det stod att utredningen hade lagts ner p.g.a att det inte fanns tillräckliga bevis.
Jag kan tillägga att jag har tre nära vänner som har blivit våldtagna, en blev till och med gravid på kuppen. Bara en fick ett skadestånd utbetalat, killen slapp fängelse. Han var fyrtio hon sjutton... Det är så bedrövligt att man vill gråta.
:arghh:
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

När jag blev utsatt så hade jag förvisso druckit men inga kopiösa mängder inte han heller. Men hade det mot förmodan blivit en rättegång så hade man antagligen varit väldigt noga med att påpeka att jag hade druckit.

En god vän till mig blev våldtagen och misshandlad i en park av en kille för många år sedan. Ingen av dem hade druckit. Jag tvingade iväg henne till polisen som var jättegullig och tog alla uppgifter. Vi visste vad killen hette samt i vilken skola han gick. Jag var bekant med en av hans klasskompisar.
Efter två månader kom ett brev där det stod att utredningen hade lagts ner p.g.a att det inte fanns tillräckliga bevis.
Jag kan tillägga att jag har tre nära vänner som har blivit våldtagna, en blev till och med gravid på kuppen. Bara en fick ett skadestånd utbetalat, killen slapp fängelse. Han var fyrtio hon sjutton... Det är så bedrövligt att man vill gråta.
:arghh:

Tyvärr inte förvånande eftersom majoriteten av alla anmälningar inte ens leder till åtal.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Varför tror du att jag bara menar den ena parten när jag talar om egenansvar?
Det gäller naturligtvis alla.

Det är dock främst den ena parten du gång på gång tar upp.

Men det är frapperande att så höga mängder alkohol så ofta är närvarande i samband med yngre kvinnors anmälningar.

Men det ska ju inte spela någon roll för det juridiska ansvaret. Och det är det jag är upprörd över i alla de här fallen jag nämnde i trådstarten.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nja, egentligen inte riktigt så. Hon har inte agerat "rätt" för att mannen garanterat skulle förstå att han tvingade till sig samlag med våld, enligt domen.

Det var det som du beskriver i ditt senare inlägg som jag menade, men det blev inte så tydligt uttryckt. Att hon i efterhand frågar sig själv om hon kunde eller borde ha hänt (är det mitt fel? jag kanske var för otydlig? jag kanske överreagerar?) ser jag som en naturlig del i processen, och bör inte användas som stöd för den andres berättelse. Tingsrätten anser uppenbarligen att ett våldtäktsoffer inte bör bete sig så om det vore ett "riktigt" offer, även om de faktiskt inte tillskriver det särskilt stor vikt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I så gott som alla anmälningar figurerar även män. Jag bara lyfte fram att i en majoritet av de yngre kvinnornas anmälningar om övergrepp så var i över 70 % den ena eller BÅDA parterna berusade.

Det är ett faktum som var och en som är intresserad kan få bekräftad hos ex: BRÅ;s statistik.

Då alla är ense om att en snabb minskning av övergrepp är önskvärd och den ideala lösningen, den att själva fenomenet våldtäkt ska upphöra är en illusion, en önskedröm, på kort sikt.

Så bör man, anser jag , söka lösningar som direkt skulle minska antalet övergrepp.

Och en av dessa lösningar är att få ungdomar att bruka alkohol med förstånd.

Detta skulle naturligtvis inte ta minska den kvinnomisshandel som sker inom etablerade förhållande, men det skulle ha en positiv inverkan på det stora antal anmälningar som idag bara hamnar i papperskorgen pga brist på bevis, vilket gör det omöjligt att lagföra ev. övergrepp.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer


Ja det förstår jag skulle passa många.
Att i en rättegång ta hänsyn till 1000 års förtryck vid en rättegång och blunda för ev fakta...

Som tur är så fungerar inte vårt rättsväsende på det viset.
I första rundan tar en domare och några lekmän ett beslut och i andra rundan sitter där bara jurister som, efter lagens bokstav dömer utifrån de fakta o bevis som presenteras.
Kan bara hoppas att den aktuella rättegången lyfts upp till hovrätten för ytterligare en bedömning.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I så gott som alla anmälningar figurerar även män. Jag bara lyfte fram att i en majoritet av de yngre kvinnornas anmälningar om övergrepp så var i över 70 % den ena eller BÅDA parterna berusade.

Det är ett faktum som var och en som är intresserad kan få bekräftad hos ex: BRÅ;s statistik.

Då alla är ense om att en snabb minskning av övergrepp är önskvärd och den ideala lösningen, den att själva fenomenet våldtäkt ska upphöra är en illusion, en önskedröm, på kort sikt.

Så bör man, anser jag , söka lösningar som direkt skulle minska antalet övergrepp.

Och en av dessa lösningar är att få ungdomar att bruka alkohol med förstånd.

Detta skulle naturligtvis inte ta minska den kvinnomisshandel som sker inom etablerade förhållande, men det skulle ha en positiv inverkan på det stora antal anmälningar som idag bara hamnar i papperskorgen pga brist på bevis, vilket gör det omöjligt att lagföra ev. övergrepp.

Det absolut mest effektiva sättet att minska antalet våldtäkter är ju att kvinnor helt undviker män, alla män är potentiella våldtäktsmän, men ffa fulla ytliga bekanta....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Kan du inte starta en tråd med rubriken "Hur kvinnor undviker att bli våldtagna"? Det är nog bara du som valt det angrepssättet när det gäller diskussionen om denna friande våldtäkts dom. Hur och om man kan undvika att bli våldtagen ska väl rimligen inte ha med skuldfrågan.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det absolut mest effektiva sättet att minska antalet våldtäkter är ju att kvinnor helt undviker män, alla män är potentiella våldtäktsmän, men ffa fulla ytliga bekanta....

Det är ju en väg att gå, men jag tror inte att den vägen har framtiden för sig...av förklarliga själ;)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Kan du inte starta en tråd med rubriken "Hur kvinnor undviker att bli våldtagna"? Det är nog bara du som valt det angrepssättet när det gäller diskussionen om denna friande våldtäkts dom. Hur och om man kan undvika att bli våldtagen ska väl rimligen inte ha med skuldfrågan.

Jag förstår inte varifrån du får skuldfrågan?
Jag påpekar bara de fakta som finns
samt
föreslår ett agerande utifrån dessa fakta.

Skuldfrågan vid en våldtäkt avgörs i en rättegång, inta av mig eller dig i ett forum.

Det är samma sak om jag råkar köra på en tjej på ett övergångsställe.

Jag är skyldig eftersom jag enligt lag ska lämna henne företräde.

Påverkar det skuldfrågan om man skulle rekommendera alla som kommer till ett övergångsställe, att se sig för?

För oavsett om jag får några månaders fängelse för vållande till kroppsskada, så sitter ju hon kvar i sin rullstol resten av livet. Vilket kanske kunnat undvikas om hon sett sig för innan...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jo vi har hört dina "fakta" till leda. Det låter mest som en gammal LP som hakat upp sig och intrycket jag får är att du vill flytta fokus från problemet och verkligen poängtera att kvinnor är minsan lösaktiga de med och får skylla sig själv. Givetvis förtäckt med statistik och svammel.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jo vi har hört dina "fakta" till leda. Det låter mest som en gammal LP som hakat upp sig och intrycket jag får är att du vill flytta fokus från problemet och verkligen poängtera att kvinnor är minsan lösaktiga de med och får skylla sig själv. Givetvis förtäckt med statistik och svammel.

:bow::bow:
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jo vi har hört dina "fakta" till leda. Det låter mest som en gammal LP som hakat upp sig och intrycket jag får är att du vill flytta fokus från problemet och verkligen poängtera att kvinnor är minsan lösaktiga de med och får skylla sig själv. Givetvis förtäckt med statistik och svammel.


Det är intressant,för när man vill lyfta fram den här frågan. Peka på hur allvarlig den är så använder man sig gärna och ofta av BRÅ;s statistik.
Men när jag använder mig av samma BRÅ, ja då är det svammel.
Rätt betecknande egentligen.

Jag har inte någon gång sagt att "kvinnor är minsan lösaktiga"
Vad jag har sagt är att alla, män som kvinnor har ett ansvar för sina val och sina handlingar.

Ingen här tror väl på allvar att vi kan, på kort sikt ändra människors beteende i samband med sexuella möten.

På lång, mycket lång sikt kan vi ändra människors värderingar o inställningar till sexuella interaktioner.

När man sedan , som jag gjort tittat på gemensamma faktorer i majoriteten av de anmälningar som inte kommer längre än till en anmälan, så är det frapperande ofta unga kvinnor som lämnar in dessa anmälningar och i förbluffande hög grad har en eller flera parter figurerande i anmälan varit berusade.
Så långt kan nog de flesta instämma.

Jag, personligen kommer då fram till att det snabbaste sättet att minska antalet anmälningar är just att minska mängden berusade anmälare.
Dvs antalet kvinnor som varit berusade vid var givet tillfälle, för då minskar förmodligen orsaken till många anmälningar eftersom övergreppen då inte kommit till stånd.

Så om du lämnar svamlet där hän och istället kommer med en klar, egen bedömning, baserad på de FAKTA som ligger på bordet.
Hur vill du snabbast o enklast få ner antalet anmälningar.

PS. Det ståt naturligtvis den applåderande publiken fritt att även de komma med förslag
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är intressant,för när man vill lyfta fram den här frågan. Peka på hur allvarlig den är så använder man sig gärna och ofta av BRÅ;s statistik.
Men när jag använder mig av samma BRÅ, ja då är det svammel.
Rätt betecknande egentligen.

Jag har inte någon gång sagt att "kvinnor är minsan lösaktiga"
Vad jag har sagt är att alla, män som kvinnor har ett ansvar för sina val och sina handlingar.

Ingen här tror väl på allvar att vi kan, på kort sikt ändra människors beteende i samband med sexuella möten.

På lång, mycket lång sikt kan vi ändra människors värderingar o inställningar till sexuella interaktioner.

När man sedan , som jag gjort tittat på gemensamma faktorer i majoriteten av de anmälningar som inte kommer längre än till en anmälan, så är det frapperande ofta unga kvinnor som lämnar in dessa anmälningar och i förbluffande hög grad har en eller flera parter figurerande i anmälan varit berusade.
Så långt kan nog de flesta instämma.

Jag, personligen kommer då fram till att det snabbaste sättet att minska antalet anmälningar är just att minska mängden berusade anmälare.
Dvs antalet kvinnor som varit berusade vid var givet tillfälle, för då minskar förmodligen orsaken till många anmälningar eftersom övergreppen då inte kommit till stånd.

Så om du lämnar svamlet där hän och istället kommer med en klar, egen bedömning, baserad på de FAKTA som ligger på bordet.
Hur vill du snabbast o enklast få ner antalet anmälningar.

PS. Det ståt naturligtvis den applåderande publiken fritt att även de komma med förslag

Jag misstänker att det är lika svårt att ändra människors värderingar och inställningar alkohol som till värderingar och inställningar till sexuella interaktioner.
Så varför inte fokusera på det sistnämnda?

Dessutom; Är det antalen ANMÄLNINGAR som är viktigt att de minska, jag då är vi på rätt väg.

Jag hade hellre sett en minskning av våldtäkterna.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men du vill ju inte lyfta fram trådskrivarens fråga, utan kapa tråden och diskutera unga kvinnors alkoholvanor. Det handlar inte om att instämma eller inte instämma utan att du genom ämnesbytet verkar vilja flytta över ansvaret för att bli våldtagen på kvinnorna. Klart osmakligt i synnerhet som flera här just blivit våldtagna.

Vad man kan göra för att undvika att bli våldtagen är en helt annan fråga än bevisvärdering i rätten som denna tråd handlar om.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag misstänker att det är lika svårt att ändra människors värderingar och inställningar alkohol som till värderingar och inställningar till sexuella interaktioner.
Så varför inte fokusera på det sistnämnda?

Dessutom; Är det antalen ANMÄLNINGAR som är viktigt att de minska, jag då är vi på rätt väg.

Jag hade hellre sett en minskning av våldtäkterna.

Är inte anmälningarna föranledda av att anmälaren upplever sig ha blivit utsatt för ett övergrepp?
Det intrycket har i alla fall jag. Så kan vi få ner antalet individer som upplever att de blivit utsatta för ett övergrepp så är väl mycket vunnet eller hur?

Vad det gäller inställning till alkohol så är det ju ett individuellt val. Ingen tvingar individen att stjälpa i sig vin, öl eller destillerade drycker.
Det handlar alltså om en individs val o agerande.

Ett sexuellt möte innebär ju minst två individer, alltså minst dubbelt så svårt att påverka som att påverka en människa.

Dessutom så kan nog ex Maria ungdoms faktasidor ge dig på fötterna vad det gäller ytterligare skador så man skulle slå mer än en fluga i den smällen. Dessutom är ju alkoholkonsumtionen överlag på väg ner så........
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men du vill ju inte lyfta fram trådskrivarens fråga, utan kapa tråden och diskutera unga kvinnors alkoholvanor. Det handlar inte om att instämma eller inte instämma utan att du genom ämnesbytet verkar vilja flytta över ansvaret för att bli våldtagen på kvinnorna. Klart osmakligt i synnerhet som flera här just blivit våldtagna.

Vad man kan göra för att undvika att bli våldtagen är en helt annan fråga än bevisvärdering i rätten som denna tråd handlar om.

TS ställer frågan "Så vad ska man göra? " för att komma tillrätta med problematiken. Kommer själv med en rad förslag.

Jag kommer med mitt förslag så det är knappast OT.

Ansvaret för en handling har alltid den som utfört den!
Jag vet ju inte hur många gånger jag skrivit att varje individ är ansvarig för sina handlingar o sina val..

Så vari ligger ditt problem?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men alkohol förändrar väl ändå inte folks grundvärderingar? Jag börjar inte kladda på en snygg man när jag är på röken. Inte börjar jag slåss eller försöka våldföra mig på någon heller. Det finns inte i min värld att man gör så nämligen och det borde det inte göra i männens värld heller.
Jag tror att det är grundsynen på män och kvinnor som måste ändras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp