Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hur menar du då? Jag tycker inte alls att det där erbjuder någon förklaring, det hänvisar ju till det offret sagt. Dvs ord mot ord, och där delar av offrets berättelse används emot henne för att hon inte agerat "rätt" för rättens syn på hur ett våldtäktsoffer ska bete sig under pågående våldtäkt.

Nja, egentligen inte riktigt så. Hon har inte agerat "rätt" för att mannen garanterat skulle förstå att han tvingade till sig samlag med våld, enligt domen.

Gnist, om mannen hade fällts så hade du sett lika logiska skrivningar fast med ett motsatt utfall. Då hade man plockat upp det ur kvinnans berättelse som visar att mannen måste ha förstått att hon inte ville och det ur vittnesutsagorna som stödjer hennes berättelse - för sådant finns ju också.

Domskäl är alltid ett pussel av det som motiverar rättens beslut, oavsett om det är friande eller fällande. Och för oss lekmän framstår oftast domskäl som omöjliga att invända mot, oavsett utgång. Du verkar se ditt citat som en enkel förklaring - jag håller inte med om att det är det.

Det lite ovanliga med den här domen är att domstolen slår fast att mannen tvingade till sig sex med våld. Om hon "var med på det" eller inte är inte knäckfrågan, här konstaterar rätten att hon inte var det - men friar eftersom den anser att mannen kanske talar sanning när han säger att han inte förstod det.

Själv kan jag bara tycka att det är så sorgligt. Mannens redogörelse för hur hon tjöt i vissa lägen, t ex när han försökte tränga in i hennes anal (vilket hon själv beskriver "gjorde extremt ont") men hur hon bara sade "tunnare" nej i andra lägen är absurd. I hans ögon talar det till hans fördel. När hon tjöt så backade han, prövade andra saker och om hon då bara sade "tunnare" nej - ja, då var det okej. Han kände igen dessa tunnare nej från andra tjejer (hur många har han våldtagit?) men dominanssex hade han aldrig haft så nejen kom inte från rollekar.

Och detta om hur hon ömsom tjöt av smärta och ömsom bara sa tunnare nej anser alltså även rätten styrker hans berättelse om att han inte förstod. Det är så sorgligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jamen finemang! FINEMANG! Då kan ju vilket jävla as som helst bara säga att tanken inte slagit honom att tjejen inte ville så kommer vem som helst undan med våldtäkt. Fint. Så jävla satans fint.

Halv knapp

Precis! Då känner jag att jag är klar. Det kommer aldrig bli bättre, det kommer inte bli någon skillnad. Lycka till alla ungdomar, ni får reda ut detta på egen hand, för nu är jag färdig.....uuuääääkkk!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja det var väl fel uttryckt. det var en kväll som gick snett delvis beroende på alkohol..en vanlig våldtäkt då, eftersom vid över 70% alla anmälningar om våldtäkt framkommer det att sprit var inblandad......
<snip>

Du har nu namnt att alcohol var inblandat flera ganger ... vad menar du egentligen? Betyder det att han ar ursaktad? "Han var ju full sa han kunde inte beharska sig?"
IMHO ar det tvart om ... har man druckit alcohol sa har man annu storre ansvar att se till att man verkligen uppfattat situationen ratt. Atminstone i mina kretsar vet vi da att vi har samre omdomme och darfor maste ha extra koll.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

*kl*
Insåg efter att ha löst domen att den åtalade & jag har gemensamma bekanta, men att vi tack och lov aldrig mötts.

Inser ju även att jag måste vara "fritt fram att våldta" men denna domens logik, jag gillar ju hårda tag under sexet - så då har jag väl en tyst överrenskommelse med alla killar.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du har nu namnt att alcohol var inblandat flera ganger ... vad menar du egentligen? Betyder det att han ar ursaktad? "Han var ju full sa han kunde inte beharska sig?"
IMHO ar det tvart om ... har man druckit alcohol sa har man annu storre ansvar att se till att man verkligen uppfattat situationen ratt. Atminstone i mina kretsar vet vi da att vi har samre omdomme och darfor maste ha extra koll.

Vi vet att alkohol ökar risken för skador, vad man än pysslar med. Köra bil, segla, fiska, vara ute i svängen och ha roligt.

En av sidoeffekterna av alkohol är just det försämrade omdömet. Unga killar försätter sig i situationer som eskalerar till fysiska konflikter med skador o dödsfall som resultat.
Unga tjejer ser inte hur situationer utvecklas som leder till våld och eller övergrepp.

I över 70% av de anmälda fallen av våldtäkt/övergrepp var en eller båda parterna berusade i olika grad.

Med det vill jag (trots vissas påstående inte skuldbelägga) peka på det faktum att man är personlig ansvarig, om inte juridiskt så i alla fall inför sitt eget välbefinnande. Detta gäller både män o kvinnor. Killen som i starkt berusat tillstånd blir nedslagen o rånad efter krogbesöket hade kanske sluppit det hela om han inte supit sig så berusad, han kanske hade haft vett att ta en taxi,Samma sak gäller tjejen som råkar ut för ett övergrepp i samma berusade tillstånd
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så du menar att en kvinna är personligt ansvarig för att manen inte kan hålla sitt kön i styr eller?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Da skulle man ju ocksa kunna havda att man inte forstod battre om man satter sig i bilen och kor pa nagon efter att har druckit alkohol. Eller? Ar det bara nar det galler valdtakt som Alkohol mangden ursaktar ett daligt omdomme?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Da skulle man ju ocksa kunna havda att man inte forstod battre om man satter sig i bilen och kor pa nagon efter att har druckit alkohol. Eller? Ar det bara nar det galler valdtakt som Alkohol mangden ursaktar ett daligt omdomme?

Javisst kan man hävda det, det är ju en plausibel förklaring. Men det skyddar ju inte mot straffpåföljd för det. Varken den juridiska eller den fysiska i samband med de skador som uppkommer.

Och så vitt jag vet blir man som berusad inte straff immun i samband med våldtäkt.

Den stora fördelen, med moderat alkoholkonsumtion(jämfört med hög) i de här fallen är ju en ökad medvetenhet och slutledningsförmåga vilket kan förhindra själva situationen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Varför nämner du så lite om förövaren? Är det i så fall inte den som är en potentiell fara för andra som borde ta eget-ansvaret att inte försätta sig i situationen där hen (som oftast är en han i dessa fall) tappat förmågan att förstå sin omgivning och därmed riskerar att skada andra personer?
Varför tror du att jag bara menar den ena parten när jag talar om egenansvar?
Det gäller naturligtvis alla.

Men det är frapperande att så höga mängder alkohol så ofta är närvarande i samband med yngre kvinnors anmälningar.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Inser ju även att jag måste vara "fritt fram att våldta" men denna domens logik, jag gillar ju hårda tag under sexet - så då har jag väl en tyst överrenskommelse med alla killar.

Nejdå, du behöver inte ens gilla hårda tag. Det räcker att han säger att han trodde att du gör det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Javisst kan man hävda det, det är ju en plausibel förklaring. Men det skyddar ju inte mot straffpåföljd för det. Varken den juridiska eller den fysiska i samband med de skador som uppkommer.

Och så vitt jag vet blir man som berusad inte straff immun i samband med våldtäkt.

Då är det skillnad mot våldtäkt, där tycks berusning just skydda mot staffpåföljd vissa gånger.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Då är det skillnad mot våldtäkt, där tycks berusning just skydda mot staffpåföljd vissa gånger.

Har du en källa på det, vore intressant att läsa.

Tror knappast att berusning hos gärningsmannen skyddar mot straffpåföljd.
Det gör det inte i trafiken heller.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det fungerar bra som försvar, vi var båda fulla... och hon protesterade inte (var för full) så hur skulle jag kunna veta att hon inte ville?
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

KL

Ett par saker som jag funderar över i domen:

Att A varit tveksam om vad P insåg om hennes bristande samtycke stöds dessutom av vad *polisman* uppgett om att A till honom nämnt, att hon kanske skulle ha gjort mer för att få P att förstå att hon inte ville.

Här undrar jag om tingsrätten tidigare stött på något våldtäktsmål överhuvudtaget. Finns det NÅGOT våldtäktsoffer som inte anklagar sig själv för att ha gjort för lite?

(Enligt kvinnan själv ska polismannens svar ha varit "att det inte spelade någon roll, eftersom det är en persons eget ansvar att försäkra sig om vad den andre är med på". Det är alltså inte polisen som vänder hennes utsaga mot henne, det är tingsrätten).
A har också både i polisförhör och i tingsrätten haft svårt för att uttala sig om vad P uppfattade av hennes försök att signalera att hon inte samtyckte.

Det är så bekymmersamt. Är det HENNES sak att tala om vad HAN har förstått? Där lägger man ansvaret på henne på ett märkligt sätt. Och man liksom lindrar sådant som till och med mannen beskriver som "tjut" genom ordval som "försök att signalera att hon inte samtyckte".

Kvinnan var inte bara uppriven efter att hon flytt från lägenheten och kontaktat polis. I en vecka efter var hon så apatisk att hennes expojkvän, som hon delar lägenhet med, tog ledigt från jobbet för att vara hos henne. 3-4 veckor efter ska hon ha sagt att hon inte orkade med livet längre.

Tingsrätten:

Tingsrätten har vidare konstaterat att det i målet är visat att A varit mycket uppriven och ledsen efter händelsen och att det i viss mån ger stöd åt de uppgifter som hon lämnat. Men här ska beaktas att A mått psykiskt dåligt med inslag av ångest under en längre period, vilket hon också sedan tre år tillbaka medicinerar för med Sobril. Det kan bland annat därför inte heller uteslutas att hon efter händelsen kan ha reagerat så starkt som är visat i målet, utan att händelseförloppet för den skull varit så som hon beskrivit.

När blev domare och nämndemän psykiatriexperter? Om man är chockad och upprörd efter att ha blivit utsatt för sex mot ens vilja - vilket rätten konstaterar att hon har - ska det då förklaras med att man tidigare mått dåligt?

Det finns helt klart inslag i den här domen som är mycket bekymmersamma. Jag har läst betydligt mer välskrivna domar än så. Därför hoppas jag att den överklagas så att målet åtminstone får en genomlysning till.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så du menar att en kvinna är personligt ansvarig för att manen inte kan hålla sitt kön i styr eller?

Så jag menar att man ser inte lika realistiskt på hur en situation utvecklas när man är berusad som nykter.

Och ens egen berusning är det bara en själv som är ansvarig för.

Och, om sedan skadan beror på en tokig karl eller att man slår på ändan i fyllan o villan det ändrar inte det faktumet att karlsloken är 100% ansvarig för sina handlingar liksom alla andra!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart skall en domare inte döma efter vad som står i media. Det innebär dock inte att han inte kan ha fel.
Jag hade den uppfattningen att han dömde i målet, men jag kan ju ha fel.

I vilket fall blir det intressant att se vad hovrätten säger om saken.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det fungerar bra som försvar, vi var båda fulla... och hon protesterade inte (var för full) så hur skulle jag kunna veta att hon inte ville?

Och var har du en källa på det påståendet..för 2;a gången:)

Och ändrades inte lagen för ett tag sedan, så att man längre kan våldföra sig på en medvetslös utan att riskera att fällas för våldtäkt?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så jag menar att man ser inte lika realistiskt på hur en situation utvecklas när man är berusad som nykter.

Och ens egen berusning är det bara en själv som är ansvarig för.

Och, om sedan skadan beror på en tokig karl eller att man slår på ändan i fyllan o villan det ändrar inte det faktumet att karlsloken är 100% ansvarig för sina handlingar liksom alla andra!

Nu handlar det om att bli våldtagen. Så länge man är nykter nog att säa nej ska det respekteras oavsett berusningsgrad och är man oförmögen att säga något så är det ingen signal att man är lovligt byte utan då ska man lämnas i fred. Ja det är korkat men folk har inte lov att våldta eller ofreda en sexuellt för att man beter sig korkat.

Gör man saker som man ångrar såsom ha sex frivilligt så handlar det inte om våldtäkt och då är man givetvis ansvarig för det.

En våldtäkt kan bara vara en persons ansvar, den som utför den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp