Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

golit funderar på vad Julian Assange är rädd för med tanke av denna bild av rättssystemet...??

Och igår var det en herre som tyckte synd om Assange...tänk, ska han sitta där i huset och vänta. Nä, släpp stackarn fri! Det är ju trots allt inte så hemskt det han är misstänkt för och tjejerna går nog att muta med lite skoshopping.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-for-sverige-att-avsluta-fallet-assange_8887418.svd

(jag vet iofs inte riktigt grejen med att svensk polis och åklagare inte kan förhöra honom på plats...)

men lite oavsett det, val har konsekvenser. Röstar man på gamla gubbar, så kommer det att sitta gamla gubbar som nämndemän. han som skriver golits inlägg tänker sig att unga kvinnor skulle ha lite svårare att ta till sig gärningsmannens historia.

Vi röstar ju inte fram nämndemännen. Och jag ser tyvärr alltför mycket av denna attityd runt om mig för att tro att det enbart handlar om nämndemännen, men visst skulle man önska att det blev en fällande dom där om inte förr.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och på tal om Assange så känns ju mönstret igen. Man "testar" och hoppas att motparten uppskattar det. Och då slutar man så är ingen fara skedd. Assange hade sex med tjejen när hon sov, och killen i tråden testade på alla möjliga sätt, men avbröt enligt honom själv de gången tjejen protesterade högt.
)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

landsbygdsbo, får man fråga hur stor erfarenhet du har av rättegångar?

Du skriver också att det handlar om det personliga ansvaret, men när folk inte tar sitt ansvar så är det också en fundamental del i det moderna, demokratiska samhället att personen ställs till svars och straffas av rättsväsendet. Den dag folket inte längre tror på att polis och domstolar sköter det är en farlig dag, det är den dagen då samhället börjar lösas upp.

Oavsett om vi har det fungerande rättssystemet vi har idag eller inget alls så är det individens eget-ansvar som utgör cementen i samhällsbygget.

Polis o rättsväsende måste naturligtvis ha folkets förtroende, utan detta tar själv justisen över.
Självklart ska samhället ha en funktion att skydda sina medborgare, att besluta om påföljder och att ta beslut i konfliktsituationer, dvs ett fungerande rättsväsen.
Rättegång?
Varit vittne ngr gånger.
Varit medhjälpare ngr gånger(hjälp målsägare)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Dagens bedrövelse:

Länk

Artikeln är ett par år gammal. Man undrar hur Lundapolisens utredningar av våldtäkt går till efter att ha läst den här intervjun.

– I några fall har kvinnan en pojkvän men har i berusat tillstånd gjort något med någon annan man. Sedan blir de byxis och gör en anmälan.

– Ofta står ord mot ord. Jag förstår att det måste kännas hemskt för kvinnan att inte bli trodd. Men det är också hemskt för en person att bli anklagad för något denne inte har gjort. Och ofta är mannen i ett underläge i den här typen av utredningar.

– Ta den 14-åriga flickan som gjort flera anmälningar. Hon är kontaktsökande och försätter sig i situationer där hon kan bli utnyttjad. Jag vill påstå att hon är en fara för sig själv.

– Vi nonchalerar inte någon anmälan. Men om vi ska driva en anmälan till åtal så måste vi tro att vi kan vinna målet. Annars ska vi inte göra det. Och titta på anmälningarna. Är du beredd att sätta någon i fängelse i två år på de grunderna?

– Det flesta utredningar har lagts ned av kvinnliga åklagare.

Undrar om det är bristfällig utredning som ligger bakom den friande domen i Lunds tingsrätt?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tvivlar iofs starkt på att det blir en friande dom även i hovrätten. Det vore alltför absurt. En domstol till kan inte göra samma olycksfall i arbetet, även om en gång var en för mycket.

Jag tror nog att det är risk för friande även i hovrätten.

I P1 igår morse intervjuades chefsrådmannen vid Lunds tingsrätt. Han dömde själv inte i målet men kommenterade domen.

Han sa att rätten ansåg att det fanns ett utrymme för att det KAN ha gått till som mannen beskrev det. Och därför måste den fria.

Och visst, det ska ju vara ställt utom allt rimligt tvivel osv. Men jag undrar ändå hur man någonsin ska kunna fälla någon för våldtäkt utan åsyna vittnen efter det här. Det måste ju nästan alltid kunna finnas ett utrymme för att det KAN ha gått till som den tilltalade säger. Det heter ju inte bortom allt tvivel utan bortom rimligt tvivel.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För min del, om allt som framkommer här är sant och killens version är sann så tycker jag ändå att han enligt sina egna ord begått våldtäkt. Det som är avgörande för mig är att han trodde att de hade ett underförstått samtycke om hård sex eller vad det var. I min värd kan man inte seriöst underförstått komma överens om att nej inte betyder nej, det måste man göra klart och tydligt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och här är en annan:

"Om tanken inte har slagit honom, att hon inte vill ha sex med honom, då har han inte heller haft något uppsåt att göra det som han gjort. Han ska då också frikännas.
Jamen finemang! FINEMANG! Då kan ju vilket jävla as som helst bara säga att tanken inte slagit honom att tjejen inte ville så kommer vem som helst undan med våldtäkt. Fint. Så jävla satans fint.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För min del, om allt som framkommer här är sant och killens version är sann så tycker jag ändå att han enligt sina egna ord begått våldtäkt.

Det har han enligt tingsrätten också. Objektivt sett var det en våldtäkt. Men det subjektiva rekvisitet var inte uppfyllt - dvs, han hade inte uppsåt att våldta henne.

Och här är en annan:


Jamen finemang! FINEMANG! Då kan ju vilket jävla as som helst bara säga att tanken inte slagit honom att tjejen inte ville så kommer vem som helst undan med våldtäkt. Fint. Så jävla satans fint.

Du har läst lagmannens inlägg på svt debatt alltså? Det är jäkligt märkligt. Han tar inte chansen att förklara domen utan deklarerar att han inte tänker vika sig för massmedialt tryck. Om han nu vill diskutera reaktionerna på domen borde han förklara hur han ser på dess samklang med det allmänna rättsmedvetandet istället, kan jag tycka.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Läste ett utdrag i DN bara, ska kanske läsa lagmannens hela inlägg men jag är inte säker. Det står mig liksom upp i halsen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Äh, vi får väl bara se till att ett avtal skrivs och behandlas innan sex kan förekomma mellan två människor. Lite trist och inte så spontant kanske men om inte folk kan respektera ett nej eller läsa av ett kroppsspråk är väl det det enda sättet.
Jag har själv varit utsatt, var både på kanelen och för feg för att protestera högljutt. Dock mötte jag mannen i fråga på en tjusig tillställning några veckor senare och jag kunde se på hans blick att han visste vad han hade utsatt mig för.
Hade jag anmält hade han gått fri det är jag 100% säker på.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är bara att beklaga, det är alltför många som råkar illa ut i onyktert tillstånd.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är bara att beklaga, det är alltför många som råkar illa ut i onyktert tillstånd.

Resonemanget håller inte

Många många många kvinnor är onyktra utan att bli våldtagna
Många många många kvinnor blir våldtagna utan att vara onyktra

Det som är gemensamt är att de blir våldtagna av män.....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Resonemanget håller inte

Många många många kvinnor är onyktra utan att bli våldtagna
Många många många kvinnor blir våldtagna utan att vara onyktra

Det som är gemensamt är att de blir våldtagna av män.....

Före eller i samband med våldtäkten träffas offer och gärningsman i fler- talet fall i .... De allra flesta av offren har druckit alkohol (minst 78 procent) och en del....ä! jag orkar inte, du får läsa själv
http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

KL

Undrar just hur samhället sett ut om det vanliga problemet var att kvinnor våldtog män. Hade männen då också fått höra, i varierande ordalag, att de är själv ansvariga för de drukit och/eller inte protesterat tydligt nog?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

KL

Undrar just hur samhället sett ut om det vanliga problemet var att kvinnor våldtog män. Hade männen då också fått höra, i varierande ordalag, att de är själv ansvariga för de drukit och/eller inte protesterat tydligt nog?

I alla fall från min sida, Jag ser ingen skillnad i varje individs egenansvar för sina handlingar.

En våldtäkt sker ju så gott som alltid i samband med våld, hot om våld eller rädsla för våld.
Till detta kommer då alkoholen som berusande faktor som sätter ner förmågan till rationella beslut och förmågan att bedöma situationer korrekt, samt sist men inte minst förmågan att klart kommunicera med varandra.

Om vi kunde få ner alkoholkonsumtionen hos riskgrupperna dvs ungdomar upp till 25 år skulle mycket vara vunnet i våldtäkts bekämpnings väg


Jag är ju betydligt äldre så jag kan få njuta min virre i fortsättningen ändå..
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det blir hemskt när folk kan våldta någon rent objektiv och hävda att de inte inser att det är en våldtäkt, det hade varit en annan sak om det faktiskt varit otydligt att tjejen inte vill rent objektivt.

Vad händer om någon hävdar att de lånade ett föremål från en affär men inte insåg att det var frågan om stöld?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det blir hemskt när folk kan våldta någon rent objektiv och hävda att de inte inser att det är en våldtäkt, det hade varit en annan sak om det faktiskt varit otydligt att tjejen inte vill rent objektivt.

Vad händer om någon hävdar att de lånade ett föremål från en affär men inte insåg att det var frågan om stöld?

Det blir ännu hemskare om vi frångår en normal rättsprocess och förfaller till pöbeljustis.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det blir hemskt när folk kan våldta någon rent objektiv och hävda att de inte inser att det är en våldtäkt, det hade varit en annan sak om det faktiskt varit otydligt att tjejen inte vill rent objektivt.

Vad händer om någon hävdar att de lånade ett föremål från en affär men inte insåg att det var frågan om stöld?

Det cirkulerar lite skämttexter på det temat bl a på facebook just nu. T ex ett brev till Beatrice Ask om att det väl måste vara okej om man tar grannens bil med tanke på att han log mot en utanför garaget. En tyst överenskommelse.:grin:

Kom på att jag egentligen kan formulera det jag själv tycker rätt kort: Om domstolen i efterhand kan slå fast att mannen tilltvingade sig sex med våld - hur kunde då mannen som själv var med inte förstå det?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det cirkulerar lite skämttexter på det temat bl a på facebook just nu. T ex ett brev till Beatrice Ask om att det väl måste vara okej om man tar grannens bil med tanke på att han log mot en utanför garaget. En tyst överenskommelse.:grin:

Kom på att jag egentligen kan formulera det jag själv tycker rätt kort: Om domstolen i efterhand kan slå fast att mannen tilltvingade sig sex med våld - hur kunde då mannen som själv var med inte förstå det?

som i det aktuella fallet, det råder tveksamheter om detta våld var en del i det man kommit överens om. Vore det så enkelt att det var 100% svart eller vitt så funnes det väl ingen anledning att överklaga till en högre instans.
Där enbart jurister ska döma efter lagtext o information.

Om han hävdar att det var ok från början, hon förnekar detta. Då står återigen ord mot ord. Finns det då annan information som talar för den ene eller andre parten kan denna information vara avgörande annars så faller väl åtalet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp