Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer
Och är den rätt återgiven så - ger jag upp! Jag orkar inte längre. Hur utsatta kan kvinnor få vara innan (rätts)samhället sätter ner foten?
Jag med. Har känt mig missmodig hela dagen. Det var länge sedan jag påverkades såhär mycket, men det är liksom nog nu. Är det inte läge att avskaffa våldtäktslagen om det ändå inte går att döma någon efter den? Det skulle kännas som lite mindre hyckleri...
Jag tvivlar iofs starkt på att det blir en friande dom även i hovrätten. Det vore alltför absurt. En domstol till kan inte göra samma olycksfall i arbetet, även om en gång var en för mycket.
F ö hörde jag idag att det håller på att anordnas en manifestation för att visa att nu är det nog.
Lagmannen säger något verkligt märkligt, under förutsättning att AB citerat honom rätt:
– Åklagaren har inte lyckats bevisa att han gjort sig skyldig till våldtäkt. Men då säger jag att vid sex tillfällen när hon ger besked att hon inte ville vara med då backar han ur. Hade inte det funnits tror jag att det hade gått en annan väg. Men vid sex tillfällen backar han ur saker som han märker att hon inte vill. Och det ger framförallt stöd för hans version, säger Ralf G Larsson.
Hur kan det stödja honom att han backar sex gånger? En lika rimlig tolkning av det backandet skulle i mina ögon vara att det borde fått honom att fundera över resten av det han gjorde med henne - eftersom de inte hade en överenskommelse om dominanssex. Lagmannens och domens resonemang stödjer sig på den uråldriga uppfattningen att mannen tar, kvinnan ger - och så länge han inte förstår hennes protester så är det bara att fortsätta.
Ber om ursäkt om jag missat att någon redan svarat på det här, har inte hunnit lusläsa allt. Det där syftar på att när mannen bl a försöker få ha oralsex och analsex så säger hon ifrån starkare. (Det är då hon säger att han håller för hennes näsa så att hon ska öppna munnen). Detta tolkar han tydligen som att det är helt okej att fortsätta med något annat, istället för att som du skriver, fundera över hela grejen han håller på med. Dagens lärdom: man ska passa sig för att inte säga nej på samma sätt hela tiden, för då kommer det att användas emot dig! En man förstår bara ett nej om det sägs på samma sätt varje gång, annars blir han förvirrad och tror att du nog egentligen menar JA!
Att han själv har sagt att hon sa ifrån på det där tydliga sättet första gången han försökte penetrera henne vaginalt, fick honom alltså inte heller att överväga om det verkligen var okej nästa gång eller efter att han tagit en testrunda via mun och anal, för hon sa ju sånt svagt nej då...
I sammanhanget bör också nämnas att hon själv i förhöret säger att hon upplevde att han verkade tycka om när hon protesterade och blev mer aggressiv då. Snacka om att sättas i en svår sits! Om du protesterar gör han dig mer illa - han troligtvis, har vi lärt oss, inte kommer att dömas för - men om du inte protesterar det starkaste du kan hela tiden så kommer även detta att användas emot dig så att du själv minskar chansen att han döms.
För mig hänger den här domen ihop med den andra du tar upp, där killen som laddade upp en sexfilm fick sänkt skadestånd "för sånt gör ju ungdomar nuförtiden". Det låter som domstolarna famlar i en värld de inte känner till, där ungdomar lägger upp sexfilmer och har dominanssex under trivsamma former och allt anses helt okej. Men hur det kan upphäva juridikens lagar förstår jag inte.
När det gäller filmen så dömdes killen visserligen, men fick skadeståndet sänkt kraftigt. Vilket är helt befängt i sig tycker jag, dock tolkar jag den domen som att det handlar om förtalet att
det framstår som att tjejen vill vara med på film lägga ut den på nätet. Nu vill jag visserligen verkligen inte det, och jag tror nog att det är rätt stor skamstämpel a la "WT" för sånt, men det är nog inte just att andra ska tro att jag vill lägga upp amatörporr med mig själv som är det jag blir mest kränkt över, utan det att någon annan sprider material på mig där jag visar upp mig i en intim situation som jag inte vill visa upp mig offentligt i. Sedan i somras är själva filmningen i den situationen brottslig, men jag vet fortfarande inte om själva spridningen är brottslig?