Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

När SvD refererar domen blir det tydligt att rätten ger mannen tolkningsföreträde när det gäller kvinnans uppträdande. Hennes nej var bara "tunna och lätta nej", hennes kropp sade något annat.

* = mannen uppgav att han känt "vissa spänningar" i kvinnans kropp som betydde att hon var "med på det", det är troligen det åklagaren menar med "kroppsspråk"
Man undrar ju lite om de här kvinnorna han haft sex med tidigare och som också sagt nej faktiskt var införstådda med att de hade dominanssex - om de blivit tillfrågade och kommit överens om stoppord osv, eller om han våldtog dem också.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Man undrar ju lite om de här kvinnorna han haft sex med tidigare och som också sagt nej faktiskt var införstådda med att de hade dominanssex - om de blivit tillfrågade och kommit överens om stoppord osv, eller om han våldtog dem också.

Det undrar man verkligen.

Lite i samma anda som man undrar hurdant sex alla de som säger att det är svårt för en man att veta om kvinnan är med på det eller inte, brukar ha.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, precis. Det där att han trodde att de hade en tyst överenskommelse om dominanssex är klart illavarslande.

Och igen: hur f*n ska någon enda kunna bli fälld för våldtäkt efter det här? Det är ju bara att hänvisa till att de trodde att de hade dominanssex.

Känns som om jurister och nämndemän kommer att skickas på kurser i teoretiskt bdsm de närmaste åren, det riskerar ju bli ett centralt begrepp i svenska rättssalar.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja jag vet inte hur ni andra har det, men där jag har utövat dominanslekar så har villkoren bestämts innan, när man inte är kåt, och då har även stoppord bestämts.

Jag skulle aldrig mitt i sex med någon helt plötsligt ha någon typ av dominanslekar. Sånt är ju viktigt att det blir rätt, man ska ha "hela huvudet" med sig när man bestämmer vad som är ok och inte.



Jag har funderat mkt på denna tråd faktiskt, och jag tror att om jag skulle bli våldtagen så skulle nog aldrig våldtäktsmannen kunna bli fälld. Detta eftersom det är vida känt bland mina vänner att jag gillar lite hårdare tag. Och det är ju självklart att en man då inte kan se att jag ens skulle kunna säga nej :meh:

Läskigt är det! Jag måste nog börja tänka mig för vart jag går ensam, eller hur jag umgås med mina manliga vänner...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tror inte det handlar bara om uppfostran just om sex. Vi pratade inte specifikt om sex och våldtäkter hemma men det känns självklart ändå. Det handlar nog om en allmän respekt för sina medmänniskor. Har man fattat det så kan man applicera det på sexområdet också.
Jag är inte så säker på att det alltid är så enkelt.

Hur menar du att den här bristande respekten för alla medmänniskor manifesterar sig?

Själv har jag mött människor som varit goda vänner men som när det kommer till sex visar en annan sida, som för mig inte riktigt passar ihop med den de är i övrigt. Jag tror visst att det finns de som är allmänt respektlösa och som våldtar, men jag tror också att det finns de som helt enkelt har en skev syn på just sex men som fungerar finfint i övriga sammanhang och inte har några problem att respektera exempelvis sina vänner.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Man har väl bara den typen av överenskommelser med en regelbunden partner. det är helt orimligt att inte prata om det först med en ny funnen eller återfunnen sängkamrat.

Undrar just vad man skulle säga om jag tog en dy pryl i en affär och hänvisade till en gest från säljaren om att jag utifrån den trodde att vi hade en överenskommelse att prylen var gratis.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det undrar man verkligen.

Lite i samma anda som man undrar hurdant sex alla de som säger att det är svårt för en man att veta om kvinnan är med på det eller inte, brukar ha.
Ja. Vissa har det väldigt svårt att kommunicera tydligen.

Ja, precis. Det där att han trodde att de hade en tyst överenskommelse om dominanssex är klart illavarslande.

Och igen: hur f*n ska någon enda kunna bli fälld för våldtäkt efter det här? Det är ju bara att hänvisa till att de trodde att de hade dominanssex.

Känns som om jurister och nämndemän kommer att skickas på kurser i teoretiskt bdsm de närmaste åren, det riskerar ju bli ett centralt begrepp i svenska rättssalar.
Det är omöjligt att fälla någon efter en sån här dom. Möjligtvis om våldtäkten avslutas med en filmad avrättning, för det sa hon väl inte ja till ens i hans fantasi?

Man borde skicka dem på kurs, de förstår inte vad de pratar om.

Ja jag vet inte hur ni andra har det, men där jag har utövat dominanslekar så har villkoren bestämts innan, när man inte är kåt, och då har även stoppord bestämts.

Jag skulle aldrig mitt i sex med någon helt plötsligt ha någon typ av dominanslekar. Sånt är ju viktigt att det blir rätt, man ska ha "hela huvudet" med sig när man bestämmer vad som är ok och inte.



Jag har funderat mkt på denna tråd faktiskt, och jag tror att om jag skulle bli våldtagen så skulle nog aldrig våldtäktsmannen kunna bli fälld. Detta eftersom det är vida känt bland mina vänner att jag gillar lite hårdare tag. Och det är ju självklart att en man då inte kan se att jag ens skulle kunna säga nej :meh:

Läskigt är det! Jag måste nog börja tänka mig för vart jag går ensam, eller hur jag umgås med mina manliga vänner...
Ja sånt bestäms ju innan. Man kan inte bara köra på mot ett nej för att i ens fantasi har man gjort en överenskommelse. Antingen finns det en överenskommelse eller så gör det inte det. Gör det inte det är nej = nej, alltid.

Jag är inte så säker på att jag skulle anmäla det om jag blev våldtagen i Sverige, mitt förtroende för rättsväsendet i dessa fall är nere på minus.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det framkom ju då att hon sagt nej, ett flertal gånger, samtidigt som hon handfast tagit tag i hans lem och fört den mot sitt kön ...Samt att mannen avbrutit flera gånger för att fråga om de skulle fortsätta.
Kan du citera din källa för det här?

Det här har jag inte läst nämligen, däremot att han backat vid sex tillfällen från vissa saker för att han förstått att hon verkligen inte ville göra dem.

Och att hon fört hans hand mot sitt underliv under förspelet/i tidigt skede.

Samt att anledningen till att han inte lyssnade på hennes nej som hon sa flera gånger under sexet var att de var svaga och tunna i jämförelse med när hon skrek och försökte trycka bort honom vid hans första försök att inleda sex, och han trodde de var en del av det dominanssex de aldrig kommit överens om att ha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag är inte så säker på att jag skulle anmäla det om jag blev våldtagen i Sverige, mitt förtroende för rättsväsendet i dessa fall är nere på minus.

Jag kan känna att jag skulle vara rädd för att anmäla oavsett var det är. OM jag anmälde skulle det vara i Sverige, och mest av "opinionsbildande" skäl, jag tycker att man SKA anmäla. Men jag är inte säker på att jag skulle klara det känslomässigt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Kan du citera din källa för det här?

Det här har jag inte läst nämligen, däremot att han backat vid sex tillfällen från vissa saker för att han förstått att hon verkligen inte ville göra dem.

Och att hon fört hans hand mot sitt underliv under förspelet/i tidigt skede.

Samt att anledningen till att han inte lyssnade på hennes nej som hon sa flera gånger under sexet var att de var svaga och tunna i jämförelse med när hon skrek och försökte trycka bort honom vid hans första försök att inleda sex, och han trodde de var en del av det dominanssex de aldrig kommit överens om att ha.
P1 igår morse då man intervjuade en jurist om fallet, han hade inte suttit med själv men läst fallet.Och han förklarade att orsaken till frikännandet var just detta att man inte kunde bevisa, varför man frikände.
Jag har själv inte läst domen, kan bara hoppas att hovrätten får ta upp målet och att då juristerna rätar på ev. frågetecken.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Samt att anledningen till att han inte lyssnade på hennes nej som hon sa flera gånger under sexet var att de var svaga och tunna i jämförelse med när hon skrek

Vill bara lägga till att oavsett vilket så väger ett nej naturligtvis tio gånger tyngre än ett ja, i det här sammanhanget. Skulle den jag hade sex med plötsligt säga nej så skulle jag självklart behöva dra öronen åt mig, till skillnad från om han sa ja.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag kan känna att jag skulle vara rädd för att anmäla oavsett var det är. OM jag anmälde skulle det vara i Sverige, och mest av "opinionsbildande" skäl, jag tycker att man SKA anmäla. Men jag är inte säker på att jag skulle klara det känslomässigt.
Ja, det är likadant för mig.

Men det är väl också så att ju grövre våldtäkt och ju högre antal gärningsmän osv desto större är sannolikheten att man anmäler, så hade jag legat blodig och slagen halvt medvetslös i någon gränd efter en stereotyp våldtäkt hade jag kanske inte tvekat alls att anmäla.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

P1 igår morse då man intervjuade en jurist om fallet, han hade inte suttit med själv men läst fallet.Och han förklarade att orsaken till frikännandet var just detta att man inte kunde bevisa, varför man frikände.
Jag har själv inte läst domen, kan bara hoppas att hovrätten får ta upp målet och att då juristerna rätar på ev. frågetecken.
Ok, har inte hört inslaget så kan inte uttala mig om det. Det är ett märkligt fall, det här att nej inte räknas för i mannens fantasi hade de dominanssex, jag hoppas också det går vidare till hovrätten.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Vill bara lägga till att oavsett vilket så väger ett nej naturligtvis tio gånger tyngre än ett ja, i det här sammanhanget. Skulle den jag hade sex med plötsligt säga nej så skulle jag självklart behöva dra öronen åt mig, till skillnad från om han sa ja.
Självklart. Ett nej är alltid ett nej, om man inte kommit överens om annat i förväg.

Det är ju hans värdering av nejet som oviktigt som är så konstig.

Tillägg: Om det är så att nejen blev svagare i takt med att hon insåg att han inte lyssnar utan tänker våldta henne så är ju det också en ganska vanlig och naturlig reaktion på våldtäkt. Det betyder ju inte att de nejen inte har betydelse, eller inte är på allvar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja. Det är lite det jag menar att jag inte orkar mer. Vissa saker tar mig hårdare än andra, den här domen var en av dem. Jag orkar inte!
Jag känner precis likadant. Jag står inte ut längre. Allt är så fel. Det spelar liksom ingen roll att inte alla individer är så här - våra samhällen är så här. Och jag står inte ut med det. Och det finns ingenstans att fly ifrån det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag känner precis likadant. Jag står inte ut längre. Allt är så fel. Det spelar liksom ingen roll att inte alla individer är så här - våra samhällen är så här. Och jag står inte ut med det. Och det finns ingenstans att fly ifrån det.
Eller hur, det finns överallt omkring oss och det är outhärdligt.

Ibland tänker jag att det enda sättet att bli av med det är att jordens befolkning går under och allt börjar om på nytt. En nystart. För som du säger; allt är så fel.

Det är fruktansvärt lätt att bli uppgiven och bedrövad, eller hatisk om man är lagd åt det hållet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

landsbygdsbo, får man fråga hur stor erfarenhet du har av rättegångar?

Du skriver också att det handlar om det personliga ansvaret, men när folk inte tar sitt ansvar så är det också en fundamental del i det moderna, demokratiska samhället att personen ställs till svars och straffas av rättsväsendet. Den dag folket inte längre tror på att polis och domstolar sköter det är en farlig dag, det är den dagen då samhället börjar lösas upp.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och är den rätt återgiven så - ger jag upp! Jag orkar inte längre. Hur utsatta kan kvinnor få vara innan (rätts)samhället sätter ner foten?

Jag med. Har känt mig missmodig hela dagen. Det var länge sedan jag påverkades såhär mycket, men det är liksom nog nu. Är det inte läge att avskaffa våldtäktslagen om det ändå inte går att döma någon efter den? Det skulle kännas som lite mindre hyckleri...

Jag tvivlar iofs starkt på att det blir en friande dom även i hovrätten. Det vore alltför absurt. En domstol till kan inte göra samma olycksfall i arbetet, även om en gång var en för mycket.

F ö hörde jag idag att det håller på att anordnas en manifestation för att visa att nu är det nog.

Lagmannen säger något verkligt märkligt, under förutsättning att AB citerat honom rätt:

– Åklagaren har inte lyckats bevisa att han gjort sig skyldig till våldtäkt. Men då säger jag att vid sex tillfällen när hon ger besked att hon inte ville vara med då backar han ur. Hade inte det funnits tror jag att det hade gått en annan väg. Men vid sex tillfällen backar han ur saker som han märker att hon inte vill. Och det ger framförallt stöd för hans version, säger Ralf G Larsson.

Hur kan det stödja honom att han backar sex gånger? En lika rimlig tolkning av det backandet skulle i mina ögon vara att det borde fått honom att fundera över resten av det han gjorde med henne - eftersom de inte hade en överenskommelse om dominanssex. Lagmannens och domens resonemang stödjer sig på den uråldriga uppfattningen att mannen tar, kvinnan ger - och så länge han inte förstår hennes protester så är det bara att fortsätta.

Ber om ursäkt om jag missat att någon redan svarat på det här, har inte hunnit lusläsa allt. Det där syftar på att när mannen bl a försöker få ha oralsex och analsex så säger hon ifrån starkare. (Det är då hon säger att han håller för hennes näsa så att hon ska öppna munnen). Detta tolkar han tydligen som att det är helt okej att fortsätta med något annat, istället för att som du skriver, fundera över hela grejen han håller på med. Dagens lärdom: man ska passa sig för att inte säga nej på samma sätt hela tiden, för då kommer det att användas emot dig! En man förstår bara ett nej om det sägs på samma sätt varje gång, annars blir han förvirrad och tror att du nog egentligen menar JA! :idea:

Att han själv har sagt att hon sa ifrån på det där tydliga sättet första gången han försökte penetrera henne vaginalt, fick honom alltså inte heller att överväga om det verkligen var okej nästa gång eller efter att han tagit en testrunda via mun och anal, för hon sa ju sånt svagt nej då...:banghead:

I sammanhanget bör också nämnas att hon själv i förhöret säger att hon upplevde att han verkade tycka om när hon protesterade och blev mer aggressiv då. Snacka om att sättas i en svår sits! Om du protesterar gör han dig mer illa - han troligtvis, har vi lärt oss, inte kommer att dömas för - men om du inte protesterar det starkaste du kan hela tiden så kommer även detta att användas emot dig så att du själv minskar chansen att han döms. :wtf:

För mig hänger den här domen ihop med den andra du tar upp, där killen som laddade upp en sexfilm fick sänkt skadestånd "för sånt gör ju ungdomar nuförtiden". Det låter som domstolarna famlar i en värld de inte känner till, där ungdomar lägger upp sexfilmer och har dominanssex under trivsamma former och allt anses helt okej. Men hur det kan upphäva juridikens lagar förstår jag inte.

När det gäller filmen så dömdes killen visserligen, men fick skadeståndet sänkt kraftigt. Vilket är helt befängt i sig tycker jag, dock tolkar jag den domen som att det handlar om förtalet att det framstår som att tjejen vill vara med på film lägga ut den på nätet. Nu vill jag visserligen verkligen inte det, och jag tror nog att det är rätt stor skamstämpel a la "WT" för sånt, men det är nog inte just att andra ska tro att jag vill lägga upp amatörporr med mig själv som är det jag blir mest kränkt över, utan det att någon annan sprider material på mig där jag visar upp mig i en intim situation som jag inte vill visa upp mig offentligt i. Sedan i somras är själva filmningen i den situationen brottslig, men jag vet fortfarande inte om själva spridningen är brottslig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp