Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det gäller att ha varit go och gla innan man blev våldtagen alltså, om man vill att domstolen ska tro på ens reaktioner efteråt.
Ja herregud...

halvt kl

Det spelar ju egentligen ingen roll vad lagen säger om resonemanget i domstolen saknar all verklighetsförankring. Om män betraktas som befriade från allt ansvar pga sin påstådda dumhet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I andra brott döms den tilltalade till vård istället för fängelse om hen inte anses ha begripit vad hen gjort. Men inte när det gäller våldtäkt, verkar det som:(

(Och jag VILL verkligen inte ha vulgäruppfattningar när det gäller domstolars dömande men den här domen frestar på mig, helt klart)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Risken, som jag ser det, med såna här domar är att folk förr eller senare kommer att ta lagen i egna händer. När det är viktigare att skydda gärningsmännen än att skipa rättvisa (i folks ögon) finns alltid risken att missnöjda offer och/eller deras vänner gör det som rätten inte kunde enligt deras synsätt.
Äsch man behöver inte ta lagen i egna händer, man bestämmer träff och bjuder över några vänner för att ha sex med gärningsmannen "som exet gillade det".

Sådant är ju inte brottsligt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det ruttna är att ansvaret läggs på offret att undvika situationer där hen kan bli våldtagen, inte att ställa helt rimliga krav på de som faktiskt våldtar.

Där tycker jag att en omvänd syn vore rimlig. Inte "är det ställt utom allt rimligt tvivel att mannen fattade att hon inte ville" till "sa hon att hon ville". I det läget kan man inte säga att man inte fattade att ett nej faktiskt var ett nej. Om hon säger "jag vill inte" eller "sluta" så är det väl ganska tydligt att hon inte gett sitt samtycke?

Tycker du att en man som bevisligen haft samlag med någon ska bli dömd för våldtäckt om han uppfattade som att kvinnan ville men hon efteråt hävdar att så var inte fallet?

Det är så gott som alltid ord mot ord här.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I andra brott döms den tilltalade till vård istället för fängelse om hen inte anses ha begripit vad hen gjort. Men inte när det gäller våldtäkt, verkar det som:(

(Och jag VILL verkligen inte ha vulgäruppfattningar när det gäller domstolars dömande men den här domen frestar på mig, helt klart)

Men bra om det anses bevisat att det är ett brott. Jag kan tänka mig att våldtäkts män även de kan dömas till vård.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

I andra brott döms den tilltalade till vård istället för fängelse om hen inte anses ha begripit vad hen gjort. Men inte när det gäller våldtäkt, verkar det som:(

(Och jag VILL verkligen inte ha vulgäruppfattningar när det gäller domstolars dömande men den här domen frestar på mig, helt klart)
Att hen döms till vård är väldigt rimligt, om hen kan anses vara en våldtäktsman i alla aspekter utom just bristen på insikt om vad hen gjort.

Nej domstolar gör så gott de kan, men det betyder ju heller inte att det alltid är gott nog. Och visst undrar man om det finns något sätt att städa upp det hela, att få in något i lagen som domstolar kan luta sig på. Kanske just något om vård, om gärningsmannen inte förstår att hen våldtagit men borde ha gjort det.

För som det tolkas i de här fallen kan vi ju inte ha det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, frågan är om inte utvecklingen gått bakåt sedan HD skärpte beviskraven vid våldtäkt. Det verkar som om stödbevisning slår ut precis alla andra faktorer.

I det här fallet såg jag något som kan ha inneburit att kvinnan inte hade läkarintyg på skador. Det brukar ju vara bra stödbevisning. Men det kanske inte hade hjälpt här, domstolen ansåg ju att hon objektivt sett blivit våldtagen men att gärningsmannen inte förstod. När domstolen resonerar på det viset kan säkert skador även de hänföras till "dominanssex".

Den stödbevisning som fanns var tydligen t ex den som träffat henne, hysteriskt gråtande ute på gatan, när hon just tagit sig därifrån. Och den polis som tog emot anmälan som uppgav att hon grät så att hon inte var kontaktbar. Men tydligen räckte inte det, det var viktigare att mannen trodde att de hade dominanssex.

Sånt får en att må illa, man kan inte göra så mycket när ord står mot ord, men när man bedömer det som en våldtäkt så ska folk bli dömda för det. Nu måste man läsa betydligt mer av domen för att ha en rättvis åsikt dock.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Tingsrätten slår fast att det objektivt sett ÄR en våldtäkt. Det är uppsåtet det stupar på.

Foinix: ja, jag undrar lite om det här är tecken på att domstolarna famlar lite i blindo efter att HD skärpt beviskraven och på det viset vill tvinga fram tydligare riktlinjer. Vad gäller den här domen får man hoppas att den överklagas så att i alla fall hovrätten får gå igenom det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det låter helt befängt, utifrån det du säger så borde det inte få gå till så, med viss reservation då, jag inte sett domen. Ibland undrar man vad folk håller på med.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Tingsrätten slår fast att det objektivt sett ÄR en våldtäkt. Det är uppsåtet det stupar på.

Foinix: ja, jag undrar lite om det här är tecken på att domstolarna famlar lite i blindo efter att HD skärpt beviskraven och på det viset vill tvinga fram tydligare riktlinjer. Vad gäller den här domen får man hoppas att den överklagas så att i alla fall hovrätten får gå igenom det.
Det får man verkligen hoppas, det verkar onekligen som att de famlar i blindo.

Jag tror inte lagtext och riktlinjer är garantier för att undvika verklighetsfrånvända resonemang (som exempel skärpningen av lagen, "särskilt utsatt situation" är trots allt fortfarande en tolkningsfråga även om den öppnar upp möjligheten för en vidare syn på vad som är våldtäkt), men det borde ju ha viss effekt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Håller medmen som folk skrivit är det ändå grundsynen på våldtäkt som i mina ögon är det värsta problemet. Man ska kunna gå näck i en utmanande miljö och ändå få ett nej accepterad och inte bli ifrågasatt för att ha försatt si i en sårbar situation.

Det känns lite som jämför bristen på hjälm eller flytväst med bristen på att klä sig anständigt och stanna hemma
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart är det ord mot ord. Men det svåra blir när kvinnan sagt nej och mannen hävdar att att han inte uppfattade det.

Många situationer kan det ju vara så att kvinnan inte varit jättetydlig med att hon inte ville. Kanske säger hon nej först, men efter tjat och påtryckningar går det vidare. Kanske fortsätter hon att säga nej, eller ber mannen sluta. I de lägena kan det i mitt tycke faktiskt vara bättre att inte lägga fokus på huruvida hon var tydlig med sitt nej eller inte utan om han faktiskt tydligt uppfattade att hon var med på det.

Det finns en stor gråzon för vad som är våldtäkt, vad som är sexuellt utnyttjande och vad som bara är en situation som man ångrar dagen efter. Självklart ska ingen fällas för våldtäkt om kvinnan varit med på det men sedan ångrar sig.

Jag tycker det är rimligt att ställa frågan "hur kommer det sig att du uppfattade att hon var med på det?".

Som TomasN skriver, om det faktiskt är så att mannen borde ha förstått att kvinnan inte vill så räcker det. Män är inte korkade varelser som drivs av sin sexlust och därför tappar all sans och vett när de blir kåta. Jag fattar inte hur så många debattörer (ofta manliga) argumenterar utifrån det perspektivet. Snacka om att se ner på sitt eget kön!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Egentligen borde man göra någon kampanj eller demonstration eller liknande med syfte att försöka ändra detta.
Det är helt sjukt att så många går fria. Om de nu dessutom kan hävda att de inte förstod alls att hon inte ville så är det ju extremt farligt. Hur kan någon någonsin bli dömd för våldtäkt då? Bortsett om det finns bevisning och gärningsmannen erkänner att denne medvetet våldtog tjejen i fråga. Men hur ofta händer det??
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag fattar inte hur så många debattörer (ofta manliga) argumenterar utifrån det perspektivet. Snacka om att se ner på sitt eget kön!

Jag är argare än du. Jag tänker "genom sig själv känner man andra" när män lägger ut texten om hur svårt det är att veta om kvinnan vill eller inte.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är inte sjukt att folk frias om de nekar till våldtäkt och bevisning saknas. Även om det bara är en på 100 som talar sanning så ska folk inte dömas. Det som är sjukt är när folk frias trots bevisning och att många kvinnor behandlas felaktigt vid anmälan.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag är argare än du. Jag tänker "genom sig själv känner man andra" när män lägger ut texten om hur svårt det är att veta om kvinnan vill eller inte.

Det får män att framstå som mindre begåvade. Hur svårt kan det vara, vet man inte så lägg ner.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag är argare än du. Jag tänker "genom sig själv känner man andra" när män lägger ut texten om hur svårt det är att veta om kvinnan vill eller inte.

Jag är så arg att jag knappt vet var jag ska ta vägen när jag börjar prata om det här. Som tur var har jag en man som är lika engagerad som jag och aktivt jobbar med jämställdhet i samhället. Han och de andra engagerade män jag känner får mig att känna lite hopp om världen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag är argare än du. Jag tänker "genom sig själv känner man andra" när män lägger ut texten om hur svårt det är att veta om kvinnan vill eller inte.
Jag tänker också så.

Jag tror att många våldtäktsmän och män som begår övergrepp lever i förnekelse över vad de faktiskt gör, det de sysslar med och "våldtäkt" är olika saker enligt dem av den enkla anledningen att "våldtäktsman" inte passar in i deras självbild.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är den bilden som gör att mycket av det som är våldtäkt/övergrepp inte ses som det i omgivningens ögon, så som nämnts tidigare i tråden.

En våldtäktsman är ju en okänd läskig gubbe som sliter in kvinnor i en buske i parken och våldtar dem. Inte är det den populära killen i skolan, eller den snygga mannen med bra jobb och fina kläder...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp