Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Intressant uttryckt.

Är det inte bättre att bekämpa de individer som utsätter andra för övergrepp?

Nej, bäst vore självklart om de som upplever att de utsatts för övergrepp kunde bli lite mer övergreppstoleranta, så att säga, så att de slipper uppleva det obehag ett upplevt övergrepp kan ge.

Det förstår ju vem som helst.

Varför samma resonemang inte tillämpas på tex de butiksbiträden som upplever att de har blivit utsatta för rån, återstår dock att reda ut.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är intressant,för när man vill lyfta fram den här frågan. Peka på hur allvarlig den är så använder man sig gärna och ofta av BRÅ;s statistik.
Men när jag använder mig av samma BRÅ, ja då är det svammel.
Rätt betecknande egentligen.

Jag har inte någon gång sagt att "kvinnor är minsan lösaktiga"
Vad jag har sagt är att alla, män som kvinnor har ett ansvar för sina val och sina handlingar.

Ingen här tror väl på allvar att vi kan, på kort sikt ändra människors beteende i samband med sexuella möten.

På lång, mycket lång sikt kan vi ändra människors värderingar o inställningar till sexuella interaktioner.

När man sedan , som jag gjort tittat på gemensamma faktorer i majoriteten av de anmälningar som inte kommer längre än till en anmälan, så är det frapperande ofta unga kvinnor som lämnar in dessa anmälningar och i förbluffande hög grad har en eller flera parter figurerande i anmälan varit berusade.
Så långt kan nog de flesta instämma.

Jag, personligen kommer då fram till att det snabbaste sättet att minska antalet anmälningar är just att minska mängden berusade anmälare.Dvs antalet kvinnor som varit berusade vid var givet tillfälle, för då minskar förmodligen orsaken till många anmälningar eftersom övergreppen då inte kommit till stånd.
Så om du lämnar svamlet där hän och istället kommer med en klar, egen bedömning, baserad på de FAKTA som ligger på bordet.
Hur vill du snabbast o enklast få ner antalet anmälningar.

PS. Det ståt naturligtvis den applåderande publiken fritt att även de komma med förslag


Du pratar om att man ser risker bättre när man är nykter och på så sätt kan undvika att bli våldtagen. Ge gärna ett exempel på hur du menar.

Individens ansvar och val samt vikten att få ner antalet anmälningar. Hur kan mina val påverka menar du? Inte umgås med ytligt bekanta män, oavsett om jag är nykter eller berusad. Förutsätta att alla män är potentiella våldtäktsmän tycks ju vara det mest effektiva, tycker dock att det känns lite trist.

Sen är det väl inte antalet anmälningar man vill få ner, utan antalet våldtäkter. Insinuerar du att onyktra offer bara upplever sig våldtagna och inte egentligen är det?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nej, bäst vore självklart om de som upplever att de utsatts för övergrepp kunde bli lite mer övergreppstoleranta, så att säga, så att de slipper uppleva det obehag ett upplevt övergrepp kan ge.

Det förstår ju vem som helst.

Varför samma resonemang inte tillämpas på tex de butiksbiträden som upplever att de har blivit utsatta för rån, återstår dock att reda ut.

Och sedan ska de göra en analys, tillhör de då gruppenm yngre kvinnor och har drukit alkohol så beror sexövergrppet på det och inte på att killen inte kunde hålla tassarna borta.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Och sedan ska de göra en analys, tillhör de då gruppenm yngre kvinnor och har drukit alkohol så beror sexövergrppet på det och inte på att killen inte kunde hålla tassarna borta.

Inte sexövergreppet, upplevelsen av att ha utsatts för övergrepp, kära du. Risken för sådana överdrivna känslor och upplevelser, ökar helt enkelt när en kvinna dricker.

Är det inte jättekonstigt att män så sällan upplever att de blivit utsatta för övergrepp när de har varit berusade? (Eller är de bara kloka nog att efter analys, inte springa till polisen med sina upplevelser?)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag ber ödmjukast om ursäkt, givetvis är det uplevelsen av att ha blivit utsatt jag menade. Och har manen i fråga en annan upplevese såsom en underförstådd överenskommelse om att det rör sig om BDSM så är de det helt okej. Den objektiva uppfattningen är irrelevant i sammanhanget.

Jag tror jag ska gå ut och uppleva en trevlig gratislunch nu, rent objektivt finns det säkert ingen skylt att de bjuder på lunch men min upplevelse är att det är gratis.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag kan tillägga att jag har tre nära vänner som har blivit våldtagna, en blev till och med gravid på kuppen. Bara en fick ett skadestånd utbetalat, killen slapp fängelse. Han var fyrtio hon sjutton... Det är så bedrövligt att man vill gråta.
:arghh:

Vilka fruktansvärda erfarenheter du har - både själv och i din omgivning!

Det var det som du beskriver i ditt senare inlägg som jag menade, men det blev inte så tydligt uttryckt.

Ja, vi tänker nog ungefär lika.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men alkohol förändrar väl ändå inte folks grundvärderingar? Jag börjar inte kladda på en snygg man när jag är på röken. Inte börjar jag slåss eller försöka våldföra mig på någon heller. Det finns inte i min värld att man gör så nämligen och det borde det inte göra i männens värld heller.
Jag tror att det är grundsynen på män och kvinnor som måste ändras.

För det första, vi människor har en tunn fernissa av civilisation och civiliserat beteende. Händelser i ex. Balkan har visat att den fernissan lätt skalas bort.
Alkohol löser upp denna fernissa. Människor gör saker i berusat tillstånd man annars aldrig skulle ha gjort. Majoriteten av oss skulle dock inte skada andra människor ens i berusat tillstånd. Men fernissan är tyvärr inte lika tjock hos alla.
Och det syns inte utanpå vilka som har en tunn fernissa.

Att grundsynen på hur människor beter sig mot varandra behöver en översyn står väl klart för alla, men innan den förändringen är genomförd så finns det tre små ord som gäller i de flesta lägen: -Tänk efter före!

Även om jag har rätt i sak kan resultatet ändå vara det att jag blir den lidande parten.

Så tänk efter före är en bra devis...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Intressant uttryckt.

Är det inte bättre att bekämpa de individer som utsätter andra för övergrepp?

Det görs redan idag. Samhället ser allvarligt på den här typen av övergrepp.
Problemet är istället bevisfrågan.
Samhället, genom åklagaren måste kunna bevisa att ett övergrepp begåtts och bevisa vem som har gjort vad för att kunna lagföra.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du pratar om att man ser risker bättre när man är nykter och på så sätt kan undvika att bli våldtagen. Ge gärna ett exempel på hur du menar.
http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Full-effekt/
Individens ansvar och val samt vikten att få ner antalet anmälningar. Hur kan mina val påverka menar du? Inte umgås med ytligt bekanta män, oavsett om jag är nykter eller berusad. Förutsätta att alla män är potentiella våldtäktsmän tycks ju vara det mest effektiva, tycker dock att det känns lite trist.
Det är en väg, när jag kör motorcykel ser jag på bilister som intelligensbefriade körkortslösa apor kapabla till vad som helst, och agerar därefter.
Sen är det väl inte antalet anmälningar man vill få ner, utan antalet våldtäkter. Insinuerar du att onyktra offer bara upplever sig våldtagna och inte egentligen är det?

Jag insinuerar ingenting. Konstaterar bara att majoriteten av de anmälningar som inte drivs vidare, där handlar det om unga kvinnor som anmäler och alkohol är inblandad! Om de har eller inte har blivit utsatta för ett övergrepp, det avgör de väl själva, hur de själva känner o tolkar situationen. Men en åklagare måste ju enligt lag ha på fötterna för att driva ett åtal.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Du vill verkligen göra om tråden om hur våldtäkter bedöms till en propaganda mot alkohol...
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja det är helt sjukt när man tänker på det. Jag tror att det är väldigt vanligt dessvärre. Många som öppnar sig för mig när jag berättar vad jag har råkat ut för. Men jag har inte berättat det för mina brorsor, min pappa eller min mamma det klarar jag fortfarande inte. Inte för att jag skäms utan för att de skulle bli så ledsna att de inte kunde göra någonting.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Gör samhället verkligen det? Du tycker inte att det sopas lite under mattan? Kvinnovåld, våld mot barn samt våldtäkter och sexuella övergrepp är väl inte de brott som straffas högst precis?
Är det inte så att kvinnorna och barnen är de som får byta identitet och flytta till annan ort medan mannen ofta kan fortsätta leva som vanligt?
Kan det inte ha lite att göra med att mannen fortfarande räknas som det starkaste könet i vårt samhälle, att jämställdheten inte riktigt har nått hela vägen?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nej snarare att du inte tycks kunna undvika att skriva om alkohol och unga kvinnor i vart och vartannat inlägg.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Gör samhället verkligen det? Du tycker inte att det sopas lite under mattan? Kvinnovåld, våld mot barn samt våldtäkter och sexuella övergrepp är väl inte de brott som straffas högst precis?
Är det inte så att kvinnorna och barnen är de som får byta identitet och flytta till annan ort medan mannen ofta kan fortsätta leva som vanligt?
Kan det inte ha lite att göra med att mannen fortfarande räknas som det starkaste könet i vårt samhälle, att jämställdheten inte riktigt har nått hela vägen?

Våldtäkter ligger på den övre skalan i straffsatsen.
Problemet ligger istället på bevisfrågan.
Vad man borde göra när det gäller våld mot kvinnor i o efter trasiga förhållanden är bla att man kraftigt skärper uppföljning o straffsatser.

Ex, om en man kör tio mil för att misshandla sitt ex så är det i mina ögon ett planerat brott o ska behandlas därefter.

Problemet med att den som blir utsatt för våldet ofta drar det kortaste stået är inte lätt att lösa. Hur man ska göra det vet jag inte.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nej snarare att du inte tycks kunna undvika att skriva om alkohol och unga kvinnor i vart och vartannat inlägg.

Och du lyckas inte ta upp ett enda inlägg utan att koka ihop ngt om att jag skulle skuldbelägga kvinnor.
Så vi är väl lika goda kålsupare då?

Skillnaden är väl att jag med källhänvisning kan bevisa mina påståenden, vad du kommer med är ju bara dina egna funderingar:D
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

När man sedan , som jag gjort tittat på gemensamma faktorer i majoriteten av de anmälningar som inte kommer längre än till en anmälan, så är det frapperande ofta unga kvinnor som lämnar in dessa anmälningar och i förbluffande hög grad har en eller flera parter figurerande i anmälan varit berusade.
Så långt kan nog de flesta instämma.

Jag, personligen kommer då fram till att det snabbaste sättet att minska antalet anmälningar är just att minska mängden berusade anmälare.
Dvs antalet kvinnor som varit berusade vid var givet tillfälle, för då minskar förmodligen orsaken till många anmälningar eftersom övergreppen då inte kommit till stånd.

Så du menar att om dessa kvinnor varit nyktra istället för berusade så hade de aldrig blivit våldtagna? Så om man är nykter kan man inte bli våldtagen?
Jag vet att människor tar mer risker när de druckit alkohol, det är väl en av effekterna med alkohol men jag tycker du tar det för långt. Även om man blir mer riskbenägen tycker jag ens värderingar och sunda förnutft finns kvar.

Dessutom så undrar jag när människor pratar om att kvinnor inte ska ta risker för att undvika våldtäkt. Vad innebär det? Ska man undvika män? Det syns ju inte utanpå om det är en potentiell våldtäktsman. Ska man då inte kunna lita på någon man?
Tex jag som dejtar via nätet. första gångerna när man träffas har vi setts ute bland folk men efter ett par gånger är det väl naturligt att man ses hemma hos någon tex ser på film eller äter middag. Är det dumt då enligt detta prat om att undvika risker?

Jag ställer frågorna då jag är nyfiken- hur ska man bete sig för att undvika risker... Om man ska börja misstro alla män- vilket samhälle leder det till?
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Problemet med alkohol, unga kvinnor, fest, efterfest, åka hem från krogen etc är att det hela hänger ihop, det är i samma miljöer som man dricker alkohol som man träffar killar och letar efter partner. Ska ungdomar sluta roa sig tillsammans med andra könet, ska vi leva åtskilda eller behöver attityden till kvinnor, sex och våldtäkt förändras?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så du menar att om dessa kvinnor varit nyktra istället för berusade så hade de aldrig blivit våldtagna? Så om man är nykter kan man inte bli våldtagen?
Nej det menar jag inte. Vad jag menar är vad varje förnuftig människa känner till, att alkohol försämrar omdömet och med ett försämrat omdöme ökar risken för att råka illa ut.
Jag vet att människor tar mer risker när de druckit alkohol, det är väl en av effekterna med alkohol men jag tycker du tar det för långt. Även om man blir mer riskbenägen tycker jag ens värderingar och sunda förnuft finns kvar.
Polis och myndigheter håller inte med dig, varför skulle vi annars ha promillegränser för att köra bil?
Dessutom så undrar jag när människor pratar om att kvinnor inte ska ta risker för att undvika våldtäkt. Vad innebär det? Ska man undvika män? Det syns ju inte utanpå om det är en potentiell våldtäktsman. Ska man då inte kunna lita på någon man?
Om du träffar en människa i nyktert tillstånd har du bättre möjligheter att göra de val du gör baserade på ditt fulla förnuft och dina erfarenheter, är du berusad begränsar du dessa möjligheter.
Tex jag som dejtar via nätet. första gångerna när man träffas har vi setts ute bland folk men efter ett par gånger är det väl naturligt att man ses hemma hos någon tex ser på film eller äter middag. Är det dumt då enligt detta prat om att undvika risker?
Det är något som du och endast du kan avgöra. Och dit val har större möjligheter att vara det rätta om du är nykter när du gör ditt val.

Jag ställer frågorna då jag är nyfiken- hur ska man bete sig för att undvika risker... Om man ska börja misstro alla män- vilket samhälle leder det till?

Jag misstror inte alla människor, utom när det krävs.
Kör jag bil misstror jag mina medtrafikanter, känner jag inte personen i fråga, ja då.. och om jag träffar ngn på en fest i berusat tillstånd så tar jag det för vad det är och lägger inte mitt liv i dennes händer....
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Problemet med alkohol, unga kvinnor, fest, efterfest, åka hem från krogen etc är att det hela hänger ihop, det är i samma miljöer som man dricker alkohol som man träffar killar och letar efter partner. Ska ungdomar sluta roa sig tillsammans med andra könet, ska vi leva åtskilda eller behöver attityden till kvinnor, sex och våldtäkt förändras?

Vem har sagt att det är enkelt.

Men statistik talar för sig självt.

Problemet är ju att den polityr vi människor har av respekt o hänsyn löses upp av alkohol. Hos vissa försvinner den helt. Koppla sedan ihop detta med sexualitet o ungdom så har du en explosiv blandning, stämplat hög risk!

Och att jag anser att man ska vara medveten om detta faktum och göra de val som krävs med detta i baktanke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp