Väldigt orolig

Bison

Trådstartare
Igår såg jag att vår stora hund haltade lite bak när han travade. Pga av vädret den senaste tiden har vi tagit det rätt lugnt med motion o träning.
I söndags var han hos hundvakt o sprang o busade en massa i deras trädgård.
Jag hoppas att han bara har överansträngt sig.
Är han inte bättre idag ska vi ringa djursjukhuset o boka en tid åt honom.

Jag är bara så orolig o ledsen över det här. Han är inte ens två år.
Mellan två o tio månader har han inte haft det så bra, dåligt foder o för lite. Han var väldigt mager o omusklad när uppfödaren tog tillbaka honom. Tänk om den dåliga uppväxten förstört honom?
Vi har varit jättenoga med foder o motion. Ökat på sakta, låtit honom gå lös i skog o mark. Nu är han jättefin i hullet o jämnt musklad.
Röntgen är inte gjord, är planerad till januari.
Om det är höfterna, finns det ngt att göra? Är det försent när de redan börjat halta?
Han är ju så ung o glad :-(

Sv: Väldigt orolig

Om det är höfterna, så finns det ju sätt att försöka komma till bukt med det i alla fall.
Visst, du ska absolut kolla upp det, men försök att inte ta ut alltför mycket olycka i förskott. Det kan ju vara nåt lindrigt som går över på ett par dagar.

Så säger min man oxå. Men jag har haft så mycket olycka o sorg i mitt liv att jag alltid tror det värsta.
Jag hoppas verkligen att det inte är ngt allvarligt

Min spontana tanke är att han säkert fått en vanlig sträckning.
Många släpper ut sina hundar i trädgården för att låta dem leka helt utan att ha värmt upp dem innan osv. Har man dessutom en ung hund blir skaderisken stor då och nu när det (iaf på de flesta ställen i landet) är halt ute eller jobbigare att röra på sig pga snön borde den risken öka ännu mer.

Oj, för sent är det nog verkligen inte :)

Som andra redan har skrivit kan det vara en sträckning, en vrickning eller att han har fått en smäll (blåmärke). Det kan så klart också vara höften, ett ledband i knät eller liknande. Det bästa är nog att veterinären får titta på det.

Jag växte upp med en jakthund som hade HD motsvarande grad D i dag, hon jagade aktivt fram till 14 års ålder. Min nuvarande hund har en felställning i bakbenen som har gjort att han utvecklade artros vid 5-6 års ålder redan och då la vi spårselen på hyllan (till hans stora sorg). Han mår dock bara bra och är en pigg och glad sällskapshund fortfarande (7,5 år nu) :)

Haltar han hela tiden i trav? Eller bara ibland? Min haltar rejält när han blivit för kall om trampdynorna. Kanske är nått sånt?

Jag hade nog röntgat höfterna lite tidigare. Innan du får besked så försök att inte ta ut något i förskott, men det är ju enkelt att säga.

Han är sämre idag. Ovillig att röra sig, stel o haltar även i skritt :-(
Ringer djursjukhuset direkt imorgon. Kommer självklart be dem röntga höfterna.

Han kan ju ha vrickat eller sträckt sig också, känns lite konstigt att dåliga höfter skulle visat sig så plötsligt bara sådär. Har ni BoT-täcke? Du kan ju testa att lägga på ett sådant om han har ömma muskler.

Jag vet inte, jag har aldrig haft en hund med dåliga höfter.
Är bara så ledsen just nu. Har inget sånt täcke tyvärr. Han är väldigt varm av sig o kliar direkt när han har täcken så vi har inte så många. Men jag kanske ska köpa ett o pröva?

Du kan ju avvakta nu och fråga veterinären, men jag har en hund som lätt får vattensvans och BoT-täcket funkar superbra på henne. Vi har det på när hon har varit ute och ligger och vilar.

Jag vet att du haft mycket olycka, det är så enkelt att ta ut allt i förskott, men försök att ta det lugnt och fundera igenom era sista 2 veckor. Har ni gjort något hunden inte är van vid? Har den halkat? Lekt med någon annan hund? Fastnat? Sprungit in i något?

Min stora fick en jättestor knöl, 5x5 cm, på bogen för 2 veckor sen, bara sådär, jag tänkte direkt att hon hade cancer och nu dör hon... Nu är knölen nästan borta, hon hade antagligen sprungit in i någon kant och fått någon slags blödning, men jag var superorolig ett bra tag där.

Kl
Håller tummarna!
Om det är någon tröst så hade vår mastiff ett uselt liv innan hon kom till oss 6 mån gammal. Mager som en skrika, hade utfodrats med matrester och cyklat med barnen (för att inte tala om att hon hade misshandlats :-(). Hon fick trots det u.a. på både höfter, knän och armbågar så det behöver absolut inte vara kört!!!

Har du kollat så att han inte har skadat eller brutit någon klo? Håll på någon muskel längre upp på benet när du kollar klorna. I så fall rycker muskeln till när du kommer åt en öm klo. Om klon är bruten/lös så känner du det på klon.

kollade det, ingen reaktion.

Han är bättre idag, lika glad som vanligt, stel om han legat en stund men när han rört sig lite försvinner det. Vi har fått en tid hos vet imorgon. De trodde på sträckning så jag hoppas det inte är ngt allvarligare.

Var hos veterinär idag. Han är svullen vänsterbakknä, i övrigt ingenting. Fick beröm för att han var fin i hullet o fint musklad :)
Fick antiinflamatorisk spruta o ska äta tabletter i tio dagar. Är han inte bättre ska vi åka tillbaka.

Igår blev han sämre o ville inte stödja på tassen alls.
Åkte in direkt idag. Nu är han kvar på djursjukhuset för röntgen av knä o höfter. Ska hämta honom i em.
Ruben är orolig o går runt här hemma o letar efter lillebror :-(

Korsbandet? Fast om hunden har positiv draglåda borde det ha märkts vid den första undersökningen i så fall.

Håller tummarna att det inte är något allvarligt.

höfterna var bland det värsta veterinären sett, grad E, ev dubbel E, är skickade till SKK för avläsning. Vänster knäled har artros, är glapp o båda korsbanden är av. Höger knäläd är ngt bättre men korsbanden är påväg att ge sig där med. Hade höfterna sett bra ut hade operation varit ett alternativ men inte nu. Får trycka honom full med smärtlindring o hoppas han blir bättre, om inte får han vandra vidare. En månad sa vet, vi får se hur länge vi står ut att se honom ha såhär ont

Fy vad tråkigt för er och stackars hund att ha så ont :(

Förstår känslan av att kanske behöva döma ut sin hund. Har själv varit i din sits där min hund fick vandra vidare för bara 1 och ett halvt år sedan.

Kram!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 266
Senast: Takire
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 326
Senast: Mumfie
·
Hundhälsa Min CC-tik född feb 2012 är opererad för korsbandskada. En rejäl smäll som slet av korsbandet till 75%. Opererades TPLO på Blå stjärnan...
Svar
8
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka