Val av ras

jemeni

Trådstartare
Behöver lite hjälp och idéer med ett rasval!
Har en god vän som idag har en hund (cairnterrier) en riktig soffpotatis.
Familj på 2 barn och denna hunden tycker mycket om äldre dottern (2 år emellan dem).
Yngsta dottern har humör mellan varven och hunden morrar gärna åt henne om hon blir för närgången (lite rädd för henne) Dottern är "under utredning" (läkarna vill inte göra något förrän hon fyller 6år till hösten) väldigt humör och klarar inte konflikter.
Hon har länge tjatat och ett eget djur och familjen har länge funderat på en hund till så nu vill de göra slag i saken och skaffa en hund till henne (självklart hela familjens)
Vad finns det för raser som klarar av att vara lite "terapi" hund, mindre än flatte (som de har haft innan)
Självklart kommer det krävas lite träning och uppmuntran för att den ska älska dottern men en del raser är ju bättre än andra.

Behöver lite hjälp och idéer med ett rasval!
Har en god vän som idag har en hund (cairnterrier) en riktig soffpotatis.
Familj på 2 barn och denna hunden tycker mycket om äldre dottern (2 år emellan dem).
Yngsta dottern har humör mellan varven och hunden morrar gärna åt henne om hon blir för närgången (lite rädd för henne) Dottern är "under utredning" (läkarna vill inte göra något förrän hon fyller 6år till hösten) väldigt humör och klarar inte konflikter.
Hon har länge tjatat och ett eget djur och familjen har länge funderat på en hund till så nu vill de göra slag i saken och skaffa en hund till henne (självklart hela familjens)
Vad finns det för raser som klarar av att vara lite "terapi" hund, mindre än flatte (som de har haft innan)
Självklart kommer det krävas lite träning och uppmuntran för att den ska älska dottern men en del raser är ju bättre än andra.

Jag tycker inte att det låter lämpligt att ens fundera på att köpa en hund åt ett sådant litet barn. Speciellt inte ett som har den problematiken. Även om den i huvudsak skulle vara hela familjens.

Det krävs enormt mycket träning för att en hund ska klara av att vara terapihund och lite träning och uppmuntran kommer inte att vara tillräckligt.

Jag skulle vänta med tanke på att även den nuvarande lugna hunden inte helt trivs i den tjejens närhet. Risken finns annars att det blir två hundar som drar sig undan. Jag tycker dom först och främst ska "arbeta" med dottern och få rätt verktyg för att hon ska må bra, för hur det än är så kräver barn med speciella behov mer än andra barn.

Ett av mina barnbarn älskade djur som yngre, men hur snäll han är var och hur mycket han är gillade djur, så kunde det gå över till fel beteende så fort han trodde att ingen såg - bara för att djuren tog avstånd från honom. Det fick hon att försöka gå över gränsen och retas istället, vilket givetvis triggade/skrämde djuren ännu mer och det blev en ond cirkel (han hade humörsvängningar, överaktiv osv). Nu som större (går i 3:an) är han oerhört mycket bättre med djur och min ena hund som tidigare inte accepterade honom är väldigt förtjust i honom nu.

Nu är detta mitt barnbarn, men att ha det så på heltid hade gjort mig galen - så mitt råd är att vänta tills barnet mognat lite mer och humöret stabiliserats.

För mig låter hela idén om att skaffa en hund till helt tossig. Barnet är snart i skolåldern och då kommer det krävas ännu mer engagemang än nu med barnet. En utredning är bara början. Och den kan ta år om man har otur (våran tog tre år) Med ett barn till, en hund och jag antar två arbetande föräldrar så hade jag INTE skaffat mer tidskrävande djur förens barnet är utrett och kommit igång med sin skola.

Sen tror jag inte en ny hund gör någon större skillnad för flickan om det redan finns hund. Om hon har ett stort djurintresse, som många flickor i den åldern har, så hade jag försökt rikta om det. Kanske ridlektioner hade varit lockande?

Mina råd ger jag utefter mina egna erfarenheter. Min son är 11 snart och han har ADHD. Han är mycket lugn, sansad, ansvarsfull och vi har mycket tid för både honom och djuren. Jag är hemma nästan jämt. Ändå kan jag säga att det är rätt tuft och tidskrävande trots bra förutsättningar.

Håller med övriga.
Vill också lägga till att det är klart att hundar är individer - men om en cairn, som oftast är en synnerlig barnvänlig och robust hund, protesterar så har den nog skäl för det.
Har svårt att se att en annan ras skulle klara det bättre och det vore inte rätt mot hunden.
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag snarare att det är positivt att hunden reagerar när det blir för mycket. Bättre det än att den är "tålig" fast den tycker att situationen är väldigt obekväm.

Sen tycker jag att det låter lite bakvänt att hunden ska vara av tåligare ras och tränas och uppmuntras till att älska barnet.

Det är bättre att vänta med inföskaffande av en hund till tills barnet behärskar tålamod och respekt för djuret. Skulle hunden bli skrämd hjälper det inte hur mycket den tränats att älska barnet. Djur går i slutändan på instikter.

Förstår er alla och kan hålla med, samtidigt så förstår jag kompisen som vill ge dottern en bästa kompis när hon älskar djur.
Hon är absolut inte elak vid djur och gör inget dumt även om man inte ser det, hade hon gjort det hade min hund talat om det högljutt och tydligt.
Hunden de har idag har redan från första dagen varit reserverad mot denna dottern (även mot den andra men det gick över fort).

Familjen har haft en hund 2 i tankarna i flera år så tror inte att det bara är för dotterns skull utan även för andra hundens skull och deras.
Tidsmässigt och ekonomisk lägger jag mig inte i det är deras beslut och känner de är redo för en hund till så ställer jag upp och hjälper till och hitta rätt hund.

Jag håller absolut med övriga.

Men ja, ska de absolut ha hund så hade jag nog tipsat dem om att titta på någon av bichon-raserna. Den hund jag träffat som varit utmärkt "familjesällskapshund" är en bichon havanais.

Jag har träffat ett gäng labbar som "tål" det mesta, men det är kanske för stor och krävande hund? Det är väl rätt många som har dem som typ terapihundar till barn med diagnoser bla

Så länge familjen har tid och ork med en hund till så ser jag inte problemet med att skaffa en till. Vore ju skillnad om man tänkte att barnet skulle ta ansvaret för hunden.

Jag tänker att en äldre omplacering kanske kan vara något i så fall?
Valpar är ett oskrivet blad och har dessutom känsliga perioder där det med en mindre stabil individ kan vara näst intill förödande om något går snett.
Så en äldre, mentalt stabil hund som är van vid barn är min rekommendation även om jag egentligen avråder.
I så fall kan man vara mer öppen vid val av ras och gå på individens lämplighet.
Men se i så fall upp för alla dessa amstaffkorsningar och underliga bruksraskombinationer som bland annat Blocket kryllar av!
Finns säkert bra individer bland dem med men merparten torde vara ouppfostrade, understimulerade hundar i slyngelåldern, vars ägare plötsligt blivit "allergiska".

Precis som de 2 tidigare hundarna de har haft så kommer det bli en äldre hund som behöver ett nytt hem (minst 1år)
Jag föreslog en pudel (korsning) och avrådde för allt med jakt i och att de skulle passa storleken en större hund drar lätt omkull en 6 åring (även under vuxnas överseende)

Precis som de 2 tidigare hundarna de har haft så kommer det bli en äldre hund som behöver ett nytt hem (minst 1år)
Jag föreslog en pudel (korsning) och avrådde för allt med jakt i och att de skulle passa storleken en större hund drar lätt omkull en 6 åring (även under vuxnas överseende)
Tänk bara på att pudel kan vara ganska mycket hund, trots sin storlek. Jag hade hellre kikat på bishonerna, shih tzu, tibetansk spaniel. De är robusta, vänliga, markerar om det är något (utan att vara skarpa) och kräver inte särskilt mycket aktivering.

Men vad händer om även hund nr2 drar sig ifrån yngre barnet? Ett band mellan dem är ju inte något som går att tvinga fram, och om man nu tänker sig att upplägget är riskfritt för hunden så undrar jag om man tänkt på riskerna för barnet? Hur kommer hon att må om "hennes hund" inte vill vara med henne heller?

Tänk bara på att pudel kan vara ganska mycket hund, trots sin storlek. Jag hade hellre kikat på bishonerna, shih tzu, tibetansk spaniel. De är robusta, vänliga, markerar om det är något (utan att vara skarpa) och kräver inte särskilt mycket aktivering.
Tror tyvärr att de inte vill ha mer hund!
Kämpar förtvivlat redan sedan innan att avråda från en ny flatte
Själva är de inne på bland annat flatte, jaktlabbe

Men vad händer om även hund nr2 drar sig ifrån yngre barnet? Ett band mellan dem är ju inte något som går att tvinga fram, och om man nu tänker sig att upplägget är riskfritt för hunden så undrar jag om man tänkt på riskerna för barnet? Hur kommer hon att må om "hennes hund" inte vill vara med henne heller?
Har varnat för detta och får svaret det går ju att jobba så de blir kompisar samt att de måste välja en hund som gillar henne från början.

Vid det här laget har ni väl förstått vad jag tycket om idén om en hund till och speciellt till dottern. Där av att jag vill ha allternativ på en hund som kan passa in för att dämpa smällen.

Jag tycker det är helt fel val av hund. Vi hade en jaktlabbe när jag var liten, när jag och syrran bråkade flydde hunden fältet direkt. Hon var extremt signalkänslig, trots att hon var bra mentalt.

Labbe? Haha. Jag känner en vuxen person som inte kan ropa hej till en bekant på andra sidan gatan för då får hennes labbe glädjespel och riskerar dra ut henne i körbanan.

Visserligen är denna hundägare väldigt späd och hunden ingen jaktlabbe - men vilken hund som helst av lite storlek kan ju dra åt skogen med en sexåring.

Sedan fattar jag inte hur de tror att det här barnet ska kunna bygga en relation med hunden som är trygg - för både barnet och hunden. Om de inte lyckas hitta en hund i bekantskapskretsen som accepterar barnet.

en sån där tyghund skulle passa utmärkt tycker jag ! Nu vet ju jag vilka du menar och du vet att jag håller med dig att dom inte ska ha mera hundar , Håller med den som sa att dom kanske ska försöka att omrikta hennes intresse istället , Man kan ju bara säga att nej du är för liten för en hund , Utan du får börja med ett marsvin eller något liknande och visa att du kan ta ansvar för det först !

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 062
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 609
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare