Val av mäklare, vad ska man tänka på?

Mirre

Trådstartare
Vi har tänkt sätta ut vårt hus till försäljning, tanken är då att ta hjälp av en mäklare. Men det finns ju ett gäng att välja på, vad ska man tänka på när man väljer?

Visst är det så att mäklaren tar en viss procent av försäljningssumman i betalning?
Betalar man något under tiden huset står till försäljning?

Sv: Val av mäklare, vad ska man tänka på?

Vi skickade in någonstans om en förfrågan om värdering av vår lägenhet, tror vi har haft fem eller sex mäklare här som värderat lägenheten och berättat hur de gör. Kanske bäst att göra så? Så får man känna på olika mäklarfirmor för alla arbetar lite olika och tar olika betalt.

Många mäklare har en fast avgift, sen brukar de ha en viss % efter ett belopp. Som t.ex. 25.000 kr i fast pris, sen 10% på försäljningspriset när det överstiger 1 miljon.
Nej, du betalar oftast inget under tiden huset är till försäljning. Många har dessutom så att de inte kan kräva betalt av dig om de inte lyckas sälja huset.

Ska ni köpa nytt? Kan ju vara bra att diskutera det med mäklaren också, så kan denne även hjälpa er att hitta något eller liknande.

Exakta detaljer kan jag inte ge då jag inte sålt hus själv, men föräldrarna har gjort i ett par omgångar. Det jag skulle säga främst är att välja en mäklare som riktar in sig på rätt sorts hus. Har man ett jordbruk ute på landet kanske man inte ska välja en mäklare som riktar in sig på hus och lägenheter i storstan. Då är det bättre med en mäklare som är hemma på det här med gårdar och kan hela den biten med jordbruk, och också vet hur man marknadsför sådana. I många fall så kommer mäklare inte ta sig an objekt de inte känner att de kan sälja, men vissa mäklare tar på sig allt möjligt om det finns minsta lilla chans att de kan sälja det.

Skulle rekommendera att man väljer ut några olika mäklare som känns bra, snacka lite med dem och låt de komma hem och titta på ens hus och hör vad de har att säga om det.

Skulle rekommendera att man väljer ut några olika mäklare som känns bra, snacka lite med dem och låt de komma hem och titta på ens hus och hör vad de har att säga om det.

Som jag skrev så skickade vi in en värderingsförfrågan någonstans på nätet (kan kolla upp exakt var om Mirre vill) och flera mäklare som var intresserade av att ta sig an försäljningen av vår lägenhet hörde av sig och ville komma och kolla. Det är ju bra på så sätt, då får ju alla mäklarfirmor som är anslutna till sidan information och passar det dem så hör de av sig!

1. Leta reda på mäklare som kan ditt område och som har sålt mycket där. Är det ett hyfsat populärt område så kan en sådan person ha gamla intressenter från tidigare objekt på en intresselista

2. Titta på mäklarnas bilder. Verkar de tilltalade? Det första intrycket är jätteviktigt för att locka intressenter.

3. Välj ut några mäklare som du tycker är bra och begär in offerter, men träffa dem en och en innan du bestämmer dig. Jag sålde lägenhet i vintras och jag träffade tre mäklare som hade sålt mycket i mitt område. Två av mäklarna fick jag förtroende för, den tredje beskrev lägenhetsvisningen som "en show", vilket gjorde att han gick bort direkt. Saklighet (och inte show), engagemang och bra foton var det som jag värdesatte.

4. Var inte dumsnål och välj den mäklare som verkar billigast. Något som man ska vara försiktig med är när mäklarens arvode bestäms av en s.k. provisionstrappa där mäklararvodets procentsats höjs efter bestämda nivåer. Detta gäller särskilt om du säljer i ett område där priserna är höga. De mäklare som använder sig av provisionstrappa tenderar (enligt mina egna ovetenskapliga undersökningar) att sammanfalla med att mäklaren inte är helt sanningsenlig inför säljaren angående vad som är ett rimligt pris att få ut av bostaden. Det kan vara en bra affär, men det är inte nödvändigtvis så.

Jag vet inte om min metod är tillförlitlig... men jag kontaktade flera och träffade dem på gården. Det stod rätt omgående klart vilka jag fick personkemi med och vilka som visste vad det höll på med.

(En mäklare från närmaste stad kom ut till hästgården i blanka lågskor och blev lite förtvivlad när han fick kliva på icke asfalterad mark med höboss. Dessutom ville han undervisa blondinen i hur det funkar med moms etc. Jag som hade företag och sålt ett otal hästar genom åren..).

Glöm inte fråga vad de har för handlingsplan om huset inte blir sålt.

När jag sålde min lägenhet så bjöd jag hem några mäklare från olika företag för värdering och för att känna av dom. Det var ingen större skillnad på deras erbjudanden eller hur själva mäklarna verkade, så det slutade med att jag valde det företag som hade snyggast grafisk profil (i tex broschyrer, hemsida, annonser osv) och att de tog ordentliga foton, tex mäklare som fulredigerar in en hemsk himmel går bort direkt.
Älskar fortfarande deras mönster:
1-300x200.jpg

Men då bodde jag i ett område med populära lägenheter och hade bra storlek som var lättsåld.

Låter som att det bästa är att ta ut flera olika och jämföra lite. :)

Låter som att det bästa är att ta ut flera olika och jämföra lite. :)
Japp, fråga dem då vad som skiljer just dem från andra. Det är rätt drygt när man träffat ett par stycken och alla rabblar samma sak.

Går du på personkemi och kunnande är det också bra att fråga om det är den du träffar som kommer ha hand om försäljningen, eller någon annan på samma byrå. När vi sålde vårt hus träffade vi två mäklare från olika firmor, och valde den vi fick bäst intryck av eftersom villkoren för övrigt var ungefär lika. Dock visade det sig sedan att det var en mäklarassistent (son till mäklaren vi träffat...) som fick ansvaret för vår husförsäljning. Han var okunnig, arrogant och allmänt dålig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 439
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 151
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
4 058
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar