Val av hundfoder

Sv: Val av hundfoder

Lustigt vad det kan vara olika. Min har gått på Magnussons Meat and Biscuit i några månader och han har fått bättre hull, musklat på sig, fått bättre pälskvalitet, piggare och mer aktiv och skiter gör han väl som förut ungefär.

Håller med Krims. Sen Tindra började äta Magnussons tycker ajg att hon mår bättre på flera plan... och framförallt så äter hon :crazy: vilket inte skett så regelbundet innan (provat måånga märken) det kunde gå flera dagar innan hon åt. Men nu knaprar hon i sig sina två deciliter om dan :bump: och är lagom rund och fin i pälsen - och glad och positiv (om det inte handlar om prom i regn :D )

Granngården (heter det så i hela sverige? Odal, Lantmännen??) har HE foder. Vissa jaktbutiker har det också.
Du har väl tittat på deras hemsida antar jag www.svenskahundfoder.se och där har du en flik "personal" och väl där hittar du vem som har hand om försäljningen i ditt län. Maila den personen så får du snabbt och lätt svar på vilka återförsäljare som finns i närheten.

Hur resonerar ni när ni väljer foder till er hund? Vad vill ni att hundens foder ska innehålla eller inte innehålla? Spelar det roll vilket land det kommer ifrån? Jag har som jag skrivit tidigare en hund som jag behövt byta foder till och när jag sökte nytt lämpligt foder insåg jag vad svårt det är att välja. Vad ska man tro på? Jag var (och är:crazy: ) helt vilse i foderdjungeln!!

jag vill att mitt foder ska vara en glädje o få, har hittils bara hittat ett o det är Klass inte en enda dag de tackat nej till det snarare tvärt om de tyckt att de fått för lite. det ska vara svenskt kött i det. Det ska inehålla mycket kött för det är hundar inte kor jag har få torrfoder som kommer upp i den klassen.
Ett problem jag ser med klass är att det måste vara fryst o det tar plats samt om man åker bort o alltid höra om de har plats för lite korvar.

Jag kör på det som funkar där min hund håller sig bra i hull, glänsande päls, bra i magen och mår bra.
Det innebär Hills till dvärgpinschern + klass. Royal canin + klass till greyhounden.

Att ett foder passar en men inte en annan stämmer bra. Jag hade Magnussons Aktiv men det var för lågt i protein/fett värden. /antar jag att det berodde på!)Vi böt rakt av till HE och hundarna blev som tigrar, jag överdriver inte!!! Plus att HE är ett vetefritt foder och hårt arbetande hundar ska ha ett lättsmält foder (min erfarenhet!)

Hur jag resonerar alltså:)

Det viktigaste för mig är att hunden mår BRA av fodret.
jag väljer hellre billigare foder om det fungerar bra, förmodligen av ganska logisk orsak:angel:

Just nu äter mina hundar Best in show, vilket rottisen funkar väldigt bra på. Fin i pälsen, pigg och glad, bra avföring osv.
Lilla cockern har börjat klia sig lite väl ofta det senaste, och jag ser inga tecken på ohyra, så jag tänker testa att byta foder på henne för att se om det blir bättre.
Förmodligen går jag då tillbaka till Royal canin, som hon tyckte om när hon åt det sist:)

Jag tror inte att dte finns ett foder som är bäst på alla, utan man behöver prova sig fram för att ta reda på vad som passar sin egen hund:)

Ahh, ok tackar, därför jag inte hittade någon försäljar info, jag kopplade inte att dets tog under personal- trodde det mer var innom produktionen av fodret :o haha!

Jag ska kolla på våran lantmännenbutik om de säljer det! :)

Fodret ska innehålla övervägande animaliskt protein.
Vara fritt från soja, vete & majs.

Vet flera hundar som fungerat bra på Magnussons en tid.
Dock inte mina, men de är ju vana med köttbaserat foder.

Viktigt är också att se till vitamin- och mineraltillskotten.

Vissa foder anger tillsatt mängd. Då får man räkna bort ca 30% av ex A-vitamin.
Andra foder anger färdig produkt
Ha somn regel att fodret ska ligga på minst 3 ggr lägsta gräns om vitaminer och mineraler är "tillsatt mängd".
Dvs minst 20.000IE A-vitamin mm.

Jag brukar först beställa en lite hundmat och testa i någon vecka verkar hunden glad och pigg så brukar jag köra på. Sedan brukar jag också byta hund foder lite då och då. Själv köper jag allt mitt foder från hemfoder.se. Dem fungerar bra för mig i alla fall, de har många olika sorter också.

Hur resonerar ni när ni väljer foder till er hund? Vad vill ni att hundens foder ska innehålla eller inte innehålla? Spelar det roll vilket land det kommer ifrån? Jag har som jag skrivit tidigare en hund som jag behövt byta foder till och när jag sökte nytt lämpligt foder insåg jag vad svårt det är att välja. Vad ska man tro på? Jag var (och är:crazy: ) helt vilse i foderdjungeln!!

Jag har blivit alltmer kräsen vad det gäller hundfoder...

Förut åt hundarna RC och Eukanuba men efter att den ena hunden började få allergier och "mystiska" symptom så började vi undersöka vad foderna verkligen innehöll och vad hundar faktiskt "ska" äta. Jag blev chockad över hur mycket skräp som företagen stoppar i hundmat...!! Nu skulle jag aldrig köpa majoriteten av de stora hundmatsmärkena!

Ett tag funderade jag på att laga hundmaten själv från grunden för att slippa en massa konstigheter och till viss del gör vi så nu. Vi har även börjat baka eget hundgodis hemma istället för att köpa i djurbutiken.

Men vi känner att om vardagen ska fungera så behöver vi också ett bra torrfoder som är lätt att servera, lätt att ta med på resor osv. För oss är det viktigaste såklart att hundarna mår bra på fodret, men är det sedan svensktillverkat och gjort på ekologiska råvaror vore det ju toppen! Just nu provar vi Taste of the Wild och Healthy Paws, men vi har inte bestämt oss än.

Ett tips till er som bor på landsbygden är Foderbilen (.se) som levererar till hela Sverige.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 564
Senast: IngelaH
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 245
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 442
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka