Val av hundfoder

Angelina

Trådstartare
Hur resonerar ni när ni väljer foder till er hund? Vad vill ni att hundens foder ska innehålla eller inte innehålla? Spelar det roll vilket land det kommer ifrån? Jag har som jag skrivit tidigare en hund som jag behövt byta foder till och när jag sökte nytt lämpligt foder insåg jag vad svårt det är att välja. Vad ska man tro på? Jag var (och är:crazy: ) helt vilse i foderdjungeln!!

Sv: Val av hundfoder

Jag är också helt vilse i foderdjungeln, men jag köper vad jag tror är bra foder. Nu har det blivit lite olika då jag nyss flyttat och inte alltid har tid att åka till andra affärer, men jag använder mej just nu av Hills.
Innan dess var det Science Plan och innan dess var det någonting annat. En och annan säck med Pedigree Mini har åkt ner också då jag inte hade bil och vägrade bära en tung säck flera kilometer.

Mina hundar får dessutom rester från middagen etc, så de äter balanserat i alla fall.

Svenskt foder, enkommen. Väljer Carrier från granngården då det alltid finns oberonde stad och kvaliteten är bra, de är kanon för våra sällskapshundar. Ger fö rester om det finns men aldrig till en valp/unghund, då är det eukanuba valpfoder. :bow:

Både jag och hundarna gillar Magnussons. De för att det smakar bra, jag för att hundarna mår bra på det, alla äter, det är svenskt (minskar fraktutsläppen) och det är relativt billigt. Jag tycker dessutom att det är skönt att man beställer hem större kvantiteter. Då slipper jag köpa så ofta, och kan få det hemkört till dörren utan extra kostnad.

Jag behöver högenergifoder till mina hundar, har provat en uppsjö olika under årens lopp. Sedan några år tillbaka får mina hundar High-Energy, Professional. Ett svenskt foder baserat på kyckling och ris, lättsmält och välsmakligt för hundarna. Päls och tassar är jättefina. Nackdelen är kanske priset, har man som vi många hundar blir det dyrt även om vi får bra rabatt när vi köper mycket. Vi gör av med 100-140 kg/månad. Men det uppvägs av att hundarna mår så bra av det.

Tack för era svar!! Jag som bor i glesbygd kan inte riktigt välja och vraka bland alla olika foder. Jag måste ha ett foder som är enkelt att få tag i också... Det är inte roligt att behöva åka 12 mil ToR för att bara köpa hundmat! Samtidigt så är ju mataffärernas utbud av hundmat inget att glädjas åt...

Enligt min åsikt är ett bra foder ett som hunder mår bra av. Doggy är inte dåligt fast det säljs på ICA. Det är desssutom svenskt. Jag har haft flera hundar som mått alldeles utmärkt på det. Mina hundar i dag äter RC.

Magnussons beställer du över nätet och får hemkört. Då spelar det ingen roll att man bor i glesbygd.:)

Enligt min åsikt är ett bra foder ett som hunder mår bra av. Doggy är inte dåligt fast det säljs på ICA. Det är desssutom svenskt. Jag har haft flera hundar som mått alldeles utmärkt på det. Mina hundar i dag äter RC.

Jag har haft två hundar som mått skitdåligt på Doggy, så frågar du mej finns Doggy på "svarta listans" 1:a plats. Men jag förstår att det funkar på många andra hundar;) .

Jag vill gärna veta vad mina hundar äter, så jag barfar. Det gör det lättare att undvika spannmål, som jag inte vill ge, och så är det enkelt att anpassa maten till varje hunds behov. Jag försöker köpa ekologiska grönsaker och svenskt kött så gott det går, och nu när jag hållt på några år har jag hittat egna leverantörer av framförallt kyckling och inälvor. I år odlar jag till och med egna pumpor som är tänkta till hundarna! :D

Ett tips är att köpa en mindre säck och prova först. Personligen tycker jag inte om Magnussons, och om jag inte minns helt fel så måste du beställa mer än en säck för att få det hemkört....

Varför gillar jag inte Magnusson? -Hundarna gick ner i vikt trots dubbel mängd mat, fula och raggiga i pälsen, sket mer än de åt...:crazy:

Jag behöver högenergifoder till mina hundar, har provat en uppsjö olika under årens lopp. Sedan några år tillbaka får mina hundar High-Energy, Professional. Ett svenskt foder baserat på kyckling och ris, lättsmält och välsmakligt för hundarna. Päls och tassar är jättefina. Nackdelen är kanske priset, har man som vi många hundar blir det dyrt även om vi får bra rabatt när vi köper mycket. Vi gör av med 100-140 kg/månad. Men det uppvägs av att hundarna mår så bra av det.

Hejsan!
Vart kan man köpa, High-energy proffesional?! Måste man köpa det via nätet? jag har letat och letat men kan inte hitta annan stans än nätet!

Mvh

Nu kan man beställa även enstaka säckar, men det blir naturligvis ett högre kilopris än om man beställer mer.

Vi har 7 hundar av lite olika raser på Magnussons + att min kompis har 3. Aptit, hull och även pälskvalité har blivit bättre på de hundar som har haft problem med det.

Jag är mycket nöjd.

Ett tips är att köpa en mindre säck och prova först. Personligen tycker jag inte om Magnussons, och om jag inte minns helt fel så måste du beställa mer än en säck för att få det hemkört....

Varför gillar jag inte Magnusson? -Hundarna gick ner i vikt trots dubbel mängd mat, fula och raggiga i pälsen, sket mer än de åt...:crazy:

Lustigt vad det kan vara olika. Min har gått på Magnussons Meat and Biscuit i några månader och han har fått bättre hull, musklat på sig, fått bättre pälskvalitet, piggare och mer aktiv och skiter gör han väl som förut ungefär.

Mina hundar har alltid ätit doggy. Har varit kanon bra.
Men denna lilla rottis tiken äter dåligt.
Hon åt lonestar valpfoder.
Kenneln tyckte jag skulle gå över till samma foder fast vuxen lamm o ris och minska till 2 gånger per dag.

Men jag tycker det är dyrt och jobbigt att få tag på.
Så jag letade i ljungeln av mat.
Har nu hittat Bäst in schow lamm o ris . Billigare
Hunden äter nu.
Jag kollade på inne hållet näst intill samma sak i.

Vi håller just nu på att räkna på olika hundforder i skolan och det är skrämmande när man får se vilka siffror som visas!

Lättast är det när man får vad fodret innehåller så kan man räkna utifrån det och då avgöra om fodret är balanserat eller ej

Vi har provat flera olika sorters foder under årens lopp. Började med vanligt "valpEukanuba", sen blev det så småningom högenergifoder. En sommar när vi var på landet tog det vanliga fodret slut, då testade jag ett från Odal (numera granngården). Det visade sig innehålla alldeles för mycket spannmål för min hund som fick en allergisk reaktion. Den första någonsin och då var han ändå 7-8 år. :confused:

Därefter har han fått lamm&ris, kyckling&ris etc. Vid hälsokontrollen när han fyllde 12 konstaerades att han började få en något nedsatt njurförmåga så numera får han endast Hills Kd foder sen snart ett år tillbaka och mår alldeles utmärkt av det.

Kan tillägga att han vid närmare 13 års ålder är fullt frisk för övrigt och är fortfarande ofta med mig när jag rider i skogen:banana:

Vilka foder är bra då ? vilka har minst spannmål?

Vad skiljer det från märke till märke?
Lamm o ris tex olika märken?

Spann mål vad räknas dit ???
Jag blir så trött på jungen med mat .Alla säger olika.

Så är det med häst maten också

Spannmål är säd, dvs vete, havre, korn och råg.

Sedan min hund reagerade på spannmål har jag valt flera olika "...och ris" foder. Både med lamm och kyckling

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 564
Senast: IngelaH
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 245
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 442
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka