Val av connemarahingst till 2008

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag tror att jag är först :p

Vad har ni för ston som ska betäckas nästa år? Har ni redan bestämt hingst eller är ni jätteveliga?
Please, tell me :)

Sv: Val av connemarahingst till 2008

Det blir nog antingen Poetic Justice eller Garryhack Frederick till min dam.

Vilka är dina kandidater?

Har du bild och stam på ditt sto? Det är inte länge sen jag såg det men för trådens skull ;)

Egentligen finns väl bara en kandidat och det är Juno Rory. Sjödalens Magnet skulle, vad jag förstod, inte betäcka nästa år. De flesta andra hingstar är för stora för att jag ska våga använda dem :(

Stoet ifråga är Cassiopeia Nova, e:Rooar RC 86 u:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41. Hon ska betäckas för första gången :)

Haha, visst är det nyss hon föddes. (Eller vid närmare eftertanke, två år och tre månader ;) )

Blir det en hingst så betäcks hon om med Packie.

Blir det ett sto kanske jag kan tänka mig att betäcka med Grange Flynn Sparrow.

Om jag har henne kvar vill säga!

Grange Flynn Sparrow har jag sett på en fälttävlan och han såg trevlig ut :)
Varför de två olika valen förresten?
Har du tänkt sälja?

Har inte bestämt mig för om jag ska betäcka nästa år, eller om jag ska vänta tills nästa igen. Detta på grund av att vi håller på att leta efter en egen hästgård för fullt. Har lagt bud på ett ställe, men där är väldigt mycket att renovera. Om vi skulle få det, så måste där först och främst renoveras om helt inuti huset, och sedan skall det gamla kostallet göras om till häststall. Så det kommer att ta lång tid isf...

Men om jag ska betäcka så:

Stoet:
Amirett T RC 1025.
Guldbelönad.
e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy - Eadestown Lad.

Härstamning:
Rolls Royce är ELIT-premierad. Har lämnat framstående avkommor både på utställning och tävling, ffa i fälttävlan och dressyr. T ex Cyrrano och Chapman. Rolls Royce har blivit vida känd för sin fantastiska trav, där han bara flyger fram. Något som han brukar nedärva till sina avkommor.
Facett kommer från en framgångsrik skara med helsyskon. Bl a Tonia, som legat i absoluta toppen i tävlingssammanhang i dressyr. 1985 deltog hon i Lag-EM i dressyr, -85 och -86 vann hon SM-guld. 1984 var hon rankad 7:a i Sverige. 1985 och -86 var hon rankad 1:a. En annan är Monette, som även hon låg i topp i Sverige, hon i fälttävlan. Tiger Boy, som blivit vida känd för sina duktiga avkommor i hoppning, deltog själv i SM i hoppning. Han blev även Guldmedaljör på SM i körning.

Avkommor:
Har fått en avkomma -05, Aisling Aragorn, e. Carnaby Patrick Hooligan. Klass 1. Han fick bl a en 9:a på typ på fölmönstringen. Han vann sin klass på Riks 2006.
Ami är nu dräktig med Ashfield Cathal Crobdhearg, och beräknas föla den 19 April.

För- och nackdelar:
Är av mycket god rastyp. Har mycket bra gångarter (ffa traven, har fått en 9:a på den). Är något tåvid fram, men för övrigt välbenad. Har en något "lång" rygg. Mycket stor hoppkapacitet.

Saker som jag tycker är viktigt att hingsten är/har:
Tycker att det är viktigt att han är av en mycket god rastyp. Han skall ha en stor hoppkapacitet. Jag vill att han skall vara bra benad, han skall vara högrest och ha en bra och bärig galopp.

Kandidater:
(ej rangerade)

Ashfield Cathal Crobdhearg
Carnaby Patrick Hooligan
Castleside JJ
Garryhack Frederick

Kommentera gärna! Och kom gärna med andra förslag om vad ni tror/inte tror passar! :bump:

Senast ändrad:

Castleside JJ fick iaf följande kritik när han godkändes:
"Castleside JJ IRE 1047

Gbr
Född 1995 hos Mr Joe Mc Manus, Irland
e Westside Mirah IRE 892 u Errislannon Hollyhock IRE 9262 e Cuchulainn IRE 789 u Tulira Sea Breeze IRE 7651 e Errislannon Coltsfoot IRE 115 - Carna Bobby IRE 79
Ägare: Kristina & Anders Blad, Lekåsa Boslätts gård 801, 465 95 Nossebro

Härstamning
Hingsten representerar irländskt hoppblod genom både far (samma hingstlinje som Poetic Justice) och morfar (irländsk landslagsponny ur Sparrowfamiljen.

Mått
Mankhöjd: 147,5 cm
Skena: 21,5 cm

Exteriör
Rastypisk, maskulin hingst. Rastypiskt något långt huvud, bra framparti med välformad och välansatt hals, välmusklad överlinje. Något tät bak, för övrigt tillfredsställande benad Avspänd, något kort skritt. Kort trav med svag takt, bra hasarbete. Energisk, framåtgripande galopp med bra rytm.
Poäng: 89877=39 p
Galopp: 8 p

Hälsotillstånd
Strålröta höger fram i övrigt utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har genomfört godkänt bruksprov på Irland 1999, 168,5 poäng av 200.

Avkommebedömning
Far till tre godkända söner på Irland.

Beslut
Hingsten är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa bestämmelser. Tilldelad avelsvärdesklass GII."

Alltså har han kanske inte mycket god rastyp som du efterfrågar men åtminstone god. Galoppen fick han ju en 8:a på.
Benen kunde kanske varit bättre men enda felet tycks ju vara att han är något tät bak.
Jag skulle själv gärna använda honom men han är för stor för att jag ska våga det :(

Så jag röstar iaf på honom ;) (Mycket för att jag gillar när man vågar använda olika hingstar.)

mitt sto kanske ska betäckas..
e.finney master-kilgreany lad.

Hon har 3 tidigare avkommor, en efter hagens O´chief som ja inte sett mer än på kort.
2 st e. Grange Flynn Sparrow som båda är trevliga i modellen dock för stora.
Rör sej trevligt ,den ena är underbar o hantera medan den andra är lite bråkigare o ha rmkt egna ideer som ska testas. (mamma som slagit igenom :angel:)

eftersom de blivit så pass stora (3 åringen är 153 o på väg mot högre höjder) så funderar vi helt enkelt på o ta ett halvblod på henne.
Tankar om de ?

Då tar vi om det, snor lite från connemaralovers ;)

Stoet:
Gorizia RC 740
Guldbelönad.
e. Brantshammar Korak - Viggen - Lambay Inver

12573287.jpg

Härstamning:
Fadern är elitpremierad och har lämnat många avkommer som tävlat hoppning.

Avkommor:
Gwendolyn RC 900 -93 e. Rolls Royce
Gabby -01 e. Rolls Royce guldbelönad
Guinevere -02 e. Öxenholm Mango
Fredrikdals Gloria -04 e. Prince River xx
Gandhi -06 e. Garryhack Frederick
Dräktig med Poetic Justice

För- och nackdelar:
Är av mycket god rastyp. Vägvinnande skritt, kort trav med dåligt påskjut. Mycket stor hoppkapacitet. Mycket trevligt och lätthanterligt sto.

Saker som jag tycker är viktigt att hingsten är/har:
Han skall ha en stor hoppkapacitet. Jag vill att han skall vara bra benad, han skall vara högrest och ha en bra och bärig galopp.

Kandidater:
(ej rangerade)

Garryhack Frederick
Poetice Justice

Egentligen finns väl bara en kandidat och det är Juno Rory. Sjödalens Magnet skulle, vad jag förstod, inte betäcka nästa år. De flesta andra hingstar är för stora för att jag ska våga använda dem :(

Det är tråkigt att det inte finns fler "bra" c-ponnyhingstar. Jag har fött upp en e öxenholm mango, men jag sålde den som föl och vet inte hur det har gått sen. Den hingsten har inte så många avkommor men jag tycker de som finns borde ha presterat mer om jag skulle använda honom igen.

Tack för dina kommentarer! :bow: :bow:

Har tyvärr inte sett honom "in real life" själv. Men allt jag har hört om honom har varit bra!

Någon som vet om han haft många ston i år? Många dräktiga?

Det är tråkigt att det inte finns fler "bra" c-ponnyhingstar. Jag har fött upp en e öxenholm mango, men jag sålde den som föl och vet inte hur det har gått sen. Den hingsten har inte så många avkommor men jag tycker de som finns borde ha presterat mer om jag skulle använda honom igen.

Visst är det tråkigt. När stona blir allt större blir tyvärr inte hingstarna allt mindre. Det gör det svårt att välja ur ett brett spektrum när man som jag vill ha föl främst för tävlingsbanan. Då kan avkommorna inte vara högre än 148 cm.

Har du bild och stam på ditt sto? Det är inte länge sen jag såg det men för trådens skull ;)

Stoet ifråga är Cassiopeia Nova, e:Rooar RC 86 u:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41. Hon ska betäckas för första gången :)

Jisses vad tiden går fort! Har våra små fölisar redan blivit så gamla? :)

Juno Rory är ju mycket fin! :love: Men det är ju synd att du inte har så många att välja bland då... Synd att inte Sjödalens Magnet ska betäcka, han fick ju bra omdöme på avelsvärderingen.

En annan sak som jag tycker är trist är att inte så många connemara hingstar flyttar på sig här i Sverige. Vi har så många fina hingstar, men de står oftast på samma ställe.. Man skulle önska att de kunde flytta runt lite mer / alternativt att fler hade funnits på semin!

Vi här i trakten där jag bor har ju turen att ha ganska många hingstar här nere. Men nästan alla har BEC-anlag...

Senast ändrad:

Bäbis blir kvar om det blir ett sto och då säljer jag Neffi ( det är planen iaf sen vet man ju aldrig hur det blir ).

Är det en hingst så säljer jag till Neffis förra ägare ( jag vill ha ett sto ) och då försöker jag göra en ny häst till mig, dvs använder Packie igen.

Flynn för att prova något annat med lite mer färg :) Har funderat på honom förut innan Packie "flyttade" närmare.

Ja, snart är fölisarna iaf så gamla :)

Juno är fin, lagom stor, har färg och kan dessutom hoppa. Enda minuset är att han är såpass gammal. Men å andra sidan blir connemaror i hans släkt gamla. Se bara på Rolls Royce :)
Jag skulle gärna ha fler att välja på men man kan inte få allt. (Dock drömmer jag fortfarande om att det kommer fram en C-ponnyhingst till nästa år ;) )

Semin är inte så tokigt, men ack så dyrt. Vad jag förstått kan inte connemarahingstar heller stå på semin samtidigt som de betäcker naturligt. (Är jag rätt på det då?)

Peia är ju brun själv, med brun pappa och gulbrun mamma. Dock väljer jag ju bort skimmlar av den enkla (och möjligt fåniga) anledningen att jag inte vill ha skimmelföl.

Jag låter inte avstånd hindra om jag hittar en fin hingst men för många måste det ju tas med i beräkningarna. Och visst, det är en svårighet med ett avlångt land.

Ja, snart är fölisarna iaf så gamla :)

Juno är fin, lagom stor, har färg och kan dessutom hoppa. Enda minuset är att han är såpass gammal. Men å andra sidan blir connemaror i hans släkt gamla. Se bara på Rolls Royce :)
Jag skulle gärna ha fler att välja på men man kan inte få allt. (Dock drömmer jag fortfarande om att det kommer fram en C-ponnyhingst till nästa år ;) )

Semin är inte så tokigt, men ack så dyrt. Vad jag förstått kan inte connemarahingstar heller stå på semin samtidigt som de betäcker naturligt. (Är jag rätt på det då?)

Peia är ju brun själv, med brun pappa och gulbrun mamma. Dock väljer jag ju bort skimmlar av den enkla (och möjligt fåniga) anledningen att jag inte vill ha skimmelföl.

Jag låter inte avstånd hindra om jag hittar en fin hingst men för många måste det ju tas med i beräkningarna. Och visst, det är en svårighet med ett avlångt land.

Tycker också att Juno Rory är mycket fin! :love:

Egentligen så tycker jag inte att semin är så dyrt för oss stoägare ändå... Så länge det är AI eller TAI. Men är det fryst, då börjar det gå åt högre summor, tyvärr.

För hingstägarna är det nackdelen med semin : de får, som du säger, inte användas vid naturlig betäckning samtidigt, p g a infektionsrisken. Det innebär ju också att har man ston själv som man vill betäcka sin hingst med, så får man betala en del del extra för att seminera sina ston också.

För hingstägarna är det också väldigt kostsamt att ha sin hingst på semin. För att det ska vara lönt, så vill man ofta kanske vara ganska säker på att man har en del gästande ston.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 499
Senast: Krumben
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka