Sv: Val av connemarahingst till 2008
Har inte bestämt mig för om jag ska betäcka nästa år, eller om jag ska vänta tills nästa igen. Detta på grund av att vi håller på att leta efter en egen hästgård för fullt. Har lagt bud på ett ställe, men där är väldigt mycket att renovera. Om vi skulle få det, så måste där först och främst renoveras om helt inuti huset, och sedan skall det gamla kostallet göras om till häststall. Så det kommer att ta lång tid isf...
Men om jag ska betäcka så:
Stoet:
Amirett T RC 1025.
Guldbelönad.
e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy - Eadestown Lad.
Härstamning:
Rolls Royce är ELIT-premierad. Har lämnat framstående avkommor både på utställning och tävling, ffa i fälttävlan och dressyr. T ex Cyrrano och Chapman. Rolls Royce har blivit vida känd för sin fantastiska trav, där han bara flyger fram. Något som han brukar nedärva till sina avkommor.
Facett kommer från en framgångsrik skara med helsyskon. Bl a Tonia, som legat i absoluta toppen i tävlingssammanhang i dressyr. 1985 deltog hon i Lag-EM i dressyr, -85 och -86 vann hon SM-guld. 1984 var hon rankad 7:a i Sverige. 1985 och -86 var hon rankad 1:a. En annan är Monette, som även hon låg i topp i Sverige, hon i fälttävlan.
Tiger Boy, som blivit vida känd för sina duktiga avkommor i hoppning, deltog själv i SM i hoppning. Han blev även Guldmedaljör på SM i körning.
Avkommor:
Har fått en avkomma -05, Aisling Aragorn, e. Carnaby Patrick Hooligan. Klass 1. Han fick bl a en 9:a på typ på fölmönstringen. Han vann sin klass på Riks 2006.
Ami är nu dräktig med Ashfield Cathal Crobdhearg, och beräknas föla den 19 April.
För- och nackdelar:
Är av mycket god rastyp. Har mycket bra gångarter (ffa traven, har fått en 9:a på den). Är något tåvid fram, men för övrigt välbenad. Har en något "lång" rygg. Mycket stor hoppkapacitet.
Saker som jag tycker är viktigt att hingsten är/har:
Tycker att det är viktigt att han är av en mycket god rastyp. Han skall ha en stor hoppkapacitet. Jag vill att han skall vara bra benad, han skall vara högrest och ha en bra och bärig galopp.
Kandidater:
(ej rangerade)
Ashfield Cathal Crobdhearg
Carnaby Patrick Hooligan
Castleside JJ
Garryhack Frederick
Kommentera gärna! Och kom gärna med andra förslag om vad ni tror/inte tror passar!